[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:40

Maar een ronde buik hoort hoor. Uiteraard niet als het een soort opgeblazen skippybal is, dan irriteert er duidelijk iets. Maar gewoon een hooibuik is normaal :)

Oy with the poodles, already


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 17:49

Hilary schreef:
Maar een ronde buik hoort hoor. Uiteraard niet als het een soort opgeblazen skippybal is, dan irriteert er duidelijk iets. Maar gewoon een hooibuik is normaal :)


Het voelt dus als een opgeblazen skippybal, goeie omschrijving haha :D!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:02

woepsie90 schreef:
Hilary schreef:
Maar een ronde buik hoort hoor. Uiteraard niet als het een soort opgeblazen skippybal is, dan irriteert er duidelijk iets. Maar gewoon een hooibuik is normaal :)


Het voelt dus als een opgeblazen skippybal, goeie omschrijving haha :D!


Zo was het hier ook, denk dat het door de combo kuil en zand kwam :j
Werd overigens steeds erger, maar daarna met vlagen minder en weer wat pijnlijker. Mocht soms eigenlijk niet eens wijzen naar haar buik, dan trapte ze naar mijn hand.

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:08

Misschien een keertje testen op cushing. :o

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 18:17

Marcella schreef:
Misschien een keertje testen op cushing. :o


Heb even gelezen over cushing maar van alle mogelijke symptomen is alleen hangende buik correct. Verder komt niks overeen... En het is pas sinds 3 dagen...

Ga het wel in de gaten houden!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:21

Ik denk eerder de overschakeling van gras naar hooi. Mijn ruin had altijd veel moeite met dat soort overgangen. Daarom proberen we nu om ze in de zomer ook hooi te voeren, en in de winter ook dagelijks eventjes op het gras (al is het maar een kwartiertje). Hij is trouwens wel een stuk beter geworden sinds hij bij Den Hoek onder behandeling is; mochten zijn darmen nu opspelen (bij hem vooral te maken aan een iets gevoeligere rug net voor de lendenen en mestvocht / plasje bij de mest), dan geef ik hem een tijdje MicroComp ter ondersteuning.

Oy with the poodles, already

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 18:25

Hilary schreef:
Ik denk eerder de overschakeling van gras naar hooi. Mijn ruin had altijd veel moeite met dat soort overgangen. Daarom proberen we nu om ze in de zomer ook hooi te voeren, en in de winter ook dagelijks eventjes op het gras (al is het maar een kwartiertje). Hij is trouwens wel een stuk beter geworden sinds hij bij Den Hoek onder behandeling is; mochten zijn darmen nu opspelen (bij hem vooral te maken aan een iets gevoeligere rug net voor de lendenen en mestvocht / plasje bij de mest), dan geef ik hem een tijdje MicroComp ter ondersteuning.


Klinkt beetje hetzelfde ja. Denk dat hij die opgeblazen buik nu gewoon niet fijn vindt, heb ik ook heel vaak bij en vlak na het eten en doet echt zeer. Beweging helpt mij wel dus zal bij Harf vast ook helpen.

Had ik net het idee meneer en mezelf met rust te laten om even te ontspannen, moeten we waarschijnlijk toch 'aan de bak' :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:29

Kijk verder dan die dikke buik. Gevoelig met zijn hoeven. Maak anders eens een lijstje van dingen voor jezelf.

Die van mij werd eerst ook niet als cushing paard gezien hij had alleen zichtbaar hangbuikje en op liggende ruggegraad.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 19:30

Marcella schreef:
Kijk verder dan die dikke buik. Gevoelig met zijn hoeven. Maak anders eens een lijstje van dingen voor jezelf.

Die van mij werd eerst ook niet als cushing paard gezien hij had alleen zichtbaar hangbuikje en op liggende ruggegraad.


- Gevoelige voorhoeven sinds ijzers eraf zijn
- Opgeblazen buik sinds paar dagen
- Geen interesse om te werken (langzaam)
- Soms in een vrolijke bui maar meestal gewoon saai en simpel gedrag...
- Stikt in hooi bij te grote mazen & gulzig eten
- Twee bobbels op ruggengraat

Hij eet veel en graag en drinkt goed, zachte glimmende vacht die nu het kouder wordt ietsje dikker wordt, spierloze nek en toplijn, is aangekomen sinds hij van mij is en blijft aankomen, dikke manen en staart, rolt graag in de wei, en heeft vorige week nog als een idioot zijn grasveld omgeploegd tijdens een dolle opgefokte bui samen met de rest van de kudde.

Verder kom ik niet... En voor alles heb ik een verklaring... Vind het lastig om nu in termen als cushing te denken, maar als er meer opvallends bij komt, who knows...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:58

Ik hoop gewoon dat niet zo is hoor, want het is echt niet leuk meer. Maar wel gewoon iets om in de gaten te houden.

Is ook gewoon dat 2 maanden na het starten met medicatie mijn pony weer spierbevangen stond toen was er geen enkele twijfel meer.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:14

Kan het geen maagzweren zijn? Zou mij niets verbazen ook zeker als je aan zn buik komt en hij loopt te schoppen.

[o]

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 20:32

wortelsussie schreef:
Kan het geen maagzweren zijn? Zou mij niets verbazen ook zeker als je aan zn buik komt en hij loopt te schoppen.


Hij schopte alleen toen de arts harder duwde onderin vlakbij zijn kruis. Met aaien en zacht duwen is er niks aan de hand gelukkig. Hij deed van de week wel geirriteerd en reageerde gevoelig bij zijn ribben met borstelen, vlak naast zijn schouder zegmaar.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 14:19

Vandaag even wat gestapt op het asfalt, zonder schoenen. Wilde even controleren hoe hij liep: gevoelig en kort. Maar niet extreem langzaam zoals eerst!

In de bak nog 10 minuten gewandeld zonder schoenen en fysio oefeningen gedaan. Toen wel heel sloom. Terwijl hij dus de hele nacht op stal heeft gestaan. En dan komt hij zo sloom eruit. Wel vaag. Blijf het apart vinden dat mijn 7 jarige 100% Engels Volbloed zo rustig is. Oké, af en toe staat hij in zijn stal te stressen na een nacht binnen staan, maar na een paar passen lopen buiten is dat ook compleet verdwenen.

Zijn buik was nog steeds bol, die zag ik echt van links naar rechts swingen tijdens het stappen :Y) Toen ik hem in de bak liet halthouden (HO en hand opsteken) ben ik om hem heen gaan lopen, en hij blijft nu keurig staan yay, maar heb daarna even beide kanten van zijn buik en ribben bevoeld, bijna kietelend, zacht aaien en wat druk zetten maar er gebeurde niks. Hij stond wel prima zo.

Ik heb besloten me daar even niet meer druk over te maken. Misschien zie ik door mijn overbezorgdheid wel dingen die er niet zijn?

Ik ben ook op zoek naar hoefschoenen voor achter, dan kunnen we vaker en langer op pad, buiten op de weg en zelfs naar het bos *\o/* anders slijten ze te hard, ben ik bang.

Morgen fysio! Ben benieuwd wat ze gaat zeggen en voelen.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 12:59

Harvey 6 maanden geleden, toen hij vanuit een veiling in Engeland naar het eiland bij de dealer kwam.


Afbeelding


Fysio is geweest en ze zegt dat hij goed loopt, de schoenen maken een groot verschil! Hij was wat stijf maar niet zo erg als ze verwacht had, het viel haar erg mee. Hij gebruikte zijn achterhand goed alleen linksachter optillen / overzetten vind hij lastig vanwege zijn linkerflank, maar zijn "pelvis" is erg soepel en hij gebruikt zijn hele rug. Links, dat is een gevoelige plek maar dat zal minder worden als hij wat spiertjes kweekt, zei ze. Het is sowieso al een stuk verbeterd sinds de eerste behandeling.

We hebben dus groen licht om langzaam te gaan opbouwen! Conditie én spieren en het liefst rechtuit of hele grote voltes.

Mijn doel is ook écht langzaam :o ik heb geen haast en ik ben nog niet 100% zeker wat betreft zijn lijf. Denk dat Harvey het ook beter oppakt als we rustig aan doen. Heb ook geen zin om te werken met een giraf :')

Ik wil lange wandelingen gaan maken en af en toe sessie longeerwerk in de bak meepakken. Verder wat nh oefeningen om het samen rijden voor te bereiden, maar rijden gaan we de komende weken / maanden voorlopig nog niet doen!

In het weekend heeft hij sowieso vrij en doordeweeks wisselen we dingen af.

Even hoefschoenen voor achter zoeken en dan kunnen we op pad!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:57

Wat een fijn nieuws !

Dakota F12+1 / L1+4

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 14:54

Hoef foto!

Dit gebeurde in de bak vanmorgen, meneer was wat fris en heeft wat gegalloppeerd en wat slidings gemaakt.
Kun je nagaan hoe zacht zijn hoeven zijn, dat ze in zand afbrokkelen!

Ik heb de lijn trouwens omcirkeld, dat geloof ik MIJN lijn is. Vanaf daar verzorg ik hem en daaronder is zijn verleden van voor mij. Ik hoop dat als deze lijn uitgezakt is tot onderaan, hij op sterkere betere hoeven kan lopen, aangezien hij beduidend beter verzorgd wordt sinds hij bij mij is :) Mooi hoe je hoeven kan lezen eigenlijk...

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:00

Mooi is dat :j Rock heeft ook zo'n lijn op zijn hoeven. Ik wist dat niet, maar werd er op gewezen. Erg grappig!!
Hopelijk zijn dat mooie harde hoeven straks voor Harf :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:14

Eerlijk gezegd ziet het er veelbelovend uit! Ja nu brokkelt het wel, maar dat gaat zeker veel beter worden!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:10

Mijn ruin had twee lijnen toen ik hem net had; de oudste lijn was de overgang van opfokgroep op de prairie naar 'op stal met hooi en (veel) brok', de tweede lijn was van 'op stal met hooi en (veel) brok' naar 'quarantaine op stal met hooi'. Ik kon mijn hoefsmid precies aanwijzen wat waar gebeurd was in de laatste paar maanden :)

Ik vind het bovenste stuk hoef er meer solide uitzien. Compacter ofzo, stevigere structuur.

Oy with the poodles, already

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 21:32

Ja, ik ook Hilary en bedankt Willemina!

Nu nog een hoefrasp bestellen en de smid vragen om mij te leren hoe ik moet bijhouden.
Ik wil er graag een mustangrol in zodat dit niet meer gebeurd!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:37

Filmpje & foto blote hoeven

Met blote voorvoetjes in stap op het harde! Ik zette hem op de volte zodat ik kon filmen alleen daardoor ging hij trager lopen. Meestal longeer ik niet op de parkeerplaats met een halstertouw :'). Toen hij achter mij aan liep ging het echt wat vlotter :j O en let ook even op zijn bolle buik. Hij reageert niet meer raar als ik daar duw/aai, hij poept enorm veel, eet en drinkt goed. Dus toch gewoon een dikke(re) pens? En ja, meneer ziet er verder niet erg aantrekkelijk uit momenteel :') binnenkort spieren kweken en dan wordt 'ie geheid knapper!

https://m.youtube.com/watch?v=CA4VfEVGgjU

En een dieptefoto van zijn voorste hoef. Iemand zei laatst dat ze dacht dat de straal heel diep lag en niet mee deed dus dacht: even foto maken. Valt best mee toch?

Afbeelding

En wat vinden jullie van zijn vachtje <3?

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Renee1991

Berichten: 5964
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:22

Dat gaat goed hè! Mooi om te zien <3 Hij verdient het.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 16:39

Gisteravond heeft Harvey mustangrols gekregen :) Omdat hij nog een hele dunne wand heeft is de rol niet zoals hij zou kunnen. De smid wilde liever niet zijn zool meerollen :')

Afbeelding

Vandaag heb ik hem even kwartiertje gelongeerd. Hij was voorwaarts, super relaxed, blootvoets, liep keurig en luisterde top! Heb de longeerlijn helemaal gebruikt, hij maakte gigantische voltes. Na een paar keer stap en draf op beide richtingen was hij alweer moe aan het worden, hij heeft echt géén conditie! Maar bewegen is goed voor hem, zowel geestelijk als lichamelijk (hoefgroei!). We gaan het langzaam opbouwen, komen er wel :j
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 11-10-16 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:41

woepsie90 schreef:
Gisteravond heeft Harvey mustangrols gekregen :) [ [url=m/pfSMaU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het ziet er wel uit alsof hij nu helemaal geen hoefwand meer heeft om op te steunen :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 17:38

Azmay schreef:
woepsie90 schreef:
Gisteravond heeft Harvey mustangrols gekregen :) [ [url=m/pfSMaU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het ziet er wel uit alsof hij nu helemaal geen hoefwand meer heeft om op te steunen :o


Heb gechecked maar zijn zool ligt dieper dan de wand :j. Zijn hoefzool is zeg maar lichtelijk hol. Volgend mij klopt dat, wat ik nu zeg. Vind hoeftermen soms nog wat lastig...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers