Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 19:28

*Rijksoverheid
Afbeelding
Foto door Amanda



Staatssecretaris van Economische Zaken, Martijn van Dam, heeft kamervragen over het couperen van paardenstaarten die zijn ingezonden door de diverse politieke partijen beantwoord. Hij geeft aan bestuursrechtelijk te gaan handhaven op het tentoonstellingsverbod van gecoupeerde paarden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) doet momenteel onderzoek en heeft controles uitgevoerd op tentoonstellingen in Zeeland en Limburg. Wanneer er overtredingen worden geconstateerd kan hier bestuursrechtelijk worden opgetreden door bijvoorbeeld het opleggen van een last onder dwangsom. Het couperen van paarden is een verboden lichamelijke ingreep, tenzij de ingreep uit diergeneeskundige noodzaak wordt verricht. In geval van het aantreffen van een gecoupeerd paard op een tentoonstelling zal de organisator van de tentoonstelling c.q. de houder van het paard moeten kunnen aantonen niet in overtreding te zijn door middel van een diergeneeskundige verklaring waaruit blijkt dat het dier op grond van een diergeneeskundige verklaring is gecoupeerd.

"Ik vind het altijd teleurstellend dat een sector, welke sector dan ook, niet in staat is zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en daarop vervolgens aangesproken moet worden middels handhaving. Om deze reden ben ik ook begonnen met het bestuursrechtelijke handhaven. Het couperen van dieren zonder diergeneeskundige noodzaak is in Nederland niet toegestaan en ik bestempel het als een vorm van verminking", aldus Van Dam. "De KVTH kan het deelnemen aan tentoonstellingen met gecoupeerde paarden in haar wedstrijdreglementen uitsluiten. Hiermee zou mogelijk een deel van het probleem opgelost kunnen worden. Van belang hierbij is dat naast de KVTH ook andere organisatoren van tentoonstellingen deze uitsluiting in hun wedstrijdreglementen opnemen. Voor mij doet een eventueel onderscheid tussen een dier dat afkomstig is uit het buitenland, dan wel een dier dat in het buitenland is gecoupeerd, er niet toe. Ik ben van mening dat in beide gevallen het dier niet mag deelnemen aan een in Nederland georganiseerde keuring of tentoonstelling indien het couperen niet heeft plaatsgevonden op grond van een diergeneeskundige noodzaak."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:08

En onderaan de streep veranderd er dus 0,0 _-:( ;( want al die paarden die legaal over de grens worden gecoupeerd krijgen allemaal braaf zo'n veterinair attest mee.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:37

Tja, laat ze eens hun normale verstand gaan gebruiken, nergens lopen paarden zonder staarten rond en die trekpaarden hebben allemaal "medische" problemen met de staart, ze zijn ziende blind daar in Den Haag.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:41

zonde een gemiste kans! in Kronenberg dit jaar volop gecoupeerde staarten....

gewoon verbieden /uitsluiten van keuringen...dat ene paard die ooit (en die % zijn te verwaarlozen die ooit een ongeluk krijgt dat staart geamputeerd moet worden die heeft dan pech..). Jammer risico van het "vak"

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:42

Tsja.. héle knullige paarden. Met hele onhandige eigenaren. Steeds die staart tussen de deur :=

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:43

Inderdaad, totaal verbod op couperen, moet de staart er af door een ongeval, jammer dan maar dan ben je niet welkom op welke tentoonstelling dan ook. Reken er maar op dat er dan in een keer geen ongevallen meer gebeuren, als me nu met z'n allen die staatssecretaris eens aan gaan schrijven!!!! Lijkt me een strak plan, ga het morgen meteen doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:44

bigone schreef:
Tja, laat ze eens hun normale verstand gaan gebruiken, nergens lopen paarden zonder staarten rond en die trekpaarden hebben allemaal "medische" problemen met de staart, ze zijn ziende blind daar in Den Haag.


Ja inderdaad!

En als je dan over de grens in Duitsland die mooie Rheinisch Deutsche Kaltblut-paarden ziet met volle staarten, en dat al jaren (!) kun je toch echt wel bedenken dat dit in Nederland ook gewoon moet kunnen.

Het is makkelijker een gewond lichaam te helen dan een gewonde ziel!


cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:51

Het gaat niks uithalen want de paarden worden allemaal over de grens gecoupeerd en krijgen zo'n mooi briefje van de DA erbij. Daar kunnen ze dus op een keuring niks mee doen qua uitsluiting.
Ze moeten het probleem bij de (staart) wortel aanpakken! Geen enkel ander paard heeft geen staart. Dus een medisch attest is onzin! Die staarten horen eraan. Punt. Algeheel verbieden op keuringen. Medisch papiertje of niet.

