Paard schopt bij hoefjes krabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 17:08

Hoi iedereen! Ik stel deze vraag voor iemand anders die geen bokt heeft :)

Ik heb een eigen paard van 15 jaar (westfaal). Ik heb haar nog niet zo heel lang. Ze is heel braaf alleen het lukt me niet om haar achterhoefjes te krabben. De ene hoef wil ze bijna niet optillen. Bij allebei schopt ze haar been naar achteren als ik ze vast heb,waardoor ik ze loslaat. Heel af en toe lukt het wel en dan beloon ik haar.

Wat kan het zijn? Alvast bedankt

Spoiler:
niet interessant


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:45

Is ze medisch in orde?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:44

Kan door een blokkade in het SI gewricht komen waardoor er pijn ontstaat en onbalans.
Een osteopaat zou hier iets meer over kunnen zeggen.

Hoe hoog til je de achterbenen op? Probeer eens om heel laag de hoeven uit te krabben vaak lukt het dan beter mocht er een blokkade in het spel zijn.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:00

Ik zou inderdaad ook een osteo laten komen.

Mijn paard deed dit ook, heb er 2 osteo's bij gehad die niks met de blokkade in het SI gewricht doen. Dus het kan zijn dat het daar vandaan komt, echter doet hij het nu niet meer (of nauwelijks). (Donderdag komt er een osteo die zegt dat de blokkade waarschijnlijk wel gewoon te verhelpen is, dus even kijken.) Maar ik pak het ook anders aan waardoor hij niet meer zo trapt. Wat ik doe: op een hoogte houden die voor het paard fijn is én de manier van oppakken heb ik veranderd. Vooral dat anders oppakken heeft echt een wereld van verschil gemaakt :)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:19

Hoe oud is het paard?
Misschien heeft het paard nooit correct geleerd om achterhoeven te geven?
Toen ik mijn paard kocht was hij 5 en was hij dit ook niet echt gewoon.
Als het paard zijn voet wil weg trekken of schoppen, hou de voet dan vast bij de teen. En hou de teen omhoog (dus de voet geplooid naar omhoog), zo zijn ze minder sterk.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:22

En als je haar hoef uitkrabt als je de voet wat meer onder de buik laten houden, dus niet helemaal naar achter toe. Als ze dat wel toelaat begin dan daar.Ga goed dicht aan de zijkant staan, meer richting de buik dan verder naar achter dan heb je minder kans op een trap.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 19:27

Bedankt voor de snelle reacties!

Het paard is niet van mij voor de duidelijkheid. Heb haar ook nog nooit in het echt gezien. Ik weet wel dat ze 15 jaar oud is, en hoog gesprongen heeft (1,70 volgensmij).

Ik ga nu even jullie vragen aan de eigenares doorappen, dan zal ik morgen als ik het niet vergeet even een update plaatsen.

Spoiler:
niet interessant

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:10

Als ik de antwoorden hier op "bokt" lees dan zie ik heel dikwijls dat er gesuggereerd wordt dat er medisch iets niet in orde zou zijn, dat het paard ergens pijn heeft, dat er foto's genomen moeten worden, dat er een osteo langs moet komen, .....
Voor mij is dit allemaal wel mogelijk, maar uit ondervinding zie ik toch heel vaak dat de fout niet bij het paard maar bij de verzorger/ruiter gezocht moet worden.
De manier waarop je de dingen vraagt, hoe je het doet, of er wel een connectie met het paard aanwezig is, of er wederzijds respect en vertrouwen is, en wat het meest belangrijke is, is wie de leider van dat kleine groepje is, ziet het paard de ruiter wel als leider ?????
Zoek goede instructie of een Trainer, die kan jou dan perfect ter plaatse helpen en moest er dan toch een andere oorzaak aan de basis liggen dan zal zo'n professional dit ook wel opmerken en kan je verder zoeken.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 20:19

aeolusnr1 schreef:
Als ik de antwoorden hier op "bokt" lees dan zie ik heel dikwijls dat er gesuggereerd wordt dat er medisch iets niet in orde zou zijn, dat het paard ergens pijn heeft, dat er foto's genomen moeten worden, dat er een osteo langs moet komen, .....
Voor mij is dit allemaal wel mogelijk, maar uit ondervinding zie ik toch heel vaak dat de fout niet bij het paard maar bij de verzorger/ruiter gezocht moet worden.
De manier waarop je de dingen vraagt, hoe je het doet, of er wel een connectie met het paard aanwezig is, of er wederzijds respect en vertrouwen is, en wat het meest belangrijke is, is wie de leider van dat kleine groepje is, ziet het paard de ruiter wel als leider ?????
Zoek goede instructie of een Trainer, die kan jou dan perfect ter plaatse helpen en moest er dan toch een andere oorzaak aan de basis liggen dan zal zo'n professional dit ook wel opmerken en kan je verder zoeken.


Bedankt. Ik weet niet hoe het zit tussen de eigenaresse en haar paard, ik heb het paard namelijk nooit gezien en weet dus ook niet hoe het zit met het respect etc. Ik vind het wel opvallend dat het paard ontzettend braaf is met alles, alleen met hoefjes krabben lopen ze met problemen aan. En dan eigenlijk alleen maar de achterbenen. Dat lijkt me toch wel eerder een reden dat er wel iets medisch is, wat vindt u/jij?

Spoiler:
niet interessant

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:26

Paarden vinden het vaak moeilijker om hun achterhoeven te geven dan hun voorhoeven omdat ze daarvoor meer vertrouwen nodig hebben. Zonder dat achterbeen kan het paard niet snel wegvluchten of zich verdedigen en dat speelt dus een rol. Wees zachtjes en geduldig, je kunt proberen het been op te nemen met een touw, hierdoor sta je zelf niet zo dichtbij dat je geraakt kunt worden en je kunt makkelijker belonen en weer laten zakken. Oefenen met een touw en het daarna als dat makkelijk gaat het zelf weer overnemen.

Bejaarde bokkers weten meer

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:01

Tjaaa ik ben zelf instructeur en ook trainer, en dit probleem zie ik vrij vaak voorkomen , er zijn dus heel veel mensen die net hetzelfde probleem hebben.
Toevallig ben ik nu net een dergelijk trapprobleem bij een pony aan het hertrainen en dit vraagt een heel pak toewijding en durf , betreffende pony is reeds negen jaar en vorige eigenaars hebben altijd dit probleem gehad, hoefsmid kon er niet aan werken zonder praam, ik ben er nu ongeveer een vijf tal keer gaan trainen en pony geeft al braaf zijn achtervoetjes maar zal toch nog wel een paar keer trainen vragen voor we er ook echt veilig aan kunnen gaan werken.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 06:02

Dankjewel !

Spoiler:
niet interessant

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:57

Als ik jou was zou ik vooral veel oefenen. Het paard vind het meestal ook eng als je zijn voet optilt, hij weet namelijk niet wat de bedoeling is. Als je paard eenmaal door heeft dat er niks gebeurt en dat hij zijn hoeft gewoon 'terug krijgt' ontstaat er meer vertrouwen. Het paard leert dat steeds meer dat het niet eng is en dat er niets gebeurt.

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 20:22

BoydS schreef:
Als ik jou was zou ik vooral veel oefenen. Het paard vind het meestal ook eng als je zijn voet optilt, hij weet namelijk niet wat de bedoeling is. Als je paard eenmaal door heeft dat er niks gebeurt en dat hij zijn hoeft gewoon 'terug krijgt' ontstaat er meer vertrouwen. Het paard leert dat steeds meer dat het niet eng is en dat er niets gebeurt.


(Ik heb het voor iemand anders gevraagd niet voor mezelf).

Het paard is 15 jaar oud dus het lijkt me sterk dat ze het nu nog eng vindt. Of kan het komen doordat ze nu een nieuwe eigenares heeft? Ik zal het in ieder geval tegen haar zeggen en bedankt voor je reactie.

Spoiler:
niet interessant

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:32

Het kan ook een vertrouwenskwestie zijn, aangezien je het paard nog niet lang hebt? Jij vertrouwt het niet, anders laat je de voet niet los ;-)
Mijn oude paard begon bij zijn nieuwe eigenaar echt te trappen. Op een gegeven moment durfden ze het niet meer dus ik erheen. Ik hoefde maar naar het been te wijzen en "deze" te zeggen en hij tilde het op.
Het is soms ook een beetje wennen en aftasten. Begin anders met kleine stukjes? Voetje geven, effe vasthouden en dan neerzetten voor je paard gaat "schoppen"? Samen opbouwen tot het voor beiden prettig voelt?.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:35

Een 15 jarig paard dat 'hoog' gesprongen heeft zal gewoon voet hebben kunnen geven ivm ijzers en stiften indraaien op concours.
Ga er in zo'n geval maar vanuit dat er iets "stuk" is.

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 20:40

Kamy schreef:
Het kan ook een vertrouwenskwestie zijn, aangezien je het paard nog niet lang hebt? Jij vertrouwt het niet, anders laat je de voet niet los ;-)
Mijn oude paard begon bij zijn nieuwe eigenaar echt te trappen. Op een gegeven moment durfden ze het niet meer dus ik erheen. Ik hoefde maar naar het been te wijzen en "deze" te zeggen en hij tilde het op.
Het is soms ook een beetje wennen en aftasten. Begin anders met kleine stukjes? Voetje geven, effe vasthouden en dan neerzetten voor je paard gaat "schoppen"? Samen opbouwen tot het voor beiden prettig voelt?.


Dankjewel, dit zou het best kunnen zijn denk ik. Vooral omdat ze het bij de vorige eigenaar wel gewoon deed.

Sizzle schreef:
Een 15 jarig paard dat 'hoog' gesprongen heeft zal gewoon voet hebben kunnen geven ivm ijzers en stiften indraaien op concours.
Ga er in zo'n geval maar vanuit dat er iets "stuk" is.


Was vergeten te vermelden dat ze het bij de vorige eigenaren wel gewoon deed. Daarom denk ik dat dit niet het probleem is.

Spoiler:
niet interessant


xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:51

Iets "stuk" kan ook de relatie zijn ts. Hoeft niet perse in het lichaam te zijn :)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard schopt bij hoefjes krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:12

Als het alleen bij haar is dan heb je je antwoord al toch?

kevinclp
Berichten: 85
Geregistreerd: 23-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:23

Probeer eerst zelf te kijken of het paard geen pijn heeft. Zo niet dan kan het zijn dat ze moet oefenen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers