Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 13:18

www.rtvnh.nl


Ingrid Schouw is de wanhoop nabij. De gemeente Bergen heeft bepaald dat zij niet langer boven haar paardenpension mag blijven wonen, omdat er nooit een vergunning voor de woonruimte is afgegeven. Ruim tien jaar geleden kocht Ingrid Pension- en Dressuurstal De Duinrand in Egmond van de vorige eigenaren, die ook boven het pension woonden. Ze wist niet beter dan dat ze er gewoon kon wonen. Tot er in 2014 een gemeenteambtenaar langskwam die aangaf dat er geen vergunning was voor vaste bewoning.

"Dan stort je wereld in", vertelt een aangeslagen Ingrid. Een eenvoudige oplossing is er niet. "Ik kan niet weg want dan gaan klanten ook weg. Er moet hier dag en nacht iemand zijn voor de paarden. In het extreemste geval verliest het personeel hun werk." Het gebeurt namelijk wel eens dat Ingrid er middenin de nacht uit moet omdat een paard vast zit in zijn box. "Hierboven hoor je het kleinste geluidje en kan ik dus snel naar beneden. Het is een paar keer gebeurd dat we een paard net op het nippertje van de dood hebben gered, omdat we in de buurt waren."

Ingrid maakt zich grote zorgen om het pension, waar vijftig paarden verblijven. De gemeente wil niet meewerken aan een oplossing, want regels zijn regels. Ingrid startte daarom een bodemprocedure tegen de gemeente Bergen. De rechter doet over zes weken uitspraak in de zaak en dan wordt duidelijk of Ingrid boven haar pensionstal mag blijven wonen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:35

Zelf ander woonadres vinden. Samen met personeel schema maken en niemand die er dus echt "woont", enkel er overnacht ivm nachtdienst. Ja er zijn dus wel oplossingen te vinden, maar de gemeente loopt ernstig achter de feiten aan. Om dan nog achteraf te gaan stampvoeten :n

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:40

Idd. Naam op ander woonadres zetten. Gemeente kan je niet verbieden om er snachts aanwezig te zijn.
Echter vraag ik me wel af hoe het zit met de post en de afvalcontainers etc.
Denk dat ze wel sterk staat voor de rechter als zij dit als (overduidelijk) woonhuis heeft gekocht en dus ter goeder trouw is al die jaren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:42

Ze had bij het kopen van het perceel natuurlijk zelf ook even kunnen uitzoeken wat voor bestemming erop zat en of je er mag wonen :)
Vaak wordt het gedoogd tot het verkocht wordt en dan heb je je weer aan het bestemmingsplan te houden.

Ben benieuwd wat de uitslag zal zijn

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:49

Lijkt me sowieso geen fijne constructie dat er dus blijkbaar regelmatig paarden vastliggen in hun stal.. Daar zou ik als eigenaar echt niet blij mee zijn.
Natuurlijk voor haar erg vervelend dat ze er niet meer mag wonen. Hoop dat ze snel een oplossing vinden.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:56

SuperAssie schreef:
Lijkt me sowieso geen fijne constructie dat er dus blijkbaar regelmatig paarden vastliggen in hun stal.. Daar zou ik als eigenaar echt niet blij mee zijn.
Natuurlijk voor haar erg vervelend dat ze er niet meer mag wonen. Hoop dat ze snel een oplossing vinden.


Als ik de tekst goed lees gaat het over een paar keer in een periode van 10 jaar en 50 paarden. Dus eens per 100 paardjaren. Oftewel, een kwart van de paarden ligt eens in hun leven vast bij hen op stal. Dat is niet heel bijzonder.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:00

Kan me ook voorstellen dat het wat overdreven is om de nood van het erboven wonen te benadrukken :)

"Een draver, is gaver" :D

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:04

Keet schreef:
Ze had bij het kopen van het perceel natuurlijk zelf ook even kunnen uitzoeken wat voor bestemming erop zat en of je er mag wonen :)


Nou inderdaad. Je checkt toch waar je gaat wonen en of eventuele vergunningen in orde zijn lijkt me. Zeker bij zo'n groot bedrijf.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:13

ze moest sowieso bij de koop de bestemming checken, immers je wilt zeker zijn dat je daar echt een paardenbedrijf mag houden..

daar zal ook uit gebleken zijn dat er geen woonbestemming op zat..
ze heeft gewoon die gok genomen in mijn ogen, omdat de vorige bewoners het ook gelukt is..

