[VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

[VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:01

Sommige bokkers herinneren zich het misschien nog, ik was ruim anderhalf jaar geleden al van plan om dit zo te doen, maar door omstandigheden was het toch makkelijker auto en trailer te kopen (reed al een trekvermogende diesel om naar mijn werk te komen, dus dan was het alleen kwestie van trailer...)

Echter zijn omstandigheden weer veranderd en nu wil ik toch die bus.

Dus vorige week mijn trekauto en trailer te koop gezet, deze zijn (zo goed als, trailer moet nog opgehaald worden) verkocht, en de zoektocht naar een geschikte bus aangevangen!

Situatieschets
Ik ben een pony-menner, heb momenteel 2 pony's, 1 welsh A van 1.17 hoog en 1 welsh C (bijna)twenter van nu 1.28 hoog.

Mijn koets is de buggy van van boven maaaaaar die wordt volgende week pas geleverd :+ Deze heeft spoorbreedte 1.26 en is tussen de 1.60 en 1.70 lang. De hoogte van de bomen als ze overeind staan gaan we met de bouwer zo aanpassen dat ze laag komen zodat ze met bomen en al ergens in kunnen.

Ik ben een hobby menner, ik ga wekelijks naar de clubles met mijn combi, rij ongeveer eens per maand wedstrijd/clinic/georganiseerde rit en ga nog 2x per maand op stap met pony naar vrienden/veluwe etc.

Mijn mentrailer was 173 hoog en 190 lang en 140 breed(2 vakken) van binnen, hier stonden zowel de A als de C ruim in qua lengte hoogte en breedte.


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:01

Mijn vooronderzoek

-Belastingdienst
Voor de eisen mbt het kwarttarief. Conclusie, die zijn er niet echt, de enige 2 eisen die zij hebben zijn: De bus mag niet zakelijk gebruikt worden (check) en "Het motorrijtuig moet zijn ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport."
Je mocht hier ook pony lezen, heb ik nagevraagd, dus ook check.

Er staat, lachwekkenderwijs, nergens dat voor het belastingvoordeel de wagen ook als veewagen op papier moet staan. Echter:

- Verzekering
Geeft aan dat, als een voertuig gebruikt wordt voor vervoer van vee (en dus ook paarden en ponys) dit ook op papier moet staan. Verzekeringsbedrag zou niet uitmaken tussen een 'gesloten bestel' of 'veewagen' als de maten en gewichten niet verander.
het mooie is dat ik een kennis heb met een 2 paards vrachtwagen (C rijbewijs) die deze al 25 jaar gebruikt en veel ook, die dus gewoon als 'gesloten wagen' op papier staat en daar nooit iemand een probleem over heeft gemaakt. Maar goed, ik wil het liever gewoon goed doen.

- RDW
Vervolgens die gecontacteerd, met voornamelijk de vraag wat de eisen zijn. Als je dieren langer dan 8 uur op een wagen laat staan, zijn de eisen vrij uitgebreid (maar ook prima uitvoerbaar). Ik zou ze echter nooit zolang op de wagen hebben.
Dus, als ik naar de RDW rijdt voor keuring om als veewagen op papier te realiseren, moet het voor hun aannemelijk zijn dat het voertuig inderdaad bedoeld is om 'vee' te vervoeren.
Dat moet dus niet zo'n probleem zijn.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:16

De zoektocht naar een bus


Dat was iets ingewikkelder. Ik had natuurlijk een al veewagen kunnen kopen, er stonden er een paar op marktplaats die echt wel heel mooi waren en ook direct geschikt voor koets en 2 paarden (oa een renault master met nieuwe bak, 14.000 euro uit mijn hoofd, laad vermogen weet ik even niet meer)

Echter zoveeel geld levert de verkoop van mijn voertuigen niet op :+ , beetje geld bij leggen is geen probleem maar, ik heb wel grenzen gesteld. Mijn totale budget op dit moment is 7000 euro, daardoor heb ik liever een bus van niet meer dan 5000 aanschaf.

Dan waren er nog de eisen aan een bus:
- Geen grote schades
- Geen rot
- KM stand ergens onder de 300.000
- Niet compleet uitgeleefd
- Goed onderhouden
- Geldige APK
- Geen rare storingen
- Niet ouder dan 15 jaar, liefst niet ouder dan 10 jaar.

Het hoeft niet perfect, zeker in de laadruimte niet, beetje instapschade ach, krasje hier en daar ach, wat flauwe deuken, boeiend, maar moet beetje normaal zijn wel.

Verder:
- Diesel
- Lengte laadbak meer dan 3.5 meter
- Breedte tussen de wielkasten 1.30 of meer
- hoogte minimaal sta-hoogte voor mij
- meer dan 100 pk ivm wel gewoon mee kunnen komen
- Niet zwaarder dan zo'n 2 ton en een ttm van 3500 uiteraard. Pony + koets is in mijn geval maar 400 kg, maar andere pony zal wel iets zwaarder worden, en stel ik wil ze er alletwee in zit je op 800, + ombouw + spullen + personen.....

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:28

Leuk zeg. Ik ben erg benieuwd hoe het af gaat lopen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:42

Ik ook! haha!!

Nou, vanochtend ben ik naar bus nummer 3 wezen kijken.

De eerste twee waren het niet. De eerste was een Renault Master uit 2007 dacht ik die op de foto's wel prima leek, maar in het echt de hele dorpel slecht was (7 deuken per zijde incl lakschade en dat dan even snel bijgespoten in de verkeerde kleur wit) en ook de auto zelf had een erg uitgeleefde uitstraling.
Bij nameten van de bak was dat ook maar 'naatje naatje'. Tussen de betimmering van de wielkasten had je maar 1.23; met verwijderen van de betimmering heb je 1.27; is HEUL krap zegmaar.... En daarbij kwam dat de vraagprijs ook nog eens 6900 EX btw was, alles bij elkaar, nee dus.

Bus nummer twee heb ik dan alleen over gebeld en meer fotos van gevraagd omdat ie heel ver weg stond en ik niet voor jan-met-de-korte-achternaam wou rijden. Was een oude Iveco Daily die op de foto's wel prima leek op 1 plek na. Echter geen APK en een waslijst aan dingen die moesten gebeuren voor dat ie goedgekeurd was (met oa ook laswerk en dingen aan de ophanging), en die ene rotte plek vol in het zicht was het toch ook niet. Deze vroegen ze 4249 EX voor, was wel eigenlijk een te lange (L4, L3 was ook genoeg geweest).

De laatste vanochtend heb ik gekocht.

Het is een Fiat Ducato geworden, een H2/L3, laadruimte 3.70 lang, tussen de wielkasten 1.40 breed, totale breedte ook heel mooi met 187 en 193 hoog. Bouwjaar 2007, importje uit Duitsland. 269.000 km.
Van buiten dikke prima, eigenlijk vrijwel geen dingen. Interieur ook wel best netjes eigenlijk.
Reed goed. Gekocht voor 5200 inclusief.
Volgende week dinsdag haal ik hem op, heb even geen fotos nog....

Laadruimte was wel goed gebruikt en ook niet overal even netjes maar dat is niet echt een probleem.


sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:41

Ik volg! Altijd interessant om dit soort projectjes te zien. Oooooit wil ik onze bus ook graag ombouwen en registreren als pony-vervoer. Mijn grote maats shet en hca passen er prima in.
Wil jij zowel je pony's als je kar in dezelfde bus vervoeren? Hoe lang en hoe hoog is je bus dan?
En hoe zit het qua wegenbelasting? Betaal je je straks niet helemaal scheel omdat je de bus particulier koopt? Ik heb wel eens uitgezocht wat het zou kosten als we onze (zakelijke) bus particulier zouden registreren. Dat was niet grappig hoeveel wegenbelasting erbij zou komen.

Verder heb ik mij altijd afgevraagd hoe het zit met aanvoer en doorstroom van verse lucht in het laadruim.

Afbeelding
Mijn pony in onze bus. Gewoon voor de foto en om te zien of het geheel ooit zou passen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:38

Paardenvervoer is maar kwarttarief, dus nee, je betaald je niet scheel aan belasting!

Ik wil inderdaad alles erin vervoeren.
De maten van de (laadruimte van de) bus staan in de post erboven, hij is;
- 3 meter 70 lang
- 1 meter 93 hoog
- 1 meter 87 breed


Het idee is de koets achterin tussen de wielkasten (met twee simpele oprijgootjes)
Koets is zo'n 180 max lang.

Dan houd je bij de schuifdeur zegmaar 190 over aan lengte. Gezien mijn huidige trailer maar 190 is (van buiten!) en pony daar heel ruim in staat, voorzie ik geen probleem daarin.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:46

Mijn to do list is alsvolgt:

- realiseren van een loopplank achter de schuifdeur
- realiseren van een stangen systeem om de pony in te zetten
- bekleden van de vloer op wat voor manier dan ook (nog niet besloten, gewoon rubber matten verlijmen?)
- maken van ventilatie (manier waarop is nog niet besloten, daar moeten we nog even over brainstormen als de bus hier ook is)

Hierna is hij in principe klaar om om te keuren denk ik, dan afwerken

- monteren van een elektrische lier voor mijn koets
- haken maken in de vloer om de koets vast te sjorren.
- monteren van verlichting
- maken van haken aan de buitenkant op pony vast te zetten
- maken van tuighangers of iets van kastjes ofzo?
- opening maken in de scheidingswand (heeft deze bus niet) en daar ruitje in zetten, dan kan ik pony zien
- monteren achteruit-rij camera

Vanwege de enorme wachttijd heb ik de keuringsafspraak alvast gemaakt, kon pas eind november.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:51

Ik ben benieuwd, je hebt grootse plannen :D

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:52

Gaaf om te volgen.
Ik ben benieuwd

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:45

Ik volg! Ben benieuwd :D

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:09

Klinkt goed! November klinkt best snel, maar zo te lezen wel haalbaar.
Onze bus heeft een (zelf gemaakte) houten binnenwerk. Ook de vloer is van hout en we hebben daarin ringen gemonteerd die wegvallen in de vloer. Erg handig om mijn kar mee vast te zetten. Verder hebben wij rondom de wielkasten ook houten bakjes en hebben we langs de zijwanden en plafons genoeg gaten om dingen logisch op te hangen.

Dat van dat kwarttarief wist ik niet. Wel fijn dat er een dergelijke regeling bestaat. Je Brengt mij wel op inspiratie om toch eens te gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn met onze bus.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:10

Even een paar tips:
Weeg de bus leeg (alle losse zooi eruit!) zodat je weet waar je begint. Weeg alles wat je inbouwt (dat gaat af van je laadvermogen) en check wat je pony's en kar wegen.

Voordat je dingen inbouwt, overleg met de keurmeester van de RDW of dat zijn goedkeuring kan wegdragen. Over het algemeen zijn de mensen bij de RDW prima bereid om met je mee te denken en je te voorzien van zinvolle adviezen zodat je ook ter keuring komt met een auto die gewoon ok is.

Voor ventilatie kun je denken aan die "molentjes" op het dak die gaan draaien als je rijdt. Schijnt heel goed te werken. Als je de bak daarnaast dan voorziet van enkele openingen in de zijkant voor aanvoer (daar is ook mooi spul voor te koop, kijk bijvoorbeeld in de camperbouwhoek zoals de Wit in Schijndel) dan kom je qua ventilatie prima uit.

Vloer voorzien van gietvloer of eerst een houten plaat op de stalen (niet vlakke) laadvloer. Gewoon een rubber mat gaat niet werken omdat die zich gaat zetten naar de laadvloer en dus scheuren.
Let erop dat je alles wat je dichttimmert aan carrosserie eerst voorziet van zeer goede roestwerende coatings. Kijk bijvoorbeeld even bij rustbuster of andere bedrijven in de autorestauratiehoek.

Nog een illegale tip: zorg voor een afvoer naar buiten voor vocht (mest en urine) want als dat tussen je vloer en de stalen delen van je auto komt, dan vergeet het maar, dan ben je binnen enkele jaren je auto kwijt (weggerot).

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 22:25

Ikke: dank je wel voor je super bruikbare tips!!


Vandaag mn bussie opgehaald *\o/* *\o/*

Hij rijdt goed en zuinig, dat is alvast een dikke plus!

Op stal kon ik het natuurlijk niet laten mijn pony even proef te passen:

Afbeelding

Afbeelding
Kan er wel 6 Kyano's in kwijt :+


Afbeelding

Afbeelding
Zo is de lege ruimte nu. Ik moet v/d week eerst even mijn nieuwe koets ophalen er mee, en daarna gaat ie naar de 'workshop' ;-)

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:29

Wow wat een ruimte. Gefeliciteerd met je aankoop.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:37

Nah, de eerste besparing is binnen, die laadklep is alvast overbodig....... :D

Als het mogelijk is om de huidige houten vloerplaat te demonteren (niet slopen!) zou ik dat zeker doen om de stalen vloer te inspecteren en te voorzien van een deugdelijke anti-roestbehandeling.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 22:40

Ikke: dat was wel het idee, volgens mij zit ie gewoon met een paar grote bouten vast. Maar ik moet er nog even goed naar kijken.

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:44

Leuk! Kan je geen tips geven maar ben wel benieuwd hoe het er uit komt te zien!

Marjan && Chuckie in de sneeuw (klik)
steffie, zo bijzonder als je was, zo moeilijk is het om je te laten gaan..

It’s easy to love someone when they’re happy. What’s hard is loving someone when they’re crying on the bathroom floor at 2am because everything came crashing down at once.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 22:44

Haha en ja, die Kyano loopt er zo in. Maar het was meer springen, bus is niet zo laag :+ :+

Maar goed, Kyano zou Kyano niet zijn als ie niet perse toch wil weten wat er aan de binnenkant is (in zal hem nooit in dit soort dingen dwingen hoor!) Ik stond gewoon binnen met snoepjes dus ja, dan komt ie wel :D

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:52

Wat een onwijs gaaf project!
Ga je zelf klussen of heb je daar een mannetje/vrouwtje voor?
En de schuifdeur, blijft die? Of ga je hem vervangen door een laadklep? Is misschien wel zo handig, dan kun je meteen ruitjes maken in het deel direct boven de laadklep.

Ik ben heel benieuwd. En ik moet zeggen: heel inspirerend dit!
Succes.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:55

Wat leuk dit, ik volg mee!

Onze omgebouwde veetrailer is af, maar ja, bij mij gaat alles dan ook in het mini. Mijn vader heeft een ophangsysteem voor de lamoenen, lampen en een schot voor tussen de sulky en de pony's gemaakt die op de grond geklapt kan liggen zodat de sulky er makkelijk uit te halen valt.
Ik kan beide pony's en mijn hca er nu makkelijk in vervoeren (t scheelt wel dat die twee vrienden zijn).
Wel reist Alex achteruit, maar hij kan voor de rest zo gaan staan als hij zelf wil, behalve omdraaien, want dan zou hij kunnen gaan schuren aan de lamoenen en dat wil ik absoluut niet.

Alex en Jorie <3

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:57

Om hem goedgekeurd krijgen als veewagen zijn er wel eisen aan de vloer en wanden.
Dit kun je navragen bij de RDW; zou nl zonde zijn als je inbouw wordt afgekeurd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 23:00

Brainless schreef:
Om hem goedgekeurd krijgen als veewagen zijn er wel eisen aan de vloer en wanden.
Dit kun je navragen bij de RDW; zou nl zonde zijn als je inbouw wordt afgekeurd.

Is nagevraagd, meerdere keren zelfs al. Er zijn geen specifieke eisen. Het moet deugdelijk en veilig zijn en aannemelijk dat het bedoeld is voor paarden.

Heb ik het dus niet over VLD eisen, daar hoef ik niet aan te voldoen (maar ga ik als richtlijn wel aanhouden, waarom het wiel nog een keer uitvinden toch?;) )

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:20

Stoer project! Zet ff een link in Links naar buiten [AR], dan kunnen alle ponymenners met vervoers-issues volgen.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 18:28

Nou ik heb m'n koets opgehaald, dus alles weer proef gepast

Heel ruim is het niet, maaaaar met deze pony absoluut goed te doen.

Wel moet koets voor mooie andersom


Afbeelding

Dus let the work begin!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers