diervriendelijk vleespakket

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:53

Ik weet het, een vleespakket is per definitie niet diervriendelijk.

Al jaren staat het me tegen hoe veel vlees geproduceert wordt, het dierenleed dat er bij komt kijken en alle paasei die er in gestopt wordt die jezelf eigenlijk ook niet ten goede komt.
Maar vanwege gemakszucht toch bij supermarkten blijven kopen en het gevoel dat dit niet goed is steeds maar weg stoppen. Een paar maanden geleden was ik er opeens helemaal klaar mee, de knop is compleet om, ik doe hier niet meer aan mee.

Ik eet momenteel 3 a 4 dagen per week vlees, koop alleen nog maar biologisch of 3 sterren of haal het bij de biowinkel. Maar ik wil overgaan op vleespakketten omdat je dan nog beter weet waar het dier vandaan komt en wat voor leven het heeft gehad, de boeren een eerlijke prijs krijgen.

Afgezien van wat lokale boeren is er op het internet ook genoeg te vinden. Deze sites spraken me aan.
- www.koopeenkoe.nl (of kip of varken)
- www.buitengewoonvarkens.nl
- www.veluwsland.nl

Wat zijn de ervaringen van andere bokkers met het bestellen van vleespakketen? Ik ben dan benieuwd naar een aantal zaken:
- ideeen voor andere interessante opties
- ervaringen met 1 van de genoemde websites
- Sommige verzenden bevroren via post.nl. Iemand daar ervaring mee?

Dus brandt los.


Alter_Ego
Berichten: 153
Geregistreerd: 02-01-10

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:57

Al een paar keer hebben wij bij koopeenkoe.nl besteld, echt een aanrader!!!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:04

MWS => VT

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:08

Wij hebben al een paar keer vlees gehaald bij kokalf. Kokalf.nl en ze bezorgen ook. Is alleen rundvlees.

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:10

Wij hebben een pakket bij een koopeenvarken en sameneenvarkenkopen gekocht. Bij de eerste wat meer variatie en smaak. Beide absoluut tevreden over

Fantast

Berichten: 1485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:12

Wij halen bij de noodslager. De beesten die daar komen mankeren iets en moeten toch worden afgemaakt.


Sven 20/01/2013


Mirthe 13/10/2014
Benthe 10/01/2017

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:14

Daancha schreef:
Wij hebben al een paar keer vlees gehaald bij kokalf. Kokalf.nl en ze bezorgen ook. Is alleen rundvlees.


Hier wilde ik ook bestellen, tot ik omwonenden sprak. Meneer maait gewoon in het donker de broedende vogels door het gras heen, dus mag hij de term biologische boer niet dragen. Wordt het vlees niet minder van, maar zonde dat er zo gesjoemeld wordt met het bio keurmerk. Koeien staan er overigens prima bij.

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:15

Interessant! Ik heb hier in de buurt ook een 'lieve-koeien-stal'.

Maar, wat mij tegenstaat is dat het inderdaad diepgevroren is.. En dat neemt toch wat van de smaak af. Denk dat het halen bij de slager nog steeds het meest rendabele is.
En, 50% van wat er in het pakket zit zal ik niet bij de slager halen..

Maar, ik ben ook geen voedselbox of albert.nl type.. ik wil zelf voelen wat ik koop.. ( sta elk sperzieboontje te betasten in de super :D )

Es war schön.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:21

bij koopeenkoe of varken of kip is het vacuum verpakt maar niet diepgevroren. Daarnaast zijn het pakketten van 10 kilo dus invriezen moet je toch (maar dan haal je idd de biefstukjes eruit en eet je die lekker vers in de lookboter :j

XxDiandraxX

Berichten: 3976
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:24

Stichting Taurus heeft ook runderen in begrazingsprojecten. Af en toe word de kudde gereorganisseerd en dat is echt heerlijk vlees!! Mijn paarden lopen in hetzelfde gebied en ze hebben er echt een heerlijk leven!

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:45

Ik haal vlees bij Hoeve Biesland. Een Bio-dynamisch gemengd bedrijf. Eigen vee, mooi vlees, kan ook iets speciaals bestellen, dan maakt de slager dat op bestelling in orde. Ik eet 1 x p.w. Vlees, echtgenoot 3 a 4 x. Die sterren van op supermarktketens zeggen niet veel. Zeg maar niks! http://www.hoevebiesland.nl

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Schuur_

Berichten: 4831
Geregistreerd: 09-08-05

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:48

Sameneenkoe.be levert ook in NL. Altijd heel tevreden over de kwaliteit!

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:50


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:51

Hier ook tevreden over koopeenkoe.nl
Smakelijk vlees en netjes verpakt.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:47

Toevallig heb ik hier afgelopen week ook naar gekeken. Niet voor mijzelf, maar wel voor de rest hier in huis die nog vlees eten. Ik vraag mij alleen af wat deze bedrijven nou eigenlijk verstaan onder een diervriendelijker leven. Er wordt namelijk nergens expliciet vermeld hoe de dieren gehouden worden. Tenminste, niet op de sites waar ik gekeken heb.
Ik begrijp dat sommigen het label biologisch hebben, maar als ik dan naar de minimale eisen op skal.nl kijk, dan vind ik deze minimale eisen nog niet eens altijd zo diervriendelijk en kan een boer die bijvoorbeeld misschien niet helemaal biologisch voert en daarom dus geen label heeft, wel veel diervriendelijker met z'n dieren omgaan.

Dus ik moet daar nog even wat meer onderzoek naar doen.

Edit: ik vond deze site nog, misschien wel handig: http://www.lokaalenlekker.nl/waar-koop- ... dbutching/

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:52

http://www.dykhoeve.nl/

Is een boerderij hier op de dijk en de koeien lopen in een natuurgebied hier in de buurt.
Hebben ook wat vee aan huis en hebben de (vlees)varkens ook heerlijk buitenlopen.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 09:22

Jetta schreef:
Ik haal vlees bij Hoeve Biesland. Een Bio-dynamisch gemengd bedrijf. Eigen vee, mooi vlees, kan ook iets speciaals bestellen, dan maakt de slager dat op bestelling in orde. Ik eet 1 x p.w. Vlees, echtgenoot 3 a 4 x. Die sterren van op supermarktketens zeggen niet veel. Zeg maar niks! http://www.hoevebiesland.nl


Vind die sterren ook erg twijfelachtig, dus vandaar dat ik niet meer in supermarkt wil kopen.
Maar bedankt voor de tip van hoeve biesland, dat is voor mij ook een goede optie.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:25

Ik ken een hobbyboer die af en toe een koe laat slachten. Daar neem ik dan 10kg van af. Daar kan ik ook varkensvlees van krijgen maar wij eten geen varken.
Verder koop ik mijn vlees bij de plaatselijke slager, doe verkoopt ook alleen maar vlees van plaatselijke boeren.

[o]

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:49

Hier hoop ik binnen een aantal jaar ons eigen vee te hebben om te slachten.

Maar tot die tijd hebben we de mogelijkheid om bij diverse vrienden en kennissen hier vlees te kopen.
Dat kunnen dan kalkoenen, varkens, schapen en koeien zijn.
Kippen en konijnen hebben we zelf al, en slachten we ook zelf. (Je wil vlees eten dus moet je er ook wat voor doen)

Maar we halen ook gewoon vlees uit de supermarkt hier, helaas is het nog even niet anders.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:18

Rundvlees komt van de koeien van een collega. Dus via via en pakket van 10 of 25 kg..
Kip komt van koop een kip.
Heel tevreden over beide, wil niet meer anders.
Wij vinden het geen enkel bezwaar dat het ingevroren moet worden. Is alleen iets meer plannen omdat je het de dag ervoor al uit de vriezer moet halen.

Daarbij kan ik het wel waarderen dat je eet wat er aan een dier zit. ipv dat je delen van een dier eet en de rest 'negeert'. Je gaat vanzelf recepten zoeken bij de onderdelen die je krijgt.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:35

joey_lover…dat klopt, bio zegt niet zoveel over diervriendelijk. Wij zijn ook niet biologisch, maar onze koeien lopen wel 6 maanden met hun kalfjes in de wei. Wij slachten echter maar 1 koe per jaar, dus onze pakketten zijn zo uitverkocht dankzij onze vaste klantenkring :)

CaPrIoLe`79
Berichten: 5541
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 20:40


Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:59



BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 10:32

Area51 schreef:
http://www.heerlijkvers.nl/webmagazine/50

Weet natuurlijk niet waar je woont, maar dit is een echte aanrader :)


Dat is een leuke tip, want dat is echt vlak bij mij. Woon in rotterdam hillegaersberg. Mooi dagje van daag om daar eens langs te fietsen en de boel eens van de buitenkant te bekijken.

Kinke: ver familielid van mij is ook boer en die heb ik daar ook wel eens over horen klagen. Ben daar wel eens geweest en die beesten hadden daar echt een top leven, maar omdat ze geen biogisch voer kregen waren het voor de slacht gewone koeien. Ik heb altijd het idee dat het bij vleeskoeien over het algemeen nog redelijk meevalt, maar dat het grootste leed hem zit bij de kippen en de varkens.

Olga89

Berichten: 1998
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: diervriendelijk vleespakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:46

Wij laten onze eigen dieren slachten, wij hebben een varkenshouderij en melkvee.
We zijn dan wel niet biologisch maar we zorgen niet minder goed voor onze dieren. En het smaakt perfect, enige minpuntje is dat de vriezers steeds te klein zijn door de grote hoeveelheden die je dan krijgt.

We gebruiken haast alles van de geslachte dieren, organen maak ik hondenvoer van. Op de planning staat ook een vel laten behandelen zodat we een mooi kleedje hebben.

Ook wil ik kippen gaan kopen om ze op te fokken en dan ook te slachten.

Vind het een fijn idee te weten hoe de dieren opgegroeid zijn en wat ze te eten hebben gehad en hoe hun leven is geweest. Al is het steeds wel moeilijk te zien wanneer de dieren worden opgehaald om naar de slachter te gaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, ComscoreBot, cp112, Em_, Juniores, Lisanne_S, loveslimpie, MarjanB, Roulette_, VinandoW, Vinny12511 en 14 bezoekers