Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:01

Er gaat een onderzoek gestart worden naar zeeziekte bij koeien. Omdat ze in de buurt van Rotterdam een boerderij op het water willen gaan neerleggen. Met 40 koeien en 6000 kippen. Omdat land schaars wordt in dikbevolkte gebieden en dit als oplossing willen hebben.

Edit link toegevoegd
http://www.rijnmond.nl/nieuws/147131/Ze ... -boerderij

Ik weet zelf niet wat ik ervan moet vinden, het idee erachter is wel slim. Je zult toch eten moeten produceren op de een of andere manier. Maar of er dan sprake is van blijvend dierenwelzijn, geen idee. En waarom gaat niet onderzocht worden hoe kippen reageren op op water leven permanent.

Waar laten ze ze de mest, ook deze boerderij zal zich aan de mestwetgeving moeten houden denk ik en voldoende land moeten hebben om mest kwijt te kunnen. 40 koeien is dat uberhaupt lonend of zou het primair een kippenboerderij worden waar ze wat koeien ernaast houden.

Wat vinden jullie van dit idee?
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-10-16 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:03

Wat gaan ze daar voeren?zeewier?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:07

Ik heb moeite met dieren opsluiten in stallen dus sta hier ook niet direct om te springen. Valt wat mij betreft in dezelfde categorie als varkensflats.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:07

Gewoon hooi, ze gaan zeeziekte onderzoeken maar de boerderij komt op de Merwede te liggen. Een rivier dus,

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:08

Klinkt niet echt realisties.
Inderdaad waar gaan ze met het mest heen?
Voer zullen ze wel in grote hoeveelheden kunnen opslaan.
Maar dat betekend dus waarachijnlijk ook dat de dieren hun hele leven in de stal blijven, geen weide gang of uitloop.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:09

De start van de bouw zou komend november al zijn en het idee was dat in juli 2017 de boerderij zou gaan draaien,

Helaas is blijvend binnenstaan al voor heel veel koeien de werkelijkheid -O- . De cijfers die van de week zijn bekend gemaakt is dat weer minder koeien de wei opgaan. Een ontwikkeling waar ik zelf erg verdrietig van word. Ok de nieuwe grote loopstallen zijn heel,erg verbeterd ook wat betreft welzijn. Maar als je ziet hoe blij de koeien de wei in stuiven bij de boeren waar ze wel naar buiten kunnen.

In de buurt hier staan steeds meer koeien op stal de weides van die boeren zijn dan alleen voor ruwvoer productie. En de boeren waarbij de koeien wel buiten komen hebben grote spandoeken aan hun percelen hangen dat ze weikoeien hebben.

Ellende is in een dichtbebouwd gebied moet je iets doen. Vandaar dat ik er dubbel in ben Alleen niet ten koste van dierenwelzijn.
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-10-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:12

Tsssssss wat een idioterie!

Laat dan die stukken water door mensen bewoond worden, die geven er grof geld voor uit om op zo'n speciale plek te wonen en er is geen geldverslindend onderzoek nodig of koeien zeeziek kunnen worden.

Kunnen we nog ergens een 'nee, doe het niet' deponeren of zit het al helemaal in de pijplijn?

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:26

Volgens mij is er een overschot aan melk en mogen er al minder koeien gehouden worden omdat er sinds het loslaten van het quotum zijn er zoveel extra melkkoeien gehouden worden dat er nu weer teveel zijn, de melkprijs is ook niet wat je noemt geweldig.
Dus het nu om dit op de Merwede te plaatsen snap ik niet.

Belachelijk idee.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:30

Ben benieuwd.... Vraag me wel af of dit voor de dieren fijn is, maar goed.... Hier gaan de koeien heel graag de praam in trouwens, dat betekent nieuw gras voor ze :D

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:31

Afbeelding
Afbeelding

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:35

Hier gaan de koeien in de omgeving allemaal naar buiten hoor. Daar wordt toch ook op gecontroleerd?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 10:40

Nee een boer is vrij om te bepalen hoe hij zijn koeien houdt. Alleen als de melk wordt afgenomen als weidemelk wordt er gecontroleerd of dat zo is door de melkafnemer.

Eerbeek heeft niet zoveel melkveehouders, andere kant van de Ijssel zitten er best veel zeker in de driehoek Zevenaar/Didam/Doetinchem/Zuthpen. Daarvan verdwijnen steeds meer weidekoeien. Paarden staan aan die kant en afgelopen jaren heb ik op mijn vaste ritten naar stal zeker 8 of 9 boeren zien overgaan op binnenkoeien helaas. Alleen het jongvee staat nog buiten.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:27

Hier in klarenbeek staat veel buiten, zutphen ook wel hoor. Mijn zwager heeft daar een groot melkvee bedrijf, daar mogen de koeien zelf bepalen waar ze staan. Mag je 1x raden waar ze allemaal gaan staan, lekker binnen..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 12:28

Ja daar wel weer, maar echt om Eerbeek heen niet heel veel.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:36

Ik vind het een bizar idee... Bestaande melkveehouders worden nu gekort, er moeten minder koeien gehouden worden en melkveehouders met onvoldoende grond moeten ook koeien afstoten. En dan ineens komt er een yup met zo'n plan en maken mensen zich alleen zorgen over of een koe zeeziek kan worden. Terwijl Nederlandse melkveehouders het hoofd amper boven water kunnen houden en er teveel melk en teveel vlees is voor de vraag waardoor prijzen dalen.

