Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 15:04

Ik wil graag een western zadel maken van mijn veelzijdigheid.

Kan ik westernbeugels gewoon vast maken aan gewone beugelriemen?

Beetje haast met deze vraag anders zijn ze denk ik verkocht!

alvast bedankt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:08

maar een veelzijdigheidszadel wordt dan toch geen westernzadel?
hooguit dat het zo lijkt omdat er dan westernbeugels aan hangen.

lijkt mij het beste, wanneer je een westernzadel wilt, gewoon een westernzadel te kopen ipv een zadel te verbouwen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:10

Je kan nooit van je veelzijdigheidszadel een western zadel maken. Een western zadel is iets compleet anders.
Western beugels kun je aan je engelse beugelriemen, maar dat gaat denk ik niet fijn zitten. Western beugels zijn veel breder en hangen normaal aan een fender. Wel op het smalle deel, maar het hangt op de gehele breedte van de beugel.
In western beugels doe je doorgaans je voeten verder. Maar de beugels zullen op een engels beugelriempje gaan bewegen.
Verder is een westernzadel gewoon echt compleet iets anders.

Je kan beter een leuk dekje met leuke print kopen ofzo. Maar verder is er niks dat je kunt veranderen aan je veelzijdig om daar een western van te maken.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:13

Nee, westernbeugels aan gewone beugelriemen vastmaken lijkt me geen goed idee. Ze zitten en hangen dan veel te los en dat is vervelend voor jouw maar ook voor het paard.
Een veelzijdigheidszadel lijkt in de verste verte niet op een westernzadel, maakt niet uit hoeveel westernspul je er aan hangt, dus ik zou ook voor een echt westernzadel gaan. Als je niet te veel uit wil geven dan kun je bv eens kijken naar een (evt tweedehands) barefoot nevada/arizona.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 15:14

sorry verkeerd verwoord hahah
ik ga idd een blanket halen hahaha
en een borsttuig in westernstyle.
maar wou dus ook western beugels.
hoe breed zijn de fenders dan in smalste stuk? want die ik wil zijn erg smal?

Anoniem

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:17

Dan nog steeds lijkt het niet op een westernzadel. :')

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:20

maar zo'n blanket kun je toch ook niet zomaar combineren met een engels zadel?
daarom zijn er dekjes voor engelse zadels
en blankets voor westernzadels?

weet dat verder niet zeker.. maar, staat mij vaag iets bij dat je dat beter niet kunt doen.

voor een keer als verkleedpartijtje of een verkleed wedstrijdje zal het niet zo'n issue zijn,
maar voor gewoon gebruik, zou ik het toch niet doen.. de combinatie is niet voor elkaar gemaakt.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:26

Het is niet de bedoeling, en het maakt je zadel zeker geen westernzadel, maar ik zeg gewoon proberen en dan kom je er vanzelf achter. Let er wel op dat een blanket normaal over een pad wordt gedragen. Een blanket kan daardoor wat stijf zijn en misschien schuren? Houd ook goed in de gaten dat het zadel goed blijft liggen, als je kiest voor een pad kan dat door de dikte de ligging beïnvloeden.
Maar hee, proberen kan altijd en anders kun je de spullen altijd bewaren totdat je genoeg hebt gespaard voor een westernzadel!

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 15:31

ik neem geen pad maar een blanket

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:36

Oke

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:06

Volgens mij kan het wel hoor. Je kan dr meeste beugelriemen (western) ook aan de bevestiging hangen van een vzh-zadel, dan is het nog echter ;)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:08

ja die ga ik ook nog aanschaffen dankjewel voor je reactie Love_Mirra.
Ze zijn 8 euro als niks is gooi ik ze aan de kant ahhaah

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:08

Er zijn geen western beugeld die smal genoeg zijn, of je moet voor kleine kinderen nemen. Dan passen je voeten er echt niet meer veilig in.

Een borsttuig kan alleen als je een ring aan je singel hebt. Western singels hebben ringen tussen de voorbenen om iets aan vast te maken. De borsttuigen hebben dus ook geen lus bijv.
En dan nog? Wat is het nut?

Een pad kan echt niet onder een engels zadel. Een engels zadel heeft kussen en een westernzadel niet. Daarom dus dikke pads.

Een blanket zal snel te groot zijn.

Investeer gewoon in goede spullen en ga niet half/half doen. Het past niet, ligt net fijn etc. Alleen je pony/paard is de dupe straks.

Westernzadels en tack zijn echt duur en kijken heel nauw qua pasvorm.

In de engelse shops is zoveel keus in leuke dingen en printjes.

Ik neem aan dat je ook geen western manouvres wil doen met je paard?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:10

Love_Mirra schreef:
Volgens mij kan het wel hoor. Je kan dr meeste beugelriemen (western) ook aan de bevestiging hangen van een vzh-zadel, dan is het nog echter ;)


Nee, dat kan niet, is veel te breed. Waar wil je het aan hangen bij een engels zadel? Ik wil mn fenders wel even opmeten bij de ophang, maar die gaan nooit aan een engels zadel passen.

Fenders zijn min of meer in plaats zweetbladen en hebben een functie. Niet knoeien, gewoon het een of het ander en dan goede kwaliteit voor je paard!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:12

Ga mee met superpony. Laat je ook aub geen goedkoop westernzadel aansmeren. Een goed westernzadel (buiten of het past) begint meestal vanaf 500 euro tweedehands en dan moet je al zoeken. Dus koop geen zadel van 200 want daar krijg je spijt van. Als je verder niet gaat western rijden en het alleen mooi vindt raad ik je aan naar een bruin engels zadeltje te zoeken (of zo'n barefoot die je nog kunt aanpassen en niet zoveel kost) en dan een mooi western-stijl dekje voor onder je zadel, maar geen blanket of westernpad.
Je kunt ipv een borsttuig mss ook een mooie neckrope van stof omhangen voor de sier? Voor een fotoshoot bijvoorbeeld?
Wat je wel mss kunt overwegen is een mooi western hoofdstelletje maar dan zou ik er wel gewoon een normaal bitje in blijven gebruiken en geen shank bit ;)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:12

nee hij hoeft van mij helemaal niks
en ik ben wel een beetje klaar met al het moeilijke gedoe op heel bokt.
alles wat ik namelijk online zet word een hoop over moeilijk gedaan.

de eenigste vraag was of ik daar beugels aan kan maken.
een blancket kan prima onder een engels zadel.
en nee niet alle borsttuigen zijn met een ringetje.

maar ben genoeg "geinformeerd" van mij mag dit topic dicht

ik heb inderdaad een western hoofdstel met gewoon bit en een bruin zadel

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:14

Sorry misschien bedoelen jullie het allemaal goed maar ik word er een beetje moe van dat wanneer er op een topic iets word gevraagd er door iedereen altijd appart op word gereageerd

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:16

Wat wil je precies doen ???
Maar waarom met een gewoon zadel er een (niet passend) iets op doen ?
Puur uit interesse

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:16

Je vraagt iets en wil een antwoord dat jou uitkomt, maar dat antwoord is er niet. Het kan niet, dus dat is gewoon je antwoord op je eigen vraag. Dat het antwoord je niet bevalt heeft niks met Bokt te maken.

Een blanket is groot, dus steekt enorm uit en past niet op een pony bijvoorbeeld.

Borsttuigen horen aan een westernzadel en zijn ook daarop ontworpen en gemaakt. Voor engelse zadels heb je anderen.

Als iets wat je wil niet kan, moet je dat leren accepteren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:19

Lieve TS, ik snap heel goed dat een echt westernzadel heel erg duur is en dat je dus graag iets wilt maken wat erop lijkt. Maar wat je nu van plan bent gaat echt heel raar staan. Een bij elkaar geraapt rommeltje krijg je dan. Vergelijk het met iemand die een hele sjieke dure rok aan heeft, maar daarbij een oude paardentrui. Dat wordt gewoon niet mooi. Da's toch zonde?

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 00:28

Rije schreef:
Lieve TS, ik snap heel goed dat een echt westernzadel heel erg duur is en dat je dus graag iets wilt maken wat erop lijkt. Maar wat je nu van plan bent gaat echt heel raar staan. Een bij elkaar geraapt rommeltje krijg je dan. Vergelijk het met iemand die een hele sjieke dure rok aan heeft, maar daarbij een oude paardentrui. Dat wordt gewoon niet mooi. Da's toch zonde?


En dan nog..
Dan staat het raar...
Als zij dat wil,en ze kan het doen,boeien..

Denk dat wij allemaal wel iets met de paardjes hebben geprobeerd wat achteraf niet zo slim was,maar we hebben het wel overleefd.

Nu kan ze voor weinig een paar westernbeugels kopen,heeft haar oog al op een blanket,laat haar lekker de lucky luke uithangen...
Of wel of niet staat,dat is persoonlijk..

Gewoon doen lisaturbo!

( stelletje moraalridders.. leven en laten leven..)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernbeugels aan gewone beugelriemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:19

nielojram, dan moet ze niet vragen of het kan op Bokt. Als je een vraag stelt op Bokt, kun je antwoord krijgen en in dit geval is het enige antwoord; nee, het kan niet. Simpel weg gaat het niet lukken, omdat de beugels echt breed zijn en alle kanten op gaan op een smalle beugelriem.
Fenders kunnen echt niet aan een engels zadel. Het ophangsysteem van een engels zadel is ook weer veel te smal.
Een blanket is eigenlijk niet gemaakt voor op een blote rug en is doorgaans erg groot, omdat het over een pad wordt gelegd en onder een westernzadel.

Stelletje moraalridders? Zegt je dat ook tegen instructeurs die mensen iets willen leren of bijbrengen. Als je zelf ruim 35jr ervaring hebt, heb je inderdaad ook dingen fout gedaan. Als ik lesgeef, probeer ik dat bij anderen te voorkomen.
Het gaat niet alleen om ts, maar ook het paard of de pony.

Zat mensen die ook goedkope westernzadels kopen en ze op hun pony/paard leggen. Dan ook, wordt er altijd geadviseerd dit echt niet te doen. NOOIT omdat men iemand zo een zadel niet gunt, maar omdat men weet wat voor zadels dit zijn en welke gevolgen het heeft. Waarom toch proberen met alle gevolgen van dien?

J mag alles lekker uitproberen, maar als je van tevoren de informatie kan krijgen om het niet te doen, zou ik daar wat mee doen. Kost ts ook geld, wat echt weggegooid geld is. Een setje western beugels zijn ook al gauw 90 euro als ik even naar mn laatste set kijk. Dan heb je kale houten, maar wel wat gewicht. Ik heb metalen die nog zwaarder zijn. Die hang je echt niet aan een dunne beugelriem, blijft gewoon niet hangen, dus wordt zeer onprettig rijden.

Er is een gezegde; Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:58

Sorry ts maar der is een reden waarom er altijd (!) Een pad onder een blanket ligt. Namelijk dat deze alleen niet geschikt zijn om onder je zadel te leggen. Deze schuren te veel en dat is niet fijn voor je pony. Tevens zijn westernbeugels te breed voor een dressuur ophanging. Deze gaan dan schuiven en dan onstaan er gevaarlijke situaties. En nee dit is geen moeilijk doen maar behoedde voor onplezierige en gevaarlijke situaties. Het gaat me niet om het plaatje, dat moet jezelf weten. Maar om de veiligheid van jou en je pony.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 07:43

TS bokt is nou eenmaal niet zo flexibel als het om "afwijkende" ideeen gaat. Wat mij vooral fascineert is waarom je het op deze manier wil doen. Sommige endurance zadels zitten tussen western en Engels in. Dan heb je het beste van beide.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:09

Misschien kan je kijken naar endurance-fenders (beugelriemen), passen vaak wel aan een gewoon zadel maar dan hangen je beugels net wat veiliger en stabieler.
Doe onder je blanket een gewoon zadeldekje tegen het schuren, of misschien kan je een leuke (fleece)deken vinden in westernprint?