Blijvende traanogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:21

Dag allemaal,

mijn paard heeft nu al een tijdje last van traanogen/geirriteerde ogen. Steeds als ik er ben maak ik dit schoon met een handdoek en afgekoeld gekookt water maar de ogen blijven tranen/vies worden. De viezigheid die uit de ogen komt is helder en verder zijn er geen gekke dingen te zien aan de ogen. Geen verdikkingen, rode randen of irritaties.

Ik vraag mij af of ik mijn paard iets kan geven ter ondersteuning van zijn weerstand/immuunsysteem en na een beetje rondspeuren op internet kwam ik uit op dingen zoals Echinacea, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Normaliter ben ik niet van de poeders/olie/supplementen maar ik dacht misschien kan ik hem in dit geval toch wat extra's toestoppen.

Graag hoor ik jullie ervaringen, tips en tricks. Er is redelijk wat aanbod aan supplementen op het internet te vinden dus ik zie nu even door de bomen het bos niet meer... :)


_Liv

Berichten: 244
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:25

Ik zou toch de dierenarts erbij halen!

Mijn pony had dit ook, ik heb ook eerst zelf vanalles geprobeerd en na een aantla weken toch de arts gebeld. Het bleek toen toch dat er iets beschadigs was, alleen dat was zo met het blote oog niet te zien.

Nu zijn we alweer 2 weken bezig met om de 2 uur druppelen en mag de pony alleen maar in het donker staan. Het had niet veel gescheeld of madam was op de kliniek terecht gekomen.

Ogen zijn zo belangrijk!

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:26

Ogen laten uitspuiten!
Heb ik bij mijn merrie ook laten doen en het is nu over :j

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:27

Bedankt voor de reacties! Heb zelf er wel over getwijfeld inderdaad. Uiteindelijk besloten om het nog even aan te kijken maar jullie hebben gelijk, toch maar even een belletje plegen naar de arts.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:29

NinaCharlie schreef:
Bedankt voor de reacties! Heb zelf er wel over getwijfeld inderdaad. Uiteindelijk besloten om het nog even aan te kijken maar jullie hebben gelijk, toch maar even een belletje plegen naar de arts.


Die van mij had er in de zomer veel meer last van dan nu. Heeft jouw paard dat ook?

Anoniem

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:30

Mijn paard had dit ook enorm in de zomer aan 1 oog. Veel prut en de vliegen maakten dr gek. Heb dagelijks schoongemaakt met afgekoelde kamillithee, nu heeft ze echt nergens meer last van. :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:33

Ik heb dit paard nu 6 jaar en het is deze zomer begonnen. :j Heb het idee dat het is begonnen met irritatie van de vliegen inderdaad maar nu houdt het aan.

Het is dan ook niet extreem, heb ook wel paarden gezien die echt sporen van tranen over hun gezicht hadden lopen. Dat heeft de mijne gelukkig niet maar toch lijkt het me vervelend voor het paard. Plus dat de tranen/prut echt aankoekt wat me ook wel irritant lijkt voor hem en het is amper schoon te krijgen.

Kamillethee heb ik inderdaad over gelezen, dank voor de tip! Dat ga ik doen tot de da komt. Ga een afspraak maken voor na het weekend. :j

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:41

Ik denk dat voor jou uitspuiten toch de beste optie is. Kamillethee zal vast wel helpen, maar het gaat er niet blijvend mee over. Je moet de oorzaak verhelpen :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:45

Inderdaad :j

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:46

Waarschijnlijk traanbuisjes verstopt, kan de dierenarts doorspuiten. Heel vreemd om te zien in de neusschelp zit een klein gaatje, valt echt bijna niet op, hier gaat een heel dun slangetje in en wordt dan zo weer opengespoten zeg maar.
Zou dit toch even laten checken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:48

Dat klinkt inderdaad vreemd maar klinkt ook als een logische oplossing.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:54

jobamara schreef:
Waarschijnlijk traanbuisjes verstopt, kan de dierenarts doorspuiten. Heel vreemd om te zien in de neusschelp zit een klein gaatje, valt echt bijna niet op, hier gaat een heel dun slangetje in en wordt dan zo weer opengespoten zeg maar.
Zou dit toch even laten checken.


Ik vond het inderdaad ook erg eng om te zien toen ik het voor de eerste x zag :=

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:56

Ik adviseer wel om er een DA even te laten kijken en niet "nog even aan te kijken". Daar duurt het al veel te lang voor.

Elk probleem betreffende de ogen van een paard moet worden gezien als spoedeisend omdat er snel onherstelbare schade kan ontstaan met zelfs algehele blindheid tot gevolg. Het is dan ook heel belangrijk direct de dierenarts te waarschuwen bij verdenking van een oogprobleem. Hoe eerder de arts een diagnose kan stellen, des te eerder er met een passende behandeling begonnen kan worden.

Veel voorkomende oogproblemen bij paarden

Slijmvliesontsteking/Conjunctivitis ("vliegen oog") en mogelijk daardoor verstopte traanbuis
Hoornvliesbeschadiging
Maanblindheid
Ooglidverwondingen
Tumoren

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/o ... j-paarden/

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:59

Die link zat ik inderdaad net te bekijken Babootje :j Contact met de arts is inmiddels gemaakt, ik word teruggebeld over het maken van een afspraak.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:05

Hier ook tranogen bij paardlief. Al vanaf dat ik haar heb heeft ze daar last van en in de zomer erger dan in de winter.
Dierenarts van dierenhospitaal bijgeweest, hoornvlies met contrastvloeistof gecontroleerd, traanbuizen doorgespoten zaten niet verstopt 2 soorten zalf geprobeerd maar geen resultaat. Conclusie gewoon gevoelig op haar ogen en gelukkig niets aan de hand maar wel een dagelijks klusje om het netjes schoon te houden.
Ik gebruik hiervoor ongeparfumeerde sensitive babydoekjes.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:08

Wat vervelend dat het geen resultaat gaf Patt, zo te zien heb je er alles aan gedaan om oogproblemen uit te sluiten. Fijn dat het niks ernstigs bleek. +:)+

Skessa_
Berichten: 10600
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:11

Mijn paard heeft het ook gehad, zou ook even de da erbij halen. Traanbuisjes waren verstopt. Ze is er met zo'n slangetje door geweest en gespoeld en moest daarna haar ogen nog blijven zalven.


Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:22

Wat vervelend, mijn oude paard had er ook regelmatig last van.
Dierenarts heeft er niets aan kunnen doen toen.
Dus zelf maar gaan dokteren, ik stuite toen op kamille thee.
2 keer per dag depte ik zijn oog met een gaasje en na een week begon zijn ook er al rustiger uit te zien.

Maar haal er eerst een dierenarts bij of bel in iedergeval eerst even met de DA ;)

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:13

NinaCharlie schreef:
Die link zat ik inderdaad net te bekijken Babootje :j Contact met de arts is inmiddels gemaakt, ik word teruggebeld over het maken van een afspraak.


Goed van je! Je weet nooit wat de oorzaak precies is en je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Bij die van mij was het "foute boel" Uveitis (ontsteking van de uvea in het oog). Erg pijnlijk; je kunt bij uveitis wel een beetje aan het oog zien. Het knippert veel, het is wat dik rond het oog en het oog traant en de pupil is heel klein (van de pijn)
Ik had er wel snel een arts bij dus er is geen schade aan het oog opgetreden. Steeds terugkerende uveitis noem je maanblindheid. Eerst regulier behandeld op de ontsteking. Over de oorzaak kunnen ze niet veel zeggen. Ik ben daarom daarna bij Laarakkers (holistische praktijk) geweest op te proberen de oorzaak van de ontsteking te achterhalen. Bleek herpes te zijn. Dat behandeld met L-lysine en weerstandsverhogers en de ontsteking is niet meer terug gekeerd gelukkig.

Hopelijk valt het bij jouw paard wel mee. Als beide ogen tranen verwacht ik geen uveitis omdat dit meestal maar aan 1 oog optreedt; maar je weet het nooit natuurlijk.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:27

Bedankt (weer) voor je uitgebreide reactie Babootje. Wat een verhaal zeg! Gelukkig was je er op tijd bij. De term maanblindheid ken ik wel maar heb me er nooit in verdiept. Interessant onderwerp wel. Je hebt gelijk, je weet maar nooit. Na alle reacties hier ben ik er toch niet zo gerust op. Blij dat ik toch de keuze heb gemaakt voor het openen van een topic, anders was ik zelf nog even aan het kwakkelen gegaan.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:47

Maanblindheid zou ik zeker niet uitsluiten... hebben wij hier ook gehad en begon ook met tranen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:50

Laat je ons weten of de dierenarts er wat mee kon?

Mijn beide ponys hebben het nu ook, maarja, weersveranderingen......
Ze hebben niet echt vieze ogen maar ik zie wel altijd nu afgelopen 2 weken een 'doorloop'vlek op hun koppie. Alsof ze gehuild hebben....

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:53

Absoluut Toydoll, ik zal hier zeker blijven posten. In de tussentijd zijn meer ervaringen altijd welkom.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:01

Hmm hier ook traanogen, dacht dat het gewoon van de vliegen kwam maar twijfel nu toch of ik de dierenarts erbij moet halen. Mijn paard heeft het al een jaar in meer of mindere mate, het was heel erg toen ik haar kreeg en is veel minder geworden maar gaat niet helemaal weg. Dierenarts dacht niet dat het wat ergs was zo op het eerste gezicht en zei schoonmaken toen ze er voor wat anders was. Hmm..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 14:03

Azmay ik dacht ook in de eerste instantie dat het door vliegen kwam. Daarna gooide ik het op het frissere weer, vooral 's nachts. Of een lagere weerstand. Maar door de reacties in dit topic zie ik nu dat ik er erg voorzichtig mee moet zijn. Dus ik zou zeggen....bij twijfel, laat het ook checken :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, DemiSisa, Furst, janneke_S, LiannePuthzy, mystery3434, xTammyy en 60 bezoekers