Daarbij eerst is er veel gezeur dat koeien in de stal staan, nu zetten we ze maar in een hok op het water met een uitloopje waar ze ook geen gras kunnen vreten. Top idee! :+ :Y)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:30

Typisch Nederland…een giga bedrag over de boeg gooien voor deze onzin. Ondertussen staan weetikhoeveel boerderijen te koop en zitten vele melkveehouders financieel aan de grond.
Overigens Karuna….dat koeien naar buiten moeten omdat ze zo blij zijn als ze de wei in gaan…kom maar eens kijken hoe onze kalfjes uit hun dak gaan als ze nieuw stro in hun hok krijgen. Betekent dat dan ook dat ze heel graag in hun hok zijn? (zij gaan overigens ook naar buiten met de koeien)

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:44

Waar in Eerbeek woon jij dan?
Ik weet toevallig twee boeren die dankzij de nieuwe mestwetten niet meer buiten kunne weiden maar wel willen en paar die pacht gronden hadden die nu ze nu niet meer krijgen(jaar op jaar contract) maar wel willen.
Voor de rest loopt alles nog buiten.
wij weiden ook nog steeds en sterker nog we hebben een rechtzaak lopen om te zorgen dat we kunnen blijven weiden omdat de pachtbaas het ons onmogelijk wilt maken.

Ik vindt echt onzin.....stal op water...pppffff geef ons boeren toch gewoon grond en pak het niet af om ''natuur '' van te maken dan is dit niet nodig om op het water te gaan zitten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 21:44

Ik woon aan de overkant van de ijssel. :) maar kom heel vaak aan de Eerbeek kant.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 21:50

Ik dacht dat dit een grap was, maar t idee is er dus werkelijk := :oo

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 21:53

Ja dit idee was bijna al in aanbouw maar nu tijdelijk gestopt ivm dat onderzoek.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:00

Ik zie hier ook gewoon superveel buiten lopen. En het is geen onwil van de boeren, maar vaak door de politiek/wetgeving dat het niet kan/mag

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:48

voor puur koeboer is 40 koeien niets, wij hadden thuis een klein bedrijf stal met 60 melkkoeien en nog ruimte voor een 40 tal jongvee. wat dus eigenlijk minimaal is.
Ik snap niet waarom we in omgeving rotterdam veel geld uit moeten geven, terwijl je ook gewoon ergens in het noorden des lands een boerderij kan zetten/kopen whatever.

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:11

Jester_ enig idee waarom ze binnen staan?
Deels omdat ze het idd prettig vinden binnen maar ook zeker aangeleerd omdat er binnen op een makkelijke manier eten is en een dier nog steeds kiest(net als de mens) voor gemak. De stal is een soort snackbar waar veel en lekker eten staat en is makkelijker dan zelf gras eten. ( en ja is onderzocht)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:16

karuna schreef:
De start van de bouw zou komend november al zijn en het idee was dat in juli 2017 de boerderij zou gaan draaien,

Helaas is blijvend binnenstaan al voor heel veel koeien de werkelijkheid -O- . De cijfers die van de week zijn bekend gemaakt is dat weer minder koeien de wei opgaan. Een ontwikkeling waar ik zelf erg verdrietig van word. Ok de nieuwe grote loopstallen zijn heel,erg verbeterd ook wat betreft welzijn. Maar als je ziet hoe blij de koeien de wei in stuiven bij de boeren waar ze wel naar buiten kunnen.

In de buurt hier staan steeds meer koeien op stal de weides van die boeren zijn dan alleen voor ruwvoer productie. En de boeren waarbij de koeien wel buiten komen hebben grote spandoeken aan hun percelen hangen dat ze weikoeien hebben.

Ellende is in een dichtbebouwd gebied moet je iets doen. Vandaar dat ik er dubbel in ben Alleen niet ten koste van dierenwelzijn.

Het punt is dat koeien niet beter weten. Sterker nog, op stal is het luxe: Massageborstels, eten, melkrobots, fijne ligplekken, geen wind en regen.
Er bestaan serieus koeiencoaches om de koeien naar buiten te krijgen want ze willen niet allemaal.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Onderzoek naar zeeziekte bij koeien. Ivm boerderij op water

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:27

Dieren =/= producten. Wat een absurd idee.