Artrose en beslissingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:58

Gewoon om er eens met iemand (of meerdere) over te kunnen praten...
Ik heb twee paarden, die beiden 3,5 jaar geleden met pensioen zijn gegaan.
Redenen: Silja kreeg wat last van een oud letsel (opgelopen voordat ze van ons was) met verstijving van spieren door littekenweefsel en botwoekering in de knie, achter. Bovendien werd ze nerveus buiten en lijkt ze slechter te zien, wat echter nooit met 100% zekerheid bevestigd is. Ze had naar de oogkliniek kunnen gaan, maar gezien ze toen al met pensioen was, had dat weinig toegevoegde waarde vlgs de da.
Hälga bleek tamelijk kort na de aankoop artrose te hebben. Buigproef was dramatisch en da heeft niet meer verder gekeken. Foto's zijn niet gemaakt, omdat de diagnose klinisch zonder aarzeling kon worden gesteld.
Ze heeft daarnaast lichte bronchitis (hoest alleen na een sprintje) en had vorige winter lichte HB verschijnselen na de dood van haar vriendinnetje. Daarna niets meer.
Advies voor beiden:inslapen of grasmaaier. Ze werden dus grasmaaier.
Ze zijn nu 20 en 21 jaar oud, trekken sporadisch nog een sprintje waarbij sil nog wel eens de kont de lucht in gooit en staan vlotjes op na het rollen. Het zijn echter ook echte koudbloedpaarden die verder niets laten zien.
Werken doen we dus allang niet meer, wandelen doen ze niet graag omdat Hälga niet gemakkelijk loopt op het harde en sil buiten in paniek raakt. In grondwerk hebben ze allang geen zin meer.
Maar in de wei lijkt het prima te gaan. Je ziet er verder niets aan en ze gaan lekker hun gangetje. (ze staan achter het huis, dus ik heb er goed zicht op) Ze worden ook jaarlijks door de da gecontroleerd en tot de laatste controle, vorige winter, was er nog geen reden om ze in te slapen. Zichtbare veranderingen na die tijd zijn er niet.
Omdat ze achter het huis staan, op een fikse lap grond, hebben ze alleen in de winter hooi nodig en hoefverzorging. Op zich niet dramatisch, ware het niet dat mijn man in de ziektewet terecht is gekomen en ons inkomen bijna 1000 euro per maand keldert. En nu sta ik dus voor een keuze...
alles uit de kast halen om toch hooi te kunnen kopen (weet echt nog niet hoe en ben al aan het speuren of het ergens goedkoper kan, maar die kans is niet enorm.), afwachten hoe het verder gaat (maar de gezondheidsproblemen zijn serieus en de kans dat mijn man niet meer aan het werk kan gaan zeer reeel) of in laten slapen voordat de winter echt op gang komt
Ook inslapen is hier stervensduur en kost net zo veel als een seizoen hooi en hoefverzorging. Maar goed... daarna zijn er definitief geen onkosten meer.
Was minstens een van hen erg slecht (in overleg met de d.a. is wel besloten om ze samen te laten gaan als het zover is, gezien ze enorm hecht zijn en geen van beiden echt gezond van lijf en leden) dan was de beslissing wat gemakkelijker te nemen. Maar dat is dus niet zo.
En ik weet... ik moet die knoop zelf doorhakken. Maar ik merk dat ik steeds zit te malen, pieker over onmogelijke oplossingen en eigenlijk nergens kom. Misschien verhelderend om er eens met anderen over te praten.


langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:05

zien de paarden er nog gelukkig uit?
bij mijn paard was de buigproef ook dramatisch, daarna nog wel foto's laten maken en de gewrichten laten inspuiten. dat hielp voor twee weken en toen was het weer terug bij af. dikke knie, grote bult erop en heel warm, liep ze slecht en zag ze er ongelukkig uit. wij hebben toen besloten haar te laten inslapen.

Dag lieve siets 19-9-2016

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:11

Voor zover ik kan beoordelen zien ze er iig niet ongelukkig uit. Geen dikke gewrichten en kan niet zeggen dat ze slecht lopen. In de wei zie je er niet echt iets aan. Nu wen je er waarschijnlijk ook aan, maar ik zie nog geen verschil sinds de laatste beoordeling van de d.a. en deze vond dat ze er nog goed uitzagen/goed liepen

Anoniem

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:17

Ik zou ze nu nog eens laten checken door de da, om te kijken hoe ze er aan toe zijn.
Maar aan de andere kant, moet je krom liggen voor je dieren? Je weet dat ze niet goed zijn, dan zou ik er vrede mee hebben om ze te laten gaan, immers, beter te vroeg dan te laat.
En wat als ze volgend jaar halen, en je nog steeds financieel krap zit, wat dan>?

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:19

Dat is echt een heel moeilijke situatie waar je in zit, alvast heel veel wijsheid en sterkte in deze keuze.
Feit is: de paarden zullen het niet beseffen of ze nu ingeslapen worden of binnen een paar maand.

Maar, als ze nu nog gezond en goed zijn, en het inslapen even duur is als een seizoen hooi kopen, dan zou ik voor de tweede optie kiezen. Als je deze winter door bent en de zomer weinig tot geen kosten eraan hebt, dan ben je alweer bijna een jaar verder. Dan kun je ook een betere keuze maken aan de hand van de gezondheid van je man. (het zou zonde zijn als je nu laat inslapen en het binnen 2 maand toch beter gaat met je man.)
Indien de situatie dan nog hetzelfde is kan je volgende zomer nog altijd besluiten in te slapen (ook eens informatie rondom nemen hoeveel het inslapen op andere locatie's kost).

Om zeker te zijn dat ze nu goed zijn kun je opteren om ze eens een aantal weken een goede pijnstiller te geven en daarna terug te stoppen, indien ze in die paar weken duidelijk opleven tegenover nu, dan weet je zeker dat ze pijn hebben / het eigenlijk niet zo goed doen. en kun je misschien ook een gemakkelijkere keuze maken.

Maar feit is wel dat het het niet waard is om jullie voor in de schulden te werken, zo te horen hebben je paarden een supergoed leven gehad, dus inslapen is imo geen keuze waar je je schuldig over zou moeten voelen.

Anoniem

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:22

Jeetje Liljebo, ik zit even in profiel te spieken, maar jullie hebben wel allemaal pechdiertjes gehad zeg.... Deze beslissing is je niet nieuw, maar des te moeilijker omdat het nog niet zo urgent is wellicht...
Moeilijk hoor.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:34

Duhelo, enige optie is thuis inslapen en dat maakt dan verder niet uit wie het doet. Da. prijzen zijn hetzelfde en het is vooral het ophalen wat zo enorm duur is. Pijnstiller heb ik eerder ooit gedaan omdat ik toen ook twijfelde, maar zag niet echt verschil. Weet ook niet of het erg zinvol is om dat weer te doen. Mijn man heeft overigens een ernstig versleten knie (geen kraakbeen meer en scheefstand) en hartproblemen. Zal niet zomaar beter gaan, vrees ik, maar aangepast -deeltijd- werk zal niet helemaal zijn uitgesloten afhankelijk van de uitslag van de onderzoeken die nog komen. Toch hooi kopen is idd een eerste optie, maar momenteel is er eigenlijk geen geld voor. Ook niet voor het inslapen overigens , maar ja..... je moet wat. Zo op het eerste zicht zou ik denken dat ze geen pijn hebben, maar goed... koudbloeden he... je ziet wel dat hälga wat vlak loopt/makkelijk struikelt en silja vaak ligt (heeft ze altijd al gedaan) en ik weet uit ervaring dat ze echt niets laten zien. Sil had een keer een zeer ernstige uierontsteking met twee grote abcessen en dat zag ik toen ik eronder keek, niet omdat ze op andere wijze iets liet zien. IN de kliniek gaven ze toen al aan dat het een keihard paard was.

