Jongeren gratis met de trein door Europa

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 18:42

Hoi allemaal,
Ik zag vandaag op het nieuws dat er plannen zijn om jongeren van 18 jaar een maand lang gratis door Europa te laten reizen met de trein.

Ik zelf zou het een heel goed en leuk idee vinden, maar als het ooit echt zou gebeuren zou ik al te oud zijn.

Nu zag ik dat er veel mensen tegen het plan zijn. Daardoor vraag ik me af hoe de bokkers erover denken en waarom.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:49

En van welk geld wordt dat betaald?
Ik vind het prima dat jonge mensen wat van de wereld moeten kunnen zien maar zet er iets tegen over.. een prestatie oid maar gratis.. nee dat vind ik ook geen top plan

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:52

Ik meen dat het meer dan een miljard euro zou kosten, dat hoorde ik op de radio.
Een hoop geld om jongeren gratis cultureel te onderwijzen, want daar gaat het om.
Dat ze eens verder kijken dan hun eigen land, en ander culturen en waarden/normen zien.
Het is niet bedoeld voor leuke reisjes of iets dergelijks.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:54

eerst maar eens zien dat de MBO ers jonger dan achttien gratis naar school kunnen he :+

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 18:57

sassefras schreef:
eerst maar eens zien dat de MBO ers jonger dan achttien gratis naar school kunnen he :+

Beetje off-topic maar dat is vanaf januari zo...

Twee miljard euro is inderdaad erg veel geld. Heb me er zelf niet zo goed over ingelezen oid. Dat het is om over andere culturen te leren begrijp ik, zou dat zelf graag willen. Helaas heb ik het geld er niet voor nu ik studeer.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:15

Ik denk dat dit een gevalletje studiefinanciering wordt. Er gaan jongeren komen die dit serieus gebruiken waarvoor het bedoeld is, maar ik denk nog meer jongeren die dit zien als een gratis vervoermiddel om hun citytrip te kunnen doen. Ik zou ook een trip gaan doen door verschillende steden, maar niet met cultureel doeleind. Net zoals veel jongeren hun studiefinanciering gebruikte voor stappen etc.

CastaMickey

Berichten: 7256
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:29

Geef mij dan maar stufi terug ;)

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 20:14

CastaMickey schreef:
Geef mij dan maar stufi terug ;)

Ja dat zou ik ook het liefst hebben :)

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:33

Stop dat geld alsjeblieft in het oplappen van je Nederlandse onderwijssysteem. :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:49

Waarom alleen voor jongeren?
Ik als belastingbetalende oudere heb ook nog amper wat van Europa gezien omdat het te duur is maar mag het dan wel voor andere gaan betalen?

Stop het dan in de zorg.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:50

Stop het geld maar in beter betaalbaar OV dacht ik, heeft iedereen wat aan

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:53

Ov loopt hier nauwelijks.
Leuk in de (rand)stad. Elders ook niet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:39

bruintje123 schreef:
Ov loopt hier nauwelijks.
Leuk in de (rand)stad. Elders ook niet.


Behalve dat de treinen tijdens de spits overvol zijn valt het best mee toch?? Of ligt dat aan waar ik woon...

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:41

CastaMickey schreef:
Geef mij dan maar stufi terug ;)

Dan kon ik wel fatsoenlijk school betalen zonder schuld. Dat duizenden malen liever dan zon rondreis

Be happy eat a snackkie

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:43

speedfiets_2 schreef:
CastaMickey schreef:
Geef mij dan maar stufi terug ;)

Dan kon ik wel fatsoenlijk school betalen zonder schuld. Dat duizenden malen liever dan zon rondreis


Dat is waar, maar dan hadden we zeer waarschijnlijk ook zelf geld om zo'n reis te maken.
Ik zou ook liever de stufi terug willen.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Anoniem

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:44

Jongeren kunnen imo al vrij voordelig door Europa reizen dmv een Interrail pas, dus het lijkt mij zeer overbodig om dat gratis te maken. Het Nederlandse OV systeem kan ook wel een flinke investering gebruiken en volgens mij zijn er genoeg andere zaken waar we dat geld wel in kunnen steken.

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:45

Nee, dat is een leuk plan als de overheid genoeg geld zou hebben, maar nu vind ik het best een raar idee.

Ik moet mijn hele studie zelf gaan betalen, laat ze dat eerst maar weer terugdraaien, zodat ik gewoon studie ontvang.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:46

Inderdaad interrail kost geen kont.

Be happy eat a snackkie

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:51

Emmaa_ schreef:
Jongeren kunnen imo al vrij voordelig door Europa reizen dmv een Interrail pas, dus het lijkt mij zeer overbodig om dat gratis te maken. Het Nederlandse OV systeem kan ook wel een flinke investering gebruiken en volgens mij zijn er genoeg andere zaken waar we dat geld wel in kunnen steken.


speedfiets_2 schreef:
Inderdaad interrail kost geen kont.


Dat het geld naar genoeg andere dingen zou kunnen gaan klopt. Maar dat een interrail 'niks' kost ben ik het niet mee eens. Je hebt goedkope one country passen voor een week aan reisdagen, maar dit is in landen als Hongarije & Bulgarije. Voordat je daar eens bent ben je ook al veel geld kwijt en dat nog een keer voor de terugreis. En voor een global pas betaal je bijna 200 euro voor 5 reisdagen. Dat vind ik behoorlijk veel geld voor een student als ik eerlijk mag zijn....

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Anoniem

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:03

Daarom zei ik ook 'vrij' voordelig. Het is inderdaad niet goedkoop, maar het is wel een goedkopere manier voor jongeren om te reizen dan als ze alle treinkaartjes zelf zouden betalen. Reizen is nou eenmaal niet goedkoop en ik vind jongeren gratis door heel Europa laten touren niet de manier om ze te leren dat sommige dingen in het leven geld kosten en dat je daarvoor moet sparen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:06

Barbet schreef:
Ik meen dat het meer dan een miljard euro zou kosten,

Zolang er geen extra treinen hoeven te rijden valt het met de kosten wel mee. Het is dat de meeste spoorwegen geprivatiseerd zijn, die rijden liever half vol met betalende passagiers dan dat ze ook nog een paar niet betalende reizigers meenemen. Maar met wat beperkingen wat betreft seizoen en tijdstippen moet het toch mogelijk zijn om de ergste overlast voor betalende reizigers te voorkomen?

En wat is cultuur? In Parijs naar de Mona Lisa gaan staan staren is cultuur. Maar of je de Fransen beter leert kennen? In Parijs gaan stappen kom je met andere jongeren in contact. Met Parijzenaren, maar ook de Hongaar die met deze pas naar Parijs ging en de Italiaanse. Zo leer je dus je mede-Europeanen beter kennen, kan ik alleen maar voorstander van zijn.


Zo heb ik jaren geleden een artikel gelezen over Grieks-Cypriotische en Turks-Cypriotische jongeren die met elkaar in contact gebracht werden. Bleken "zij van de andere kant" ook normale mensen te zijn met dezelfde problemen. En geen 'demonen' zoals ze na een leven lang scheiding, propaganda en vooroordelen in gedachten hadden.

Ikzelf ben een jaar of wat geleden voor het eerst naar het voormalige Oostblok geweest. Landen waar je toen al zonder grenscontrole binnen reed en waarvan er nu meerdere zelfs al de Euro hebben. Opgegroeid in de tijd van de koude oorlog had ik weinig met het Oostblok. Ik vond het een fascinerende trip, ben er inmiddels met het gezin op vakantie geweest en zou er graag nog veel meer van zien.

Joy_Mennings

Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:08

Emmaa_ schreef:
Daarom zei ik ook 'vrij' voordelig. Het is inderdaad niet goedkoop, maar het is wel een goedkopere manier voor jongeren om te reizen dan als ze alle treinkaartjes zelf zouden betalen. Reizen is nou eenmaal niet goedkoop en ik vind jongeren gratis door heel Europa laten touren niet de manier om ze te leren dat sommige dingen in het leven geld kosten en dat je daarvoor moet sparen.


Ik had je eigenlijk gequote over dat stukje dat het beter aan andere dingen besteed kon worden ;) En dat ik het redelijk duur vond was meer een reactie op de quote onder je ;)

Dat jongeren het moeten leren snap ik en ben ik het met je eens. Maar het word wel erg lastig voor de HBO en WO studenten door het nieuwe onderwijssysteem.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Anoniem

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:16

Oh op zo'n manier, ja dan begrijp ik hem :))

Ben het met je eens hoor, er worden van studenten heel veel privileges afgepakt die ze eerder wel hadden, en hoewel dit een mooie tegemoetkoming zou zijn vind ik het ook niet realistisch. Ik was niet voor het afschaffen van de basisbeurs maar tegelijkertijd vind ik het wel belangrijk dat studenten zich realiseren dat het een privilege is dat ze zo veel krijgen van de overheid en dat het zo gestimuleerd wordt om te gaan studeren. We mogen gratis door heel NL reizen en we kunnen daarnaast ook nog eens tegen extreem lage rente lenen bij DUO, mogen 30 jaar doen over het terugbetalen en als het even niet lukt dan komt die terugbetaling gewoon stil te staan. Ik zie niet helemaal in waarom gratis door heel Europa reizen daaraan toegevoegd moet worden eigenlijk :o

onbarefeet

Berichten: 3272
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Jongeren gratis met de trein door Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:18

Ik zou het persoonlijk geweldig vinden, maar komop, dat is toch niet haalbaar.. :=

Marion_

Berichten: 1283
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:20

Joy_Mennings schreef:
Emmaa_ schreef:
Jongeren kunnen imo al vrij voordelig door Europa reizen dmv een Interrail pas, dus het lijkt mij zeer overbodig om dat gratis te maken. Het Nederlandse OV systeem kan ook wel een flinke investering gebruiken en volgens mij zijn er genoeg andere zaken waar we dat geld wel in kunnen steken.


speedfiets_2 schreef:
Inderdaad interrail kost geen kont.


Dat het geld naar genoeg andere dingen zou kunnen gaan klopt. Maar dat een interrail 'niks' kost ben ik het niet mee eens. Je hebt goedkope one country passen voor een week aan reisdagen, maar dit is in landen als Hongarije & Bulgarije. Voordat je daar eens bent ben je ook al veel geld kwijt en dat nog een keer voor de terugreis. En voor een global pas betaal je bijna 200 euro voor 5 reisdagen. Dat vind ik behoorlijk veel geld voor een student als ik eerlijk mag zijn....


Ik ben voor nog geen 300 euro en 10 dagen in de trein vanuit Nederland, via Denemarken naar het noorden van Zweden gereisd en via Noorwegen weer terug.. Sommige delen van mijn reis zouden los al 100-150 euro kosten. Zo'n pas kost dus in vergelijking met wat het normaal kan kosten dus wel echt maar bar weinig ;)

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chamion, majemalo, sasja0705 en 6 bezoekers