Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 14:30

Ik heb er een groot stuk wei bij gekregen voor mijn 2 paardjes.
Helemaal super dus. Maar hoe ga ik dat het beste doen?
Ze lopen nu op een stuk wei waar geen gras meer op staat. Hebben ze al helemaal kaal gegeten.

De nieuwe wei is in het voorjaar bemest. En vervolgens niks meer aan gedaan. Er stond dan ook gras en zuring tot knie hoogte.
Ze hebben het van de week gemaaid en het is er vandaag afgehaald.

Kan ik ze nu gewoon veilig heel de dag erop zetten of is het handiger om ze eerst weer te laten wennen door een stuk van 20 x 20 af te zetten en ze daar een paar uurtjes op te laten lopen. Tot dat het kaal is en dan gewoon 10 uur erop en steeds een klein strookje erbij?
Of hoef ik me nu geen zorgen te maken omdat het en geen voorjaarsgras is en het niet meer zo hoog staat?

[O]


BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:20

Ik zou ze eerst in een deel van de wei zetten, dat kaal laten eten en dan steeds een stukje erbij. Lijkt mij toch veiliger.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:29

Jammer dat het gras er af is had je mooi rantsoen kunnen beweiden. Kort gras wat je nu hebt bevat eerder fructaan dus ik zou de fructaanwijzer in de gaten houden.


felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 18:56

Ik heb inderdaad een stuk afgezet en ze er vanmiddag / vanavond 3 uurtjes opgezet.
Aankomende week gaan ze er ook pas weer 17.30 op tot een uurtje 8 a 9. Dan hoop ik dat het van het weekend kaal genoeg is om ze er gewoon de hele dag op te zetten. En dan kleine stukjes erbij.

Hoe gevaarlijk is het fructaan? Mijn paarden hebben geen koliek verleden. Alleen de eerste paar dagen wat dunnere mest. Dit is ook het eerste jaar waar ik veel over het fructaan gehalte hoor.
Is het de voor gaande jaren minder hoog geweest of waren we er toen niet zoveel mee bezig?

[O]

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 19:02

Ik zou eigenlijk nog een week of twee wachten om ze er op te zetten zodat het gras weer wat de hoogte in kan schieten. Dan kan je echt gaan afwisselen tussen de twee weiden. Overigens zou ik nu ook van de gelegenheid gebruik maken om ja andere weide te bemesten of misschien zelfs extra in te zaaien als je zegt dat er geen gras meer op staat. Dan heb je volgende zomer weer een mooi stuk dat klaarstaat voor ze.

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat is wijsheid? Nieuwe weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 17:12

Helaas huur ik het stuk grond. En de eigenaar gaat over het weidebeheer.
Anders had ik het inderdaad heel anders aangepakt.

Ik had twee kleine stukjes weide die van het voorjaar ook bemest zijn. Dat is nu echt helemaal kaal gevreten. Er staat nog wel gras maar dat is zo kort.
Ik heb nu dan de grote weide erbij gekregen. Echt super blij mee. want nu kan ik dus gaan afwisselen. Ik heb van de grote wei een stukje afgezet waar ze nu een paar uurtjes op mogen. En ik hoop inderdaad de rest van de wei weer mooi gaat aangroeien zodat ik ze regelmatig een stukje bij kan geven.

[O]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 28 bezoekers