De linker galop, het wil maar niet lukken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

De linker galop, het wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 14:16

Hallo,

Het gaat steeds beter met mijn pony en mijzelf. We gaan echt met stappen vooruit. Mijn houding is al een stuk verbeterd en zij is al een stuk relaxter en gaat nagevelijk lopen. Ook is ze een stuk actiever en behendiger. Mijn tinkerdametje doet haar best. Maar, het volgende probleem is dat de linker galop maar niet wil lukken.

We hebben van alles al geprobeerd, volte, op het verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen, veel stelling en weinig stelling, hard draven en laten aangaloperen. Ze blijft hoe dan ook in de rechter galop aanspringen en als ze in de linker galop zit, dan springt ze over naar de rechter galop.

De rechter galop daarin tegen gaat uitstekend. Niet veel op aan te merken. De draf gaat aan bijde kanten ook erg goed en stap gaat ook soepel. Alleen nog die linker galop dus.

Wie heeft er ideën, ervaringen of tips voor ons?

Medisch is ze goed en heeft nergens last van.



Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:20

Ik heb hetzelfde probleem met m'n merrie, alleen gaat het dan om de rechtse galop.
Het enige wat ik kan zeggen is oefenen, oefenen, oefenen.
Heb je het ook al geprobeerd aan de longe? Bij mij is het namelijk zo dat ze aan de longe wel iets vaker goed aanspringt.
Wanneer ze verkeerd aanspringt, probeer haar zsm terug te nemen. Dus niet (een paar passen) door galopperen. En belonen als het wel goed gaat.
Het kost heel veel geduld, maar ik merk wel dat ze langzaam maar zeker steeds vaker goed aanspringt :)

Edit: probeer het ook niet te overvragen en jezelf er teveel op te focussen. Ik heb voor mezelf de regel gesteld: ik probeer het max 5 keer. Los van of het wel of niet lukt. Anders gaat ze zichzelf opfokken en dan lukt het sowieso niet.
Laatst bijgewerkt door Yaralisa op 07-10-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Throw kindness around like confetti

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:21

Voorlopig maar even geen linkergalop vragen en zorgen dat ze sterker wordt in draf. Goed bezig gaan met rechtrichten. Slangenvoltes rijden, wat schoudervoor beide kanten op etc. Goed je instructeur laten kijken dat ze goed blijft sporen en dat jijzelf er ook rechtboven blijft zitten.
En toch eens een fysiotherapeut laten kijken want medisch kan ze prima in orde zijn... maar niet in de linkergalop willen en snel omspringen is vaak een kwestie van beetje scheefheid bijv.in het bekken.
Wat doet ze trouwens aan de longe? Hoe gaat daar de linkergalop?

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: De linker galop, het wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 14:24

Aan de longe is het vrij lastig om haar in galop te krijgen. Daar doet ze ook (bijna) alleen maar rechtergalop. Als ze in de rechtergalop gaat neem ik haar terug en zet haar in de volgende hoek weer aan in galop.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: De linker galop, het wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:19

Als ze het onbelast (aan de longe) ook al lastig vind, zou ik de galop eerst helemaal laten zitten. Dus ook niet rechtsom. Anders zou je rechts alleen maar sterker maken.
Ik zou kritisch gaan kijken naar je timing van hulpen en je eigen eventuele scheefheid. Maar ook naar de scheefheid van je paard.

Wat bij mij helpt, is juist eens op een lange zijde (of als je de mogelijkheid hebt om naar buiten te gaan) aan te galopperen, wel vanuit een relatief rustige en gedragen draf. Hier is de balans soms beter dan in een bocht.

Verder ga ik ook met Evelijn mee (slangenvoltes, schoudervoor), maar ook zeker binnenhoefslag gaan rijden, zodat ze geen steun meer heeft aan de bakrand. Maak haar eerst nóg sterker, voordat je iets vraagt wat ze nu aangeeft niet te kunnen (zowel belast als onbelast)

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 11:49

Ellebel123 schreef:
Hallo,

Het gaat steeds beter met mijn pony en mijzelf. We gaan echt met stappen vooruit. Mijn houding is al een stuk verbeterd en zij is al een stuk relaxter en gaat nagevelijk lopen. Ook is ze een stuk actiever en behendiger. Mijn tinkerdametje doet haar best. Maar, het volgende probleem is dat de linker galop maar niet wil lukken.

We hebben van alles al geprobeerd, volte, op het verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen, veel stelling en weinig stelling, hard draven en laten aangaloperen. Ze blijft hoe dan ook in de rechter galop aanspringen en als ze in de linker galop zit, dan springt ze over naar de rechter galop.

De rechter galop daarin tegen gaat uitstekend. Niet veel op aan te merken. De draf gaat aan bijde kanten ook erg goed en stap gaat ook soepel. Alleen nog die linker galop dus.

Wie heeft er ideën, ervaringen of tips voor ons?

Medisch is ze goed en heeft nergens last van.


Hoe oud is je paard en hoe lang is hij/zij onder het zadel.
Zoals ik het lees is het toch een kwestie van nog niet genoeg kracht voor de galop hebben. Zou dan deze ook even vergeten. Eerst sterker laten worden in draf en stap. Plus soepeler en rechter maken.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: De linker galop, het wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:20

Ik denk toch ook dat je paard kracht mist voor de galop, ga lekker met haar aan het werk zonder galop, dat komt vanzelf wel als ze een stuk sterker is.

succes!

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Re: De linker galop, het wil maar niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:23

Veel longeren is altijd goed. Misschien mist ze gewoon wat kracht. Heb je je zadel na laten kijken?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers