Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 19:41

Hoi,

ik ben recreatief ruiter en rij in de winter echt niet door.
Ik rij amper een kwartiertje, 20 min en dat 2 tot max 3 keer per week.
En als het vriest en sneeuwt en regent al helemaal niet :+

M'n paard heeft al elke winter een deken opgekregen.
Zeker niet heel dik. Ik begin met 0 grams en ga maar tot 200 gram.
Ik scheer ook niet!

Zou ik hem deze winter zonder kunnen zetten?

Ik vind soms dat als hij een 200gram op heeft en het een zonnige (maar toch koude)
winterdag is, hij toch wel beetje bezweet onder het deken staat.

Hij staat 24/7 buiten maar kan in de stal binnen wanneer hij wil.
(Samen met zijn maatje :o )

liefs,

Vicky en Cooper.

You can't make everybody happy..... you're not a jar of Nutella


Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:47

Als hij er onder zweet kun je toch overdag een dunnere deken op doen?

Er is maar één manier om er achter te komen. Gewoon proberen. Houd er wel rekening mee dat je paard meer energie nodig zal hebben om warm te blijven. En dat je dus waarschijnlijk meer hooi zult moeten voeren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:48

Tuurlijk kunnen ze zonder deken. Gewoon voldoende ruwvoer om warm te blijven.

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:51

In de meeste gevallen zou dat wel kunnen. Zorg voor voldoende of liefst onbeperkt ruwvoer en houd het goed in de gaten. Kijk of hij niet te veel afvalt of bijvoorbeeld stijf wordt op zijn rugspieren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:51

Ik ga deze winter het ook nog eens proberen zonder deken. Niet dat ik anti-deken ben. Welnee ben je gek.

Maar de schommelende temperaturen vind ik altijd zo'n gedoe. Net te warm onder een regen deken. Paard drijfnat van het zweet. Dat soort dingen.

Geen idee of ik het doorzet. Mijn ene paard is een beetje een koukleum...maar tot nu toe geen deken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:52

Hoi Vicky,

Ik denk dat daar over de meningen nog al verdeeld zijn. Het ligt ook een beetje aan het type paard dat je hebt. Bij een fjord of haflinger o.i.d. zou het bijvoorbeeld al een stuk makkelijker kunnen dan bij een warmbloed paard. Bij mij gaat de voorkeur ook uit naar dekenloos, enkel bij mijn KWPN-ruin van 6 jaar gaat het niet (hij wordt simpelweg té mager). Normaliter vallen paarden altijd wat terug in gewicht in de winter (zo werkt de natuur), maar omdat wij onze paarden graag willen gebruiken is het niet handig als ze mager worden. Daarom houd ik het altijd goed in de gaten. Als ik denk dat hij teveel energie kwijt is aan zichzelf warm houden, begin ik met een dunne deken.

Wat je eventueel zou kunnen doen is een beetje extra bijvoeren, zodat hij meer energie kan stoppen in het warm houden. In ieder geval zorgen dat er altijd toegang is tot ruwvoer.

Kortom: het kan in theorie dus wel, maar het ligt een beetje aan de conditie, leeftijd, het ras en het gebruiksdoel van je paard!
Laatst bijgewerkt door Sasqiua op 05-10-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik heb de tijd - Alois Podhajsky

Dorien66

Berichten: 1639
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:53

Zolang hij beschikking heeft over een schuilstal en (liefst onbeperkt) ruwvoer, zal het naar alle waarschijnlijkheid geen problemen opleveren. Ras maakt in principe niks uit. Gewoon proberen.
En als het niet gaat, ligt die deken er toch zo op.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 05-10-16 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

instagram: @dorien_66

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:57

Inderdaad, gewoon doen. Dan zie je vanzelf hoe hij reageert. Trilt hij bij de flanken, is het al een teken dat hij het koud heeft. Om dit te voorkomen kun je meer ruwvoer voeren.
Moet best kunnen hoor, de vacht past zich er ook naar aan! En anders kun je altijd nog 's avonds een deken op doen en 's ochtends weer af om een overgang te maken.

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:57

Kou is niet erg, veel regen wel,dus als je paard droog kan staan kun je het best zonder een deken proberen hoor.
Jij kent je paard goed en ziet vanzelf of het wel of niet gaat :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:58

De KWNP'er van een vriendin hebben we een aantal jaar geleden ook 'gewoon' dekenloos gehouden na jaren met deken in de winter. Ze maakte keurig een flinke wintervacht aan en heeft het niet koud gehad. Ze is ook niet teruggevallen in gewicht. We hebben wel altijd een deken reserve gehad op stal, zodat ze die in geval van nood toch op zou kunnen. Niet nodig geweest tot nu toe.
Wel erbij vermelden dat ze onbeperkt ruwvoer krijgt gevoerd en altijd een schuilstal ter beschikking heeft.

Oy with the poodles, already


Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:03

Ik heb nu IJslanders, dus het zou " mishandeling" zijn om die met deken op te zetten.
Toen ik nog een kwpner had, heb ik m, toen we geen wedstrijden meer reden, geen deken meer opgedaan. Ze maken vanzelf de hoeveelheid haar aan. Mijn kwpner pestte ik echt met een deken( hij sloopte ze allemaal) Alleen toen hij echt oud werd, 22/23 toen deed ik hem een deken op zodra het echt ging vriezen.... Hij leek het toen ook niet erg meer te vinden ( maakte ze ook iet meer stuk).

Ik zie nu al weer paarden met dekens om, terwijl het buiten nog boven de 10 graden is.... Dan denk ik wel eens oh jongens die paarden stikken gewoon... zeker paarden die gewend zijn om buiten te staan.
Die van mij stonden van de week nog te zweten.... tja wintervacht groeit al weer..... dan is 20 gr snikheet voor ze.

Iid schuilstal is wel een pre..... voldoende hooi, om warm te blijven.....onbeperkt komen de meeste onderzoekers alweer op terug... te vette paarden....

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:08

Ook al wil ik graag dat mijn paard ook wollig is maar omdat hij het dan te warm heeft door zijn vacht scheer ik hem en krijgt hij een 200gr deken op en zelfs dan heeft hij het te warm.
Wel moet ik er bij vermelden dat het een haflinger is.
En vind dat hij rond deze tijd nog strak in z'n zomer velletje zit wat ieder moment fluffie gaat worden binnen nu en 2 weken.

Mando

Berichten: 15681
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:14

Gewoon proberen.

Mijn haflinger ik 2 weken geleden geheel geschoren die was al ontploft en tot gisteren zonder deken gestaan.

Als ik er net als jij af en toe lekker op rond zou hobbelen zou ik ook geen deken op doen

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:24

Mijn ervaring is dat het ligt aan het paard, de meesten kunnen zonder maar niet allemaal.

Mijn merrie doet het prima zonder, ze hebben ook de mogelijkheid tot schuilen.
Mijn ruin krijgt wel een 'fluffy' vacht maar die isoleert blijkbaar toch niet goed. Daardoor heeft hij het snel koud. Wanneer hij het koud heeft stopt hij ook nog eens met eten, waardoor het nog erger wordt. Even doorbijten werkt niet, hij gaat door met voedselstaken tot hij letterlijk neervalt. Dus ja, die moet wel echt een deken om.


Skessa_
Berichten: 10588
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:29

Monmaster: IJslanders kunnen prima een deken op hoor :')
Ken meer mensen die wel dekens gebruiken dan niet.

En idd, je paard past zich wel aan. Mijne staat ook zonder deken, enkel als het dagen lang achter elkaar regent krijgt ze een ongevoerde regendeken op. Voor de rest zoveel mogelijk zonder :)

MachoxSien

Berichten: 4
Geregistreerd: 05-10-16
Woonplaats: Gorssel

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:38

Als je meteen aan het begin van het seizoen geen deken opdoet kan het. Je moet alleen niet eerst de halve winter een deken opdoen en dan ineens eraf halen. De vacht van je paard groeit namelijk mee met de temperatuur die het lichaam wilt hebben.
Als je het mij vraagt kan het prima zonder deken een winter, zeker als je een koudbloed hebt. Mijn haflinger krijgt alleen een deken op als het gevoelstemperatuur onder de min vijf graden is en hij is nooit ziek of verkouden...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:38

Ik ga dit jaar ook voor het eerst geen deken erop leggen na jaren dekens te hebben gebruikt. Ze staat 24/7 buiten en maakt nu al een flinke vacht aan.

Zolang ze gezond zijn, beschutting en genoeg ruwvoer hebben om warm te blijven moet het goed komen.
Probeer het uit, mocht je paard het koud krijgen dan kun je er altijd een deken op leggen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:05

Dat het aan het paard ligt is inderdaad zo. Mijn Arabier krijgt 's nachts een regendeken op omdat hij 's ochtends al onwijs trilt. Maar ik vertik het om overdag een deken op te doen, ten eerste is dat helemaal niet nodig (hij heeft wel wat vachr) en dan eindig ik straks met 600 gram.
Schuilatal is heel belangrijk, maar regen zou ik over het algemeen geen zorgen maken. De vacht kan deze zelf afvoeren en zorgt dat de huid droogt blijft door de vetlaag op de haren. Uitzonderingen uiteraard daar gelaten, zoals in uren in de regen staan.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:29

Mijn arabiertje staat nu met een gevoerde 0 grams regendeken op.
Zodra het ong boven de 15 graden is gaat deze af.

Heb het vorig jaar zonder geprobeerd, maar zodra ze gaat trillen stopt ze accuut met eten.
Ze viel daardoor in korte tijd veel af.
Zodra ik nu merk dat de ongevoerde te dun is gaat ze naar een 100 grams; oplopend naar 300 grams.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:41

Zit in het ras denk ik :') Die ruin van mij is ook een AV. Nu (en met flinke regen in de zomer) een ongevoerde regendeken, in de kou oplopend naar 250/300 gram.


xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:50

Even aankijken, maar normaal lukt het wel (mits voldoende ruwvoer en schuilmogelijkheden). Mijn pony werd vroeger altijd geschoren omdat we op wedstrijd gingen. Toen ik stopte met wedstrijden, werd hij ook niet meer geschoren. Nu staat hij elke winter lekker teddy te wezen :+

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:00

Mijn KWPN-er zou dat niet kunnen. Die begon al terug te vallen in gewicht en staat nu onder 300 gram. Kouwkleum... hij heeft altijd de mogelijkheid om te eten maar hij is ook veel druk met andere dingen.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:04

mijn pre stond afgelopen winter voor het 1st zonder deken. Was net een ontplofte shetlander :D
Maar wat een zegen die deken af zeg! Was er anders non stop mee bezig: is het warm, is het koud, fiets het is warmer dan gedacht dus heeft te dikke deken op enz enz. Heerlijk dat ik me daar niet meer druk om hoef te maken.

Ik poets hem overigens bewust amper, dit om zijn natuurlijke vetlaag goed te houden zodat hij waterdicht blijft.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:35

Monmaster schreef:
Ik heb nu IJslanders, dus het zou " mishandeling" zijn om die met deken op te zetten.
Toen ik nog een kwpner had, heb ik m, toen we geen wedstrijden meer reden, geen deken meer opgedaan. Ze maken vanzelf de hoeveelheid haar aan. Mijn kwpner pestte ik echt met een deken( hij sloopte ze allemaal) Alleen toen hij echt oud werd, 22/23 toen deed ik hem een deken op zodra het echt ging vriezen.... Hij leek het toen ook niet erg meer te vinden ( maakte ze ook iet meer stuk).

Ik zie nu al weer paarden met dekens om, terwijl het buiten nog boven de 10 graden is.... Dan denk ik wel eens oh jongens die paarden stikken gewoon... zeker paarden die gewend zijn om buiten te staan.
Die van mij stonden van de week nog te zweten.... tja wintervacht groeit al weer..... dan is 20 gr snikheet voor ze.

Iid schuilstal is wel een pre..... voldoende hooi, om warm te blijven.....onbeperkt komen de meeste onderzoekers alweer op terug... te vette paarden....

Wow, wat een onkunde. Ook voor een IJslander is dagen lang in de regen staan ruk. En als je paard te vet wordt van onbeperkt hooi voer je het verkeerde hooi.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Deze winter geen deken op. Vroeger wel. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:50

Ik heb een amerikaanse appie. Kansloos zonder jas, ze maakt gewoon geen vacht aan en krijgt het echt heel koud. Ze staat nu onder ongevoerde regenjas en ik ga tot 300 met een normale winter en 400 als het echt koud wordt.

My horse is like whipped cream on a pie, sweet and irresistible


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers