Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 00:42

Ik heb alle zoekwoorden die ik kon bedenken gebruikt om het antwoord op mijn vraag te zoeken, maar ik kan geen artikel vinden die kan aantonen wat het verschil maakt in de galop per paard.

Klinkt misschien een beetje als een vergezochte vraag O:)
Maar ik heb het nodig als bron voor mijn profielwerkstuk, en misschien zijn er mensen op bokt die wel een artikel hierover kennen.
Of misschien kunnen uitleggen wat nou het verschil maakt bij paarden dat ze allemaal anders galopperen.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje goed geformuleerd is :P en alvast bedankt voor het lezen van deze post.

Spoiler:
Ik hoop dat dit topic juist is geplaatst

Hey, jij ook hier?



Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 01:24

Ligt aan zoveel dingen... Net zoals mensen allemaal een uniek 'loopje' hebben, hebben paarden dat ook.

Oa verschillen in bouw zoals opwaarts/neerwaarts gebouwde romp, lengte van de benen, hoek van de achterbenen, hoe soepel de rug en gewrichten zijn, hoeveel een paard van nature onderspringt, maar ook dingen als leeftijd, training en gezondheid.

Een fries heeft een compleet andere bouw als een quarterhorse, en de galop is dus ook heel verschillend, kijk maar eens filmpjes op youtube.
Voor western pleasure wil je ook weer een hele andere galop als voor GP dressuur, en een deel daarvan is training. Ook heel makkelijk te bekijken op youtube. :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:25

F-AM --> STW

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:35

Wat bedoel je precies met verschil in galop? Want de beenzetting is gewoon hetzelfde bij verschillende paarden. Verder heeft zoals al gezegd ieder paard zijn eigen manier van bewegen, net zoals ieder mens. Dat is niet echt iets waar je verder veel mee kan want dat is ook afhankelijk van het moment, mate van africhting, misschien wel de manier van opfokken etc etc. Die 3 jarige van vandaag kan over 3 jaar heel anders bewegen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 22:52

Bedankt voor de reacties, ik bedoel met verschil in galop het verschil in de bouw van een paard. En wat maakt (vooral in de bouw van het paard) het verschil tussen de galop van het ene paard en het andere paard.

Hey, jij ook hier?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:10

tabaflab schreef:
Bedankt voor de reacties, ik bedoel met verschil in galop het verschil in de bouw van een paard. En wat maakt (vooral in de bouw van het paard) het verschil tussen de galop van het ene paard en het andere paard.


Dat kan je denk ik niet onderzoeken. Tenminste niet op een redelijk kleine schaal. Om zoiets te onderzoeken moet je namelijk alle overige factoren zoveel mogelijk uitsluiten. Dus je hebt paarden nodig van dezelfde leeftijd, op dezelfde manier opgegroeid, op een gelijk niveau op een gelijke manier gereden. Wil je dan binnen een ras kijken naar verschillende in bouw of juist verschillen tussen rassen, afhankelijk daarvan heb je paarden nodig met bepaalde kenmerken. Dan moeten alle dieren eigenlijk veterinair gecheckt zijn want dingen als scheefheid, problemen in de wervelkolom of si-gewricht, beginnende artrose of gewoon een slechte smid kunnen onwijs veel invloed hebben op de beweging en met name de galop. Dat ga je nooit kunnen afbakenen op een manier passend bij een profiel werkstuk.
Advies van mij, kies een onderwerp waar je zelf al veel meer van weet en dat makkelijk tot een klein en duidelijk geheel af te bakenen is. Met een eenduidige, niet voor andere interpretatie vatbare hoofdvraag. Dan is het alsnog meer dan genoeg werk maar dan is het veel makkelijker om een rode draad in je werkstuk te behouden en tot een behapbare conclusie te komen. Onderwerpen zoals dit kan je beter laten liggen voor bv een masterstudent met jaren ervaring in het doen van wetenschappelijk onderzoek en veel meer tijd en mogelijkheden.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Info gezocht over verschillen in de galop per paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:13

Ik denk dat ts meer doelt op bijv: paarden met een steil achterbeen hebben vaak ook een wat stijvige galop. Nu heb je uitzondering op de regel maar laten we het even over nature hebben.

Een neerwaarts gebouwd paard zal geen opwaartse galop hebben zoals een bijv ouderwetse haflinger

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers