[FOTO] paarden in studio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

[FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:49

Hallo allemaal!

Even geleden heb ik geprobeerd om paarden te fotograferen in studio, dit verliep op het eerste zicht niet als gepland. De eerste keer probeerde ik het met studioflits maar dat lukte me niet zo goed. De tweede keer heb ik met continu licht gewerkt (filmlampen). Hieronder zie je het resultaat waar ik wel redelijk tevreden over ben maar toch zou ik van jullie willen horen wat jullie ervan vinden en wat er beter kan. Als er mensen ervaring hebben met studioflits met paarden, tips hierover zijn steeds welkom want wil nog een keer proberen opnames te maken met flits.

PS: Het was niet de bedoeling dat de paarden hun oren niet naar voren hadden.

De camera die ik heb gebruikt is canon 6D en de lens Tamron 70-200mm f/2.8.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:59

Prima gelukt met continue licht hoor. Wat waren jouw instellingen van de bovenstaande foto's?

Kom je ook gezellig meekletsen in [HK] De studiofotografen flitsen verder naar Deel II ?

We hebben ook een aparte paard in studio FB pagina. Als je wilt kan ik je er aan toevoegen. ;)

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 14:04

Instellingen per foto
1: f/5 - ISO 500 - 1/160
2: f/8 - ISO 400 - 1/160
3: f/5 - ISO 500 - 1/160

Had graag nog een snellere sluiter gehad maar de lampen schenen niet hard genoeg en wilde niet hoger gaan met mijn ISO.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:10

Dat is dan wel een voordeel van flits. Je hebt iets kortere sluitertijd of jouw flitsers bevriezen de beweging voor haarscherpe foto's. :)

Anoniem

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:46

Moeilijk he! Vond ik tenminste toen ik het ooit probeerde :D Ik vind de eerste twee platen erg gaaf! Je hebt je toch enorm goed gered ondanks de 'probleempjes'. Het licht is erg mooi zo vind ik. De tweede komt de kleur van het paard natuurlijk super uit. De pose, met de ronding, vind ik ook erg mooi. Dat geldt ook voor foto 1. Bij foto 3 vind ik de pose het eigenlijk net-net, het paard krijgt wel een erg ronde buik vanuit deze hoek ook.

Was het geen optie geweest om je diafragma meer open te zetten, voor meer licht, of mistte je dan echt veel scherpte? :) En is de ruis op 800 al zo slecht, of had je een andere reden om die niet te willen gebruiken?

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:58

Ik wilde dat de achterhand van het paard ook scherp was dus 2.8 was niet echt een optie voor mijn idee. Ik wilde niet omhoog met de iso zodat het zeker geen ruis vertoonde, maar dat is mijn eigen koppigheid denk ik :) Ik snap wat je bedoeld met foto 3, helemaal mee eens, ga ik in het vervolg zeker op letten!

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:42

Zijn er nog mensen met tips?

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:09

Oh, ik wilde net een compliment geven voor de niet zo standaard poses en toen las ik je tekst beter := Ik ben het daarover zeker eens met wat Nikki zegt. Je mag hier echt meer dan "redelijk tevreden" over zijn!
Vooral foto 2 vind ik heel erg gaaf!

Ik heb zelf geen ervaring met paarden in een studiosetting, dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen. In elk geval niet meer dan er al gezegd is.

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 22:23

Niobe schreef:
Oh, ik wilde net een compliment geven voor de niet zo standaard poses en toen las ik je tekst beter := Ik ben het daarover zeker eens met wat Nikki zegt. Je mag hier echt meer dan "redelijk tevreden" over zijn!
Vooral foto 2 vind ik heel erg gaaf!

Ik heb zelf geen ervaring met paarden in een studiosetting, dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen. In elk geval niet meer dan er al gezegd is.


Oh bedankt, ik hoop dat ze op den duur beter worden en minder moeilijk. Want het is toch niet zo gemakkelijk om een paard te laten staan hoe ik het wil. En dan nog met die lampen.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [FOTO] paarden in studio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:39

ik vind het op zich ook geen misse foto's hoor, behalve zoals eerder gezegd dat bij de 3de foto dat de hoek beter kon. Verder kan ik je geen tips geven, want ik ben altijd diegene die de modellen "temt"/positioneer en de belichting aanpas :+

Wij hebben enkele weken terug ook geprobeerd portretfoto's te maken vd paarden "studio-concept". Fotograaf heeft ook meerdere soorten belichting moeten uitproberen in combi met de juiste hoek en afstand tov het paard en de achtergrond.
En dan het moeilijkste deel, de paarden op de juiste plek, in de juiste hoek en met de gewenste uitdrukking... Fun verzekerd :') Uiteraard blijkt dan "hoe groot" een paardenoog is, je zag de assistent of fotograaf weerspiegelt in de pupil.