Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 23:19

Sinds vorig jaar maak en verkoop ik op kleine schaal handwerk. Begonnen als hobby omdat ik door een vervelende tijd ging en wat om handen wilde hebben. Vrienden/familie/kenissen/collega's vonden het leuk en wilde het ook hebben, voor een kleine vergoeding maakte ik het dan (kostprijs + een beetje meer), via via meer aanvragen, eens een advertentie geplaatst. Leuke reacties, facebookpagina er bij etc. Om een lang verhaal kort te maken: ik verdien per jaar een leuk bedrag voor wat extraatjes doordat ik handwerk verkoop. Het gaat hier om een "bijbaantje" naast mijn gewone werk.

Ik ben zuster van beroep, heb totaal geen kaas gegeten van ondernemen, belastingaangifte besteed ik uit. Ik durf m'n uit de hand gelopen hobby al eigenlijk geen bedrijf te noemen, maar toch weet je in je achterhoofd dat er een grens is wbt "een zakcentje bijverdienen". Wellicht tijd voor een officiële registratie, aanmelden bij het kvk en dan? Ik heb echt totaal geen idee wat de juiste stappen zijn? Ik begreep dat je elk kwartaal belastingaangifte moet doen, maar hoe gaat dit in zijn werk, hoe behoor ik mijn administratie bij te houden of zijn daar geen regels voor? Moet ik ben bonnen voor de klanten gaan werken. Btw?? Het gaat om een streekproduct waardoor er voornamelijk mensen uit de buurt wat bestellen en het aan de deur ophalen, dus contant. Het gaat absoluut niet om wereldbedragen, ik ga er eens van uiteten of koop er wat leuks van. Geen duizenden euro's per jaar dus, eerder een paar honderd.
Hoeveel mag je belastingvrij bijverdienen? (kan dit überhaupt? ).

Wie kan mij uitleggen hoe het allemaal werkt, of weet er een website voor de startende ondernemerdummie?


Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:28

Je hoeft geen kvk te doen, je kan het gewoon als extra inkomsten opgeven bij de belasting indienen.


Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:35

Ja geloof ik wel. Wel dus goed bijhouden wat de inkomsten zijn. Weet even niet of je uit mag gaan van omzet, dus dat je inkomsten-uitgaven mag doen. Maar je hebt hulp bij de belasting indienen las ik?



Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 23:43

Gewoon bijhouden wat je uitgaven en inkomsten zijn, daar kan je boekhouder een hoop mee :D succes!


Supervixen

Berichten: 12749
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 04:45

Je moet even opzoeken wat voor bedrag je mag bijverdienen. Volgens mij was dat rond de 4000 euro per jaar zonder dat je er extra belasting van hoeft te betalen. (Dit was een aantal jaar geleden zo, maar misschien is het veranderd)

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 05:20

Er is geen bedrag dat je belastingvrij mag bijverdienen. Iedere euro die uit een bron van inkomen komt, moet je opgeven. Of je per saldo belasting betaalt, is een andere vraag. Overigens gaat dit over inkomstenbelasting.

Voor de btw heb je de kleine ondernemersregeling.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 05:34

Je kunt je heel eenvoudig bij de kvk inschrijven (via website afspraak maken), dan krijg je kvk nummer en btw nummer. Eens in het kwartaal doe je aangiften van je inkomsten en uitgaven. Blijft je btw bedrag onder de 1300 € per jaar ongeveer dan val je onder de kleine ondernemersregeling, dit betekent dat je dan geen btw afdraagt. Maar alles wat je verdient moet je gewoon aangeven.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:48

Ik zou het niet doen....je moet een hele administratie gaan bij houden en je geeft zelf al aan dat je er hooguit een paar honderd euro aan overhoud.

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*


EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:50

Ik heb dit topic verplaatst van LZP naar STW.

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:50

Je kunt dit bij je inkomsten belasting aangeven als overige inkomsten. Een keer per jaar dus althans als het klein blijft.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:07

woofie schreef:
Ik zou het niet doen....je moet een hele administratie gaan bij houden en je geeft zelf al aan dat je er hooguit een paar honderd euro aan overhoud.


Precies, ik zou het ook niet doen. Die paar honderd euro die je er aan overhoudt mag je dan mooi inleveren :evaw: plus de hoeveelheid extra werk die je er aan hebt.
Je betaalt ook belasting over je 'echte' werk neem ik aan dus helemaal ontduiken/profiteren van de staat doe je ook niet.

Mn man heeft ook ooit eens wat klusjes netjes aangegeven en dat ging dus gewoon meer kosten dan dat het opleverde... Nou, dan niet.

Of je moet je producten een heel groot stuk duurder maken. Of je moet heel erg gaan uitbreiden. Dan is het nog rendabel.

[o]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:11

Je kan zeer waarschijnlijk onder de KOR (kleine ondernemers regeling) vallen. Dit houdt in dat je braaf elk kwartaal je btw aangifte doet, maar zolang dat bedrag onder de 1388€ blijft, hoef je dit niet terug te betalen..
je inkomsten geef je vervolgens een x per jaar op bij je jaarlijkse aangifte onder: inkomsten uit overige werkzaamheden.
Betekend wel dat je geen recht hebt op starters aftrek, zelfstandigen aftrek, etc.

Betreft een hele administratie bijhouden valt best mee. Gewoon je inkomsten en uitgaven bijhouden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:12

Ik vermoed, gezien je informatie, dat je dit gewoon op kan geven als inkomsten uit overig. Als dat kan, zou ik geen bedrijf er van maken, dan maak je het jezelf echt onnodig moeilijk.

Je zegt dat je je aangifte laat doen, heb het er eens met haar over. Zij kan je waarschijnlijk wel vertellen waar de grens zit tussen 'inkomsten uit overig' en 'ondernemer'.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:27

Ik neem aan dat je geen uurloon rekent, stel dat je 1000 euro verdient met je hobby en je hebt er 100 uur à 10 euro ingestoken...als je dat tegen elkaar weg streept heb je dus eigenlijk niks verdiend....Dus waarom aangifte doen?

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:36

woofie schreef:
Ik neem aan dat je geen uurloon rekent, stel dat je 1000 euro verdient met je hobby en je hebt er 100 uur à 10 euro ingestoken...als je dat tegen elkaar weg streept heb je dus eigenlijk niks verdiend....Dus waarom aangifte doen?

Je eigen uren zijn geen kosten natuurlijk he. Dat zou nogal mooi zijn.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:38

veerledec schreef:
woofie schreef:
Ik neem aan dat je geen uurloon rekent, stel dat je 1000 euro verdient met je hobby en je hebt er 100 uur à 10 euro ingestoken...als je dat tegen elkaar weg streept heb je dus eigenlijk niks verdiend....Dus waarom aangifte doen?

Je eigen uren zijn geen kosten natuurlijk he. Dat zou nogal mooi zijn.


Tuurlijk wel...

[o]

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:43

Niet als het om eigen arbeid gaat. Alleen ingehuurde arbeid mag je wegrekenen omdat andere mensen die betaalde arbeid weer bij de belastingdienst horen op te geven.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:44

Je uurloon calculeer je mee in je prijzen.
Als jij €10 per uur wilt verdienen, en je hebt ergens 1000 uur over gedaan, en je hebt zeg maar €500 kosten aan materiaal, stroom, etc, dan doe je dus 1000x10+500 en daar 21% bij.

Ik heb geen flauw idee hoeveel omzet ts op jaar draait. Voor een paar tientjes, en je wilt een hobby uitstraling, Dan kan je overwegen het niet te doen.
Heb je een leuke omzet en wil je een prof uitstraling, zal ik het zeker doen.
Belasting betalen over je inkomsten is gewoon verplicht, en je hebt er maar 1 nodig die je verlinkt...

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:51

Voor een hobbymatig iets waar je geen goudgeld mee verdiend moet je echt geen bedrijf starten. Je snijd je zo snel in je vingers en betaald vaak meer aan onkosten dan dat je er iets aan verdiend.

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:10

Omslachtig om er een bedrijf van te maken. Ik zou het ook gewoon opgeven als inkomen uit overig werk. (omzet min kosten)

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:23

verootjoo schreef:
[quote="veerledec"
[quote="woofie"
Ik neem aan dat je geen uurloon rekent, stel dat je 1000 euro verdient met je hobby en je hebt er 100 uur à 10 euro ingestoken...als je dat tegen elkaar weg streept heb je dus eigenlijk niks verdiend....Dus waarom aangifte doen?
[/quote
Je eigen uren zijn geen kosten natuurlijk he. Dat zou nogal mooi zijn.
[/quote

Tuurlijk wel...
[/quote]
Tuurlijk niet. Trek jij die ook af van je salaris dan in je aangifte :+ ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers