Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 13:36

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een 20 jarige draver.

Hij heeft tot zijn 8e gekoerst en is daarna verkocht als rijpaard aan mij. Ik heb altijd
recreatief met hem gereden. Veel buiten, maar ook dressuur oefeningen deden we.
Hij is afgelopen 2 jaar verleast geweest, heeft daar 24/7 buiten gestaan en ongeveer
2/3 keer per week recreatief gereden in het bos.

Inmiddels is hij terug bij mij en heeft zo'n 3 maand stil gestaan. Hij is flink wat spieren kwijt in
zijn rug.

Hij heeft ontzettend veel looplust en is graag aan het werk. Dit wil ik graag weer opbouwen
en zorgen dat hij wat meer bespiering krijgt.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Het gaat dus om een 20 jarige draver van 1,58.
staat momenteel nog 24/7 buiten met onbeperkt hooi en gras.
krijgt af en toe wat haver of muesli bijgevoerd.

Graag hoor ik van jullie tips qua rijden of longeren en wat het beste bijvoeren?


BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:28

Ik zou bezig gaan met longeren en ander grondwerk. Hou het gevarieerd, dat is leuker voor het paard. Misschien zelfs wat Vd! Met longeren niet direct een bijzet etc eraan, zou gewoon eerst lekker rustig laten lopen en steeds meer opbouwen.

RianneH

Berichten: 28223
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:55

Leuk, welkom bij de 20+ draverclub :)

Rugspieren terug ontwikkelen kan je het beste onbelast doen, dus longeren is geen gek idee. Zoals hierboven beschreven, saai rondjes slingeren is niet de beste manier. Probeer het voor je paard uitdagend te houden, nodig hem uit te gaan zakken, over zijn rug te gaan lopen. Longereen met balkjes, loop eens een stuk rechtdoor, vergroot de volte en verklein, spring aan en neem meteen weer terug etc.
Maar dit soort dingetjes kan je natuurlijk ook in het rijden meenemen. Leren over de rug te gaan lopen, het stuwende achterbeen om te gaan zetten in een dragend achterbeen.

Qua opbouw is het vooral aanvoelen, dravers zijn harde werkers, je kan dus beter een half uurtje aan een paar kleine punten werken, dan een vol uur in het zweet werken, maar eigenlijk te veel gedaan te hebben. Kies dus de punten waaraan je wilt werken en stop ook als je tevreden bent, ookal ben je nog maar kort bezig.

Qua voer denk ik dat je niet gek zit hoor. Je kan kiezen voor een voer dat iets eiwitrijker is, maar in principe zou voor een normale opbouw van spieren normaal ruwvoer en een beetje krachtvoer/vitaminekorrel voldoende moeten zijn.

"Een draver, is gaver" :D


Ibbel

Berichten: 49019
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:17

Voordat je gaat trainen, laat 'm even checken op Cushing. Soms is het verlies van rugspieren het enige kenmerk daarvan. Van drie maanden in de wei staan zou ook een ouder paard geen spieren moeten verliezen... Rugspieren worden nl áltijd gebruikt door een dier.

pien_2010

Berichten: 43011
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:24

Alsj e paard gezond is zou ik ervoor gaan om op die leeftijd lekker buiten te gaan rijden. Is ook niet zo vermoeiend. Ons paard is 22 + en zelfs na het jaar stil staan vorig jaar kon hij gerust een uurtje buiten mee op stap. Doen we het gewoon rustig aan en zo bouwen we dan op.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:32

Mijn D.A. zei: heel veel stappen,lange stapritten maken.Krijgen ze spieren én conditie weer terug.
Later opbouwen met draf erbij en nog later galop.
Maar stapritten schijnen heel goed te zijn.

FB Groep Second Chance.

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 22:10

RianneH: hihi thanks! ik ben inderdaad begonnen met longeren met een bijzet en af en toe 15 tot 20 minuten rijden en wat kleine oefeningetjes voornamelijk overgangen en veel voltes.

Ibbel: hij werd voor die 3 maand ook niet heel intensief bereden, ik zal eens kijken of ik foto van zijn rug kan maken morgen.

pien_2010: bij dit paard is het wel goed om vooral dressuurmatig bij te houden ook! Buitenrijden doen we ook natuurlijk. Maar als hij teveel op de voorhand loopt gaat ie struikelen.

Gohya: thanks voor de tip!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:54

Inderdaad wat al aangegeven is longeren
De voorhand kun je verbeteren door het gewicht van het paard op het voorbeen te laten komen hem het ene voorbeen over het andere laten stappen.
Dat is wat ik ook doe met mijn 16 jarige merrie die ik weer aan het oppakken ben sinds vorige maand.
De rug van mijn Iru is al lekker omhoog aan het komen en zie duidelijk verandering in spieropbouw.
Succes!
.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Hoe ouder paard terug op conditie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:59

Vooral opbouwen aan de hand en aan de longe en idd meer eiwitten voeren (bv merriebrok). Een ouder paard heeft meestal wel iets extra nodig om nog spieren te kweken.

pien_2010

Berichten: 43011
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:22

NZ92 schreef:
pien_2010: bij dit paard is het wel goed om vooral dressuurmatig bij te houden ook! Buitenrijden doen we ook natuurlijk. Maar als hij teveel op de voorhand loopt gaat ie struikelen.
maar buiten kun je toch ook dressuurmatig rijden zeker als hij gaat struikelen zou ik hem even dressuurmatig gaan rijden.
Met ons oudere paard (22+) rijden we bijna niet meer op de wei dressuur daar vindt hij echt niets aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, merrylegs en 44 bezoekers