Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 11:26

bokt / rtv Utrecht


Drie jaar geleden kreeg koning Willem-Alexander het paard Bontfire cadeau tijdens zijn kennismakingsronde door de provincie Utrecht. De koning kreeg het paard volgens traditie van de Baroniestad IJsselstein. Hij besloot het paard door te geven aan woonzorgcentrum Ewoud in IJsselstein.

De bewoners van Ewoud in IJsselstein hebben drie jaar moeten wachten op hun paard. Rede daarvan is dat er 15.000 euro nodig was om een speciale bak aan te leggen om het paard permanent te kunnen huisvesten op het terrein. Het geld voor de bak is voorgeschoten door de stichting 'Vrienden Van De Dierenwijde'. Dat geld moet natuurlijk wel terugbetaald worden. Daarom is woonzorgcentrum Ewoud nu op zoek naar sponsoren die ze daarbij willen helpen.

Bewoner Lies van Blitterswijk is bijzonder blij met de komst van het paard. "Als ik in mijn kamer voor het raam sta dan zie ik haar staan. Dat is hartstikke leuk."

Bontfire word verzorgd door een team van zeven vrijwilligers, die haar twee maal per dag in shifts verzorgen. De merrie is vernoemd naar Bonfire van Anky van Grunsven.

Het woonzorgcentrum is nog op zoek naar een maatje voor Bontfire. "Een pony of merrie die past bij het paard, maar hij moet ook om kunnen gaan met ouderen en kinderen," aldus Rob Overveen, manager bij Ewoud.

Voor een video klik hier

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:38

Oké.. dus de koning (welke de vader is van een meisje die iedere maand duizenden euro's (zak)geld krijgt, heb ik geloof ik ergens gelezen) geeft een paard cadeau aan een stichting welke nog niet klaar is om een paard te houden en welke daarvoor dus in flinke schulden (want we weten allemaal dat zorgstichtingen het niet erg ruim hebben...) raakt, en die vervolgens niet vergoed krijgt van het koningshuis...

Leuk geschenk!!!!
(Niet...)
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 07-10-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:39

:= 15.000 euro voor een speciale bak? Jezus, wat voor instelling is dat dan? Moest er een dak bovenop? Speciale bodem voor bv een huifbed? Anders is het wel buitensporig veel geld voor een plekje voor slechts 1 paard

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:41

En dit paard heeft dus 3 jaar alleen gestaan? Ook niet erg leuk.

Imo geen goede reclame voor ons koninklijk huis.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:43

Nou koning, sluis maar wat geld door want een paard geven is 1, de faciliteiten verzorgen is dan 2

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:45

Ik lees erin dat het paard drie jaar op pension heeft gestaan en nu pas op de locatie komt waar ze aan is gegeven.
Leuk dat de bewoners er zo leuk op reageren :) Maatje erbij en iedereen gelukkig.

Overigens vind ik vooral het geven van een paard aan de koning een nogal bijzondere traditie.

"Een draver, is gaver" :D

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:51

Gillbo schreef:
Nou koning, sluis maar wat geld door want een paard geven is 1, de faciliteiten verzorgen is dan 2

Dus als jij mij jouw paard wilt geven; moet jij ook zorgen voor een stal, bak en weide?

Ik kan dan ook zeggen; sorry ik kan het paard niet hebben/houden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:01

Het paard heeft drie jaar bij een hengstenhouder in IJsselstein gestaan. Niet alleen, dus. Het stukje waar het paard nu staat is imo te klein. Het gaat, zover ik kan zien, om een kleine zandpaddock en een schuilstal. Die paddock zal wel duur zijn geweest vanwege drainage en zand.
Wel jammer dat het paard er nu al drie weken zonder paardenmaatje staat. Erg jammer.

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:11

Brainless schreef:
Gillbo schreef:
Nou koning, sluis maar wat geld door want een paard geven is 1, de faciliteiten verzorgen is dan 2

Dus als jij mij jouw paard wilt geven; moet jij ook zorgen voor een stal, bak en weide?

Ik kan dan ook zeggen; sorry ik kan het paard niet hebben/houden.

Zou je ook nee zeggen tegen een gift vanuit het koningshuis?

Ik snap je punt, maar als instantie een gift van de koning weigeren staat ze ook niet netjes en zal waarschijnlijk ook in het nieuws komen..

De koning had wat mij betreft beter moeten nadenken over welke gevolgen deze gift aan deze instantie had.

Neemt trouwens niet weg dat ik ontzettend blij ben voor de cliënten van deze stichting!!

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:18

Geef mij er maar 4 joh., Als toch alles geregeld wordt ben ik ook wel de juiste persoon. Ik zou wel graag zwart op wit willen hebben dat alle onkosten ook wel een beetje vergoed worden hoor hahahah. Je weet maar nooit.

Ik hoop dat ik nu ook op de nominatie kom voor een leuk nieuw paardje gesponsord door het koningshuis.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:00

15.000 voor een speciale bak? Met goudverf of zo?

Goedgekeurd onderschrift :)

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:06

Ben ik de enige die niet denkt dat de koning het dier heeft geschonken maar één of andere instantie/popie binnen het koningshuis?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:13

Fijn dat de instantie een maatje aan wilt schaffen :) verder vind ik het een vreemde gift maar goed


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:24

ImkeTarek schreef:
Oké.. dus de koning (welke de vader is van een meisje die iedere maand duizenden euro's (zak)geld krijgt, heb ik geloof ik ergens gelezen) geeft een paard cadeau aan een stichting welke nog niet klaar is om een paard te houden en welke daarvoor dus in flinke schulden (want we weten allemaal dat zorgstichtingen het niet erg ruim hebben...) raakt, en die vervolgens niet vergoed krijgt van het koningshuis...

Leuk geschenk!!!!
(Niet...)


http://www.beaumonde.nl/royalty/kassa-v ... ses-amalia
Toen ze 9 was (3 jaar terug) kreeg ze 1.50E per week zakgeld. Vanaf haar 18de veranderd dat, zie artikel :)


Wat leuk dat het paardje op de uiteindelijke plek is aangekomen en dat ze gaan kijken naar een maatje.
Financieel is inderdaad wel een beetje jammer zo

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:42

sakvis schreef:
Het paard heeft drie jaar bij een hengstenhouder in IJsselstein gestaan. Niet alleen, dus. Het stukje waar het paard nu staat is imo te klein. Het gaat, zover ik kan zien, om een kleine zandpaddock en een schuilstal. Die paddock zal wel duur zijn geweest vanwege drainage en zand.
Wel jammer dat het paard er nu al drie weken zonder paardenmaatje staat. Erg jammer.


Precies. Had het paard fijn bij de hengstenhouder gelaten. Leuk voor die mensen hoor maar het paard is de dupe.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:27

Haha, van de zotte inderdaad!!!

Maar ja...deze stichting had ook gewoon nee kunnen zeggen........dus mogelijk hebben deze er belang bij.

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:40

Leuk dat IJsselstein vasthoudt aan traditie!

En ik vind het netjes van ons aller WA dat hij het paard niet zelf houdt maar doorgeeft aan een goed doel.
(Okee - een en ander ging net niet vlekkeloos maar een kniesoor die er op let.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:22

het is mooi voor de bewoners, maar ik vind het sneu voor het paard; beetje dag in dag uit op een zandpaddockje staan. Wat zal dat dier zich gigantisch vervelen alleen op die paddock.

Had hem dan idd bij die hengstenhouder laten staan; ik meen destijds begrepen te hebben dat die daar lekker in een kudde op een groot weiland stond; wordt zo'n dier een stuk gelukkiger van.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:25

Als er een maatje bij komt vind ik het niet zo'n probleem. Paddock ziet er wel groot genoeg uit en als hij genoeg hooi krijgt en lekker buiten staat met schuilstal, is die nog helemaal niet zo slecht af. Mits er een maatje bij komt natuurlijk.

Toch, ben wel benieuwd hoe groot de paddock eigenlijk is.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Paard van de koning na drie jaar eindelijk in IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:20

Had begrepen dat ze al opzoek waren naar een maatje, ben blij om te lezen dat de bewoners toch wel erg blij met haar zijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, cariena1, cinniz123, Facebook, Mediatoolkitbot, xLiez en 62 bezoekers