Heb jij net dat ene paard die toevallig wel tussen de trailerklep is komen te zitten is dat heel jammer. Dat is het gevolg van jullie eigen domme clubje.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 08:58

Het is helemaal niet de bedoeling te gaan handhaven, dit is uitsluitend bedoeld als aandachtstrekker. Het is verkiezingstijd.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Wodan198021
Berichten: 71
Geregistreerd: 18-04-14

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:28

Ik heb op een paardendag ooit eens een discussie gehad met zo'n "liefhebber"van trekpaarden.
Ik maakte een opmerking dat het dier veel mooier zou zijn als haar hele staart er nog aan had gehangen(en gelukkiger) en de man reageerde met" dat het zo hoorde.
Mijn reactie dat als ze met staart worden geboren dat deze er dan ook gewoon aan hoort te blijven,vond hij"dom"
Want met mennen slaan ze de staart over de leidsels,waarop ik zei,de staart kunt u tijdens het mennen ook vastzetten(gebeurt in de drafsport wel) of beter nog,goed opletten!
Kortom,het zijn gemiddeld oudere mensen die deze dieren houden/fokken en deze houden vast aan de leidraad van vroeger.
Gewoon alles zonder staart uitsluiten van de keuring en de eigenaar een (flinke)bekeuring geven vanwege deze dierenmishandeling.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:33

cp112 schreef:
Het gaat niks uithalen want de paarden worden allemaal over de grens gecoupeerd en krijgen zo'n mooi briefje van de DA erbij. Daar kunnen ze dus op een keuring niks mee doen qua uitsluiting.
Ze moeten het probleem bij de (staart) wortel aanpakken! Geen enkel ander paard heeft geen staart. Dus een medisch attest is onzin! Die staarten horen eraan. Punt. Algeheel verbieden op keuringen. Medisch papiertje of niet.

Heb jij net dat ene paard die toevallig wel tussen de trailerklep is komen te zitten is dat heel jammer. Dat is het gevolg van jullie eigen domme clubje.


Schijnt dat er ook Nederlandse dierenartsen zijn die dat gewoon doen :=

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:56

Ik heb mijn lidmaatschap van de KVTH om deze reden opgezegd. Elke keer de verschrikkelijke foto's in het lidmaatschaps blad. Een paar jaar geleden zag je nog best vaak een staart bij de toppers. Maar de laatste twee jaar was er nog maar af en toe een die in de top mee deed.
En toe was ik er klaar mee. Maar ben idd bang dat er niets gaat veranderen.
De regering snap er niets van en snap dus niet dat amputeren van de staart bij andere paardenrassen zelden voorkomt. En dat het dus verdacht is dat het bij deze paarden zoooooo vaak wel gebeurd.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:00

Ik begrijp niet waarom men zonodig om medische gronden een uitzondering ten opzichte van keuring moet maken. Je gaat toch ook niet met je ruin naar de hengsten keuring? Dat gaat dan ook niet meer.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:50

Ik dacht heel even, jeej, er gaat eens iets veranderen.. maar helaas.. strengere controles heeft totaal geen zin als een papiertje van een DA genoeg is om een paard mee te laten doen. Genoeg corrupte DA's die daar aan mee werken, ik hoorde zelfs dat er in het bestuur een DA zit die dus ook voor couperen is 8)7 _-:(

Als je bij een hondenshow komt dan zie je ook geen enkele gecoupeerde staart meer, dan heb je gewoon pech, medisch of niet..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kinel
Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:25

Ook ik vertrek per einde van dit jaar bij de kvth omdat ik dit gelamenteer zo moe ben. Ga over naar de nhps met mijn haffie denk ik.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:12

Met Haflingers heb je die keuze idd. Met je trekpaard zijn er weinig andere opties volgens mij.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:53

Wat ik me altijd afvraag betreffende de politiek en nu ook weer….wat voor info heeft Van Dam dan precies gekregen? Was die info niet compleet (de meerderheid van de Bokkers weet hoe die dieren over de grens gaan om de regels te omzeilen), heeft hij niet meegekregen welke trucjes men uithaalt of heeft hij maar de helft gelezen? Wat weer typisch Nederlands prutswerk, zo schiet het zoals gewoonlijk weer geen meter op!!

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:58

Dit is ook een reden waarom wij zijn weggegaan bij het KVTH en nu bij de NHPS zitten. Ben zo klaar met dat schijnheilige gedoe. Elke vergadering als een lid en/of zelfs een provinciaal bestuurslid dit aanhaalde werd je gewoon belachelijk gemaakt en weggehoond. Zitten echt geen lekkere mensen bij hoor bij de trekpaarden. en deze zitten ook in het bestuur lees voorzitter en secretaris.

Minolda Z1+14 met pensioen.
Fhara van de Smidshof Z2+8 met pensioen
Loletta M1+5
Lenthe Loren M2+9

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 08:21

Ik dacht ook eindelijk goed nieuws te lezen, maar er veranderd inderdaad helemaal niets. Het enige dat helpt is een compleet verbod op gecoupeerde paarden op keuringen vanaf de datum coupeer-verbod. Dat is (meen ik) 2001. Helaas voor de zeldzame die echt zijn staart is kwijtgeraakt door een ongeluk of medische aandoening.

Het verminken van dieren voor de meerdere eer en glorie van de eigenaar is walgelijk en compleet verbieden op tentoonstelling en wedstrijd is het enige wat helpt. Ik heb het overigens niet alleen over paarden, maar ook over honden.

Wat men hier weer te bieden heeft is een doekje voor het bloeden... bah.

Wat is nu precies ME?Dan ben je toch alleen maar moe. -O- http://www.mecvs.net/module-ME_CVS_docs ... t.facebook Te Koop: recreatiemarathonwagen-pony-maat http://www.bokt.nl/markt/ad/450864/recr ... -pony-maat
Teken de petitie https://meisgeensolk.petities.nl/ hartelijk dank namens alle patiënten

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:30

Wodan198021 schreef:
Ik heb op een paardendag ooit eens een discussie gehad met zo'n "liefhebber"van trekpaarden.
Ik maakte een opmerking dat het dier veel mooier zou zijn als haar hele staart er nog aan had gehangen(en gelukkiger) en de man reageerde met" dat het zo hoorde.
Mijn reactie dat als ze met staart worden geboren dat deze er dan ook gewoon aan hoort te blijven,vond hij"dom"
Want met mennen slaan ze de staart over de leidsels,waarop ik zei,de staart kunt u tijdens het mennen ook vastzetten(gebeurt in de drafsport wel) of beter nog,goed opletten!
Kortom,het zijn gemiddeld oudere mensen die deze dieren houden/fokken en deze houden vast aan de leidraad van vroeger.
Gewoon alles zonder staart uitsluiten van de keuring en de eigenaar een (flinke)bekeuring geven vanwege deze dierenmishandeling.


Afbeelding

Of op die broek hoogte netjes recht afknippen is zeker te veel werk voor "die liefhebbers" die wel heel veel moeite doen voor dit:

Afbeelding

Enige reactie die ik kan geven: 8)7

[/list][/size]

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Handhaving tentoonstellingsverbod gecoupeerde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:34

Prachtig, die ingevlochten staart!

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:35

Het zou de KVTH sieren hierin een duidelijke lijn te trekken en gewoon helemaal geen paarden zonder straat toe te laten op de keuringen.

Maar de trekpaardenmannen zullen dan wel massaal opstappen ouzo (ik zou zeggen, ze doen maar).

Triest dat verminking zo in stand gehouden wordt.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:38

KVTH een fikse boete opleggen voor iedere overtreding op een keuring. Dan zal dat gedonder wel snel klaar zijn. Zolang het goed is op stamboekkeuringen verandert er niets. Wat je paardenliefhebbers noemt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:56

Bizzybijtje schreef:
KVTH een fikse boete opleggen voor iedere overtreding op een keuring. Dan zal dat gedonder wel snel klaar zijn. Zolang het goed is op stamboekkeuringen verandert er niets. Wat je paardenliefhebbers noemt :n

Helaas zijn er geen overtredingen. Alle paarden worden legaal in het buitenland gecoupeerd en voorzien van een legaal veterinair attest. Ze maken gewoon gebruik van de mazen in de wet.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:38

Gloa schreef:
Ze maken gewoon gebruik van de mazen in de wet.

Misbruik bedoel je..

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Balou_k, daiswees, DDD3, Dimphyl, Earth, ellen05, Kabayo, KikiCelinevs, Marije112, Nickeltje, Odysseus, Oehlala, Sanne_zepp, Scarremans, sonnie81, SUSANNEx en 66 bezoekers