[mestopslag] Zelf iets maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

[mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 08:51

Wij hebben 3 paarden aan huis en brachten de paarden voorheen weg met de aanhanger. De loonwerker heeft echter een boete gekregen voor het uitrijden van de mest, en zodoende mag hij de mest alleen nog ontvangen van 15 februari tot 1 september. Kortom we moeten een opslag creëren op ons erf (sluifsilo, container of wat dan ook).
Onze ruimte is echter beperkt en we willen de mestopslag niet direct naar ons woonhuis. Containerbedrijf is komen kijken, maar kan niet met zijn 4 meter hoge vrachtwagens onder de kastanjeboom door bij de entree en zodoende is dat geen optie omdat zowel plaatsen als kranen via zijn bedrijf meer hoogte behoeft.

Met het plaatsen van beton hebben we eigenlijk hetzelfde probleem, en zodoende vragen we ons af of er wellicht (zelfbouw) oplossingen zijn die we nog over het hoofd zien? -O-

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)


Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:58

Je kunt vrij eenvoudig een mestopslag maken met prefab betonelementen. 'Legoblokken' zijn een bekende variant. Je hoeft dan alleen maar voor een vloeistofdichte vloer te zorgen. Deze kun je bijvoorbeeld (zelf) storten van beton.
Bovenop de muur kun je dan een pijp leggen met daaromheen zeil gerold. Deze hoef je dan alleen maar uit te rollen en je hebt een afgedekte mesthoop.

Voor de afmetingen zou ik even overleggen met degene die de mest komt ophalen, zodat de machines er goed bij/in kunnen.

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:30

En de stort van de gemeente accepteerd het ook niet? Aantal gemeenten kan je het gratis brengen zelfs, die maken er vervolgens samen met het tuinafval compost van.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:31

Bied het afhalen eens aan bij tuinderijen. Het schijnt dat veel tuinders graag paardenmest gebruiken voor hun grond.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:53

Bij Biogas systemen kun je het ook vaak kwijt voor niks. Hier in duitsland zitten er best veel van, ik weet niet hoe dat in Nederland is?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:08

Kan hij het ook niet op zijn land gewoon leggen? Mijn boer komt volgende week me mest ophalen en gooi het gewoon op een stapel op zijn land wat leeg sta en als het weer mag rij hij het pas uit

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:33

marengolike schreef:
Kan hij het ook niet op zijn land gewoon leggen? Mijn boer komt volgende week me mest ophalen en gooi het gewoon op een stapel op zijn land wat leeg sta en als het weer mag rij hij het pas uit


De boetes hiervoor zijn ook niet mals........... Probeer idd met prefab zelf iets te bouwen, maar je ontkomt niet aan grote machines om je mesthoop leeg te laten halen. Met 3 paarden zul je tot februari een flinke bult krijgen. Geen boer in de buurt waar je het op de mesthoop mag gooien? Hier brengt de loonwerker ook altijd de mest van een aantal paardenmensen in de buurt, die met hetzelfde probleem zitten. Onze mesthoop is groot genoeg.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:53

Ik heb het gewoon op land liggen, hekkie erom en klaar :+
Even in je apv kijken van je gemeente wat de eisen zijn, ik mag het namelijk gewoon op het land leggen als hobbyist. 1 keer per jaar komt een loonwerker de boel leeghalen.

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 04:47

Vuurneon, bah dat vind ik nou niet meteen een lekkere noch propere oplossing...
Ligt dat daar een heel jaar, wordt toch enorm dan?

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 05:28

Wij hebben een U vorm laten metselen van grote blokken en dat af laten smeren.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:31

Zorgen dat je erf toegankelijk wordt voor grote voertuigen; dit probleem blijft anders terugkomen (hoe wil je iets bouwen met prefab elementen die met grote voertuigen worden gebracht?).

*****

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:36

Wat gebruik je als strooisel? Met vlas of gehakseld koolzaadstro heb je een vele kleinere mesthoop dan met stro. Probleem is dan wel niet opgelost maar, letterlijk, kleiner geworden.

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:44

Kastanjeboom weg?Is wel jammer natuurlijk.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 06:56

Een kiepkar kopen en eens in de zoveel tijd wegbrengen? Zo doen wij dat ook.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:56

madamX schreef:
Zorgen dat je erf toegankelijk wordt voor grote voertuigen; dit probleem blijft anders terugkomen (hoe wil je iets bouwen met prefab elementen die met grote voertuigen worden gebracht?).


Je kunt de doorgang vergroten, maar je kunt ook kleiner materieel inzetten. Daarnaast is 4 meter ook wel vrij hoog. Ik snap dat een containerwagen die ruimte nodig heeft, maar er zijn genoeg machines en voertuigen die veel lager zijn.

Akumiyuki
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-10-16

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:10

Is dit misschien iets?

http://www.o2compost.com/o2-compost-systems.aspx

Deze composthopen staan erom bekend door de lucht snel in te klinken en om te zetten naar bruikbare compost. En anders eens zoeken op worm-compost? Die gaan daar ook als een razende doorheen en des te sneller het inklinkt, des te minder ruimte je nodig hebt op de lange termijn?


Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 18:02

Loonwerker schreef:
madamX schreef:
Zorgen dat je erf toegankelijk wordt voor grote voertuigen; dit probleem blijft anders terugkomen (hoe wil je iets bouwen met prefab elementen die met grote voertuigen worden gebracht?).


Je kunt de doorgang vergroten, maar je kunt ook kleiner materieel inzetten. Daarnaast is 4 meter ook wel vrij hoog. Ik snap dat een containerwagen die ruimte nodig heeft, maar er zijn genoeg machines en voertuigen die veel lager zijn.


Precies, en een 200jr oude kastanje boom laten omzagen wordt hier om de Veluwe ook niet zo gewaardeerd. Zeker niet als het puur dient om eenmalig een container of betonelementen te laten plaatsen :D

We proberen alsnog een mestplaat te realiseren met behulp van kleiner materieel. Helaas alleen niets meer van bosch beton gehoord aangaande mijn verzoek om even persoonlijk naar de situatie te komen kijken. Wordt dus even verder zoeken naar en andere betonleverancier.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

CharlotteST
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-16

Re: [mestopslag] Zelf iets maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:45

Ja, echt zonde van die kastanje! Zou echt eventjes iets anders overwegen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers