Rauw vlees slecht voor je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 15:09

Dit las ik in het nieuws vandaag

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/actie ... -geen-wolf

Dit verbaast me wel omdat zoveel honden er juist baat bij hebben.

Het leek me wel aardig om eens te lezen wat bokkers hier nu van vinden. Zeker omdat hier toch veel dierenkennis in huis is over het algemeen.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:11

Een gemiddelde kleuterkleurplaat is beter onderbouwd...

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:13

Even onderbouwd als de sok van mijn kat inderdaad ...

Hun punt dat er meer dieren geslacht worden is enerzijds waar (kwestie van het leven van de slachtdieren dan). Anderszijds ga ik geen duur biefstuk geven aan de hond maar wel het restvlees ervan.

Zetmeel kan verteerd worden, maar ook heel veel honden die er problemen mee hebben.
Darmstelsel van de hond is nog identiek als die van de wolf, dus dat argument is sowieso kul ...

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:14

Ik heb er niet genoeg verstand van. Weet wel dat mijn hondje altijd snel overgaf en slecht at. Ook werd ze te zwaar. Ze kreeg altijd Royal Canin.
Ze krijgt nu al een poosje in de ochtend wat vlees uit een blikje van applaws en in de avond brokjes van orijen en ze is afgevallen, eet goed en braakt niet meer.
Dus als ik naar mijn hond kijk doet ze het toch een stuk beter op graanvrij voer....

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:18

Scheelt ook welk merk.

Royal canin, proplan, etc is gewoon bagger (alle reguliere merken). Veel te veel graan en chemische stoffen erin.

dan heb je graanvrij, zoals orijen, acana, wolf of wilderness, etc. Die volledig natuurlijk en granenvrij zijn (dus geen chemisch spul). Dat is uiteraard wel super!

Dan heb je ook nog de gewone holistische voeding (bv almo) die wel granen (meestal rijst) bevatten, maar geen chemische producten.
Imo is dit ook een prima alternatief bij probleemloze dieren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:20

Ik kan chips en suiker ook verteren, betekend nog niet dat mijn hele dieet moet bestaan uit chips en suiker! :D

Ik mag me helaas niet bemoeien met het voer van onze hond (ik wil acana), die nog gelukkig zou zijn op een dieet van doperwten en konijnenvoer btw. Maar er zijn zoveel soorten brok met veel vlees. Neem voor een actieve hond bijvoorbeeld meer eiwitten zoals rund. En voor een luie huishond meer richting lichte vleessoorten zoals vis en kip! :j Je moet niet blindelings gaan voeren, maar wel kijken wat bij je hondje past.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 15:25

Op Orijen deden mijn honden het slecht. Veel drinken en dunne uitwerpselen. Op Platinum doorgaans en Greenheart als ze wat minder bewegen gaat het echt perfect. Vers vlees krijgen ze ook van de Naturis, hert en kangaroe. Om de poeders en korrels voor de oudste te mengen van Acproh Dynam en 4-Cyte. De andere twee zeggen er ook geen nee tegen. Dat is kostentechnisch beperkt tot een halve kilo per dag voor drie honden. Maar ik ken zoveel honden die het juist alleen maar goed doen op vers vlees!

Wat ik wel geloof is dat je alleen vlees en echt alleen maar vlees je wel tekorten krijgt. Daarvoor moet je ook andere zaken bijvoeren.

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:27

Dieptrieste "actie" van WD, omdat ze gewoon maar wat roeptoeteren. Zal me niet verbazen als ze gesponsord worden door 1 of meerdere brokken fabrikanten ;-)

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:28

Tuurlijk krijg je op ALLEEN vlees tekorten. Lijkt me logisch.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 15:28

aslo schreef:
Tuurlijk krijg je op ALLEEN vlees tekorten. Lijkt me logisch.


Maar dat weten veel mensen toch echt niet!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:56

Wij voeren al jaren vers vlees van het merk Darf. Dit is een kvv zonder Premix. Hoewel mijn hond het er goed op leek te doen ging ik op een gegeven moment toch twijfelen doordat hij altijd vrij snel uitgeput is. Via de Woefbox laatst kennis kunnen maken met Acana regionals brokken en sindsdien krijgt hij twee maaltijden brok en 1 maaltijd vlees. Doordat de vlees maaltijd groter is is de verdeling nu 50/50 zeg maar. Hij lijkt het hier erg goed op te doen en ik vind het prettig dat ik hem door de verschillende smaken wat meer afwisseling in voer kan bieden.

Mijn ouders voeren hun hondje RC en die krijg ik helaas nog niet overtuigd dat er echt betere keuzes zijn.

Kortom ik ben nu zeker niet ineens tegen kvv maar ben door het ontdekken van deze brok wel wat minder anti brok geworden.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:58

Duhelo schreef:
Darmstelsel van de hond is nog identiek als die van de wolf, dus dat argument is sowieso kul ...

Wat kul is is dat het spijsverteringsstelsel van honden identiek zou zijn aan dat van wolven.
Andere kul is idat het dieet van wilde wolven optimaal zou zijn voor wolven.

Meikje

Berichten: 429
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Europa

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:13

Het is natuurlijk waar dat er wel meer dieren moeten worden gefokt en geslacht, als hondeneigenaren kwalitatief vlees voeren. Ik ben me daar van bewust en koop daarom geen dieren uit de bio-industrie, dan draag ik en mijn hond daar tenminste niet aan bij.

Maar het is niet ongezond om vlees te voeren aan de hond. Er zijn juist heel veel ervaringen die het tegendeel aantonen. Honden die brokken eten en ouderdomsverschijnselen gaan vertonen, leven soms helemaal op als ze op vers vlees-voeding overgaan. En veel grijze haren krijgen weer hun oorspronkelijke kleur.

Ervaren vakantie-oppas aan huis nodig? Www.wehomesit.nl

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:14

aslo schreef:
Tuurlijk krijg je op ALLEEN vlees tekorten. Lijkt me logisch.


Maar wie voert er ook alleen maar vlees?
Iemand die vers of KVV wil voeren heeft zich daar meestal van te voren over ingelezen en weet dus dat je met vers vlees voeren rekening moet houden dat vers niet alleen uit vlees bestaat, maar ook een bepaald % uit botten en groenten.

En dan moet je ook niet altijd hetzelfde vlees voeren maar afwisselen met de verschillende diersoorten.

Sinds onze BullTerrier allergische reacties vertoonde (krabde zich helemaal kaal), zijn we gaan dokteren en uitzoeken waar het aan lag.
Op vlees bleek ze het fantastisch te doen, op brokken (ook de hypoallergene) deed ze het slecht. Sindsdien heb ik zelf "gekokkereld" door bij slachterij hier in de buurt gemalen runderkopvlees te kopen (wat niemand eet, slachtafval dus), runderbotten, runderwangen, paardenhart e.d. en dat te mixen met groenten. Was me te veel/zwaar werk om dat elke week te doen, dus heb ik op gegeven ogenblik besloten om alleen nog maar glutenvrij KVV te kopen waar de hond het goed op deed.

Ik vind het goed dat er mensen zijn die het dierenleed onder de loep leggen, maar WD melkt sommige dingen helemaal uit, op basis van de enkeling die het misschien niet zo goed voor elkaar heeft en dat laten ze elke keer weer zien. De meeste boeren zijn (inmiddels) echter zo verstandig zich te realiseren dat ze gebaat zijn met dieren die een goed leven hebben en er gezond bij lopen. Ik vind het vaak stemmingmakerij zoals zij de dingen voorstellen, wetende dat het gros van de boeren het gewoon goed voor elkaar hebben.

Eigenlijk een beetje krom...WD heeft dus liever dat je je hond/kat geen vlees voert. M.a.w. liever je huisdier ziek voeren met brokken, dan er andere dieren voor moeten slachten :P . En dan alleen maar met argumenten aankomen die in hun straatje passen.

Niqui

Berichten: 2152
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:46

Onze dierenarts vertelde een tijdje geleden dat hij steeds vaker honden met acute maagproblemen in de praktijk krijgt. Hij wijt dit aan het feit dat er steeds meer rauw vlees wordt gevoerd dat bacteriën kan bevatten. Hij vond het jammer voor de honden, maar (uiteraard :D ) wel prima voor zijn inkomsten..


Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:06

Alwiene schreef:
Wij voeren al jaren vers vlees van het merk Darf. Dit is een kvv zonder Premix. Hoewel mijn hond het er goed op leek te doen ging ik op een gegeven moment toch twijfelen doordat hij altijd vrij snel uitgeput is. Via de Woefbox laatst kennis kunnen maken met Acana regionals brokken en sindsdien krijgt hij twee maaltijden brok en 1 maaltijd vlees. Doordat de vlees maaltijd groter is is de verdeling nu 50/50 zeg maar. Hij lijkt het hier erg goed op te doen en ik vind het prettig dat ik hem door de verschillende smaken wat meer afwisseling in voer kan bieden.

Mijn ouders voeren hun hondje RC en die krijg ik helaas nog niet overtuigd dat er echt betere keuzes zijn.

Kortom ik ben nu zeker niet ineens tegen kvv maar ben door het ontdekken van deze brok wel wat minder anti brok geworden.


Je moet de hoeveelheid brokken verdubbelen of de hoeveelheid vlees halveren om werkelijk te vergelijken of je 50:50 voert. Dat heeft weinig met je aantal porties te maken.

Dus bij 2x 50g brok en 1x 100g kvv voer je eigenlijk 2 delen brok t.o.v. 1 deel kvv
Bij 2x 50g brok en 1x 200g kvv voer je wel 1 deel brok t.o.v. 1 deel kvv.

Er zijn best een heel aantal honden die koolhydraten nodig hebben om echt goed in hun vel te zitten. Daarnaast hoeven honden echt niet enkel vlees (kvv). Dus in dat opzicht ben ik het eens met Wakker dier (het moet niet gekker worden).

Een hond verschilt van een wolf in zoverre dat een hond behoorlijk goed ontsloten zetmeel kan verteren terwijl een wolf dat nauwelijks kan. Daarvoor hoeven nauwelijks veranderingen te komen in het spijsverteringssysteem en die zijn er dan ook maar weinig, maar ze zijn er wel degelijk.

RC is een prima merk. Waar zij heel goed in zijn is het zetmeel ontsluiten, waardoor het makkelijk verteerbaar wordt, en de juiste hoge kwaliteit eiwitten gebruiken, waardoor er relatief weinig eiwit nodig is om toch de dieren op te laten stralen. Een deel van hun prijs wordt ook veroorzaakt door de grote hoeveelheden (diervriendelijk!) onderzoek dat ze uitvoeren. Onderzoek kost gewoon ontzettend veel geld. Dat gezegd, voer ik zelf geen RC aan gezonde honden omdat ik de prijs/kwaliteit verhouding onvoldoende gunstig vind. Nutro Choice is net zo goed als de betere RC-varianten maar koop ik in voor krap 3€/kg, in plaats van de 5€/kg die je vaak voor RC kwijt bent.

RC blinkt echt uit in voersoorten voor zieke dieren of dieren met een afwijkende voerbehoefte. Hun Obesity voer is bijvoorbeeld echt heel goed. De truc is namelijk dat je een hond niet gewoon maar veel minder (onder de 75%) van de aanbevolen hoeveelheid voer mag geven. Er kunnen dan grote tekorten ontstaan qua mineralen, vitaminen en aminozuren. En dat veroorzaakt weer extreme honger.

Wat ze gedaan hebben is een voer geproduceerd met heel veel vezels (zorgt voor een vol gevoel), veel eiwitten (waardoor je er minder van kan voeren zonder tekorten op dat vlak veroorzaakt), hoge dosering vitamines en mineralen (20-100% meer) en een laag kcal-gehalte. Normaal voer zit tussen de 3800-4000kcal, hun voer zit op 3100kcal.

Van dit obesityvoer moet je 10-15% minder voeren (vergeleken met een adult-voer ingeschaald op lage activiteit).

Voor een hond met een streefgewicht van 20kg:
0.200kg*3100=620kcal
0.233kg*3854=897kcal

Dat betekent dat je 31% minder kcal voert zonder dat je dier daar qua voedingswaarde of hongergevoel voor moet inleveren.

En dat labrador-voer? Rasgericht voer lijkt onzin, totdat je beseft dat labrador-voer een light-variant of zelfs een extra light-variant is (labrador sterilised) met een zeer laag kopergehalte omdat koperstapeling bij labradors voor komt. Op deze manier voer je een voersoort die past bij de bekende kwalen van dat type hond.

Poedelvoer is extra smakelijk en bevat veel kcal en supplementen voor een betere vacht. Poedels zijn namelijk waardeloze eters en gevoelig voor mager worden.

Grote rassen hebben er extra supplementen vanwege de zwaardere belasting en grotere kans op slijtage oudere leeftijd in zitten.

Natuurlijk is het marketing, maar zolang mensen nog frolic kopen omdat er een blije dalmatier op de voorkant staat, stuur ik mensen graag door naar RC. Ga voor het vak staan en kies het ras dat het dichtste bij jouw hond staat.

Voor de mensen die zich er echt in willen verdiepen zijn er betere voersoorten voor minder geld, maar voor een hoop honden is RC al een gigantische vooruitgang.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:37

Niqui schreef:
Onze dierenarts vertelde een tijdje geleden dat hij steeds vaker honden met acute maagproblemen in de praktijk krijgt. Hij wijt dit aan het feit dat er steeds meer rauw vlees wordt gevoerd dat bacteriën kan bevatten. Hij vond het jammer voor de honden, maar (uiteraard :D ) wel prima voor zijn inkomsten..


Jaja wij zijn doordat 1 hond geen vers meer mag (darmen werken slecht. Vers verteerd zo goed dat hij qua poep verstopt zat steeds maar weer) en 2 honden vinden het niet lekker genoeg. De andere 3 zouden niets liever eten.

Maar oke wij voeren aan 6 honden nu 1 jaar brok (greenheart en kivo geperst voornamelijk) en ik schat al zo n 10x maag of darm problemen gehad bij willekeurige honden en 4x dierenarts nodig gehad om beter te worden.

Mijn idee dus is dat het totaal niet ligt aan vers ;)

Overigens sinds 2 weken weer vers in huis omdat ik geen goede beraalbare brok kan vinden die ze graag eten en die ik wil voeren en waar hun het top op doen.

Dus na jaar zoeken toch weer deels op vers vlees terug dankzij alle problemen qua ontstekingen jeuk diaree gal spugen of veel te dik worden of niet op gewicht blijven en enorm veel poepen en echt afschuwelijk die gore scheten!!!!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:49

De mijne doet het op vers helemaal niet zo goed. Hij vind het heerlijk hoor. Hij krijgt nu vlees uit blik. Dat is niet rauw en daar gaat hij een stuk beter op. Daarvoor altijd orijen gevoerd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:53

@Mizora, ik kijk niet naar het aantal grammen maar naar het aandeel in zijn totale dagelijkse behoefte. Van alleen vers vlees zou ik 145 gram per dag krijgen. Verdeeld over 2 maaltijden van 35 gram en 1 van 75 gram. De grote maaltijd bevat dus zo'n beetje de helft van zijn dagelijkse behoefte aan vers vlees. De twee kleine maaltijden vervang ik nu door brokken. Van Acana zou ik in principe 100 gram per dag moeten hebben. Omdat hij de helft van zijn voedingsbehoefte aan vers vlees krijgt haal ik daar dus 50 gram vanaf. De overige 50 gram verdeel ik over 2 maaltijden van 25 gram.

Voor mij was dit een logische manier van beredeneren. Ik snap niet zo goed waar jouw redenatie op gebaseerd is, want hoeveel gram brok of vers vlees je voert hangt toch ook van het merk af lijkt me. Uiteraard heeft het aantal maaltijden wat ik voer er niets mee te maken, het was slechts bedoeld om aan te geven dat ik eerder 50/50 voer dan 2/3e 1/3e ondanks de verdeling over 3 maaltijden.

Nog even een vraagje, jij zegt dat RC hoogwaardige kwaliteit eiwitten gebruikt, ik zou graag weten waar je dit op baseerd, want voor zover ik het kan vinden wil RC niet eens vrijgeven hoeveel procent van de eiwitten dierlijk en hoeveel procent plantaardig zijn. Laat staan dat ik ergens iets kan vinden over de herkomst ervan.

Als ik de informatie op de site van RC vergelijk met die op de site van Acana, dan heb ik na het lezen van beide sites het gevoel dat ik bij Acana wéét wat er in het voer gaat (en ook vooral niet gaat) terwijl ik bij RC vooral het gevoel krijg dat ze willen dat ik maar blind vertrouw op hun onderzoek en expertise.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

KimD

Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:53

aslo schreef:
Tuurlijk krijg je op ALLEEN vlees tekorten. Lijkt me logisch.


Het hoeft niet, dat is het leuke van vlees, je kunt het zo balanceren en bij elkaar rapen dat het wel voldoende binnen brengt.

Alleen zijn mensen vaak te lui om te lezen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:29

KimD schreef:
aslo schreef:
Tuurlijk krijg je op ALLEEN vlees tekorten. Lijkt me logisch.


Het hoeft niet, dat is het leuke van vlees, je kunt het zo balanceren en bij elkaar rapen dat het wel voldoende binnen brengt.

Alleen zijn mensen vaak te lui om te lezen.


Of ze snappen niet wat iemand bedoeld ;)

Degene die jij quote bedoeld denk ik dat je nooit alleen vlees moet voeren maar ook organen en bot ;) en zeker ook groente al eten ze zelf ook zat aan kruiden ed in de natuur (de mijne wel in elk geval)

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:37

Mizora: ik vermoed dat jij RC verkoopt.
Dit is zo het typische verkooppraatje. Als rc zo goed is, waarom is de herkomst van de bronnen niet traceerbaar, én als je er vragen over stelt, naar de vertegenwoordigers of de firma zelf, wordt er nooit op ingegaan?

Rc is een prima merk in de reguliere voeding, alleen jammer van al de chemische stoffen en kankerverwekkend spul dat ze gebruiken, maar er bestaat veel betere voeding die kwa prijs echt niet duurder zijn.

@kuggur: wat zijn de verschillen in spijsvertering tussen hond en wolf dan volgens jou?
En wat dan met wolfhondhybrides?

Honden die bij dierenartsen ko'en met problemen door verse voeding is altijd de schuld van de mens.
Vaak wordt er te eenzijdig gevoerd, geen complete voedingen of simpelweg te weinig afwisseling in diersoorten / verkeerde verhoudingen van spiervlees, bot, orgaan en andere.

Mensen vergeten de toevoegingen zoals zeewier, honing, kefir, yoghurt, ei, zalmolie en schapenvet, of overdrijven er net weer in.

Mensen geven verkeerd (te oud, dragende delen) bot, of teveel bot, of gekookt bot.

Mensen verwerken hrt glees niet hygienisch genoeg

Etc

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:42

Sommige honden kunnen niet goed tegen rauw vlees, die doen het juist beter op brokken.

Maar als je graag vers vlees wilt geven aan je hond, en die doet het er goed op, dan is er toch geen probleem.

Ik geef geen barf, vind ik veel te veel gedoe en nogal onsmakelijk.
Wel kreeg het oudste hondje al jaren vers vlees, en tegenwoordig gestoomd vlees.
De jongste hond krijgt Acana brok, dat vind ik een prima brok.

Maar wat 'goed en slecht' is voor je hond, je moet ook naar de hond zelf kijken.
Sommige honden worden stokoud op Bonzo, hoewel dat de grootste rommel is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:44

Duhelo schreef:
@kuggur: wat zijn de verschillen in spijsvertering tussen hond en wolf dan volgens jou?
En wat dan met wolfhondhybrides?

Honden hebben (oa) veel meer enzymen om zetmeel te verteren dan wolven. Dit is ook gospel in de "rauwvoerwereld", dat honden dat niet zouden kunnen verteren (granen etc). klopt dus niet.

Honden zijn al tientallen millenia bezig zich aan te passen aan hun symbiotische relatie met de mens. Dat is meer dan genoeg tijd voor significante aanpassingen in hun fysiologie.

Een hond is geen wolf. Als je honden zonder inmenging van mensen zich zouden laten vermeerderen krijg je een type hond als de zg pariahond die je over de hele wereld half verwilderd kunt vinden, geen wolf.

Dat je honden en wolven kunt laten hybridiseren is een ander verhaal. Dit gebeurt overigens niet natuurlijk. Een wolf die een hond tegenkomt in het wild denk niet " heeee, sex!" maar "heeee eten!"....
Het hybridiseren van honden en wolven is imo een heel stompzinnig idee (maar dat is een andere discussie).

NB. Voor de goede orde, ik heb niets tegen een verstandig gebalanceerd rauw dieet voor honden, als mensen zin hebben daar al die moeite voor te doen, prima.
Maar er is geen enkele aantoonbare meerwaarde vergeleken met een een normale kwaliteit brok.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 08-10-16 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rauw vlees slecht voor je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:51

DARF is een van de weinige KVV's die biologisch zijn. Naar aanleiding van de uitzending bij Kassa geven zij het volgende aan:

"vanavond in kassa een stukje over vers vlees voeren aan honden. wakker dier meld dat er meer dieren geslacht worden omdat de honden en katten voer producenten dit nodig hebben.

gelukkig gebruiken wij alleen wild en biologisch vlees. Wij verwerken rest producten van deze slacht. Hierdoor wordt het beest in zijn geheel verwerkt en is er een betere opbrengst voor de boer van het hele dier.

Door de hoeveelheid die wij verwerken is het helaas niet meer alleen Nederlands maar ook Duits en Oostenrijks vlees en organen.
als ik dit lees ben ik weer blij dat we in 1992 al besloten hebben om aleen biologisch vlees te verkopen"


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Diane_, hooi, liedje89, ogidni, pol013, YandexBot en 107 bezoekers