Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 11:28

Hallo bokkers,

Zoals de titel al zegt heb ik na 14 jaar manegeles een leasepaard. Het is de bedoeling dat ik 2 a 3 keer per week ga rijden. We hebben al kennis gemaakt en gereden. Er was gelukkig absoluut een klik tussen ons.

Nu ben ik een beetje zoekende naar waar ik moet beginnen. Ik wil graag eerst zijn vertrouwen winnen en dan echt aan de slag. Ik heb (nog) geen lessen met hem omdat dat momenteel financieel niet lukt. Dat wil ik in de toekomst wel nemen. Cesar is 5 jaar en gered als veulen van de dierebescherming door haar baasje. Ze heeft me verteld dat hij erg lief en braaf is en nog nooit een stap verkeerd heeft gezet.

Heeft iemand misschien tips in het opbouwen van een band en elkaar leren te vertrouwen? Tips voor het beginnen van training enzovoort zijn ook welkom! Alvast bedankt!!

Anoniem

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:35

Wat leuk zeg, gefeliciteerd! Ga lekker aan de slag met grondwerken zou ik zeggen. Breng samen lekker veel tijd door en hou de trainingen afwisselend. :)

Om welke discipline gaat het?

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:20

Dankje! :D Eerst vooral dressuur. In de manegelessen sprongen we elke week wat ik erg leuk vond, dus hoop dat uiteindelijk ook met cees te kunnen doen! Maar de basis moet eerst goed zijn..

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:52

oh super leuk! gefeliciteerd!
ik hoop dat ik dit later ook mag doen :p
ik rijd ondertussen ook al 10 jaar in een manege ☺
ik denk dat samen ontspannen en leuke dingen doen gaat helpen bij het vertrouwen!

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:05

Wat leuk! Alvast veel plezier!
Om elkaar goed te leren kennen en te vertrouwen vind ik het altijd erg leuk om met een paard te gaan wandelen (echt wandelen als in "paard uitlaten"), lekker het bos in of iig naar buiten. Maar zorg wel dat de basis tussen jullie goed is. Meelopen, stoppen, achteruit, voorhand en achterhand bewegen. Dit kan je heel gemakkelijk in de bak oefenen voor jullie erop uit gaan.

Wanneer jullie écht gaan beginnen wil ik je vooral als tip meegeven om je tijd te nemen. Rijden hoeft niet meteen lang en van hoog niveau, belangrijk is dat je je lekker voelt op zn rug. Desnoods rijden jullie maar 5 minuten en heb je alleen gestapt, als je het maar goed afsluit.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:10

Veerle_88 schreef:
Hallo bokkers,

Zoals de titel al zegt heb ik na 14 jaar manegeles een leasepaard. Het is de bedoeling dat ik 2 a 3 keer per week ga rijden. We hebben al kennis gemaakt en gereden. Er was gelukkig absoluut een klik tussen ons.

Nu ben ik een beetje zoekende naar waar ik moet beginnen. Ik wil graag eerst zijn vertrouwen winnen en dan echt aan de slag. Ik heb (nog) geen lessen met hem omdat dat momenteel financieel niet lukt. Dat wil ik in de toekomst wel nemen. Cesar is 5 jaar en gered als veulen van de dierebescherming door haar baasje. Ze heeft me verteld dat hij erg lief en braaf is en nog nooit een stap verkeerd heeft gezet.

Heeft iemand misschien tips in het opbouwen van een band en elkaar leren te vertrouwen? Tips voor het beginnen van training enzovoort zijn ook welkom! Alvast bedankt!!


Mss best gewoon met de eigenaar overleggen? Ik weet namelijk niet of ik het als eigenaar zou apprecieren moest je zomaar met het paard gaan wandelen.
Verder ook niet teveel nadenken, en gewoon doen en genieten. Poetsen, opzadelen en rijden, net zoals je daarvoor deed als je les had. Het paard zal zeker niet doodgaan van een uurtje rondhobbelen. Een band groeit ook gewoon door dingen te avonturieren.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:27

Eerste en vooral: proficiat met je leasepaard! Geniet er van!

Een goede band opbouwen door wat grondwerk/klikkertraining te doen is altijd een hele mooie basis. Al moet je bij grondwerk wel goed weten wat je doet en daarvoor is een instructeur en/of het bijwonen van clinics toch belangrijk vind ik. Ook bij het rijden lijkt het mij belangrijk om al van bij het begin begeleiding te krijgen. Je hebt uiteraard al een beetje ervaring maar een manegepaard en een eigenaarspaard van 5 jaar is toch een verschil. Ze zeggen goed begonnen is half gewonnen dus zorg dat je al van in het begin een correcte omgang en een correcte manier van rijden hebt.

Indien het financieel niet lukt om les te nemen kan je vragen of je haar tijdelijk voor minder dagen mag huren en dat je het geld dat je spaart gebruikt om de instructeur te betalen. Als je het dan financieel weer wel aankunt kan je paardlief opnieuw voor meer dagen huren.

Een vriendin van mij heeft dit ook zo gedaan. Ze huurde een paard voor 3 dagen per week maar kon het financieel niet aan om les te nemen. Ze heeft zo 2 maanden doorgereden maar had een verkeerde rijstijl (ze was te onzeker) en daardoor kon ze paardlief niet meer aan. Dit terwijl het bij de eigenaresse wel goed ging. Ze heeft dan gevraagd of ze hem 1 keer per week mocht huren en het geld dat ze zo uitspaart ging gebruiken om lessen te nemen. In de nieuwe constructie mocht ze 1 keer per week les nemen en 1 keer per week naar het paard toe om het paard te borstelen en er aan de hand mee buiten te gaan wandelen. Haar band met het paard verbeterde snel (het was eigenlijk een braaf paard). Toen het financieel beter ging huurde ze het paard opnieuw 3 a 4 dagen. Ze rijdt hem nu al een 6tal jaar met heel veel plezier.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 09:22

Bedankt voor al jullie goede tips! Ik ga denk ik een boek over grondwerk kopen en daar mee aan de slag. Wandelen is geen probleem en doet ze zelf ook wel eens. Gisteren ben ik weer samen met haar heen geweest en ze liep erg lekker, zelfs nog een sprongetje kunnen maken :D wanneer de eigenaresse niet meer mee gaat begin ik met grondwerk!

Vuono
Berichten: 57
Geregistreerd: 09-08-16

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:34

Ah wat leuk!
Eigenlijk gaat het van zelf.
Ik had ooit een verzorgpaard waar ik eerst dacht oh nee waar ben ik aan begonnen.
En ik leerde met hem omgaan, ik leerde wat hij leuk vondt. En ongeveer half jaar later kwam hij iedere keer hinnikent naar mij toe. De klik was er niet eens gelijk. Ik ben de uitdaging gewoon aangegaan. Later waren we echt maatjes. Hem verzorg ik niet meer helaas.
mijn verzorgmerrie verzorg ik nu zo'n 7 maanden. Het heeft zeker 2 maanden geduurt tot ik haar leerde kennen. Tuurlijk kon ik al de eerste dag zien hoe ze beetje was maar echt na veel samen doen kom je steeds weer nieuwe dingen tegen.
En nu nog heb ik soms dingen die ik niet van haar kende en wij liepen ook wel tegen wat dingetjes aan. Maar ik heb nu wel echt een band met haar.
En het is zo leuk, om een band op te bouwen!
Om elkaar te vertrouwen moet je echt een band hebben. Ik vertrouw mijn verzorgpaard nu helemaal. En dat kwam door te experimenteren. Door te rijden en te lopen en te poetsen bijv. Die basis dingen, maar toch zie je hoe dat paard reageert en hoe die het prettig vindt en vooral hoe niet. je moet toch kijken hoe het paard het beste loopt tijdens het rijden en hoe jij ontspannen kan zitten etc etc. Door het gewoon te doen en te kijken waar het paard prettig op reageert weet je hoe je het voortaan bij dat paard kan doen. ineens een totaal nieuw paardje is niet niks natuurlijk! Hoe nieuw alles eerst is, hoe vertrouwt het later word. Heel gek is dat! :)
Heel veel plezier en succes!

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Re: Na 14 jaar manegeles een leasepaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:06

Wat leuk :) Ik zou in het begin gewoon een beetje aftasten. Beetje grondwerk en dressuur doen.