Bodembedekking cavia kooi

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnoukS_
Berichten: 654
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zevenaar

Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 14:04

Hoi Bokkers!

Ik zit momenteel een beetje te klooien met mijn cavia kooien. Ik heb 2 cavia's in een 2 verdiepingen kooi zitten, met als bodembedekking Hemperade en daaronder momenteel puppy pads voor de opvang van de urine. Nemen goed urine op, maar men, na 2 dagen stinken de kooien al behoorlijk, wat mij tegenviel.

Hiervoor heb ik altijd kranten onder de laag zaagsel gehad, maar hoe dik de laag zaagsel ook was, de cavia's wisten ze er onder uit te graven en op te gaan knabbelen. Dat zorgde voor een flinke zooi in de kooi, maar ook lijkt mij het niet heel bevorderlijk als ze hele kranten wegknagen. (De cavia's hebben behoorlijk wat knaagspul in de kooi liggen, onbeperkt hooi, brokjes en meerdere keren per dag verse groente).

Vandaar mijn vraag, wat voor bodembedekking hebben jullie in de kooien liggen en werkt dat makkelijk met het schoonmaken van de kooi?


Tamaar88

Berichten: 542
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:08

Ik zelf heb 16 caafjes :o en gebruik bedxcel. Dat zijn kleine karton snippers. Vind het erg fijn. Ze zoeken ook echt eten als ze geknoeid hebben. En als ze even een gekke bui hebben hoef je maar een paar snippers op te ruimen. En ik ruik ze ook niet. Verschoon de hokken 1 keer per week.

Opzoek naar een betaalbare fotoshoot? Kijk dan eens op http://tamahramassarfotografie.jimdo.com/
Vind mij ook op Facebook...
Tamahra Massar Fotografie

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:09

Ik gebruikte altijd Cotton Comfort. Heel zacht. Wel relatief duur, maar fijn spul. Poepjes schepte ik eruit, plasjes trokken er mooi in en kon je er ook mooi uithalen, in een soort plakkaatje := En dan eens in de zoveel tijd het hele hok leeg en nieuw spul erin. Je kunt het heel stevig aandrukken, en die van mij groeven er nooit onderuit (had ook kranten als bodem), wat ze bij zaagsel en hennepvlas wel deden.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:16

Ik heb een zeil onder de bidembedekking. Dat is ideaal, als ik eens een grote schoonmaak ga doen, kan ik de urinevlekken er gewoon afhalen.
Als bodembedekking gebruik ik zaagsel/houtvezel (ik weet eigenlijk het verschil niet :o ). En daarbij merk ik heel veel kwaliteit verschil. Ik heb altijd 160 liter pakken. Die zijn wel enorm, maar een stuk minder stoffig. Het hok van mijn twee cavia's (170x70) hoef ik maar om de vijf dagen te verschonen en dan alleen de vieze plasplekken.

~ Geloof niet alles wat je denkt

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:28

Na heel veel geprobeerd te hebben, gebruik ik nu al jaren Ecobed (te bestellen bij fretten.nl). Ideaal spul!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:53

Ik heb het na hetzelfde probleem met de kranten, en na de luiheid met het fleece schoonmaken, maar gewoon op zaagsel gehouden :) vinden ze zelf ook erg fijn.

Dakota F12+1 / L1+4

melody7

Berichten: 13682
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:56

Ik heb er 8, gebruik dit stofvrij zaagsel: https://www.hornbach.nl/shop/PLOSPAN-Ho ... tikel.html
Eentje heeft longproblemen en hierbij heeft ze er helemaal geen last van dus dat bevestigd voor mij dat het inderdaad grotendeels stofvrij is :)

We doen er hier niks onder, gewoon elke week/twee weken alles schoonmaken en even de bodem met azijn schoonmaken.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:59

Wij hadden vroeger altijd houtkorrels (die worden verkocht voor de kattenbak) voor de geur en daarbovenop gewoon zaagsel. Daar hebben ze het altijd goed op gedaan en het stonk ook niet snel :)

...
Ik ben gerpiegorp

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:08

Ik gebruik altijd onder de bodembedekking de biologisch afbreekbare plastic achtige vellen van Living world. Deze zijn wan mais gemaakt dus niet erg als ze er aan kmagen. Het zijn een soort plastic achtige zeiltjes die je onder de bodembedekking doet en voor het verschonen pak je alle punten bij elkaar en dan til je zo de hele bodembedekking uit alsof het een plastic tasje is. Gebruik nu weer even zaagsel maar ben ook altijd tevreden geweest over aubiose.


maaaikkee

Berichten: 683
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 21:21

Ik gebruik gewoon zaagsel in het hok van mn cavias, hier Doe ik altijd wat plukken "normaal" hooi overheen. Niks aan kranten er onder want dan gaat het juist ruiken heb ik gemerkt. Ik verschoon ze 1 keer per week en ik ruik ze niet. Hok is ook niet echt vies na een week.
Afbeelding

Joy & Fionn ! <3

AnoukS_
Berichten: 654
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 09:20

Bedankt voor alle reacties en tips! :)
Ik ga eens even wat experimenteren de komende weken met wat nieuwe dingetjes.

Ik heb inderdaad ook de kattenbak houtkorrels geprobeerd, maar die worden heel fijn stoffig als ze oplossen, waardoor mijn kamer echt énorm stoffig werd, was voor mij ook geen succes dus.

Rije, met wat voor schepje schep je de poep er uit dan? Ik zit nog te zoeken naar een schepje waar wel het zaagsel doorheen valt, maar de poepjes niet :Y)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:28

Heel eerlijk? Gewoon met m'n vingers O:) :Y) Caviapoepjes zijn zo lief en schattig en plantaardig dat ik die gewoon ertussenuit pikte (en daarna goed m'n handen waste uiteraard :+)

Of het met een schepje lukt betwijfel ik eigenlijk. Je kunt natuurlijk ook plastic handschoentjes aandoen, is misschien wel wat hygiënischer :))

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

AnoukS_
Berichten: 654
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 11:25

Hahaha Rije, dat doe ik dus ook gewoon :Y) Maar ik dacht, misschien heb je een geniale oplossing! :D

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:39

Ik had zelf altijd een laagje kattenbakgrit en daarover heen een laag vlas, en het hooi had ik altijd in hooiballetjes zodat ze wel konden knabbelen maar dan bleef het hooi schoon, die hing ik dan op aan de tralies ongeveer 2 cm van de bodem af.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

tjee

Berichten: 494
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Capelle aan den Yssel

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:43

Ik gebruik Back to Nature voor mijn indoor konijnen. Gemaakt van gerecycled papier dus stoft niet en neemt heel snel vocht op dus stikt ook niet. Ideaal spul! Uiteraard wel wat duurder dan gewoon zaagsel oid.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:01

ik had vroeger ook gewoon een dikke laag houtkrul (dezelfde pakken als in de paardenstal, veel voordeliger).

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:04

Ik gebruik zelf back-2-nature. Al is dat wel iets prijziger. Maar mijn moeder kan niet tegen stof in huis, dus veel andere bodembedekkers vallen af.
Vind het zelf ook wel fijn spul, absorbeert ook goed :).

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:09

Hier bevalt hemperade met daaronder back-2-nature erg goed. Kranten gaat inderdaad stinken, maar zo helemaal niet. Wel moet je dan alleen de natte plekken en het bovenlaagje verwijderen. Gemiddeld gaat de back-2-nature dan 2-3 maanden mee als je iedere natte plek weer opvult met b2n. Na 2-3 maanden moet het geheel vervangen worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daphx93 en 27 bezoekers