hoefschoenen nacht aan laten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 06:47

Mijn paard is nu een paar jaar ijzerloos. Vorige week liep hij kreupel aan 1 voorbeen. Volgens de DA was het waarschijnlijk een zoolkneuzing en hij vond hem tekort bekapt. (Is natuurlijk bekapt en daar was hij op tegen. Zagen ze alleen ellende van)..
Hij begonn meteen over ijzers maar dat vind ik nog een beetje te voorbarig. Wordt nauwelijks wat met hem gedaan, hij loopt al jaren blootvoets en met lange ritten hoefschoenen.
Nu wil ik zn hoeven even beschermen tijdens het buitenrijden. Ik heb 2x in de week een bijrijdster. Oudere dame met reuma in dr handen. Zij gaat die dingen never nooit aankrijgen bij mijn paard... ik heb ivm werk geen tijd om s ochtends vroeg op de bijrijddagen die dingen even aan te gaan trekken. Zou het een probleem zijn als ik die de avond ervoor aan zou trekken bij hem? Het gaat dan om 2x in de week. Ga wel op zoek naar makkelijkere schoenen maar die heb ik ook niet 123 in huis.

Het zijn trouwens hoge shoenen die over de hoeven vallen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 05-10-16 07:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten


mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:49

Kan prima, vooral als het paard niet in de regen/modder staat. Liet ze bij bevangen pony ook aan.

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:55

Ik zou dat zelf nooit doen. Dat drukt toch. Is er niet iemand aanwezig op stal die haar kan helpen?

Endurance 342.50 KM goedgekeurde wedstrijdkilometers
Klasse II +3 Klasse 3 startgerechtigd :):)
Everything will by okay in the end. So if it's not okay, it's not the end

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:24

Ik zou het nooit doen. Gebruik ze ook bij buitenritten maar hoefschoenen zijn voor tijdelijkgebruik waar je BIJ bent. Dus behalve als jij de hele nacht op stal bent zou ik t niet doen. Risico op kapotte koten...

Mijn paard heeft door een zoolkneus en korte hoeven (slijten toch op paddock paradijs sneller door verschillende bodems) een periode van 8 weken ijzers gehad. Gaan er vandaag weer af...vergeet niet dat een zoolkneus ontzettend veel pijn doet

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:30

Ik snap niet dat je überhaupt gaat rijden op een kreupel paard. Geef dat beestje de tijd te genezen...

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Babootje

Berichten: 26013
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:34

Zoe_97 schreef:
Ik snap niet dat je überhaupt gaat rijden op een kreupel paard. Geef dat beestje de tijd te genezen...


Dat.
En ik snap ook niet dat je geen ijzers wil maar wel hoefschoenen 24/7 wil aan laten. 8)7

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:35

Zoe_97 schreef:
Ik snap niet dat je überhaupt gaat rijden op een kreupel paard. Geef dat beestje de tijd te genezen...


Nou inderdaad.

Ook met een hoefschoen doet de kneuzing pijn. Gewoon even lekker laten staan.

Voordeel van een ijzer is juist dat de kneuzing ontlast wordt. Je kan het toch tijdelijk doen?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:40

Sommige hoefschoenen kan je wel een nacht om laten, maar ik zou er in dit geval voor kiezen om even niet te gaan rijden. Als hij er kreupel van loopt, heeft hij er last van. Dat is niet echt fijn rijden. Toen mijn paard een zoolkneuzing had duurde het drie weken voordat ze weer 100% goed liep, dus ik zou je paard lekker even laten staan.

Voor de eerste ritten na de kneuzing is het misschien wel lekker om de hoefschoenen wat vaker aan te doen met rijden, zeker als je ze toch al hebt. In dat geval is het belangrijk om te weten welke hoefschoenen je precies hebt, om te bepalen of je ze een nacht om kan houden.

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 07:49

Zoe_97 schreef:
Ik snap niet dat je überhaupt gaat rijden op een kreupel paard. Geef dat beestje de tijd te genezen...


Zeg ik dat ik nu wil gaan rijden?? NEE!!. Hij loopt nu trouwens weer helemaal goed dus volgende week kan er weer rustig mee gereden worden als hij goed blijft lopen.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 07:52

Babootje schreef:
Dat.
En ik snap ook niet dat je geen ijzers wil maar wel hoefschoenen 24/7 wil aan laten. 8)7


Waarom niet jormaal reageren ipv met van die domme smileys erachter? Oordelen zonder dat je ook maar weet hoe het werkelijk zit....

Ik VRAAG toch of het kan? . Waarom? Omdat ik vaker heb gehoord dat mensen ze zelfs 24/7 aan houden. Nee, dat is niet mijn bedoeling. Misschien even goed lezen. Het gaat om 2x in de week. Totdat ik nieuwe heb.

En mijn paard kan niet met ijzers. Is jaren drama geweest. Hij kon niet met ijzers en niet zonder. Toen de keuze gemaakt zonder en dat heeft tijden geduurd voordat zn hoeven weer bijgekomen waren. Daar ga ik dus geen ijzers onder knallen, alleen omdat hij nu 1x een zoolkneuzing heeft. Hij loopt al jaren zonder ijzers en zonder problemen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 05-10-16 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 07:57

Chouchou schreef:
.

Voor de eerste ritten na de kneuzing is het misschien wel lekker om de hoefschoenen wat vaker aan te doen met rijden, zeker als je ze toch al hebt. In dat geval is het belangrijk om te weten welke hoefschoenen je precies hebt, om te bepalen of je ze een nacht om kan houden.


Hij heeft old macs. En sowieso de bedoeling om op zoek te gaan naar schoenen die makkelijker aan gaan zodat bijrijdster ze ook makkelijk aan kan krijgen. Had voor achter cavallo's. Eens kijken of ze die ook voor zn voorhoeven hebben.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 10:03

Ik was in de war met mn schoenen. De old macs hebben een bandje die in zn koot zit. Geen optie dus voor meerdere uren...

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:22

Maar ook de cavallo's zijn niet de bedoeling voor snachts...

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Eva1975
Berichten: 515
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:17

Ik heb hoefschoenen van rennagade en heb deze met een hoefzweer ook een aantal dagen aan gelaten op davies van de veearts. Geen enkel probleem mee ondervonden. Paardje liep met schoenen beter als zonder.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:42

Hoefschoenen zijn niet gemaakt om permanent aan te blijven, dus dit is zeker een verkeerd idee van jou.
Op een kreupel paard ga je nooit rijden, echt nooit, dus wat dit betreft is het helemaal onbegrijpbaar dat je dit wil gaan doen, eerst herstellen dan pas weer werken.
Een goed passend en correct ijzer geeft de allerbeste steun die er maar is, en is veruit de beste keuze, en daar had jouw dierenarts het zeer zeker bij het rechte eind.
Jouw dierenarts ziet heel veel problemen bij paarden en idd het blijkt zo te zijn dat er meer slechte resultaten gezien worden bij hoefsmeden al is dit echt een verkeerd woord voor de grote groep natuurlijk bekappers die soms een opleiding hebben gehad van horen zeggen en .......nee
Wordt wakker en verzorg je paard correct, niet zoals je nu bezig bent.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:51

Mijn paard heeft twee weken lang 's nachts hoefschoenen aangehad in de paddock. De reden was dat hij een schouderblessure had en erg verkrampt liep met de voorhand omdat het landen op harde grond/bestrating een klap omhoog gaf aan zijn pijnlijke schouder. Met flexibele hoefschoenen aan liep hij echt a la minute weer normaal omdat dat de elasticiteit van de schoen de schok dempte en dus de pijn verminderde, en dus heeft hij twee weken lang 's nachts hoefschoenen aangehad zodat hij in elk geval de helft van de tijd zijn schouder normaal gebruikte, en hij overdags stond hij zonder hoefschoenen op de wei.
Ik heb hier wel echt de hoefschoenen op uitgezocht en de tijdsduur ook stapsgewijs opgebouwd om er zeker van te zijn dat hij geen schuurplekken kreeg. Dat werkte bij ons perfect: op een dag wilde hij ze niet meer zo graag aan als daarvoor en toen had hij ze ook niet meer nodig.

Bij ons was het een zelfverzonnen noodoplossing voor een paard dat steeds chronischer al 3 maanden lang kreupel was aan de schouder en door het verkrampt lopen en compenseren ook steeds schever op de hoeven ging staan (wat de kreupelheid weer verergerde), maar het werkte in ons geval geweldig. Dat is een ander soort probleem dan jij hebt, maar in principe kun je hoefschoenen dus wel een langere tijd aan laten. Het ligt alleen wel aan de schoen en hoe die vastzit; hoefschoenen met bandjes om de koot, raar geplaatst klittenband in de kootholte of een echt aansnoermechanisme met metaaldraad om de hoef zou ik niet langer dan een uur willen gebruiken.

De flexibele schoenen die wij gebruikten zijn trouwens niet geschikt voor paarden met een gevoelige zool/zoolkneuzing; ze geven namelijk wel behoorlijk wat druk tegen de zool aan. Dat is op zich erg positief voor het hoefmechanisme (als ik 's ochtends de schoenen afhaalde was de zool van de hoef ook echt helemaal schoon geschuurd), maar niet als gevoelige zolen het probleem is dat je wilt verhelpen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 06:35

Nee, hoefschoenen zijn niet gemaakt om lang te dragen, nee niet rijden en nee, niet te kort bekappen!!
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-10-16 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast ivm eerder verwijderde berichten

Goedgekeurd onderschrift :)

pien_2010

Berichten: 42800
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 06:46

Wij hebben ook hier een hoefzweer gehad bij het paard dat zeer slechte hoeven had. Kan echt niet zonder ijzers, maar het ijzer moest er natuurlijk wel af. Wij hebben hem toen wel paar dagen dag en nacht met hoefschoen laten staan. De hoefschoen had ik voor die gelegenheid gekocht. Dat ging goed. Hij had er geen last van en stond gewoon buiten in de regen en de modder.
Ik maakte de schoen wel 's ochtends en 's avonds schoon en de hoef kreeg de zorg die hij nodig had vanwege de zweer.
Hoefkneuzing is erg pijnlijk dus pas gaan rijden natuurlijk als je paard weer helemaal OK is.

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:13

Ik heb geen ervaring met jouw hoefschoenen dus of die een nacht aan kunnen weet ik niet. Ik weet wel dat die van mij het wel kunnen, kijk eens naar het merk Equine Fusion. Ik vind ze ook makkelijk aan te trekken dus misschien lukt dat je bijrijder ook wel, maar het is met deze schoenen dus ook geen ramp om ze gewoon wat eerder aan te doen. Zou dan denk ik wel eerst wat opbouwen met het aantal uur en bijv eerst een paar middagen proberen, waarna je controleert op drukplekken.

Je zou ook nog een mailtje kunnen sturen aan Klaas Feuth van hoofwear.com, hij weet alles van hoefschoenen en kan je denk ik goed adviseren in deze situatie welke schoenen nog meer geschikt zijn!

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:08

Storm2009 schreef:
Zo! Voor iemand die kotst van dit soort berichten kun je er zelf ook wat van. Je vraagt advies, je krijgt advies maar blijkbaar niet het advies dat je hoopt.

Blijf je zelf ook even respectvol? Thanks


het gaat mij om de berichten van mensen die niet lezen. en diegene waarop ik reageerde, aeolusnr1, heeft duidelijk niet gelezen en doet alsof ik mn paard mishandel. suggereert dat ik ze permanent aan laat terwijl het duidelijk een vraag was van mij en voor 1-2x in de week een paar uur totdat ik nieuwe schoenen had. daarna suggereert ze dat ik op een kreupel paard ga rijden.

en vervolgens nog de mededeling: wordt wakker en verzorg je paard correct, niet zoals je nu bezig bent?? nou sorry hoor, maar dan mag ik niet boos worden? :(

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:14

Chouchou schreef:
Ik heb geen ervaring met jouw hoefschoenen dus of die een nacht aan kunnen weet ik niet. Ik weet wel dat die van mij het wel kunnen, kijk eens naar het merk Equine Fusion. Ik vind ze ook makkelijk aan te trekken dus misschien lukt dat je bijrijder ook wel, maar het is met deze schoenen dus ook geen ramp om ze gewoon wat eerder aan te doen. Zou dan denk ik wel eerst wat opbouwen met het aantal uur en bijv eerst een paar middagen proberen, waarna je controleert op drukplekken.

Je zou ook nog een mailtje kunnen sturen aan Klaas Feuth van hoofwear.com, hij weet alles van hoefschoenen en kan je denk ik goed adviseren in deze situatie welke schoenen nog meer geschikt zijn!


ik was er al achter dat het geen goed idee was om de schoenen aan te laten. zeker die van mij niet. die zit met 3 sluitingen vast waarvan 1 riempje die in zn kootholte loopt. heb wel gaiters maar die krijgt de bijrijder waarschijnlijk niet uit en gaat misschien broeien.

bedankt voor de link. ga hem eens mailen. zie ook nog andere staan die misschien een optie zijn voor reuma handjes.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:51

Tieme schreef:
Mijn paard is nu een paar jaar ijzerloos. Vorige week liep hij kreupel aan 1 voorbeen. Volgens de DA was het waarschijnlijk een zoolkneuzing en hij vond hem tekort bekapt. (Is natuurlijk bekapt en daar was hij op tegen. Zagen ze alleen ellende van).. (...)
Nu wil ik zn hoeven even beschermen tijdens het buitenrijden.


Aangezien je je openingspost zo formuleert als hierboven staat er door het gebruik van 'nu wil ik' vrijwel letterlijk dat jij nu met een paard dat vorige week nog kreupel was en te kort bekapt wil gaan rijden. Als een paard echt een zoolkneuzing heeft én te kort bekapt is, dan is dat echt niet binnen een week allemaal weer genezen en aangegroeid en dus staat er in je openingspost dat jij nu met jij nog niet herstelde paard wil gaan rijden.
Je mag best kritiek hebben op de felheid waarmee Bokkers reageren, maar zorg dan wel voor een openingspost die duidelijk is en maar op 1 manier te lezen is, want nu is het logisch dat jouw post reacties oproept over het rijden op kreupele paarden, dat staat er namelijk gewoon. :)

Ik heb het trouwens even voor je opgezocht, maar de schoenen die ik 's nachts om liet waren die van Equine Fusion Ultimate. Het voordeel daarvan is dat de sluiting alleen uit klittenband bestaat en al het klittenband op de voor/zijkant van de hoef zit en niet in de kootholte. We hebben namelijk ook andere types gepast maar die hadden een hard stuk klittenband in de kootholte en zeker paarden met weke koten die erg ver doorzakken geeft dat schuurplekken in de kootholte. De Equine Fusion Ultimates hebben in de kootholte gewoon een zachte kous.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: hoefschoenen nacht aan laten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:14

Ik zou het niet doen, of misschien, indien echt niet anders mogelijk... MISSCHIEN een schoen zoals de Dallmer clog. Mocht het niet anders kunnen dan héél misschien... of ik zou een "plakijzer" overwegen. Een kennis heeft kunststof ijzers laten onderkleven in een soortgelijke situatie en dat is haar toen wel goed meegevallen.

Maar als het niet nodig is...

Pluk de dag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DPTomboy, JackAebe, RanjaRietje, xRooss en 5 bezoekers