Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 22:49

Hallo Bokkers,

Ik hoop dat jullie even met mij mee willen denken. Sinds eind april heb ik een 9 jarige PRE Andalusiƫr ruin. Hij staat bij mij aan huis. Samen met mijn 2 ponys: een shetlander ruin en een 29 jarige welsh merrie. Voorheen was de pre ruin onderdanig in de kudde.
De pony's en mijn paard staan overdag met zijn 3en in de wei. 'Sochtends op een kaal gegeten stuk van 1500 m2 met hooi op 3 plekken. Smiddags krijgen ze er een stuk met wat meer gras van 1700 m2 bij. Snachts staat mijn pre ruin in een stal met uitloop grenzend aan de wei en staan mijn 2 pony's in de wei.

Toen mijn nieuwe paard kwam heb ik hem eerst 3 weken apart gezet met een draadje er tussen. Mijn 29 jarige merrie werd spontaan weer enorm hengstig en mijn shetlander ruin rende vaak hard op het draad af maar stopte dan net op tijd. Hierop draaide mijn pre ruin alleen maar zijn hoofd weg. Na 3 weken heb ik ze bij elkaar gezet en dat ging eigenlijk best goed. Mijn pre ruin werd de leider van de "kudde" dit vond vooral mijn shetlander ruin lastig.

Toen mijn pre ruin net behandeld was door de osteopaat liep mijn merrie achter hem langs. Op dat moment begon hij te jagen op haar. Dit was de eerste keer dat ik dit zag. Door een harde brul van mij hield hij hier mee op.

Nu jaagt hij zo heel af en toe nog steeds op mijn merrie maar sinds deze week ook op mijn ruin. Het gebeurt ongeveer 1x in de 3 weken en hij gaat dan ook flink te keer. Ik vind dit enorm vervelend en het gedrag lijkt ook eigenlijk vanuit het niets te komen. Mijn merrie laat tijdens dat jagen ook al haar urine lopen en gilt dan ook.

Hebben jullie enig idee wat de reden kan zijn van dit gedrag? En hoe ik het zou kunnen voorkomen?

Sorry voor het lange verhaal maar dan staat de meeste info er tenminste in.

Alvast ontzettend bedankt!
Groetjes Jasmijn


Anoniem

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:56

Bijt en trapt hij ook daadwerkelijk of is het meer dreigen?

Jennyxx

Berichten: 3039
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:56

Jaagt hij de merrie ook echt weg? Of jaagt hij haar weg bij het ruintje, omdat hij haar zelf wil? Als het eens in de 3 weken ongeveer is en de merrie laat urine lopen, kan het dan niet zijn dat ze hengstig is en dat dat de boel verstoord?

willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 22:59

Hij bijt haar wel. In haar exzeemdeken en houd dan een poosje vast.
Dat het met haar hengstigheid te maken kan hebben had ik nog niet eens zo aan gedacht. Dit omdat de merrie wel een echte merrie is zegmaar en bij een blik van 1 van de ruinen haar urine al laat lopen en gaat gillen..

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:03

Wat doet je paard qua werken? Misschien heeft hij te veel energie, of verveelt hij zich omdat hij niet kan spelen met een leeftijdsgenoot of iemand even groot als hij.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 07:43

Bedankt voor je reactie Ierusju. Zou dat inderdaad een reden kunnen zijn voor een paard om dat te doen? Hij wordt vaak 3 keer in de week gereden en 1 keer gelongeerd. Soms wat meer soms wat minder.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:51

Ik vermoed ook dat hij jou merrie claimt en corrigeerd. Dus gewoon kuddegedrag. Moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven voor je oudje, dat ze niet helemaal geterroriseerd word en afgebeuld zeg maar.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:55

Is het alweer wat rustiger in de groep?

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:02

Draadje er weer tussen doen. Op een hoogte dat de kleintjes er onderdoor kunnen maar die grote niet verder kan. Dan kunnen ze een safespot opzoeken als het nodig is.

BarbaraNova

Berichten: 4175
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard jaagt op 2 pony's. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:59

idd draadje er weer tussen doen, rust terug halen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers