2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 12:28

Hallo,

Mijn tinker staat nu per dag 2 uur buiten in een zandpadock samen met haar 2 maatjes. 2/22 Staat zij nu dus binnen met nog 1-2 uurtjes bakwerk en poetsen tussendoor. Dit vind ik erg weinig en merk ook aan haar dat zij langer buiten wil staan. Ze eet nu haar hele box leeg en word er niet blijer op.

Het probleem is nu, hoe moet ik het aanpakken. Ik heb al overlegd met de pension eigenaar maar dat heeft niets uit gehaald. Zelf zit ik nu te overwegen om een andere stal te zoeken met veel weidegang, het liefst 7/24 als dat mogelijk is. Maar mijn ouders willen niet weg bij de stal, ze vinden het overdreven dat ze langer buiten zou moeten staan. En " De faciliteiten zijn toch goed, dus wat zeur je nou?". Van mij hoeft er geen luxe stalling of een kantine te zijn. Mijn ouders denken daar dus anders over en ik mag er niet over beginnen dat pony en ik het fijner zouden vinden om een andere stal te zoeken.

Ik zou graag jullie mening willen horen over 2 uur in de wei en hoe ik dit moet brengen bij mijn ouders. De stalhouder wil er niets meer van weten of ze moet maar in de stapmolen als ik vind dat ze te weinig beweging krijgt. Maar mij gaat het ook om sociaal contact tussen andere paarden.

Het spijt mij van het lange bericht maar ik zit er toch wel een beetje mee, vooral als ik een dagje niet kan. Graag meningen, adviesen en ideeën hoe ik dit moet oplossen.


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:33

Heel goed dat je inziet dat je paardje niet gelukkig is. Ook heel dapper van je dat je verandering wilt brengen qua weidegang.

2 uur per dag is echt te weinig! Kan je zelf je paardje niet nog eens 2 uurtjes (naast de weidegang) buiten zetten? Ik zou toch nog eens met je ouders praten..

Succes iig

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:39

Ik ga er vanuit dat je ouders stalling betalen?
Als je gewoon gaat zoeken naar een andere stalling en dan een soort van vergelijking maakt en op papier zet, dus de positiefe en negatiefe dingen van de stallen. als je goed kan onderbouwen waarom je dat vind, kun je misschien je ouders over halen.
Misschien vind je wel een stal waar je paard lekker veel naar buiten kan en wat goedkoper is.

Je bent al goed bezig dus niet opgegeven, gewoon voet bij stuk houden en misschien draaien je ouders wel bij

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:39

Ik vind 2 uur ook te weinig. Ik vind 4 uur echt wel het minimale, buiten de tijd die ik bezig ben met mn paard.

Misschien kan je je oiders de welzijnsnorm voor paarden laten zien en samen kijken aan welke vlakken de stal wel of niet voldoen. Die norm is er niet voor niks natuurlijk.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:42

Twee uur vind ik ook veel te weinig. Goed dat je dat inziet.

Vraag nog eens aan je ouders waarom je je paard niet mag verhuizen. Is er misschien ook een praktische reden? Zoals: nieuwe stal is te ver en ze moeten je brengen, het is te duur, zij komen ook op stal en houden wel van wat luxe,... Ik noem maar wat dingen op. Want als je ouders eigenlijk weinig met je paard te maken hebben snap ik niet goed waarom ze tegen een verhuis zijn.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:44

Tja, met je 14 jaar zal je toch nog gewoon moeten luisteren naar wat je ouders zeggen. Wees al blij dat je überhaupt een pony hebt. Ok 2uur is niet veel, maar als je dan zelf nog elke dag erheen gaat, brengt die het er allicht beter af dan het gemiddelde pensionpaard. Dus die weidegang/paddock aanhouden, mss stapmolen erbij en dan zelf nog. En later als je groot bent en alles zelf kan bekostigen en doen, dan kan je overal zelf over beslissen. Maar nu je beide handjes kussen voor de pony die je hebt en de moeite die je ouders voor je doen! Veel succes en vooral geniet van je pony

L'embarras du choix

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 12:49

Ik mag haar niet meer op de weide zetten, want die is dan bezet door de middag groep. Van mijn ouders mag ik er niet over beginnen, ze komen hoog uit een paar keer in de maand kijken maar vinden dan dat ze er goed uitziet en dat ik verwend ben als ik begin over de weide gang. Ze worden snel boos als het om zulke dingen gaat. Ze zijn namelijk heel blij dat ze een stalling hebben kunnen vinden.
Ze hebben niet al te veel verstand van paarden, maar ze doen hun best en ik ben erg blij dat ze haar hebben gekocht.

De stal waar zij nu staat is juist heel ver weg 8 km. En als je dit elke dag op de fiets doet, neemt het toch wel wat tijd in bezit. Ik word nooit gebracht of er moet onweer zijn en bliksem. De stal is ook nog eens duur richting de 400 euro per maand. Ze willen (waarschijnlijk) blijven omdat er veel luxe voor de ruiter is en mensen die meegaan. Zoals een kantine en een binnenbak. De mensen zijn heel aardig daar en ik denk dat het ook wel mee speelt dat de stalhouder en mijn ouders het goed met elkaar kunnen vinden.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:51

Je kan haar toch ook nog eens 2-3 uur in de paddock zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:52

bulck schreef:
Tja, met je 14 jaar zal je toch nog gewoon moeten luisteren naar wat je ouders zeggen. Wees al blij dat je überhaupt een pony hebt. Ok 2uur is niet veel, maar als je dan zelf nog elke dag erheen gaat, brengt die het er allicht beter af dan het gemiddelde pensionpaard. Dus die weidegang/paddock aanhouden, mss stapmolen erbij en dan zelf nog. En later als je groot bent en alles zelf kan bekostigen en doen, dan kan je overal zelf over beslissen. Maar nu je beide handjes kussen voor de pony die je hebt en de moeite die je ouders voor je doen! Veel succes en vooral geniet van je pony

Sorry maar wat? Omdat TS blij moet zijn dat ze uberhaupt een pony heeft moet de pony daar maar onder lijden? :n
Als een paard zo ontnomen wordt in zijn behoeftes kan je beter GEEN paard hebben en het is al hartstikke goed dat TS er iets aan wil doen en zelf ziet dat de pony te weinig buiten komt (en dit ook zelf laat merken!)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:55

Goed dat je inziet dat twee uur buiten staan weinig is!
Ik zou met je ouders in gesprek gaan als ik jou was.
Maak duidelijk wat je wil en wat je niet wil. Zeg dat je liever je paard lang buiten hebt staan dan een luxe kantine.
En vraag waarom je niet naar een andere stal mag. Als er een duidelijke reden voor is, probeer dan samen te kijken naar een oplossing.

Maar onthoud wel, je hebt een eige pony! Er zijn een hoop meisjes en jongens die maar wàt graag een eigen pony zouden hebben. Laat je ouders ook weten dat je daar dankbaar voor bent.
Succes!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:57

Danique schreef:
bulck schreef:
Tja, met je 14 jaar zal je toch nog gewoon moeten luisteren naar wat je ouders zeggen. Wees al blij dat je überhaupt een pony hebt. Ok 2uur is niet veel, maar als je dan zelf nog elke dag erheen gaat, brengt die het er allicht beter af dan het gemiddelde pensionpaard. Dus die weidegang/paddock aanhouden, mss stapmolen erbij en dan zelf nog. En later als je groot bent en alles zelf kan bekostigen en doen, dan kan je overal zelf over beslissen. Maar nu je beide handjes kussen voor de pony die je hebt en de moeite die je ouders voor je doen! Veel succes en vooral geniet van je pony

Sorry maar wat? Omdat TS blij moet zijn dat ze uberhaupt een pony heeft moet de pony daar maar onder lijden? :n
Als een paard zo ontnomen wordt in zijn behoeftes kan je beter GEEN paard hebben en het is al hartstikke goed dat TS er iets aan wil doen en zelf ziet dat de pony te weinig buiten komt (en dit ook zelf laat merken!)


TS is minderjarig, pony is van de ouders en de ouders vinden deze stalling dus prima. Verder weinig discussie aan, buiten dat je dan kan mekkeren over het al dan niet weinig uit stal komen. Naast paddock /wei, wordt er al een oplossing van de stapmolen aangeboden en kan Ts zelf zorgen dat ze er dagelijks is. Volgens mij, brengt die pony het er dan nog niet slecht vanaf.

L'embarras du choix

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:00

Yenni schreef:
Je kan haar toch ook nog eens 2-3 uur in de paddock zetten?


Lekker makkelijk gedacht, maar er zal wel een roulatie schema zijn en elk paard op de stal zal 2 u in de paddock mogen, de paddock zijn dan dus de hele dag bezet met steeds andere paarden.
Goed op zoek gaan zelf naar een stal die meer bied dan wat je nu hebt aan buiten zijn voor je paard en dan idd met alle voors en tegens aan je ouders laten zien met artikelen erbij er het belang van buiten zijn voor je paard.
Al pak je maar de artikelen erbij die gaan over paard en welzijn dat ze de stallen willen gaan verplichten tot minimaal 4 u buiten.
Als je dan ook nog eens goedkoper kanaal staan em dichterbij zullen jeouders er toch wel mee instemmen??

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:01

Vraag mij af wat de antwoorden waren geweest als de ts volwassen was.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:02

@Bulck dan zitten wij totaal niet op dezelfde lijn. Stapmolen zorgt niet voor sociaal contact, kriebelen met andere paarden, spelen, rennen. Paard verveelt zich (eet stro) en moet dan doelloos rondjes gaan lopen, nee daar zal ie vrolijk van worden. Maar niet mekkeren hoor, want TS moet blij zijn dat ze een paard heeft!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:04

VSW -> YRT

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 13:05

Bulck ik ben ze heel erg dankbaar dat ze een pony voor mij hebben gekocht en de financieel bekostigen. Ik heb juist het idee dat ik ze daarin kan helpen en dat wil ik ook. De stalling waar zij nu staat is duur en een goedkopere stalling is toch ook voor hun fijner? Ik mag van hun geen baantje maar sta wel al zakgeld en kleedgeld af. Ik probeer ook financieel bij te dragen. Het is toch goed dat ik ga overleggen, inplaats van zelf beslissingen nemen? Ik heb nu een pony en probeer mijn uiterste best te doen zodat ik haar gelukkig kan maken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:06

vind het heel apart dat de ouders vinden dat een luxe stalling nodig is..
of de ouders moeten ook rijden waarbij ze een hang hebben naar luxe voor zichzelf?

niet alleen is een simpelere stal met meer weidegang beter voor je paardje..
maar het is vaak ook nog eens een stuk goedkoper.

wellicht is dat laatste een argument voor je ouders?

want zij zien weidegang misschien als 'extra' kostenpost.. terwijl de luxe voor de mens eraf en weide voor het paard erbij vaak juist een verlaging van de kosten met zich meebrengt.. win win.


aan de hand van de tweede post ben ik bang dat de ouders van TS hun pony zien als statussymbool, het hebben van een dier op een manege elite ding.

hopelijk kan TS slagen in een volwassen argumentatie waarom het verplaatsen van de pony in alle gevallen beter is.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:15

Als iemand die zn paard 24/7buiten heeft staan schrik ik hiervan..

Als je paardje niet minstens 8 uur buiten zn stal kan staan is het m.i. Geen leven voor het dier!

Als er geen verandering mogelijk is zou ik voor het welzijn van mn pony kiezen en ervoor kiezen het paard te verkopen. Neem aan dat je ouders dan wel akkoord gaan.

Vind het absurd dat ze zo op de luxe zijn.. Welzijn gaat toch voor?
Goed dat je dit zelf ook inziet TS, respect.

Misschien is er een goedkopere stal in de omgeving met weidegang, is baak nog goedkoper ook..

Edit% ik zie dst je een tinker hebt. Dat is zeker een ras wat niet eens binnen hoeft.. Geen enkel paard hoort zolang binnen te staan, maar juist zo'n paard al helemaaall niet.
Laatst bijgewerkt door amyyy55 op 08-10-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:15

Er zijn richtlijnen van de volgens mij van de sectorraad paarden waar ivm dierwelzijn pensionstallen aan moeten voldoen. Daar staan afmetingen van stallen in, maar ook minimaal 4 uur per dag de stal uit.
Heel goed dat je dit zelf inziet, succes met je ouder overtuigen.


Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 19:44

Ik ben bezig om nu bezig om een lijstje te maken met waarom ze langer buiten moet staan en waarom het slecht is om een paard bijna alleen maar binnen te houden.
Ik hoor graag wat er fout aan is en waarom het slecht is, want ik zelf kan het niet goed uitleggen en verwoorden.

Wie heeft informatie en goede argumenten? Over waarom te weinig in de wei staan slecht voor het paard is.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:45


:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:50

Misschien kun je ook een lijstje maken van stallen dichter in de buurt.
Die wel een goede buiten rijbak hebben zodat je wel goed kunt rijden. Maar ook meer buiten aan bieden .
Maar omdat ze andere luxe niet hebben zoals een binnenbak en luxe kantine ze goedkoper zijn. Zodat het voor zowel paard als voor je ouders een win situatie is.

Maar een dikke pluim voor jou. Dat even gezegd hebben hoor. :)

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 20:02

Mijn moeder wil niet van stal veranderen omdat ze zoveel moeite heeft gedaan om de stal te vinden. Ze vindt dat ik niet alles kan krijgen en dat ik tevreden moet zijn met wat ik heb. Maar het gaat helemaal niet om mij maar om tinker! |(
Ze wil niet naar een andere stal omdat dat dan ook slecht voor Haar cotisol zou zijn. Omdat het veel stres zou geven, ze wil ook niet in gesprek met de pensioneigenaar. Als ik zo nodig een andere stal zou willen om de weidengang dan zou ik haar maar moeten verkopen aan iemand die wel een grote wiede heeft. Ik weet het niet, voor een tinker is het geen leven in een box maar ik wil haar ook niet kwijt. |( |(

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:05

Ik heb zoiets van: ik ben er enkele uren.. Paard de hele dag.. Dus vooral voor het paard belangrijk wat er is. Daarna kijken wat je erbij heb als ruiter zijnde.

Ik heb een stal gevonden met 24/7 land, voer en buitenbak. Helemaal prima, niet meer nodig. Strand is ongeveer kwartiertje stappen.
Nu nog een paard. :+

Desnoods uitleggen dat een stal veel nadelen heeft voor het paard (denk aan te veel stro kans op koliek en stalbenen) en dat je dan kans heb op grote bedragen aan dierenarts kosten.
Tuurlijk kan het paard buiten ook ziek worden.. Maar dat zeg je dan niet. :')


Kan je niet zelf een weide zoeken, als je die gevonden heb daarna weer in overleg gaan? Zeggen wat ze hebben en wat het kost?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 20:08

Ik heb haar net een prachtige advertentie laten zien met een mooie weide en kantine die ook nog eens goed was voor haar portomonee, maar ze werd heel boos en vind dat als ik dat wil dat ik haar weg moet doen. |( |(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers