BPA (Bisfenol A) vermijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 19:26

Hoewel ik en mijn vriend, vinden wij, behoorlijk gezond leven, stuitte ik kortgeleden op het voor mij nieuwe ''BPA'' door dit nieuwsartikel: http://www.ad.nl/nieuws/kwaliteit-sperm ... koerier.nl

Blijkbaar hebben wij onder een steen geleefd, want wij waren hiermee niet bekend. Ik dacht eerst even dat het een hype was, zoals superfoods, maar na kort googlen blijkt dit niet zo te zijn.

Wat is BPA in het kort:
BPA komt in veel producten voor. BPA wordt gebruikt in plastics die worden toegepast in bijvoorbeeld bouwmaterialen, elektronica, plastic flessen, (voedsel)verpakkingsmateriaal, implantaten, infuusapparatuur en speelgoed. Daarnaast wordt BPA onder meer gebruikt als basis voor epoxy-verven en -lijmen, in bepaalde tandheelkundige materialen, in inkt en in kassabonnen. BPA is bij zeer hoge blootstelling schadelijk voor de vruchtbaarheid en kan effect op het hormoonsysteem hebben.

Ongeboren vrucht of jong kind

Nieuwe dierstudies geven aan dat BPA mogelijk het immuunsysteem van de ongeboren vrucht of jonge kinderen kan schaden bij een lager blootstellingsniveau dan het niveau waarop de huidige normen zijn gebaseerd. Als gevolg van blootstelling tijdens de zwangerschap en op jonge leeftijd hebben kinderen mogelijk meer kans om voedselintoleranties te ontwikkelen en kunnen ze gevoeliger voor infectieziekten worden.

Op basis van deze studies wordt aanbevolen om de huidige Europese normen voor veilige blootstelling aan BPA opnieuw te bezien. Verder wordt geadviseerd om op korte termijn na te gaan hoe de blootstelling aan BPA kan worden verminderd. De bescherming van zwangeren en jonge kinderen verdient hierbij bijzondere aandacht.

De blootstelling kan bijvoorbeeld worden verminderd door veilige alternatieven te ontwikkelen, of ervoor te zorgen dat er minder BPA vrijkomt uit producten waar deze stof in wordt gebruikt. Daarnaast kunnen werknemers tegen blootstelling aan BPA worden beschermd.


Bron: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... w_bekijken

Uit sommige studies op knaagdieren blijkt dat ook blootstelling aan lage doses bisfenol A nog nadelige effecten veroorzaakt, zelfs bij niveaus in bloed en weefsel die lager zijn dan die welke bij mensen zijn aangetroffen. Zelfs lage concentraties bisfenol A, die ruim onder het niveau van 50 µg/kg/dag liggen dat de Europese Voedselveiligheidsorganisatie EFSA geruime tijd als veilig beschouwde, hebben al een negatief effect op de productie van testosteron in de menselijke testes.

Andere link:
https://www.oneworld.nl/wereld/bpa-knak ... jn-en-mais

Er zijn landen in Europa die wel een verbod op BPA ingesteld hebben voor verpakkingsmaterialen voor voedsel. Omdat niet altijd duidelijk is of de alternatieven veilig zijn, is in Nederland niet voor een verbod gekozen, maar worden producenten erop aangesproken om het gebruik van BPA te verminderen en veiligere alternatieven voor BPA te ontwikkelen.

Kortom, het is beter om BPA zoveel mogelijk te vermijden. Maar dat valt nog niet mee! Als eerste stap zijn wij afgestapt van onze plastic drinkflesjes die wij vaak hervulden. In plaats daarvan hebben we nu deze BPA vrije drinkfles van de IKEA: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80284660/
Ook zijn we nu druk bezig onze voorraad blikvoer op te eten (want eerlijk is eerlijk, weggooien vinden we zonde) dit komt er daarna niet meer in. Tomatenpuree gaan we in glas kopen bij Ekoplaza, en bijvoorbeeld gezeefde tomaten niet meer uit blik maar uit Tetra Pak. Ook hebben wij onze diepvrieszakjes vervangen door BPA vrije van de IKEA en hebben wij al onze plastic bewaardozen gecontroleerd.

Wie houdt zich hier nog meer mee bezig en wie heeft tips?

Edit: nog wat fijn nieuws van Albert Heijn, gezien wij daar altijd boodschappen doen:
https://community.ah.nl/doet-albert-hei ... -zijn-1318


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:34

Voor kinderen is dit al een tijdje bekend. Op veel baby/kinderflessen staat al BPA vrij. :) flessen voor mijn baby zijn BPA vrij :j

Voor mezelf let ik er niet echt op, maar ik gebruik niet veel plastic. Alleen de dopperfles. Weet niet of die BPA vrij is.

[o]

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 19:35

De Dopper fles is BPA vrij. :) Die wilde ik eerst gaan kopen, totdat ik de fles bij de IKEA zag.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:58

Toen ik een infuser (Fresh Flavor Water Bottle) kocht zag ik er op staan dat de fles BPA-vrij was, maar ik was er maar vanuit gegaan dat dat een goed ding was en had me er verder niet in verdiept.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:15

Hier ook veel bpa vrij. Voornamelijk herbruikbare zaken als bestek servies e.d.
Verder ook geen melamine servies. Dus voor het zomer seizoen veel bamboe.

Voor de kleine ook bpa vrij en veel natuurrubber en bamboe. Gelukkig heb je best veel keuze

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:16

Wat is er mis met melamine :=

[o]

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:21


Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 09:01

Oke, melamine gaat ook op het "verboden" lijstje.
Daaag Unox bordjes! :wave:

Wat ik wel jammer vind ik dat zulke dingen het leven meteen weer gecompliceerder maken. Je verdiept je erin en er gaat een hele beerput open.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:03

Ja klopt. Gelukkig heb je best wel leuke vervangende producten zoals bamboe :) verkopen ze ook bij de Xenox bijvoorbeeld.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:06

Oh melamine ook het huis uit :+ en voor kind andere bordjes. Hoewel een broodje wel zou kunnen want het is voornamelijk als het warm wordt toch?

[o]

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:09

Ja zou moeten kunnen :)
Voor kind heb ik bordjes van EZPZ (blijft ook lekker aan de tafel plakken) en heb in USA leuke BPA vrije bordjes gekocht. Geef hem graag te eten uit vakjesborden :)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:19

Ik heb 2 jaar op een BPA fabriek gewerkt (General Electric, nu Sabic in Bergen op Zoom) wij noemden het altijd "dikke tieten poeder" omdat het hormonale veranderingen kan veroorzaken.
Is al heel lang verboden in baby artikelen


Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:43

:')
Mist schreef:
Ik heb 2 jaar op een BPA fabriek gewerkt (General Electric, nu Sabic in Bergen op Zoom) wij noemden het altijd "dikke tieten poeder" omdat het hormonale veranderingen kan veroorzaken.
Is al heel lang verboden in baby artikelen

Niet banketstaaf maar poetsen.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:58

ik vind dit soort "discussies"moeilijk omdat de grote mensenmassa's inderdaad niet weten wat ze "in huis hebben" maar je moet aanvaarden dat onze luxe een prijs heeft.

Vrijwel alle plastics zijn afkomstig van de petrochemie, dus alle cola flesjes (of flesjes water) alle dashboards in auto's (ja...ook de electrische !) de laptop waar je nu aan zit te bokken, of gsm...curverbakjes

Een andere in de rij is Phenol/Fenol wat in vrijwel alle medicijnen zit die we innemen of ingespoten krijgen. Waarom ? Phenol (heb ook 2 jaar op een Phenol fabriek gewerkt) heeft de eigenschap om heeeel erg giftig te zijn (het vreet alle calcium weg in je lijf, laat je cellen instorten) maar heeft ook de eigenschap om zich heel snel en efficient te verspreiden in je lichaam, vandaar dat het in vrijwel alle medicijnen zit. Daarnaast heeft het de eigenschap om flexibel te zijn, dus alle buigzame kunststoffen bevatten phenol.

Fluor, nog zoiets, ontzettend giftig (werk thans op een waterstoffluoride fabriek) toch stoppen we het in tandpasta ...en zelfs drinkwater

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:05

Alle herbruikbare plastic zaken hier in huis zijn bpa vrij. Waterflessen bordjes broodtrommels bakjes e.d

Plastic frisdrank flesjes hergebruiken we niet maar gaan weg.
Helemaal voorkomen kan idd niet. Maar wel enorm beperken

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:42

Mist schreef:
ik vind dit soort "discussies"moeilijk omdat de grote mensenmassa's inderdaad niet weten wat ze "in huis hebben" maar je moet aanvaarden dat onze luxe een prijs heeft.

Vrijwel alle plastics zijn afkomstig van de petrochemie, dus alle cola flesjes (of flesjes water) alle dashboards in auto's (ja...ook de electrische !) de laptop waar je nu aan zit te bokken, of gsm...curverbakjes

Een andere in de rij is Phenol/Fenol wat in vrijwel alle medicijnen zit die we innemen of ingespoten krijgen. Waarom ? Phenol (heb ook 2 jaar op een Phenol fabriek gewerkt) heeft de eigenschap om heeeel erg giftig te zijn (het vreet alle calcium weg in je lijf, laat je cellen instorten) maar heeft ook de eigenschap om zich heel snel en efficient te verspreiden in je lichaam, vandaar dat het in vrijwel alle medicijnen zit. Daarnaast heeft het de eigenschap om flexibel te zijn, dus alle buigzame kunststoffen bevatten phenol.

Fluor, nog zoiets, ontzettend giftig (werk thans op een waterstoffluoride fabriek) toch stoppen we het in tandpasta ...en zelfs drinkwater


Beïnvloed je werk je in je keuzes kwa materialen en voeding?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:28

Fluor en fluoride zijn toch niet hetzelfde?

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 13:55

Mist schreef:
Fluor, nog zoiets, ontzettend giftig (werk thans op een waterstoffluoride fabriek) toch stoppen we het in tandpasta ...en zelfs drinkwater

Waterstoffluoride wordt niet in water/tandpasta gedaan.
Het is een (zeer zuur) middel om oa glas en aluminium te etsen/schoon te maken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:29

@ brainless; nee, ik mag hopen dat niemand ooit HF (waterstoffluoride) in drinkwater gaat doen en ik weet heel goed wat HF doet, en je hebt er maar heel weinig voor nodig. Het wordt in raffinage gebruikt als katalysator om hogere octaangehaltes te verkrijgen in o.a. benzines

Maar er is ook in NL jarenlang Fluor aan drinkwater toegevoegd, ook in Nederland, vandaar dat ik het vermelde, ik weet niet of dat nu nog zo is.

Fluor en fluoride zijn niet hetzelfde in die zin dat fluoride een verbinding is met een andere stof, wat Fluor graag doet, ergens mee "reageren"

In 2018 hebben we groot onderhoud geplanned aan deze fabriek (daar ben ik nu al mee bezig om dat te coordineren) Tijdens dit onderhoud monitoren wij ook de mensen die daar werken en het is bekend dat mensen die obsesief hun tanden poetsen bijvoorbeeld (voornamelijk ook als ze de tandpasta doorslikken ipv uit te spugen) deze mensen hogere waardes hebben als ze hun dagelijkse plasjes inleveren- vals positieve waardes dus- dit geven wij ook mee in de trainingen die iedereen moet doorlopen.

@Hannanas;nee, dit beinvloed mijn keuzes niet. Ik rij 95km per dag voor mijn werk en de kans is groter dat ik een ongeluk heb, dan de...tja, giftige stoffen die ik ook in huis heb of in de auto.
Having said that...heb ik al wel 2 bijna-dood ervaringen gehad op mijn werk, een met HF gaswolk en een keer met stikstof (N2)
Maar ben niet snel bang, ben in september voor studiereis in Chernobyl geweest (en daar ook overnacht) :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:42

Jaloerssssssss wil ik ook heen....

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:43

@Mist
In 1976! is er al gestopt met fluoride (geen Fluor) toe te voegen aan het drinkwater.
Dat was in 1960 begonnen.
Mensen denken nu nog steeds dat er fluoride is zit, en dat terwijl het dus "maar" 16 jaar is gebruikt en 40! jaar terug alweer gestopt is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:04

Brainless schreef:
@Mist
In 1976! is er al gestopt met fluoride (geen Fluor) toe te voegen aan het drinkwater.
Dat was in 1960 begonnen.
Mensen denken nu nog steeds dat er fluoride is zit, en dat terwijl het dus "maar" 16 jaar is gebruikt en 40! jaar terug alweer gestopt is.


helemaal goed toch ? gelukkig zijn ze daar mee gestopt *\o/*

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:05

Keet schreef:
Jaloerssssssss wil ik ook heen....


In mei ga ik terug dus je kunt nog mee :D

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:11

Hoi!

Ik zie net dat dit een wat oud topic is, maar aangezien m'n vriend en ik ook bezig zijn om zoveel mogelijk BPA te vermijden; omdat ik zwanger ben, maar gewoon ook voor onze eigen gezondheid.
Wij halen zelf geen voedsel wat in blik zit, en drinken niet uit plastic flessen, en hebben BPA vrije waterdrinkflessen.
Soms wel lastig als je ergens op bezoek bent, en daar gaat eten, want niet iedereen is ermee bezig, en vind het ook knullig om te zeggen dat we liever geen eten krijgen wat uit een blikje komt, dus tja, soms kan het niet anders..
Even een vraagje tussendoor; ik ben nog op zoek naar kleine potjes tomatenpuree, die ik door de macaroni kan doen. Voorheen kocht ik wel eens van die kleine blikjes puree bij de Aldi, maar nu zoek ik een ander alternatief.
Zo zijn er nog wel meer dingen waarvoor je toch iets anders in de plaats moet zoeken.

We zullen jullie nooit vergeten,Nora&Durante....

Profiel is in onderhoud.....

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: BPA (Bisfenol A) vermijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:16

Bij de eko!
Kleine glazen potjes tomatenpuree.

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yesterday en 176 bezoekers