Dilemma vraagje aan het publiek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Dilemma vraagje aan het publiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 17:56

Ik heb een vraagje aan het publiek omdat ik mbt mijn opleiding keuzes moet gaan maken.

Ik ben dol op mijn werk. Ik kan vanalles zelf maken, alleen het lastige is, dat ik heel veel gevraagd wordt om een bijkomstigheid te doen mbt mijn opleiding dan het eigenlijke werk. Vandaar dat ik nu toch eens wil weten wat heb publiek vindt.

Het zit zo:
Ik doe inmiddels 4 jaar een opleiding in Engeland om vanalles te leren maken omtrent hoofdstellen, zadels en mentuigen. Keileuk om te doen! En ik heb er met goed gevolg ook mijn diploma's voor gehaald. Natuurlijk heb ik de intro zadels meten gedaan, maar die beschouw ik eigenlijk als noodzakelijk om mijn vak beter uit te oefenen. Het helpt om een zadel beter passend te bouwen voor een paard.

Via mond op mond reclame heb ik een leuke (maar veel te grote) klantenkring opgebouwd. Vooral zadels aanmeten. Ik kreeg ook in Engeland te horen dat ik dringend op examen moet, omdat ik ook volgens de Engelse normen goed voldoe aan de eisen om het diploma daarvoor te halen. Allemaal heel leuk, maar eigenlijk niet het doel van mijn opleiding. :o Doordat ik nu zo veel op pad moet om zadels te zien bij paarden, kom ik niet toe aan het werk dat ik echt, echt leuk vind. Namelijk zelf maken.
Maar om mijn eigen maaksels op termijn op de markt te brengen is een fijne klantenkring die het wil proberen wel handig.

Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een balans om de combi beter te vinden. Ik kreeg in Engeland al te horen dat ik met mijn papieren al te goedkoop ben en kijkend naar de kosten van het op en neer karren klopt dat wel.

Wat ik me nu ook afvraag is waar de markt eigenlijk is? Zo vraag ik me af of er vraag is naar dameszadels (ik moet gaan nadenken of ik me daarin wil verdiepen) of een echt in Nederland maatwerkgemaakt zadel? Of hoe zit het met hoofdstellen? Ik zie in de winkels de goedkope hoofdstelletjes ook wel, daar kan ik met mijn mooie Engelse kunde wel iets beters tegenover zetten, maar in hoeverre is er markt voor?

Ik zou graag weten wat mensen over hebben hiervoor? Ik zie mezelf soms bij ruiters verschijnen als 'sluitpost'. Dan mag het niks meer kosten en een zadel wordt vaak omschreven als onnodig duur. Ook wordt er soms ontzettend moeilijk gedaan over voorrijkosten, terwijl ik ook maar gewoon mijn werk wil doen en er een boterham mee wil verdienen. Ik weet wat er bij komt kijken en ik begrijp de gedachte niet, dat er op harnachement moet worden bezuinigd. Vandaar een hengel naar de mening van de lezer? Wat mis je tegenwoordig in lederwaren voor je paard? Waarin kan daarin nog verbetering komen? En dan denk ik vooral aan kwaliteit. Waar is de ruiter bereid meer voor te betalen in kwaliteit? Het helpt mij om keuzes te maken. Dus alvast bedankt voor de reacties.

Laatstes vraag ik me af of er animo zou zijn voor een opleiding? Ik heb nog 2 jaar te gaan om meester te worden, dan mag ik mensen opleiden volgens de Engelse normen. We zaten er in Engeland over te geinen, dat dat ook een mogelijkheid is. Kijkend naar het aantal zadelmakers in Nederland die echt alles nog kunnen een uitdaging? Maar is daar eigenlijk vraag naar? Ik ken de MSFC opleiding. Die richt zich naar mijn idee meer op het zadels passen en niet op het maken?

Let wel, ik wil niemand beledigen of tegen me in het harnas jagen. Mocht ik het verkeerd hebben, dan hoor ik het graag natuurlijk, want ik weet niet alles wat er speelt in NL. *D

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:12

Ik denk dat er zeker vraag is naar betere kwaliteit hoofdstellen en zadels(En leren peesbeschermers)Zeker als er ook een hoop naar wens gemaakt kan worden. Prijs is altijd een lastige. Maar voor echte kwaliteit willen mensen wel betalen.

Ik ben eigenlijk wel een beetje verbaasd dan handwerk het gene is wat je het liefste doet.
Ik heb je een tijdje terug een paar berichten gestuurd over een handgemaakt hoofdstel. Maar dat contact verliep zo moeizaam dat ik dacht dat je de opdracht eigenlijk liever niet wilde hebben... :o Dus heb ik het maar laten zitten toen ik geen reactie meer kreeg.. -O-

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Dilemma vraagje aan het publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:15

HAR → STW

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Dilemma vraagje aan het publiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 18:36

Wat is STW?

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:56

Het forum voor dingen gerelateerd aan school, studie en werk.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:00

Nou een hoofdstel, borsttuig, singels in de juiste bruinkleuren maar toch kwalitatief is soms toch echt moeilijk te vinden.

Hier heb ik ook zo'n onmogelijk kleur zadel waar alleen Passier voor 150 euro per stuk hoofdstel en borsttuig verkopen. Singel heb ik nog niet eens gevonden. Misschien dat je daar een markt kan vinden. Aan mij zou je in ieder geval een goede klant hebben.

Dameszadels weet ik niet of ik je kan helpen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Dilemma vraagje aan het publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:10

Misschien is het geven van een leuke cursus ook een optie? Niet een volledige opleiding, maar een kortere curses waar mensen bijvoorbeeld een eigen hoofdstel kunnen maken? Een soort van workshop?
Mij lijkt het volgen van een workshop bijvoorbeeld heel erg leuk. Waar je wel bepaalde zaken leert maar geen volledig zadelmaker van wordt.

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 19:10

Maar je zegt dat je 150 euro voor een hoofdstel te duur vindt? Dus dan zou ik een dergelijk hoofdstel van dezelfde kwaliteit voor een paar tientjes moeten maken. Ik wil ook graag kaas op mijn boterham? Bruinkleuren zijn voor mij een makkie. Alleen is alles wat ik maak handgemaakt. Dat is wel een aantal uurtjes werk. O:)

En ja, singels kan ik ook maken. :Y)

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

idefix4

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 19:14

git schreef:
Misschien is het geven van een leuke cursus ook een optie? Niet een volledige opleiding, maar een kortere curses waar mensen bijvoorbeeld een eigen hoofdstel kunnen maken? Een soort van workshop?
Mij lijkt het volgen van een workshop bijvoorbeeld heel erg leuk. Waar je wel bepaalde zaken leert maar geen volledig zadelmaker van wordt.

Ik heb mijn opleiding in deelcertificaten gehaald. Een cursus is absoluut een optie. Wat zou je dan willen leren? Ik zie wel eens van die cursussen dat je dingen in elkaar leert zetten met een soort drukknoopsysteem. Ik ben meer van het betere naaiwerk. Maar dat vergt wel geduld en het is nogal kostbaar. Mijn opleiding kost me bijna 700 euro per cursusweek. En om alles te kunnen leren aan mensen heb ik extra werkgerei nodig. Dat is ook heel kostbaar. :j

Wat zou je willen leren?

Groetjes, Anouk!
Engels gediplomeerd (Qualified) zadelmaker en lid van Society of Mastersaddlers in Engeland. Tevens zadel fitter. Kijk eens op mijn site: http://www.wellsaddle.nl

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:20

Als je nu een te grote klantenkring hebt zou ik me niet zo druk maken over de mensen die vinden dat je te duur bent. De meeste Nederlanders willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang maar jij als ondernemer moet gewoon duidelijk zijn over je werk en daar gewoon een goede prijs voor vragen.
Handgemaakt en op maat kost gewoon geld... en ja..dan kan je niet iedereen bedienen want niet iedereen heeft dat geld of heeft het er niet voor over. Dus je moet ook leren nee-verkopen... je kan niet naar iedereen toe rijden die eventjes een zadeltje wil laten aanpassen maar geen voorrijkosten wil betalen en eigenlijk ook het liefst wil horen dat je ter plekke even het zadel beetje aanpast en opvult voor paar tientjes en dat ze dan weer een jaar klaar zijn... dat is niet je doelgroep die je wil aanspreken... dus die mag je ook best weigeren (en misschien iemand aanbevelen die minder ver is in de opleiding of juist wel die doelgroep heeft)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:22

Ik zou bijvoorbeeld willen leren hoe je met de hand een mooi stikwerk kunt maken. Wat voor gereedschappen je daar voor nodig hebt en waar die gereedschappen verkrijgbaar zijn. Je zou misschien nog uit kunnen zoeken of je bij een cursus een gereedschap aanbod kunt maken met een enigszins gereduceerde prijs . Het is maar een idee natuurlijk

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:22

150€ voor en handgemaakt hoofdstel is natuurlijk helemaal niet zo duur. Ik denk wel dat er markt voor is, zou dan gokken op de wat"hogere" markt, voor mensen die het kúnnen en willen betalen. Als ik naar mijzelf kijk, is het waarschijnlijk een luxe die ik me niet kan permitteren. Ik kies wel voor kwaliteit, maar koop dan een tweedehands mooi zadel bijvoorbeeld. Zomaar even 2 à 3 duizend euro voor een zadel is voor veel mensen echt heel veel geld.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:28

Ik zeg niet dat ik het te duur vind, als ik geen andere vind dan word het toch dat hoofdstel van dat merk.

Geef puur even mezelf als voorbeeld mee voor jou, wil in kansen voor jou denken namelijk. Prijs en Merk was dus het enige waar ik iets in kan vinden.

Ik heb dus totaal geen keuze binnen deze kleur en moet het daarmee dus doen. Alleen een keuze tussen 1 stang en trens hoofdstel en 1 trens hoofdstel van passier en daarbij voldoet het trens hoofdstel mogelijk niet eens aan de eisen van mijn paard en stang hoef ik nog lang niet mee te rijden.

In jou kansen gedacht, misschien kun jij daar een soort gat in de markt opvullen die er vast niet alleen is voor mij. Zelfgemaakte, kwalitatieve en wat ze precies willen hebben. Voor iets speciaals betalen mensen vaak toch makkelijker meer.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:34

Ik zit er als 'collega' inmiddels al wat langer in. Maken is eigenlijk alleen rendabel als je daarnaast 1 of 2 mensen in dirnst kan nemen die het passen/vullen en verkopen doen.

Een maathoofdstel is haast een week werk en moet dus al snel 500 euro kosten om ook je materiaal, verzekeringen, huur etc etc te kunnen betalen.
Echter, dat betaald bijna niemand. 350 is ongeveer de max. Je zult je verlies moeten opvangen door er iemand bij te hebben die het 'snellere' werk doet (pasconsulten) om het dan gelijk te kunnen trekken.

Zo werken de betere makers in Engeland en Zwitserland ook: een passer die voornamelijk op buitendienst gaat, een top zadelmaker voor de moeilijke zaken die enkel naar probleemgevallen uitreist en een maker op thuislocatie die de hele dag naait.

Ik heb overigens het omgekeerde: ik haat naaien :o
Maatwerk stuur ik meestal door naar vakkundig leerbewerkers.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:34

git schreef:
Ik zou bijvoorbeeld willen leren hoe je met de hand een mooi stikwerk kunt maken. Wat voor gereedschappen je daar voor nodig hebt en waar die gereedschappen verkrijgbaar zijn. Je zou misschien nog uit kunnen zoeken of je bij een cursus een gereedschap aanbod kunt maken met een enigszins gereduceerde prijs . Het is maar een idee natuurlijk

Mijn zadelmaker geeft cursussen, en is daarin niet duur.

Hij maakt zelf ook hoofdstellen/borsttuigen en herstelt antieke dameszadels.
https://www.facebook.com/Zadelmakerijen ... k/?fref=ts

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:36

Cursus frontriem maken ofzo zou zonder te veel spullen denk ik nog wel moeten lukken.

Maar zelf denk ik dat je met handgemaakte hoofdstellen een kleine markt heb. Vergeet niet dat de huidige fabrieksmarkt al behoorlijk veel mogelijkheden heeft in allelei verschillende prijsklasses. Dus de aanvragen die je gaat krijgen zullen heel specifiek zijn op zoals Moonlight17 al aangeeft.

Daarnaast zou ik als tip meegeven dat je wel wat meer voorbeelden van je werk op je website mag zetten. Heel eerlijk, het beeldmateriaal wat er nu op staat geeft nou niet echt de uitnodiging om wat te bestellen. :o . Laat vooral zien waarom juist jouw handwerk zo geweldig is met goede foto's.

[/list][/size]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:38

Echt in Nederland gemaakte maatzadels bestaan er toch al genoeg? Er zijn genoeg verschillende Nederlandse zadelmakers die dat leveren, dus het feit dat iets in NL is gemaakt is al geen unieke toevoeging meer (en als je criterium is dat je iets wilt dat in Europa gebouwd is, dan krijg je alle Duitse en Engelse zadelmakers er ook nog eens bij).
Als je hier wilt doorbreken, dan zul je toch echt zelf iets extra's moeten bedenken wat alleen jij kunt bieden boven die andere zadelmakers die ook hier zadels bouwen voor hun klanten.

Hetzelfde geldt in mijn ogen voor je hele post: goed, je hebt een dure en lange opleiding gedaan in Engeland, maar dat was jouw persoonlijke keuze. Jammer genoeg zal jouw opleiding zal nooit de doorslag geven als mensen iets handgemaakts willen zoals bijvoorbeeld een hoofdstel of zadel. Ze willen dan iets zien wat alleen jij kunt maken, want anders kunnen ze net zo goed naar een ander die hetzelfde (of zelfs minder of beter) levert, eventueel zelfs voor minder geld omdat die mensen bijvoorbeeld het vak op een andere (goedkopere) manier geleerd hebben.

Als ik naar je postgedrag op Bokt kijk dan lijkt je interesse inderdaad in het spullen maken voor mensen te liggen: je bent in elk geval verschillende keren door moderators gewaarschuwd omdat je je diensten/producten via andermans topics probeerde te verkopen. :) Als dat je doel is, maak dan gewoon eens een lijn van producten die volgens jou iets toevoegen aan alles wat er nu al aan zadels/hoofdstellen/halsters van goede kwaliteit te koop is. Aangezien jij waarschijnlijk door je opleiding te duur bent voor de markt zul je iets speciaals moeten bedenken voor een zadel/hoofdstel/halster wat die meerprijs rechtvaardigt.
Neem als voorbeeld bijvoorbeeld de Fairfax singel: erg duur, in Engeland gemaakt, maar toch verkocht het enorm goed omdat het iets unieks aan de singelwereld toevoegde. Als je dat vindt dan kun je ook meer voor je product vragen. Als je niet dat ding bedenkt dat jouw hoofdstel geweldig onderscheidt in vorm of functie van alle andere fabrieks/handgemaakte hoofdstellen, dan gaan mensen hier ook niet € 200 meer voor neertellen en zijn ze ook heel tevreden met hetzelfde maar dan in de vorm van een topkwaliteit fabriekshoofdstel.

Het is jammer, maar zadelmaker is niet voor niets een uitstervend beroep: als je niet iets vindt dat jouw product echt duidelijk anders maakt dan andere fabrieks/handgemaakte hoofdstellen en zadels dan ben ik bang dat je je brood toch echt vooral zult moeten verdienen met zadelpassen en eventueel als zijlijn cursussen geven in tuig maken, en heb je de opleiding tot het maken van paardenspullen toch meer voor jezelf gedaan. Opleiding en baangarantie zijn tegenwoorden helaas verschillende dingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-16 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:44

miss_lizje schreef:
Daarnaast zou ik als tip meegeven dat je wel wat meer voorbeelden van je werk op je website mag zetten. Heel eerlijk, het beeldmateriaal wat er nu op staat geeft nou niet echt de uitnodiging om wat te bestellen. :o . Laat vooral zien waarom juist jouw handwerk zo geweldig is met goede foto's.


Door Miss_lizje ben ik ook even gaan kijken, maar ik moet haar wel gelijk geven: als je handgemaakte singels verkoopt dan zou ik geen foto als voorbeeld geven waarbij de gespen scheef vastgenaaid zijn. De teugel waar een leren strookje doorheen is gevlochten bovenaan je pagina ziet er wel heel netjes uit, maar als ik daar interesse in zou hebben dan zou ik vallen over het feit dat het gaatje waar de pin van de gesp doorheen komt niet ook netjes gezwart is zoals de rest, maar naturel kleurig is (maar ik ben dan ook wel een perfectionist, zeker als ik iets speciaal laat maken).

Ook staat er gewoon niet zoveel op. Daarom zou ik eerste zelf een lijn maken met het geweldigste van wat jij allemaal te bieden hebt, dan zien de mensen hopelijk dat jouw tuigage ook echt een meerwaarde heeft boven andere merken. En daar dan niet zelf foto's van maken (want dan lijkt elke naad toch weer onregelmatig door verkeerde belichting) maar gewoon een echte fotograaf inhuren voor foto's van je producten zowel los hangend als om een paard, net zoals alle (fabrieks)tuigverkopers doen. Op die manier verkoopt het hopelijk zichzelf.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:56

Het idee van een te groot klantenbestand gaat er bij mij ergens niet in... Ik zie mijn zadelmaker zonder tegenslag, ca 2x per jaar, dan heb je al een heleboel klanten nodig om een jaar vol te krijgen...
Ik denk idd dat de Nederlandse markt redelijk verzadigd is ivm maatwerk en dat mensen idd niet vlug de hoofdprijs gaan betalen... Mijn zadelmaker maakt tussen de 25 en 35 zadels "from scratch" per jaar aan een kostprijs vanaf 3000 euro, hoofdstellen "from scratch" ca 100 per jaar aan een prijs vanaf 400 euro. Ik spreek over Frankrijk, daar gaan ze nog net iets liever geld uitgeven aan maatwerk dan in Nl, heb ik gemerkt.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:00

Hoofdstel wat je zelf kunt samenstellen en van goede kwaliteit. Zo veel keus is daar niet in. Ik zoek al geruime tijd een hoofdstel met anatomisch kopstuk en mooi lage neusriem,zonder bling, maar liefst wel appart. Ik denk dat daar best vraag naar is. Levertijd van 6 weken dus echt Op bestelling en prijsklasse 100-200 euro.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dilemma vraagje aan het publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:08

100-200 is alleen haalbaar met machine werk en sjablonen. Handgenaait en maatgesneden heet dat hooguit hobby tegen een zakcentje.
Een maathoofdstel kost bij een betere engelse zadelmaker ongeveer vanaf 250-300 pond.


DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:23

maximuss schreef:
Het idee van een te groot klantenbestand gaat er bij mij ergens niet in... Ik zie mijn zadelmaker zonder tegenslag, ca 2x per jaar, dan heb je al een heleboel klanten nodig om een jaar vol te krijgen...
Ik denk idd dat de Nederlandse markt redelijk verzadigd is ivm maatwerk en dat mensen idd niet vlug de hoofdprijs gaan betalen... Mijn zadelmaker maakt tussen de 25 en 35 zadels "from scratch" per jaar aan een kostprijs vanaf 3000 euro, hoofdstellen "from scratch" ca 100 per jaar aan een prijs vanaf 400 euro. Ik spreek over Frankrijk, daar gaan ze nog net iets liever geld uitgeven aan maatwerk dan in Nl, heb ik gemerkt.

Nou, bij mijn zadelmaker is 6 weken wachten op een afspraak standaard. Dus denk dat het wel meevalt met die verzadiging?

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:25

Ik zou eerder een handgemaakt hoofdstel kopen als het uniek is, misschien een mooi show hoofdstel. Voor een 'standaard' Engels hoofdstel zou ik naar de winkel gaan.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Dilemma vraagje aan het publiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:43

Jammer TS dat je zelf niet meer reageert nu mensen reageren op jouw vragen?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:54

idefix4 schreef:
git schreef:
Misschien is het geven van een leuke cursus ook een optie? Niet een volledige opleiding, maar een kortere curses waar mensen bijvoorbeeld een eigen hoofdstel kunnen maken? Een soort van workshop?
Mij lijkt het volgen van een workshop bijvoorbeeld heel erg leuk. Waar je wel bepaalde zaken leert maar geen volledig zadelmaker van wordt.

Ik heb mijn opleiding in deelcertificaten gehaald. Een cursus is absoluut een optie. Wat zou je dan willen leren? Ik zie wel eens van die cursussen dat je dingen in elkaar leert zetten met een soort drukknoopsysteem. Ik ben meer van het betere naaiwerk. Maar dat vergt wel geduld en het is nogal kostbaar. Mijn opleiding kost me bijna 700 euro per cursusweek. En om alles te kunnen leren aan mensen heb ik extra werkgerei nodig. Dat is ook heel kostbaar. :j

Wat zou je willen leren?


ik zou als ik jou was, aanvullend met je docenten, of al werkende mensen in je vakgebied eens het gesprek aan gaan hoe zij hun prijzen bepalen..

zoals een cursus.. je kunt niet een cursus extra duur maken omdat jij er extra spullen voor moet aanschaffen.. dat is een investering die jij doet, voor jouw beroepsuitoefening. die zelfs, tenzij je het slechts 1x gebruikt, vaak ook belastingaftrekbaar zijn.

ik denk niet dat je aan 'cursussus' zou moeten willen beginnen die jouzelf klauwen met geld kosten aan investeringen en hooguit een man of twee drie oplevert aan leerlingen.

materialen kun je wel laten kopen, netjes zou zijn de prijs waarvoor je het zelf inkoopt, want dat is niet hetgeen waar je winst over wilt trekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers