Kreupel door mok? Kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:42

Hoi,

we hebben een 20 jarige tinker merrie lopen die we drie maanden geleden bij een manege weggekocht hebben die ging sluiten wegens verkoop. Super paard, ideaal als wandelmaatje voor m'n moeder. De eerste maand hebben we haar voor de zekerheid door de hele dieranartsmolen laten gaan en daar kwam wel wat uit helaas. Al minstens anderhalf jaar bloedwormen, vitamine e tekort en nu is ook ons ook ernstige mok opgevallen. Het zijn niet echt korsten meer maar echt al dikke sneeën in de huidplooien van haar kootholte... We hebben alle sokken er af geschoren en zijn begonnen met de behandeling. Maar nu staat ze kreupel op haar linker achterbeen. Ik kan heel het been afvoelen zonder dat ze wegtrekt, maar bij de kootholte trekt ze het been weer weg. In stap is ze niet kreupel. Wanneer ik haar aan de longe laat lopen doet ze wel gewoon gek (bokkesprongetjes en willen galopperen) maar ze loopt niet zuiver. Op sommige moment is het zo erg dat ze gewoon haar been tijdens het draven in de lucht houdt. Enkel de tip van haar hoef raakt dat de grond en ze doet er alles voor om de kootholte maar niet naar beneden te moeten plooien om haar hoef neer te zetten. Het ziet er echt uit alsof het daar vandaan komt, als het haar rug of been zelf was zou ze ook in stap kreupel zijn lijkt mij?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe lang gaat dit duren? En moeten we toch opnieuw stappen ondernemen bij de DA (weer lekker prijzig) of behandelen we eerst volledig de mok en dan kijken hoe het gaat? Ze wordt uiteraard niet gereden nu en staat op rust maar loopt wel nog gewoon buiten aangezien ze niet kreupel is in stap.


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:45


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:49

Oh jee, klinkt als CPL. Kijk eens in dit topic! [BKR] CPL topic Heel veel sterkte overigens.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:52

Oh jee, dat zou het zeker kunnen zijn! Is dit echt ernstig? Valt het te behandelen of is het zoals een ernstige peesblessure? Dat stampen heeft ze trouwen ook echt! Maak me best zorgen nu, is dit iets waardoor mensen hun paard laten inslapen?

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:56

Mijn oude verzorg pony had ook mok, maar nog nooit gezien dat hij er echt kreupel van liep. Maar wel had hij af en toe geen zin om zijn been te gebruiken. Hij liet deze dan de hele tijd in ruststand staan en draafde of galoppeerde nooit. Hij had er ook een hekel aan als iemand bij zijn koolholte kwam. Ik zou aanraden om dag even kijken of het erger word, dan wel de DA er bij halen, maar als ze er als ze stapt geen last van heeft dat gewoon nog uitstellen. Naar mijn ervaring werd het wat beter, dus het proberen waard :? . Ik ben niet echt en expert in dit soort onderwerpen hoor...

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:59

Kun je er misschien een foto van maken? Dan is het wat makkelijker te zien of het om mok of cpl gaat

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:01

Dat jullie dat niet eerder is opgevallen....?
Auau, dat zal haar zeker pijn doen en daarom dat been zeker niet willen belasten.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:02

Het kan ook mijt zijn. Heb je de dierenarts erbij gehad?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:09

Ja zeker kan een paard door mok kreupel lopen!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:12

CPL en mijt gaan hand in hand. Als je de dierenarts laat komen is dat zeker verstandig. Maar vraag duidelijk tevoren of deze echt op de hoogte is van CPL. Het is relatief onbekend helaas... Genezen kan niet. Verlichting en draaglijk maken eventueel wel. Maar dat hangt van veel verschillende factoren af.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:18

Ann99 schreef:
Dat jullie dat niet eerder is opgevallen....?
Auau, dat zal haar zeker pijn doen en daarom dat been zeker niet willen belasten.

Wat een stomme reactie dit, wij hebben al alles gedaan aan dit paard om het er bovenop te krijgen en nee dit is ons niet eerder opgevallen omdat die sokken er overheen zitten. Het is ook niet zo ernstig als op de foto's die ik op internet ervan zie. Ze heeft wel twee dikkere huidplooien in de kootholte en zwelling boven beide kogels van de achterbenen. De voorbenen zien er goed uit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:18

dresjoepie schreef:
Kun je er misschien een foto van maken? Dan is het wat makkelijker te zien of het om mok of cpl gaat

Ik maak morgen even een foto.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:27

Als het mok zou zijn en geen CPL dan raad ik dit aan: https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 451?v=True

Onze merrie kreeg afgelopen winter voor het eerst last van mok en dit was door alle nattigheid enorm hardnekkig. Ze bleef het telkens opnieuw krijgen. Sinds we die pilletje geven is het over :) Voor andere verhalen kan je de reviews op de site ook eens doornemen.

Verder smeerden we tijdens de mok ook dit: http://www.de-online-apotheek.com/furac ... 375-g.html

Deze zalf werd aangeraden door onze DA trouwens.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:35

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het is gaan ontsteken en dat hij daarom niet lekker loopt, of er zit toevallig net een hoefzweertje ofzo.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:36

Als mijn merrie een iniminie mokplekje heeft loopt ze al kreupel. De eerste keer schrok ik me ook helemaal wild (paard mankeert zelden wat), maar inmiddels is mijn eerste check altijd of er geen plekje zit. Kale sokken is al een goede stap, daarnaast kan je ongeacht of het cpl of mok is altijd extra vitamines bijvoeren.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:40

Ja ze krijgt nu sws vitamine e bijgevoerd. Ik heb wat foto's gevonden, zal ze er bij zetten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 14:05

de voorbenen

Afbeelding

de achterbenen

Afbeelding

Afbeelding

Krijg de foto's niet gedraaid.

maceooliver
Berichten: 130
Geregistreerd: 09-03-12
Woonplaats: op de Veluwe

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:22

Mijn paard liep ook eens niet goed. Licht kreupel. Bij nader onderzoek bleek hij mok aan beide achterbenen te hebben. Al tijdens de behandeling met mokzalf van de dierenarts liep hij weer goed. Dus om jouw vraag te beantwoorden: Ja, hij kan kreupel lopen door de mok. Als ik jou was zou ik eerst de mok gaan behandelen alvorens een dierenarts te raadplegen voor haar kreupelheid.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:28

TS, zet deze foto's ook eens in het cpl topic. Daar kunnen mensen met ervaring er ook eens naar kijken.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:30

Is ze al behandeld tegen mijt?
En wat voor voer krijgt ze?

Voer - mijt - mok
Zie je vaak in deze volgorde maar voer en mijt worden nog wel eens vergeten.
Goed voeren, mijt behandelen, kootholtes behandelen en vet houden. hopelijk voldoende om mok definitief weg te krijgen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:31

Mara2000 schreef:
Is ze al behandeld tegen mijt?
En wat voor voer krijgt ze?

Voer - mijt - mok
Zie je vaak in deze volgorde maar voer en mijt worden nog wel eens vergeten.
Goed voeren, mijt behandelen, kootholtes behandelen en vet houden. hopelijk voldoende om mok definitief weg te krijgen.


Toevoeging: was er een vit. E tekort geconstateerd door de dierenarts?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 14:33

Ja vit E tekort is geconstateerd in het bloed, net als de bloedwormen. Voor beiden is ze in behandeling (geweest) en normaal zou de bloedworm ondertussen al van de baan moeten zijn.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:48

Bloedworm is hardnekkig en daar ben je ook niet met 1 behandeling vanaf. Helaas.

En voer en mijt?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 15:07

Ze is ook niet één dag behandeld Mara2000. Zoveel verstand van paarden heb ik nog net. Ze is drie weken in behandeling geweest. Elke dag medicatie, 1 keer een inspuiting en dan een week lang elke dag ontwormt. Ze is nu vrij van de bloedworm.

Ze krijgt gewone onderhoudsbrok met laag eiwit gehalte, 's middags krijgt ze een schep senior mix van Aveve. Mijt heeft ze niet, gelukkig.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:21

Ik betwist je kennis niet hoor, probeer alleen maar mee te denken. ;) Hoor nog wel eens verschillende verhalen over de behandeling van bloedworm.

Ik zou zelf geen brok geven, in brok zit teveel suiker/zetmeel voor een Tinker. Ik weet niet wat de percentages zijn in de Aveve muesli.

Tinkers voer je het best onbeperkt ruwvoer met een vit. brokje (bijv Marstall Force) en evt. een graanvrije, suikerarme muesli. Mijn Tinker krijgt, naast onbeperkt hooi, Marstall Vito.
Toen ik hem net had had hij ook mok, dierenarts 1 zei dat hij geen mijt had. Dierenarts 2 onderzocht beter en vond mijt. Sebacil behandeling en sindsdien mokvrij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agee, kiki1976, Kimsel94, schaapie18, shannen6, Tijn8 en 100 bezoekers