Joolien, helaas wel ja. Ik weet ze wel uit te kiezen. Misschien gewoon pech of misschien kies ik gewoon voor de zielepoten. Ik weet het eigenlijk ook niet. Zou ook stommiteit kunnen zijn, maar goed... heb niet voor niets besloten (al voordat deze situatie ontstond) om volledig met paarden te kappen . Zelfs in betere tijden heeft het gedokter mij vaak op rand van faillisement gebracht.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:06


Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 14:08

Ik woon in zweden. Hier is het ophalen heel duur. (500-600 euro per per paard)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:34

In jouw situatie zou ik voor euthanasie kiezen, zeker omdat je krom moet liggen om ze te onderhouden

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 07:55

Nja, misschien. Maar ik betwijfel of ik dat over mijn hart kan verkrijgen. :( Dan denk ik... voor dat geld hebben ze ook nog een seizoen eten en hoefverzorging. Maar goed... het inslapen is uiteindelijk onvermijdelijk en ieder jaar dat ik voer koop, komt daar gewoon bovenop. Ik weet het ook niet... ze zien er beslist niet zielig of ongelukkig uit. Dan was de keuze snel gemaakt. En het is allemaal ook niet hun schuld, dus voelt het oneerlijk als zij de prijs betalen. Ik denk dat ik nog even afwacht tot begin december. Tot eind november kunnen ze op de wei vooruit, mits er niet teveel sneeuw gaat vallen. Dat geeft dus een beetje extra ruimte. En dan maar weer verder kijken, afhankelijk van de situatie

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:05

Heel eerlijk, gezien er niet snel een verbetering in jullie financiële situatie zal zijn, denk ik dat inslapen de beste optie is.
Als je je geld nu aan hooi besteedt is het op en wat als er eentje ziek wordt? Op oudere leeftijd is dat heel reëel.

Natuurlijk is het heel verdrietig om afscheid te nemen van je geliefde dieren, maar een paard merkt daar niets van. Die leeft nu en beseft niet dat er geen morgen meer is.
Je wilt toch ook niet dat je op een punt komt dat je ze de zorg niet kunt geven die ze nodig hebben? En volgens mij ben je daar al...

Sterkte ermee!

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 08:09

Nou, als er een ziekte of iets dergelijks bovenop komt, worden ze hoe dan ook ingeslapen. Ik kan inderdaad geen kapitalen meer besteden aan ziekenzorg (dat is hier in zweden toch al belachelijk duur) en heb de beslissing lang geleden al genomen dat ze worden ingeslapen als er iets 'bovenop' de kwaaltjes komt die ze al hebben. Zal ze dus echt nooit laten leiden.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:13

Maar als je nu hooi koopt heb je dan nog wel geld om ze te laten inslapen als er iets gebeurt? Sterkte ermee, moeilijke keuze!

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 08:16

Niet kant en klaar liggen, vrees ik. Ik weet alleen dat ik eraan zou kunnen komen als het echt moet en dat ik dat dan ook zou doen. Of het verstandig is? Nee, waarschijnlijk niet. Maar ik weet ook niet of ik voor mijzelf kan verantwoorden dat ik twee paarden laat inslapen die zich ogenschijnlijk nog best voelen(moeilijk met zekerheid te zeggen natuurlijk)

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:23

Nu komt even de schuldhulpverlener in mij boven, niet om te (ver) oordelen, maar om je aan het denken te zetten.
Als je nu je laatste centen aan hooi uitgeeft en je toch voor het moment inslapen komt te staan dan houdt je dus een schuld over, bij de dierenarts en bij de destructie. En je zegt nu al moeite te hebben met de aankoop van hooi.
Wil je zover komen dat je straks van je geslonken inkomen ook nog je schulden moet afbetalen? Wat als er geen afbetalingsregeling te treffen is en er deurwaarderskosten bij komen?

Je hoeft geen overhaaste beslissing te nemen en je zou eerst de tijd kunnen nemen om dit eens met je dierenarts te overleggen. Staat hij open voor een betalingsregeling in geval van inslapen?

Wat is je toekomstperspectief t.a.v. Inkomen? Kan jij meer gaan werken? Als de ziektesituatie leidt tot afkeuring, gaat jullie inkomen dan verder achteruit?