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:26

elenaMM77 schreef:
ze moest sowieso bij de koop de bestemming checken, immers je wilt zeker zijn dat je daar echt een paardenbedrijf mag houden..

daar zal ook uit gebleken zijn dat er geen woonbestemming op zat..
ze heeft gewoon die gok genomen in mijn ogen, omdat de vorige bewoners het ook gelukt is..



En dan de media opzoeken en de gemeente de schuld geven. Het is ook zoooooo makkelijk he.....

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:36

Idd. Dat is dom, en van te voren op te zoeken.

Hoe deden de vorige eigenaren dat?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:45

Ik vind het zelf fijn dat ik er van op aankan dat mijn pony goed in de gaten wordt gehouden. Mocht er midden in de nacht dan iets gebeuren, dan weet je in ieder geval dat ze veilig is. Denk bijvoorbeeld aan een paard dat vast komt te liggen tegen de stalmuur of dat er brand komt.
Is het niet mogelijk om een vergunning aan te vragen, zodat ze er kan blijfen wonen?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:57

Ze zou kunnen proberen om de bestemming van het perceel aan te laten passen (duur en langdurig proces)

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:00

Nouja ze heeft het niet slim aangepakt en is nu betrapt. Eigen schuld dikke bult eigenlijk. Als ze het slim had aangepakt had ze tegen de inspectie gezegd dat ze er toevallig een nachtje moest slapen omdat er eentje ziek was.
Ik kan haar wel begrijpen dat ze op stal wil blijven slapen vanwege veiligheid van de dieren maar om de schuld op de gemeente te gooien vind ik ook weer zoiets.

Be happy eat a snackkie


Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:06

Ga er maar vanuit dat er evt wel gepost is op die locatie, dus OF ze heeft heel vaak veel zieke beesten, OF ze woont er.

Je kunt mij momenteel niet wijsmaken dat ze niet wist dat het niet voor permanente bewoning geschikt was. Dat wordt (normaal gesproken) toch altijd gemeld door de verkopende partij? Plus dat je eea kenbaar moet maken als je een hypotheek aanvraagt.

Rockes <3

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:29

Tjoh, weer lekker makkelijk commentaar geven achteraf. Misschien had ze beter onderzoek moeten doen, maar ik begreep dat de vorige eigenaren er ook al zo'n 20 jaar woonden en de nieuwe eigenaar al ongeveer 10 jaar. De gemeente heeft ook niet bepaald handhavend opgetreden.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:34

mbkaatje schreef:
Tjoh, weer lekker makkelijk commentaar geven achteraf. Misschien had ze beter onderzoek moeten doen, maar ik begreep dat de vorige eigenaren er ook al zo'n 20 jaar woonden en de nieuwe eigenaar al ongeveer 10 jaar. De gemeente heeft ook niet bepaald handhavend opgetreden.


Maakt niet uit wat de vorige bewoners deden, ze moet niet de Calimero uithangen omdat ze nu wél betrapt is. Dit hoor je gewoon echt vooraf te controleren.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pensionhoudster mag niet meer boven stal wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:47

Wat een heerlijk genuanceerde antwoorden weer......

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:49

vuurneon schreef:
mbkaatje schreef:
Tjoh, weer lekker makkelijk commentaar geven achteraf. Misschien had ze beter onderzoek moeten doen, maar ik begreep dat de vorige eigenaren er ook al zo'n 20 jaar woonden en de nieuwe eigenaar al ongeveer 10 jaar. De gemeente heeft ook niet bepaald handhavend opgetreden.


Maakt niet uit wat de vorige bewoners deden, ze moet niet de Calimero uithangen omdat ze nu wél betrapt is. Dit hoor je gewoon echt vooraf te controleren.

En misschien is er bij de digitalisatie van de gegevens wel wat fout gegaan en was er wel toestemming.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:53

Nou, idd. Als de vorige bewoners er al 20 jaar woonden en de huidige er ook 10 heeft ze volgens mij best een aardige poot om op te staan. Sterker nog, als ze dat aannemelijk kan maken middels bewijzen is er in sommige gemeenten zelfs de mogelijkheid tot aanpassing van het bestemmingsplan op grond van langdurige gedoging.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Linnie050

Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:55

eenitraM schreef:
Idd. Dat is dom, en van te voren op te zoeken.

Hoe deden de vorige eigenaren dat?



Die woonde daar gewoon.
Niemand ooit wat van gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:02

vuurneon schreef:
mbkaatje schreef:
Tjoh, weer lekker makkelijk commentaar geven achteraf. Misschien had ze beter onderzoek moeten doen, maar ik begreep dat de vorige eigenaren er ook al zo'n 20 jaar woonden en de nieuwe eigenaar al ongeveer 10 jaar. De gemeente heeft ook niet bepaald handhavend opgetreden.


Maakt niet uit wat de vorige bewoners deden, ze moet niet de Calimero uithangen omdat ze nu wél betrapt is. Dit hoor je gewoon echt vooraf te controleren.

Maar sommige mensen die verwachten dat ze beloond worden met een vergunning wanneer ze lang genoeg de wet hebben overtreden.
Ik denk dat ze juist eerder blij mag zijn dat ze pas na 10 jaar is gepakt

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:40

Lekker dan!
Sta je mooi voor het blok omdat gemeente blundert. Gemeentes zijn niet erg sterk als het om communicatie gaat en plots word er zo'n buropik wakker na zo'n 10 jaar en moet de burger boeten voor iets waar ie zelf geen kwaad vanaf weet.
Ze moesten eens met de bezem door het personeel van de gemeentes gaan, tjonge wat kwamen er een boel baantjes vrij!!! :')

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:01

De vorige eigenaren die wisten dat daar niet gewoond mocht worden.
Wij stonden daar toendertijd op stal.

Trouwens de eigenaar daar voor wonder er ook.
Maar ik zit mij nu opeens wel te bedenken dat zij wel hun post ophaalde bij de boerderij die er voor ligt.
Dus stonden die dan waarschijnlijk ook ingeschreven bij die boerderij.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:24

funnyhorses schreef:
Lekker dan!
Sta je mooi voor het blok omdat gemeente blundert. Gemeentes zijn niet erg sterk als het om communicatie gaat en plots word er zo'n buropik wakker na zo'n 10 jaar en moet de burger boeten voor iets waar ie zelf geen kwaad vanaf weet.
Ze moesten eens met de bezem door het personeel van de gemeentes gaan, tjonge wat kwamen er een boel baantjes vrij!!! :')


Gemeente blundert niet. Als er geen woonbestemming op het pand rust mag je er niet wonen. Dat heeft ook grote gevolgen voor de marktwaarde van een pand en de hypotheek. Als de bewoonster het echt niet wist dan is de makelaar of verkopende partij in gebreke gebleven en dan kun je die nog dagen voor nalatigheid.

Trouwens, in de meeste gevallen wordt er nooit gehandhaafd omdat gemeenten daar het geld en personeel niet voor hebben. Bijna altijd is het zo dat er een verzoek tot handhaving wordt gedaan door een boze buur of jaloerse ex. En dan moet de gemeente wel handhaven omdat ze anders wordt bericht van klasse-justitie.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 98xsophiex98, AhrefsBot, AVdB96, b000tje, ChanelR, criollo_yess, egnie, Elitedeux, friezenfan2, frutsel05, Imhrien, jugito, Keizerinnnn, lideli, lrm, Moossie90, MyWishMax, Paardennamen, petraaken, quni, Tazzey en 67 bezoekers