Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 14:48

Ik zit met mijn handen in het haar, ik weet het niet meer. We hebben buren. Eerst een alleenstaande moeder met twee kinderen, vaak wisselend van partner, waarbij zelfs agressieve partners en zo ook degene die nu bij hun inwoont. Ik zal later een uitgebreider verhaal typen, maar nu weet ik het gewoon even niet... Ik hoor overduidelijk de kinderen weer schreeuwen en huilen, zoals bijna elke dag, maar nu een tandje erger. Samen met heel veel gebonk en een schreeuwende moeder. We weten dat de kinderen het niet goed hebben. We hebben meerdere malen het AMK gebeld, omdat we vaak genoeg hoorden hoe het eraan toe ging en dat ze overduidelijk werden geslagen "Houd je bek of ik sla je dood" hoorden we door de muren heen etc. In totaal hebben we zeker wel 10x gebeld naar het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling en ze staan ook onder toezicht van Jeugdzorg voor zover we weten. 1x in de week komt er iemand langs, heeft een gesprek en gaat weer... Maar ondertussen gaat het geestelijk en fysiek verwaarlozen van de kinderen lekker door.

Nu is er overduidelijk weer iets aan de gang, waarvan ik vermoed dat het niet goed is, maar dit zijn meestal korte momenten, dus als ik 112 bel, wat heeft dat voor nut? Tegen de tijd dat die er zijn, zal er niks aan de hand meer zijn. Plus, ze weten dat wij meldingen hebben gedaan en ze zijn niet vies van bedreigen etc. Als ik de politie op hun afbel, wat betekend dat voor ons? Dan lijkt AMK bellen het logische, maar in het AMK heb ik ondertussen geen vertrouwen meer... We bellen al jaren en maken melding van bijna alles, omdat we die kinderen graag willen helpen.

Het zijn ook gewoon twee onschuldige droppies en het breekt mijn hart zo erg dat aan zoiets niets gedaan word. Onder toezicht staan van Jeugdzorg betekend niets... De verwaarlozing gaat gewoon door..

Je voelt je zo machteloos...

In de 5 minuten dat ik dit schrijf is het gekrijs ook alweer voorbij... Ik weet het echt even niet meer.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 07-10-16 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt


Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:51

Ze staan al onder toezicht? Kun je niet naar jeugdzorg bellen en de ernst van de situatie doorgeven? Net zolang tot ze gek van jouw gebel worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:51

Toch de politie bellen, ondanks dat het dan misschien weer 'voorbij' is. :o
Dat ze weten dat ze in de gaten gehouden worden en de kindjes misschien ook hulp krijgen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:51

Jezus dat is inderdaad een kl*te situatie. Ik ben bang dat dit soort mensen nooit ophouden omdat ze niets doen nav bezoeken van jeugdzorg.
Het beste lijkt mij dat de kinderen uit huis geplaatst worden. Is er misschien een buurtbrigadier waar je het met hem/haar over kunt en hebben om wat je kunt doen tijdens zo'n situatie?

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:51

Kun je niet eens met de politie overleggen door hun algemene nummer te bellen?

Ik vind het overigens top wat je doet! _/-\o_

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:53

Als het weer begint: filmpje met het geluid/ de bedreigingen maken en daarmee naar de politie en jeugdzorg stappen. Als zij weigeren om iets te doen naar de media ermee... Klinkt mss heel heftig maar dan moet dat maar...

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 14:56

Ik heb er in 2012 ook een topic over geopend, toen alles begon
[LZP] Nieuwe buren, draaaama. Veel ruzie. Geluidsoverlast

Toen hadden we al van hmm, met de kinderen, maar we kwamen op de koffie, boden hulp aan etc, waren altijd aardig... Pas later merkten we pas dat de kinderen dus ook fysiek werden mishandeld door zowel haar als haar meeste vriendjes... Sindsdien is het contact met de buurvrouw logischerwijs ook slecht, gezien we toen eindelijk onze eerste AMK melding hebben gedaan.

Ik heb filmpjes van het kabaal, het gescheld etc, en die hebben het AMK ook doorgestuurd gekregen. In die jaren heb ik er veel geluidsopnamen van verzameld. Heeft tot nu toe niet geholpen. Jeugdzorg is hier zelfs geweest op gesprek, waarin we onze zorgen aangaven... We proberen zoveel, maar niks lijkt iets te veranderen. Ik heb vorige week voor het eerst een klacht ingediend bij Actium, de woningstichting, over geluidsoverlast, gezien ze om 6 uur 's ochtends al beginnen met ruzie, huilen en schreeuwen, elke ochtend weer. Maar dat zal ook niks uithalen voor de kinderen... Maar we weten zo even niet meer welke kanalen we kunnen bewandelen.

Nu zitten ze in de achtertuin en is het weer 'goed'. Ik hoor de kinderen spelen.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:58

Goed dat je het amk gebeld hebt! Ik zou ook jeugdzorg zelf bellen. Als er een gezinsvoogd betrokken is, is dat de kortste weg en kan er zsm iets gebeuren. En daarnaast gewoon 112 bellen mocht het weer uit de hand lopen.. ook al is het dan weer over, dit heeft toch impact en zij gaan sws in gesprek met beide

Maximuss ik snap waarom je dit zegt maar lijkt mij niet de beste oplossing. Er is al een traject lopende dus ik denk dat men op de hoogte is van de problematiek en een ongevraagd filmpje/geluid voegt dan niet per se iets toe.. en naar de media stappen is ook voor het kind niet heel bevorderlijk.


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester


Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:58

Opnemen voor documentatie en de politie via 0900-8844 bellen. Dan kun je meteen je vraag voorleggen of je risico loopt, of wat de agenten aanbevelen voor jullie angst voor bedreiging maar dat de kinderen echt geholpen moeten worden.
Daarnaast legt de politie een document aan, waarin het zinvol zou zijn als er bekend gaat worden hoe vaak dit soort voorvallen gebeuren. En dat kan alleen door melding.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Majabeestje
Berichten: 3806
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:58

Het lijkt alsof jeugdzorg niks doet omdat je niet weet wat er achter de schermen gebeurt daar. Maar het is nou eenmaal niet zo dat er 'ineens' wat gebeurt. Er wordt onderzoek gedaan door de raad en dit onderzoek is uitgebreid en neemt veel tijd in beslag. Er wordt ook uitgegaan van de visie dat er hulpverlening opgestart wordt in het gezin, omdat thuis wonen wenselijk is. Tenzij het echt niet kan natuurlijk maar daar gaat vaak wel een heel traject aan vooraf.
Wat dat betreft is het vaak het commentaar dat óf kinderen worden onterecht uit huis gehaald óf ze worden niet snel genoeg uit huis gehaald.
Ik geloof direct dat de situatie schrijnend is. Maar dat jeugdzorg 'niks doet' geloof ik niet.

Wat je kan doen, blijven bellen en je zorgen delen.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 14:58

Myfairytale schreef:
Kun je niet eens met de politie overleggen door hun algemene nummer te bellen?

Ik vind het overigens top wat je doet! _/-\o_


Algemeen nummer politie verwijst naar het AMK. Daar kennen ze mij en mijn vader zowat al ondertussen, aangezien ze een heel dossier van onze meldingen hebben. Maar verder dan bedankt voor de melding, we gaan er naar kijken, komt het nooit. Ze mogen ook geen verdere informatie geven over wat er gedaan word natuurlijk.

Ik weet dat ze onder toezicht staan en zie de medewerker dus af en toe even langskomen, maar meer weet ik ook niet. Dus er zal vast wel 'iets' gebeuren inderdaad, zoals Majabeestje zegt. Ik krijg logischerwijs geen informatie daarover... Maar toch, na jaren en jaren die kinderen mishandeld zien en horen worden en het gaat nog steeds door, dan voelt het wel alsof ze bar weinig doen.

Media lijkt me niet bepaald fijn voor die arme kinderen inderdaad.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:00

Ik lees nu jou reactie TS, dat zegt jeugdzorg zelf dan? Waar zijn ze zelf mee bezig?


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:00

Heb je Veilig Thuis gebeld? AMK bestaat volgens mij niet meer.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 15:02

@Lieveli: Klopt, eerder was het het AMK, nu veilig thuis drenthe (VTD). We hebben daar via het regiotelefoonnummer ook al een paar keer contact mee gehad, want het is overgegaan naar hun. Maar ben nog gewend om AMK te zeggen :+

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 15:04

horsies5 schreef:
Ik lees nu jou reactie TS, dat zegt jeugdzorg zelf dan? Waar zijn ze zelf mee bezig?


Jeugdzorg kan geen informatie geven over de situatie waar de familie zich in bevind en wat ze aan het doen zijn. Verdere contact is via AMK en nu dus VTD geweest. De voogd is hier 1x geweest op gesprek, een paar jaar terug, dat was het enige contact via Jeugdzorg. De rest spelen we altijd via AMK/VTD. Hoewel we nu weinig meer bellen... Omdat... Tja... Nieuwe dingen hebben we niet te vertellen en het is al bekend...

We weten het gewoon even niet zo goed meer, wat wij nog als buitenstaanders kunnen doen.

Toen hebben we het AMK gebeld, die heeft een onderzoek ingesteld en daardoor is Jeugdzorg bij hun terecht gekomen, nav dat onderzoek. VTD kan dus niet heel veel doen, onderzoek is al geweest, Jeugdzorg zit er al 'bovenop', dus behalve de nieuwe informatie doorgeven naar Jeugdzorg, kunnen ze weinig.

Direct contact met Jeugdzorg hebben we al heel lang niet gehad, niet sinds de voogd hier is geweest, maar dat is wel een idee, om hun te bellen ipv VTD en kijken of daar nog wat uit kan komen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 07-10-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:06

En zelf (of je broer) laten aanbellen op het moment en vragen of het goed gaat?
Dan doorbreek je meteen op dat moment de cirkel waar het gezin in zit.

Zijn jullie de enige buren die overlast hebben? Misschien andere buurtgenoten vragen om ook eens AMK te bellen.
Uithuisplaatsing is geen kattenpis zolang de moeder nog maar een beetje haar best doet en iets van liefde voor haar kinderen heeft en niet totaal verslaafd is ofzo dan zullen de kinderen daar waarschijnlijk blijven. (Zou mooi zijn als moeder niet meer de behoefte zou hebben om van allerlei vriendjes in huis te halen maar goed dat regel je ook niet 133)

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:12

Sjeezus, ongelooflijk ......
Wat een drama dat dat al vier jaar zo gaat. Die kinderen zijn voor de rest van hun leven getekend. |(
Ik begrijp werkelijk niet waarom dat zo lang moet duren. En wat rot voor jullie ook. Ik weet niet of er ook andere buren, school of wat ook melding maken ? Anders zijn jullie de enige " zeurpieten" .
Misschien dat een wijkagent wat kan ?
Laatst bijgewerkt door tarek op 07-10-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:12

En de Raad van Kinderbescherming dan? Of valt dat ook weer onder dat VTD?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 15:26

De buren aan de andere kant hebben er ook zeker 'last' van, maar bellen niet, gezien ze bang zijn voor de gevolgen daarvan. Aan de onze kant woont een oude bijna dove man, daarnaast een huis met vluchtelingen, die om de zoveel weken wisselen van inwoners, dus die maken ook geen meldingen.

In het begin bleven we anoniem, maar Jeugdzorg had moeite om iets te kunnen doen met anonieme meldingen, dus uiteindelijk hebben we toestemming gegeven om bij de buren aan te geven dat wij degenen met zorgen zijn. Dat is onze 'relatie' met de buren alleen niet ten goede gekomen. Het is behoorlijk gespannen allemaal.

De kinderen merken daar helaas ook wel wat van. Eerder was ik vaak genoeg met ze aan het praten, speelden ze deze zomer nog Pokemon op mijn smartphone en liepen ze nog mee als ik met de hond uitging. Onze hond is dol op ze en zij op haar, dus die speelden veel op het grasveld achter ons huis. Alleen hadden we van het zomer daar wel problemen mee, omdat de kinderen telkens onze hond bij hen in de tuin riepen, waarna vervolgens meneer vriend dreigde dat als dat rotbeest nog 1x bij hun in de tuin kwam, hij haar dood zou trappen. Sindsdien houden we ook wat meer afstand van de kinderen, om zulke escalaties te voorkomen. Ze kwamen eerder nog wel eens bij ons in de tuin of liepen ons huis in :') Ze zijn lief, maar logischerwijs ook behoorlijk brutaal soms. Er komt soms behoorlijk wat uit hun mond en als je niet oplet, gaan ze er met je spulletjes vandoor :o . Maar goed, dat is ze ook niet kwalijk te nemen... Ik spreek ze dus nog wel gewoon aan en reageer normaal en ze iets tegen me zeggen. Maar de tijd van dat ze op onze stoep aan het krijten waren, terwijl we zelf ook buiten zaten, is voorbij. Daarvoor is de relatie met de buren al te ver gevorderd in de negatieve richting.

Mijn broer aan de deur, dat gaat niet goed komen. Dan komt er geheid een gevecht tussen hem en haar vriend. Als het aan hem lag had hij allang aan de deur gestaan, maar dan wat? Je krijgt dan ruzie, misschien escalatie en hoe helpt dat de kinderen? Gezien we zelf, en hem, niet in de problemen willen hebben, doen we meldingen 'volgens het boekje'.

@Myfairytale: Ik heb geen flauw idee eigenlijk, waar dat onder valt. Ik zal het even opzoeken.

@Tarek: Andere ouders op het schoolplein en andere mensen uit de buurt is het natuurlijk wel opgevallen allemaal, maar die zien of horen natuurlijk niks van daadwerkelijke mishandeling, dus waarvan moeten ze melding doen? Dat moeders chagrijnig op het schoolplein staat wachtend op haar kinderen en ze kribbig meeneemt naar huis is immers geen iets waar melding van gedaan kan worden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:32

Misschien vergezocht maar weet je waar de kids op school zitten of via de huis arts?

:evaw:

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:36

Ik zou misschien eens proberen de buren aan de andere kant op hun verantwoordelijk te wijzen als het zo heftig is door te zeggen als ze niet willen uit angst: en hoe denk je dat het voor die kinderen is? Maar je kunt helaas geen ijzer met handen breken.
Op school kun je niks met de situatie die jij schetst, maar misschien als je met een juf/ meester je zorgen deelt en vraagt of zij misschien op kunnen letten en mochten ze iets signaleren dan ook melding te maken ?

Marie111
Berichten: 4665
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:41

Moeilijke situatie zeg! Hoe oud zijn de kinderen? Gaan ze ook naar school? Wellicht kun je daar nog wat mee?

Verder kun je voor meer tips je oproep ook plaatsen op het forum van Ouders Online http://www.ouders.nl

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:43

Jeugdzorg doet helemaal niets.. In situaties waar yet nodig is laten ze de kinderen zitten en waar het niet nodig is halen ze de kinderen weg.. AMK exact hetzelfde.. Politie doet al helemaal niets.. Mogen ze ook niet.. Dus je kan net zo goed stoppen met melding van de situatie maken.. Het haalt toch geen bal uit.. Het enige dat je kan doen is bij de woningbouwvereniging aankloppen en overlast melden.. En zelfs dan hebje nog weinig kans als de andere buren weigeren te klagen, omdat ze bang zijn of doof zijn..

Nu zal ik wel half bokt over me heen krijgen, maar dat boeit me niet.. Heb dit zelf meerdere malen ondervonden in ex-familie en omgeving..

TS.. Succes met je kruisvaart.. Hoop echt voor je dat er ergens een muntje gaat vallen en er actie ondernomen wordt..

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:47

Elke keer en overal melden (hoop dat je gratis nummers kan vinden, want het gaat je aardig wat telefoonkosten opleveren), net zo lang door gaan tot de instanties het zat zijn en wat gaan doen al is het maar om van jouw terechte meldingen af te zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:55

Oooeeehhhhh -:(-
Ik zou echt graag die amk de jas eens uitkloppen _-:(
Laatst bijgewerkt door tarek op 07-10-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, Kaetibangsi, lonimma, Sellyxx en 129 bezoekers