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:32

Poe. Gezin gaat voor; dat is punt 1. Als het lukt, dan zou ik zelf proberen deze winter door te komen met de paarden. En dan de beslissing iets naar voren te schuiven.
Maar het is zeker heel lastig om in Zweden aan hooi te komen? Jullie zitten niet zo heel noordelijk, is het hooi daar erg duur? Is bijvoeren met bietenpulp een optie? Of is dat daar ook heel duur en lastig te krijgen? Als het mogelijk is dan zou je volgend jaar een stuk van de weide misschien kunnen afzetten en zelf hooien? Of is het stuk grond daarvoor niet geschikt?
Moeilijk hoor. En familie om in deze situatie bij aan te kloppen is er niet?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 08:33

Ik begrijp perfect je goede bedoelingen hoor ... En het is inderdaad iets om over na te denken. Ik wil heel snel denken: het valt wel mee... we redden het wel. Maar we hielden niet echt iets over in de maand en dan is het fiks kelderen van het inkomen niet niets. Natuurlijk uitgerekend hoe we rond kunnen komen met een minimum inkomen en theoretisch kan dat net. Maar dan mag niets gebeuren. En of dat reeel is... Ik werk voor mijzelf en mijn inkomen kan nogal eens veranderen/is niet gegarandeerd. Voordeel is wel dat ik daar in november meer zicht op heb. Dan hebben we ook de uitslagen van de onderzoeken van mijn man en wellicht daar wat meer zicht op. Dus tot eind november geef ik mijzelf in ieder geval nog. Maar misschien is het ook een beetje 'wishfull thinking' dat het meevalt. Want waarschijnlijk gaat het niet meevallen en als het tot afkeuring komt, kunnen we inderdaad over een paar jaar meer problemen verwachten. Maar goed... dan is het sowieso niet meer erg waarschijnlijk dat we de paarden nog hebben. Met de d.a. praten is hoe dan ook wellicht een optie. Ik heb een hele fijne, nuchtere dierenarts. Ze heeft eerder het advies gegeven beide te laten inslapen als een van hen slecht wordt en controleert hen regelmatig. Is ook een prettig mens om mee te praten.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 08:36

Floortz schreef:
Poe. Gezin gaat voor; dat is punt 1. Als het lukt, dan zou ik zelf proberen deze winter door te komen met de paarden. En dan de beslissing iets naar voren te schuiven.
Maar het is zeker heel lastig om in Zweden aan hooi te komen? Jullie zitten niet zo heel noordelijk, is het hooi daar erg duur? Is bijvoeren met bietenpulp een optie? Of is dat daar ook heel duur en lastig te krijgen? Als het mogelijk is dan zou je volgend jaar een stuk van de weide misschien kunnen afzetten en zelf hooien? Of is het stuk grond daarvoor niet geschikt?
Moeilijk hoor. En familie om in deze situatie bij aan te kloppen is er niet?


Hooi kost omgerekend ongeveer 2,50 per baal van 8-10 kilo . Bietenpulp is niet handig omdat ze bepaalde delen van het jaar niets te knagen hebben behalve hooi en silja gevoelig is voor koliek als haar maag niet aan het werk blijft (laatste jaren gelukkig goed gegaan door onbeperkt voeren) Daar dan nog bietenpulp bij geven is wrs geen goed idee. Kan ze toch al niet zonder hooi laten zitten. Zelf hooien is de grond niet geschikt voor. Helaas. En vragen om geld wil ik gewoon niet doen. Heb nooit mensen om geld gevraagd en als je om geld vraagt, moetje ook terug betalen. Is erg de vraag of dat kan.


smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:37

Ik geloof, ik denk dat ik voor inslapen zou gaan. Je hebt ze alles gegeven wat ze nodig hebben/hadden. De situatie is nu anders en geeft nu alleen maar stress. Het is een mooie leeftijd voor beiden en ze leven in het vandaag en nu. Het is ook mooi dat ze dan niet geleden hebben, je verkoopt ze niet door zodat je niet zou weten wat er met ze gebeurt. Al blijft het retemoeilijk... heel veel sterkte!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:56

