je droompaard vinden op de paardenmarkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 21:58

Wie heeft er zijn droompaard gevonden op de paardenmarkt. Ik ga nu al 3 jaar achter elkaar heen en dit jaar weer.
Dit jaar is alleen mijn eerste keer dat ik echt voor me zelf ga kijken.

Ik zoek een leuke d pony ruin of merrie van 5 tot 9 jaar. Goed beleerd.

Hoe was jouw ervaring van het kopen van een pony of paard op de paardenmarkt in Zuidlaren? En heb je echt je droompaard gevonden bij toeval of???

Ben super benieuwd naar jullie ervaring. En ook benieuwd bij wie op de markt ik het beste kan kijken voor wat ik zoek...


Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:06

Persoonlijk niet. Maar heb wel een hele hoop leuke paarden op stal gehad die via de markt zijn gekomen of weg gegaan.
Ze zijn er echt wel. Goed zoeken en kijken

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:08

Ja ik :j

In 2004 ging ik naar de markt in Lingen. Op zoek naar een 4-jarige merrie maar er stond niks bij. Handelaar zei dat hij nog een tweejarige ruin op de trailer had staan en uit nieuws gierigheid meegegaan.

Hij haalde hem uit de trailer en liep er een stukje mee

Dat was hem :+: Die moest ik hebben :P

Wat gehandeld. Naar huis gereden om trailer op te halen. Geld pinnen en een paar uur later was hij van mij!

Helaas wel een maar.....hij bleek aan een oog blind te zijn en achteraf bleken de papieren niet te kloppen, maar dat bleek niet deze handelaar zijn schuld. Als jaarling is hij op de hengstenweide per ongeluk verwisseld met een evenbeeld van hem maar die had maar 2 witte benen en mijne heeft er 4.

Achteraf juiste papier bij het Hannoveraans verband gekregen en qua bloedlijn is deze nog aparter.

Ik had hem voor de handel gekocht, maar door overlijden van mijn merrie, door zijn toedoen...lang verhaal, is hij gebleven.

Merk nu echt dat hij best veel aan mij hangt.
Mijn maatje, mijn Joris

[VN] Alle ins en outs over het scheren van je paard
Levey 27-4-2011 Voor altijd in ons hart.....
Trotse mama van Stacey 24-9-2012 :+:
[ITP] Joris op de heide en aan het water door MelanieVS

Roodvos

Berichten: 6645
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:20

Ik zou nooit op de markt een paard kopen. Hoe weet je nou of het dier echt zo goed is doorgereden en je een goed gevoel geeft als je hem niet even kan uitproberen?

En hoe ga je dat doen met gezondheid/keuring? Ik kan me niet voorstellen dat al die beesten die naar de markt komen een keuringsrapport hebben.

Als je wel besluit daar iets te kopen, laat dan in elk geval voor je betaald en oplaadt de chip uitlezen door een dierenarts en controleer of dat klopt met het paspoort.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:23

@kaatje77: Joris is een prachtig paard geworden!

Ik zou ook niet snel een paard kopen op een markt.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

NibbitLotus

Berichten: 1655
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:33

Ik! Al (bijna) vier jaar trotse eigenaresse van een super Stippel, gekocht als 2,5jarige op de Zuidlaardermarkt. Bleek wel drachtig te zijn... Dus heb er twee droompaarden voor gekregen. Voor foto's zie profiel. Inmiddels mogen we L2 dressuur en L springen starten. Kan mij geen fijner paard wensen, super karakter, en doet het nog goed in de sport ook! :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:34

Klopt. Een paard op de markt kopen is een gok.
Maar een keuring is ook maar een moment opname
En ergens anders kan je een paard een of 2 x rijden maar weet je ook niet of hij voor bereid is.

Paard kopen is zowiezo een gok. Op de markt worden er echter prijzen gehanteerd waarmee je die gok wellicht nog eens kunt wagen

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:40

Zelf nog nooit een pony op de markt gekocht, dit jaar ga ik wel heen gewoon voor het rondneuzen en stel ik kom iets leuks tegen dan waarom niet.... nou zou het bij mij wel om iets kleins gaan.
Dus die wordt al niet bereden, gewoon leuk voor de kids en de knuffel.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:03

Roodvos schreef:
Ik zou nooit op de markt een paard kopen. Hoe weet je nou of het dier echt zo goed is doorgereden en je een goed gevoel geeft als je hem niet even kan uitproberen?

En hoe ga je dat doen met gezondheid/keuring? Ik kan me niet voorstellen dat al die beesten die naar de markt komen een keuringsrapport hebben.

Als je wel besluit daar iets te kopen, laat dan in elk geval voor je betaald en oplaadt de chip uitlezen door een dierenarts en controleer of dat klopt met het paspoort.

Bijna elke handelaar heeft wel een chipreader en voor niks (of een paar euro) willen ze gerust de chip uitlezen.

Je koopt op de markt natuurlijk geen GP paard.
Ze hebben ook geen keuringsrapport; maar daar is de prijs dan ook zeker naar.
Tja; en uitproberen is er ook niet echt bij.
Als je geluk hebt kun je hem een stukje zien lopen/draven.
Maar daarom betaal je maar een fractie van wat een paard "normaal" zou kosten en neem je daardoor ook een bepaald risico.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:33

Wat is fractie van de prijs?
Weet zelf dat voor 2.000,- hele goede paarden kan kopen bij particulieren die gerust meerdere keren kunt proef rijden en laten keuren voordat de koop plaats vindt.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:49

Tobbes schreef:
Wat is fractie van de prijs?
Weet zelf dat voor 2.000,- hele goede paarden kan kopen bij particulieren die gerust meerdere keren kunt proef rijden en laten keuren voordat de koop plaats vindt.

De meeste mensen kopen een jong ding op de markt.
ca 3a4 jaar terug heb ik voor een kennis daar was 2 haflingers "gekocht" van 1 1/2 jaar (merrie en hengst) samen gekocht voor 700E.
Vond ik eigenlijk nog duur zat; maar zij vond het prima.

Voor 2000E heb je niet snel hele goede paarden.
Ze zijn er wel, maar voor een "hele goede" betaal je (ook particulier) wel wat meer.

Voor een recreatiepaardje is dat een goede prijs.
Op de markt betaal je een stukje minder voor een recreatie paardje.

En als koper bepaal je natuurlijk zelf wat je een paardje (en het risico van aankoop) waard vindt.
2 jaar terug gehandeld over een beleerde haflinger van 6 jaar.
Die heb ik laten staan op een verschil van 50E... wilde zelf gewoon niet meer betalen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 01:47

Ik heb er geen ervaring mee en dat zal ook nooit gebeuren. Je moet van een gokje houden om daar te willen kopen.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 02:17

Ik heb mijn droom shetlander vanaf marktplaats gekocht.
Telde dat ook?

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 08:11

NibbitLotus schreef:
Ik! Al (bijna) vier jaar trotse eigenaresse van een super Stippel, gekocht als 2,5jarige op de Zuidlaardermarkt. Bleek wel drachtig te zijn... Dus heb er twee droompaarden voor gekregen. Voor foto's zie profiel. Inmiddels mogen we L2 dressuur en L springen starten. Kan mij geen fijner paard wensen, super karakter, en doet het nog goed in de sport ook! :)


Zeker een leuk paardje :)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:25

Ik heb een van m'n fijnste paarden op de markt gekocht. Jaren enorm veel plezier aan gehad. Was iets minder goed doorgereden dan werd gezegd. Alleen is dat ook weer voor iedereen anders. Dat wat ze kon was keurig aangeleerd.

Ik denk wel dat het verstandig is om, als het toch niet is wat je dacht, bereid moet zijn om er een ander baasje voor te gaan zoeken. Alleen is dat bij ons nooit gebeurd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:27

Eigenlijk ben ik erg voor het opheffen van dit soort markten. Maar blijkbaar blijft er vraag voor >;)

.........

Rosanna1990
Berichten: 702
Geregistreerd: 29-10-07

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:31

Ik!
Heb mijn KWPN'er als veulen in Hedel gekocht.
Zit vol papier bij (maestro x gribaldi) en kerngezond.
Maar je moet wel goed zoeken en ook een beetje geluk hebben denk ik.
Mijn veulentje is inmiddels een reusje van 1,70, 6 jaar en we rijden nu M2 :)

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:34

Tjah ik ken genoeg succes verhalen :) Je moet een beetje geluk hebben en er oog voor hebben.
Je niet laten leiden door je enthousiasme maar goed kijken en controleren :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:35

Sleeper schreef:
Eigenlijk ben ik erg voor het opheffen van dit soort markten. Maar blijkbaar blijft er vraag voor >;)


Maar waarom? In zijn huidige vorm heb ik ook m'n vraagtekens. Maar 2 keer per jaar met lokale paarden wat handel doen op een markt / braderie vind ik niks verkeerd mee. Juist als je een jong dier wilt kopen of verkopen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

skweldam
Berichten: 102
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 09:07

x_Irisje_x schreef:
Tjah ik ken genoeg succes verhalen :) Je moet een beetje geluk hebben en er oog voor hebben.
Je niet laten leiden door je enthousiasme maar goed kijken en controleren :j


Zeker goed kijken. Dat Weet Ik. Afgelopen jaar stond er een pracht paardje. Super knuffelig en rustig. En toen we beter keken had ze 1 voorbeen scheef staan. Knie stond verkeerd. Ze was nog jong en ze kon er overheen groeien maar dat is geen garantie dus niet gedaan.


Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:21

Met jou eisen is een leuke pony op de markt vinden nog wel lastiger. De succesverhalen hier gaan over jonge onbeleerde en jij wil een goed beleerde pony tussen de 5 en 9 jaar. Hoe wil je dat controleren op een markt.
Dat is bij een particulier of handelaar waar je even een keer de pony kan rijden soms al een gok.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:29

:j

Ik heb een haflinger gekocht vorig jaar, in eerste instantie om door te rijden en te verkopen, maar die gekke pony heeft m'n hart gestolen. Al kan ik haar soms echt achter het behang plakken of onder het beton leggen. Ze gaat nooit meer weg :+

Ze is inmiddels ook drachtig :D

[PP] [VOLG] Hirana (Indy), gekocht op de paardenmarkt

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Knoetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 27-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:32

Jennyj01 schreef:
Sleeper schreef:
Eigenlijk ben ik erg voor het opheffen van dit soort markten. Maar blijkbaar blijft er vraag voor >;)


Maar waarom? In zijn huidige vorm heb ik ook m'n vraagtekens. Maar 2 keer per jaar met lokale paarden wat handel doen op een markt / braderie vind ik niks verkeerd mee. Juist als je een jong dier wilt kopen of verkopen.


Ben het hier ook wel mee eens.
Mits het maar wel op een diervriendelijke manier gaat natuurlijk.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: je droompaard vinden op de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:38

Ook ik zou nooit op een markt kopen. Teveel onzekerheid en niet meer van deze tijd.
Hooguit misschien nog voor een veulen of jong ding maar een beleerd paardje van die leeftijd zou ik niet op de markt zoeken, kan dat je dan rotzooi van een ander koopt is groot.
Gewoon lekker op bokt markt of marktplaats e.d. gaan zoeken.
Er zijn zoveel leuke paardjes te koop waarom zou je dan op een markt gaan kopen?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:45

Droom pony ook goed 
Wendy kocht ik vorig jaar op de markt in Zuidlaren.
Wendy is 17 jaar, ik weet helemaal niks van haar, ze heeft een duits stamboek papier maar ik kan verder geen geschiedenis van haar terug vinden.
Ze bleek ook nog eens drachtig, er loopt inmiddels een super leuk zwart merrie veulentje bij.
De eerste maanden heeft ze als een soort dood vogeltje in de wei gestaan, toenadering vond ze niks, ze vond eigenlijk niks leuk. Ze loopt over je heen, de staldeur mag niet dicht, staat onderaan in rang, heeft een eigen wil en laat haar achterbenen nog wel eens wapperen.
MAAR zodra ze een tuig om krijgt, is het een wereld pony. Ze vind het prachtig om mee te gaan, loopt enkel, twee en 4 span bij ons. Zelfs met mijn 15 jarige groom kan ik haar zo op stap sturen.
Het ligt er een beetje aan wat je wensen zijn, verwacht geen wonderen, pas je aan aan de pony/paard, ik kan prima met Wendy overweg, een ander had haar waarschijnlijk allang achter het behang geplakt.
Wendy is 100cm, ik zou dit nooit aangedurft hebben met een D of E pony.
Afbeelding
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 105 bezoekers