Paard eet bespoten brandnetels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:08

We hebben de brandnetels in onze wei bespoten met starane. Volgens het etiket mochten de paarden na een week de wei weer op. Na een week en een flinke regenbui hebben we ze er dus weer op gelaten.

Nu betrapte ik vandaag mijn paard op het eten van de brandnetels die ondertussen op half 7 hangen. Dit zit me toch niet helemaal lekker..

Iemand enig idee of dit kwaad kan?


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:13

lijkt mij niet, immers daarvoor is de gebruiksaanwijzing 'pas na een week weer dieren erop'.. dat is in mijn ogen alleen bedoelt om te voorkomen dat paarden het net gespoten spul eten.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:22

Hier passen we er ook altijd goed mee op, maar als er op het etiket staat dat het na een week weer mag, dan zou dit toch geen kwaad mogen..
Bovendien heeft het ook eens goed geregend, dan spoelen de overige resten 'vergif' er ook wel mee af ;)

Hou je paard misschien een beetje in de gaten, maar denk dat het niet zo heel erg is hoor :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:23

Dat vergif wordt opgenomen door de plant. Ik zou ze juist eraf houden.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:49

Lynn_Nikita schreef:
Dat vergif wordt opgenomen door de plant. Ik zou ze juist eraf houden.


Dit is waar ik mee zit inderdaad :j.

Maar van de andere kant is het volgens het etiket na een week in orde maar weet dus niet hoelang die troep in het onkruid blijft zitten..

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:48

Hmm ik zou de dode planten verwijderen voor ik de paarden erop liet. Misschien mag het officieel wel maar ik zou er toch een tikkie zenuwachtig van worden..

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:50

Mag ik vragen waarom je brandnetel spuit? Dat is toch juist gezond en voor paarden geschikt?
Geen commentaar gewoon nieuwsgierig. Ik laat het namelijk bewust staan.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:58

ik kan er weinig over vinden, maar volgens mij is dit niet een gif als in gif,
maar een stof die 'verbruikt' wordt door de plant, waardoor de brandnetel zich kapotgroeit.

wellicht niet goed als de paarden het rechtstreeks van de plant af kunnen lebberen. maar die week zal wel zijn voor opname en verbruik door de plant?

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 13:18

Selka schreef:
Mag ik vragen waarom je brandnetel spuit? Dat is toch juist gezond en voor paarden geschikt?
Geen commentaar gewoon nieuwsgierig. Ik laat het namelijk bewust staan.


Als ze niet gespoten zijn en dus de brand er niet uit is worden ze hier niet gegeten en voor je het weet is heel de wei overwoekerd. Vandaar dus. Hebben ze eerst een aantal keer gemaaid maar binnen 2 weken staat het weer vol.

Bedankt voor de reacties! Ik vertrouw nu inderdaad maar op het etiket verder. En hij blijft er nu af. Hooi smaakt toch beter blijkbaar :Y)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:24

Ik ga altijd met de zeis even over de brandnetels en laat ze liggen,als ze drogen eten de paarden ze op.Zo hoef je net te spuiten en hebben de paarden een gezond maaltje binnen en je houd de brandnetels binnen de perken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze zelf geen gespoten brandnetels zou laten eten,dat gif moet er toch inzitten?

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:27

Bedankt voor je antwoord!

Het enige wat hier overwoekerd is ridderzuring :( Brandnetel heb ik maar heel weinig staan.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:30

ik trek ze overigens gewoon uit met een stel tuinhandschoenen en lange mouwen, goed laag bij de grond vastpakken als ze volgroeid zijn en je trekt ze er zo met wortel en al uit.. gooi ze aan de kant en na een paar dagen vreten de paarden ze wel op..


tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:34

Als je brandnetel goed met wortel (en die zijn lang) uit trekt, zeker voordat ze zaad zetten, dan ben je ze vrij rap wel kwijt. Je zal het misschien af en toe moeten herhalen (onkruid heet niet voor niets zo), maar de hoeveelheden zijn dan fors minder.

Zuring is lastiger op dat punt en boterbloem is helemaal ellende.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tengeltje11
Berichten: 7072
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:37

hier ook al voorgehad,nooit geen problemen gehad.

ik denk dat zoiets schadelijk kan zijn als ze er echt hele hopen van gaan eten.
van enkele plantjes moet je nu niet direct problemen verwachten.

wij spuiten ook brandnetels hoor,paarden eten er ook niets van zolang ze groen zijn.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:57

Grappig die van mij eten wel brandnetel. Enige onkruid wat ze laten staan is zuring.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:19

Ik heb een beetje brandnetel, ik knip het af en laat het liggen, ze vinden het heerlijk !

~Turbohoof Solutions ~

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:31

Als je je aan de veiligheidstermijn houdt geeft dat geen problemen. Ze kunnen dan rustig de verdroogde planten eten.

kirsten87
Berichten: 79
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 06:42

Als je het hele land laad spuiten dan komt het ook op het gras. Dat mag 7 dagen later ook weer begraast worden, dus zou niet weten warom dan de brandnetels niet

tengeltje11
Berichten: 7072
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:27

dat is zo het eeuwige gevraag.
het mag,maar wie is 200% zeker dat er niets van die sproeistof opgenomen wordt?

als ik kijk naar mensen vraag ik me bij aardappelen hetzelfde af.
de bollen zitten aan de plant.voor het oogsten worden de planten gewoon doodgespoten.
enkele weken later worden de aardappelen dan geoogst.

ik ben eigenlijk zo goed als zeker dat er sowieso minime hoeveelheden van die sproeistof in de aardappelen gaat zitten....eten we dagelijks op.
kwaad zal het wel niet onmiddellijk kunnen,maar op termijn en bv bij mensen met daarnaast problemen aan organen die instaan voor de afbraak van zo'n stoffen,kan ik me moeilijk voorstellen dat het allemaal wel goed is.....

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:34

tengeltje11 schreef:
dat is zo het eeuwige gevraag.
het mag,maar wie is 200% zeker dat er niets van die sproeistof opgenomen wordt?

als ik kijk naar mensen vraag ik me bij aardappelen hetzelfde af.
de bollen zitten aan de plant.voor het oogsten worden de planten gewoon doodgespoten.
enkele weken later worden de aardappelen dan geoogst.

ik ben eigenlijk zo goed als zeker dat er sowieso minime hoeveelheden van die sproeistof in de aardappelen gaat zitten....eten we dagelijks op.
kwaad zal het wel niet onmiddellijk kunnen,maar op termijn en bv bij mensen met daarnaast problemen aan organen die instaan voor de afbraak van zo'n stoffen,kan ik me moeilijk voorstellen dat het allemaal wel goed is.....


We nemen het wel op in kleine hoeveelheden. Er is zelfs een verband tussen autisme en round up. Waar veel van dat spul gebruikt word, worden meer kinderen met autisme geboren.

De paarden krijgen er denk ik wel wat van binnen, geen idee of het schadelijk is.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:39

Mijn pensionhouder spuit de plekken met onkruid in de wei,en mijn paard gaat dan juist die slap hangende planten eten! Terwijl hij ze als ze onbespoten zijn laat staan.Ik denk dat dit vrij slecht is maar het is niet mijn grond en kan er dus niets aan doen.Als ik zelf grond zou hebben zou ik zonder gif werken.Maar mijn paard is nooit direct ziek geworden hiervan. -O- /3

tengeltje11
Berichten: 7072
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:42

zonder gif werken is makkelijk gezegd als je een weitje hebt van 5000m² ofzo.
begin eens zonder gif de strijd aan te gaan met ongewenste plantengroei op meerder ha-en....is een halve dagtaak in de zomer en gewoon niet haalbaar als je een normaal mens met werk,gezin,huishouden,.... bent.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:01

Tengeltje11 schreef:
(...)als ik kijk naar mensen vraag ik me bij aardappelen hetzelfde af.
de bollen zitten aan de plant.voor het oogsten worden de planten gewoon doodgespoten.
enkele weken later worden de aardappelen dan geoogst.

ik ben eigenlijk zo goed als zeker dat er sowieso minime hoeveelheden van die sproeistof in de aardappelen gaat zitten....eten we dagelijks op.(...)


De middelen waarmee aardappelloof wordt bespoten werken alleen op de delen van de plant waarmee het in aanraking komt. Oftewel, het verspreidt zich niet door de plant.


kwii schreef:
(...) Er is zelfs een verband tussen autisme en round up. Waar veel van dat spul gebruikt word, worden meer kinderen met autisme geboren. (...)


Dat is geen verband, dat is een drogreden. Hier nog een leuke (bron Wikipedia):
"De laatste 200 jaar is het aantal piraten afgenomen en is de opwarming van de aarde toegenomen. Het is dus door het feit dat er nu nauwelijks piraten zijn dat we met de klimaatverandering zitten"


Ik wil niet de chemische gewasbescherming verdedigen, en ik ga ook niet stellen dat het allemaal gezond is, maar ik houd er niet van als er geen goede argumenten worden gebruikt in een discussie.
Er wordt veel onderzoek gedaan naar gewasbeschermingsmiddelen en hun effect op de gezondheid, en de nationale en internationale instanties zitten daar bovenop. Als middelen een bewezen effect hebben op de gezondheid van mens of dier, worden ze niet zonder meer toegelaten voor gebruik.

tengeltje11
Berichten: 7072
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:20

Daar geloof ik niets van.

De 'aanhangsels' waar de aardappelen aan vasthangen zien er toch behoorlijk dood uit als ze uitgereden worden,dat zijn geen actieve,stevige,gezonde aanhangsels meer,dus is dat even dood als de plant.
Dus zit dat gewoon ook in de knollen zelf,dat kan niet anders.

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Paard eet bespoten brandnetels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:00

Loonwerker er is een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Ik stel het hier natuurlijk erg kort door de bocht he.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Sintara en 44 bezoekers