liljebo schreef:
Ik begrijp perfect je goede bedoelingen hoor ... En het is inderdaad iets om over na te denken. Ik wil heel snel denken: het valt wel mee... we redden het wel. Maar we hielden niet echt iets over in de maand en dan is het fiks kelderen van het inkomen niet niets. Natuurlijk uitgerekend hoe we rond kunnen komen met een minimum inkomen en theoretisch kan dat net. Maar dan mag niets gebeuren. En of dat reeel is... Ik werk voor mijzelf en mijn inkomen kan nogal eens veranderen/is niet gegarandeerd. Voordeel is wel dat ik daar in november meer zicht op heb. Dan hebben we ook de uitslagen van de onderzoeken van mijn man en wellicht daar wat meer zicht op. Dus tot eind november geef ik mijzelf in ieder geval nog. Maar misschien is het ook een beetje 'wishfull thinking' dat het meevalt. Want waarschijnlijk gaat het niet meevallen en als het tot afkeuring komt, kunnen we inderdaad over een paar jaar meer problemen verwachten. Maar goed... dan is het sowieso niet meer erg waarschijnlijk dat we de paarden nog hebben. Met de d.a. praten is hoe dan ook wellicht een optie. Ik heb een hele fijne, nuchtere dierenarts. Ze heeft eerder het advies gegeven beide te laten inslapen als een van hen slecht wordt en controleert hen regelmatig. Is ook een prettig mens om mee te praten.


Hopelijk valt het nog een beetje mee straks en kun je in november een beslissing nemen waar je vrede mee hebt. Het scheelt in elk geval dat je een fijne DA hebt. Sterkte.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:08

Ik blijf hangen op het punt dat de paarden bikkelhard zijn. Eigenlijk is daardoor nooit met zekerheid te zeggen dat ze pijnvrij nog door het leven gaan. Immers ze laten niks merken. Ik lees over stram en stijf lopen, en dat bij harde dieren. Ik zou ze laten gaan. een paard leeft in het hier en nu, die veroordeeld je niet mocht het zijn tijd niet zijn. dat ze zich in hun hoofd goed voelen betekend niet altijd hetzelfde als hun lijf. Samen met het moeilijk kunnen bekostigen zou ik ze dus laten gaan als het mijn eigen keuze zou zijn. dat de keuze moeilijk en pijnlijk is kan ik zeker begrijpen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 09:20

PBA... beetje stijf is met name hälga wel. Niet na het rollen of liggen. Dan staan ze beiden vlotjes op. Maar eerlijk is eerlijk... haar gang is tamelijk vlak en nee, ik kan absoluut niet met zekerheid zeggen of ze pijnvrij zijn. Vandaar dat ik regelmatig een seniorencheck liet doen. (gebaseerd op weideleven, niet op werk, uiteraard) Ik merk zelf dat ik erg op en neer ga met mijn gedachte. Tiwi noemde het risico van het ziek worden en daarop antwoordde ik dat ik hen dan sowieso liet inslapen. Maar de gedachte die mij later sloeg, was het feit dat ook een van de honden plots ziek kan worden. Wat dan? Tuurlijk... afbetaling kan altijd en is dan misschien wel de enige optie (honden zijn nu bijna 11 en bijna 8) , maar het komt er dan wel bovenop. Echt heel moeilijk dit... Ik heb inderdaad gelukkig nog anderhalve maand voor het nemen van de beslissing.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 19:03

Neem de tijd die je nodig hebt. Dit is nu eenmaal een emotionele rollercoaster waar je nu doorheen gaat. Je weet het waarschijnlijk diep van binnen ook wel. Bedenk goed je dieren zullen je nooit veroordelen wat je keuze ook is. Ooit een gehoord en helaas ook gezien, je kan ze nooit te vroeg laten gaan, wel te laat.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Artrose en beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 19:51

Nja.. het erover 'praten' hier helpt wel mijn gedachten op een rij zetten. Niet dat ik eruit ben... dat niet. Maar ik besef wel dat ik nu meer kritisch moet kijken naar de paarden, hun houding en de risico's dat ze pijn hebben. Bij Hälga heb ik al langer het vermoeden van cushing, maar het is niet vastgelegd en er zijn geen ernstige zichtbare gevolgen behalve dat de wat ongewone vacht en snel transpireren. Maar goed... vandaag zeer kritisch gekeken en dan weet ik ook wel dat silja erg ver met de achterbenen onder de massa staat en hälga ook een houding heeft die aangeeft dat het niet helemaal lekker zit. Subtiele dingen, als ze rondlopen, maar toch... kan wel eens een keer foto's plaatsen of zo... Punt is, dat het geen zin heeft om ze door de winter te trekken -ondanks financiele problemen- als de lichamelijke problemen teveel gaan opspelen (te meer omdat silja modder en nattigheid haat). Komende dagen ga ik dus eens kritisch naar ze kijken en goed nadenken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 10 bezoekers