Welke deken die niet gaat schuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:16

Ik zoek een deken die goed bij mijn paard past.
Vorig jaar had ik een winter/regen deken van de Welkoop maat 195 en die veroorzaakte een hele grote wond op haar schoft. Ik had geluk dat het warmer weer werd dus het was geen ramp als ik hem af zou laten. Dit jaar wil ik dat voorkomen. Wat voor soort deken gaat een wond op de schoft tegen? En moet ik misschien ook maat 205 nemen? en hoe kan ik dat opmeten?
Ze is 1.70 en ze heeft best wel een schoft.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:18

welke regio zit je, heb hier nog een deken liggen van paard die zo groot was met hoge schoft

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:26

SandravdB schreef:
welke regio zit je, heb hier nog een deken liggen van paard die zo groot was met hoge schoft


Friesland/Flevoland

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:48

Weatherbeeta. Mijn ruin heeft zo'n deken, en bij de schoft zitten aan weerszijden van de ruggengraat twee kussens die schuren op de schoft tegen gaan.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 20:15

Koper schreef:
Weatherbeeta. Mijn ruin heeft zo'n deken, en bij de schoft zitten aan weerszijden van de ruggengraat twee kussens die schuren op de schoft tegen gaan.


Die zullen vast heel goed zijn maar ik vind dat wel veel geld. Mijn paard staat in een kudde en in mijn andere deken zaten al wat bijtgaten. Dus vind dat wel zonde voor zo'n dure deken.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:21

Bucas met de gladde binnenkant(oa de freedom turnout, irish turnout etc). Zijn wel duurder maar is dan ook erg goede kwaliteit. Mijn paard sloopt zijn eigen dekens nogal graag, maar deze heeft hij nog niet stuk gekregen, en heb er een die hij al minstens 3 winters gedragen heeft!

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 20:46

SuperAssie schreef:
Bucas met de gladde binnenkant(oa de freedom turnout, irish turnout etc). Zijn wel duurder maar is dan ook erg goede kwaliteit. Mijn paard sloopt zijn eigen dekens nogal graag, maar deze heeft hij nog niet stuk gekregen, en heb er een die hij al minstens 3 winters gedragen heeft!


En hoe weet ik dat die zacht voor de schoft zijn?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:48

Ze hebben een gladde binnenkant, dus geen stof of fleece etc wat tegen de haren in kan schuren maar echt een "silky feeling". Als je paard een erg hoge schoft heeft zou je er wel goed aan kunnen doen de big neck variant te nemen volgens mij :)

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:00

Alle dekens van horseware

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:04

Zijn eigen winterjas :+ Sorry, flauw, maar verder ken ik geen dekens die helemaal niet schuren eigenlijk.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:06

Dekens met een halve hals. Deze drukken niet extreem op de schoft

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:08

Dechatlon heeft hele fijne dekens. Deze sluiten vrij hoog bij de hals en zijn ook nog goedkoop

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:15

Ik zeg ook Horseware dekens.
De enige waar onze paarden/pony's geen schuurplekken van krijgen.

Zelf zweer ik bij Rambo Duo. Dure deken maar bij ons sloopproof.
Deken gaat nu zijn 5e winter in en heeft nog niks geen gaatjes of scheurtjes. Dus de investering dubbel en dwars waard.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:32

Bambi1995 schreef:
Koper schreef:
Weatherbeeta. Mijn ruin heeft zo'n deken, en bij de schoft zitten aan weerszijden van de ruggengraat twee kussens die schuren op de schoft tegen gaan.


Die zullen vast heel goed zijn maar ik vind dat wel veel geld. Mijn paard staat in een kudde en in mijn andere deken zaten al wat bijtgaten. Dus vind dat wel zonde voor zo'n dure deken.

Je hebt nu een deken van de Welkoop zeg je? Hoe veel denier is die en van wat voor materiaal is die gemaakt?

Duurdere dekens zijn over het algemeen sterker he ;)

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 09:30

@ Koper, Ik vind het ook niet zo erg om een duurdere deken te kopen maar 200 euro vind ik wat te veel. Pfoeh ik zou niet weten hoe veel denier. De onderkant is van zacht materiaal.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:44

Denk dat 195 aan de kleine kant is voor paard van 170.
Of paard moet heel smal gebouwd zijn.
Normaliter hebben ze dan 205 nodig.
Onze paarden hebben eigenlijk nog nooit schuurplekken gekregen van hun winterdekens.
Ongeacht merk en prijsklasse.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 09:48

tienus63 schreef:
Denk dat 195 aan de kleine kant is voor paard van 170.
Of paard moet heel smal gebouwd zijn.
Normaliter hebben ze dan 205 nodig.
Onze paarden hebben eigenlijk nog nooit schuurplekken gekregen van hun winterdekens.
Ongeacht merk en prijsklasse.


Jaa daarom dacht ik ook dat ze maat 205 nodig heeft. Soms trekt maat 195 wel wat aan de schouders.

Bambi1995

Berichten: 3147
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 09:56


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:58

Je hebt ook dekens met een schoft uitsparing. Meestal westerndekens.
Verder kom je denk ik wel bij de wat duurdere dekens uit. Zoals trust, dominick, horse ware, bucas. Neem er 1 met een sterke buitenstof, zou ik zeggen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:02

bij dekens is goedkoop duurkoop.

Goedkope dekens gaan bij mij 1 a 2 seizoenen mee, duurdere heb ik al jaren. Ik heb Rhino's liggen die al zeker 7 jaar oud zijn en nog steeds goed en waterdicht.
Ik heb daarom ook geïnvesteerd in wat duurdere dekens omdat de pasvorm vaak beter is.

195 is zeker te klein voor jouw paard vermoed ik, 205 zal beter passen. Qua prijs maakt het niet uit ;), maar qua comfort voor je paard des te meer.

Ik heb nu vnl Rambo en Rhino en die gaan al jaren mee.

Tip, bij Rambo en Rhino werken ze ook met het liner systeem, je koopt een goede (dure) regendeken en dmv liners (onderdekens) kan je de dikte aanpassen, die liners zijn niet zo duur. De deken wordt zo multi inzetbaar.

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:07

Ik ben erg blij met mijn Trust dekens!
Mijn rondere merrie heeft haar normale maat.
Mijn smalle ruin heeft normaal 195 en heeft 185 op.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:21

ingvdh schreef:
bij dekens is goedkoop duurkoop.

Goedkope dekens gaan bij mij 1 a 2 seizoenen mee, duurdere heb ik al jaren. Ik heb Rhino's liggen die al zeker 7 jaar oud zijn en nog steeds goed en waterdicht.
Ik heb daarom ook geïnvesteerd in wat duurdere dekens omdat de pasvorm vaak beter is.


Precies dit. Die goedkope dekens gaan veel minder lang mee dan de dure. Ook hier Rambo dekens die al minstens een jaar of 6 achter de kiezen hebben. Nog steeds super en waterdicht.

Die van je link is helemaal niet verkeerd. Zou idd kijken voor een WUG model (halve hals) vriendin van me dr oude ruin had ook zon hoge schoft, die heel snel kapot ging. Helemaal met die goedkope dingen die ze er steeds op had liggen. Die heeft op mijn advies een Rambo Wug gekocht, 2e hands, en schoft nooit meer kapot gehad.

Welke maat je nodig bent kan je uitmeten. Midden voorop de borst, aan de zijkant van het paard langs tot achter midden van de staartwortel. Dat is de onderlengte. En vaak is het ook wel fijn om te weten wat de ruglengte is, die meet je van net voor de schoft over de rug tot de staartaanzet. In Nederland wordt altijd de onderlengte vermeld. Maar bij sommige merken zoals Horseware en Bucas kan je ook de ruglengte vinden.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Welke deken die niet gaat schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:47

Die high neck van amigo serie ga je veel plezier aan beleven. :-)

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:09

Bambi1995 schreef:
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 101?v=True
Deze deken lijkt mij goed. Wat denken jullie?



Hele fijne deken!!!
Heb ik ook gehad nu met nieuw jong paard overgestapt op de duurdere versie Rambo maar ook weer de halve hals en dezelfde pasvorm.

Daar zou je geen spijt van krijgen echt!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:10

Merken en modellen ga ik mij niet aan wagen, maar 195 is wel echt te klein voor een paard van 1.70.. Mijn merrie is 1.62 en voor haar is 198 (Bucas) net aan passend.