Kat is erg mager

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 10:11

Hoi!

Gooi hier ook maar is een balletje op wie weet is er iemand met de gouden tip :)

Ik heb een 15 jarig vuilnisbakje die in het afgelopen half jaar geleidelijk is afgevallen. Het is altijd een flinke kat geweest van om en na bij de 5/6 kilo. Nou viel het me van de week in 1 x op dat hij echt geen vetje meer op z'n botten heeft zitten. Z'n ruggengraat is heel duidelijk te voelen net als z'n ribben ed.

Maar goed hij ad als een dijker en nog net zo vrolijk als anders.

Tot gisteren. smorgens nog z'n bakje leeg gegeten, ik moest even naar m'n paard kom ik terug heeft ie alles eruit gebraakt. Tevens had die totaal geen eetlust meer en was die ontzettend futloos. Direct met hem naar de DA gegaan waar bleek dat hij nog maar 3.9 kilo woog, voor wat ie is geweest schrok ik daar wel van.
Bij de DA heeft ie een prik tegen het braken gehad en is er bloed afgenomen.

Word ik vanmorgen wakker met een zeurend katje die nog net niet de lucht in springt zodra die z'n eten ziet. En word ik gebeld door de DA dat ze niks afwijkend hebben gezien in z'n bloed. Alle waardes waren goed. Opluchting natuurkijk, maar dan is nu de vraag waar komt het dan wel door? Ouderdom?

In de loop van vandaag zal de prik tegen het braken uitwerken, heb met de DA overlegt dat ik sowieso maandag even terug bel en mocht ie weer gaan braken dan eerder.

Wat verdere info, hij is 3 weken geleden nog ontwormt en wat eerder ontvlooit. Krijgt qua brokjes cat lovers gold en 2 keer per dag vlees, vlees varieer ik nog wel eens qua merk. Ene keer almo, royal canin 12+ of sheba.

Ik ben benieuwd!


nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:49

waar is het bloed op getest? ook schildklier?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:55

Ik ben mijn kat 2 weken geleden verloren en hartproblemen. Hij was ruim 6 kilo en de laatste weken viel hij ook erg af. Ik ging met hem naar de dierenarts omdat ik dacht dat hij een zere poot had omdat hij die niet wou belasten en hem niet correct neerzette. Hij was ruim 2 kilo afgevallen en bleek een zwer alexht werkend hart te hebben. Slaapt jou kat ook veel want dat deed de mijne op het laatst ook. Hij gebruikte zoveel energie omnzijn hart te laten kloppen dat hij voor de rest geen energie over had. Hij is 13.5 geqorden en eigwnlijk altijd gezind geweest. Laat dus eens naar zijn hart kijken

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:00

Wij hebben een vergelijkbare situatie met onze kat gehad. Alleen op het laatst at ze ook niet goed meer.

Zij bleek een aangeboren hartafwijking te hebben die ze bij het asiel nooit gezien hebben. Daardoor zat haar hele lichaam vol met vocht en was ze zichzelf al aan het verdrinken. We konden toen nog medicijnen proberen maar het was al zo erg dat de dierenarts aangaf dat het wrss weinig effect zou hebben.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 11:05

Bedankt voor de reacties, hij is ook op schildklier getest.

Z'n hart is alleen even naar geluisterd, hoorde hij geen afwijking maar misschien is het wel iets om even na te vragen. Hij slaapt inderdaad ook erg veel

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:09

Zijn nierwaardes is daar naar gekeken?


plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 11:11

marleen_usar schreef:
Zijn nierwaardes is daar naar gekeken?


Jep alles, alleen over de lever twijfel ik of die daar naar gekeken had maar verder alles. Over z'n lever zal ik maandag wel even navragen

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:09

Bij mijn kat hoorde ze toen ook niks. Toen ze de rontgen bekeken waren ze verbaasd dat de kat nog uit de narcose gekomen was, zo slecht bleek ze te zijn.

Ik zeg het niet om je bang te maken hoor, maar meer ter attentie. Dat luisteren misschien niet altijd het goede beeld geeft.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

mijntje92

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-08-07

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:25

Hart wordt meestal meteen naar geluisterd tijdens het algemeen onderzoek.
Bloedonderzoek is meestal standaard nieren, lever, afweer e.d., schildklier wordt wel afzonderlijk gemeten.

Er kunnen natuurlijk altijd fouten in zitten.. Maar ik zou toch op je DA vertrouwen dat die je kan helpen. Sterkte!

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 15:57

Dank voor de reacties! Jeetje heftig zeg liedjuh2

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:07

Zet hem eens een paar dagen op kittenbrokjes, hier zitten meer eiwitten in en dat zet aan.
Ik ben met mijn kat een poos terug ook naar de DA geweest omdat ie ineens zo afviel, paar dagen op Hills A/D (dacht ik) gezet om te kijken of hij aan zou sterken en daarna op kittenbrok. Gelukkig issie nu weer netjes op gewicht.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Kat is erg mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:11

Zijn mond nagekeken? Soms kunnen ze slechter eten door tandproblemen en tandvleesontstekingen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 16:31

Ladygiroc schreef:
Zet hem eens een paar dagen op kittenbrokjes, hier zitten meer eiwitten in en dat zet aan.
Ik ben met mijn kat een poos terug ook naar de DA geweest omdat ie ineens zo afviel, paar dagen op Hills A/D (dacht ik) gezet om te kijken of hij aan zou sterken en daarna op kittenbrok. Gelukkig issie nu weer netjes op gewicht.


Dat is wel een goede tip indd! Dank je

Janouk, er is naar z'n gebit gekeken. Is niet perfect maar wel goed genoeg voor z'n leeftijd werd er verteld

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:32

Een oudere kat heeft kans op nierfalen, en dan moet je niet te veel eiwitten geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, Jara, L_Flo en 129 bezoekers