Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:01

Nav een discussie die ik pas had ben ik benieuwd hoe jullie dat doen. Ik hou echt niet van gedoe om geld en als ik met een groep uit eten ben vind ik t prima om het bedrag door het aantal eters te delen. Bij kleine dingen zoals koffie drinken heb ik een soort ongeschreven regel met mn beste vriendinnen dat we om de beurt betalen, helemaal prima.
Maar ik heb pas ook meegemaakt dat iemand t hier helemaal niet mee eens was en tot de laatste stuiver wilde uitrekenen wat ze gebruikt had en alleen dat wilde ze betalen. Ik vind zulk gedoe om geld vaak wel afbreuk doen aan een gezellig etentje, zeker als t om enkele euro's gaat.
Hoe doen jullie zulke dingen?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:03

Gewoon splitten. Ga niet moeilijk doen over "jij had salade, ik biefstuk, jij dronk wijn, ik water".

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:06

Meestal delen door aantal personen, tenzij er iemand bij is die iets veel goedkopers heeft genuttigd.

In m'n studententijd legde iedereen meestal wel in wat die zelf gegeten/gedronken had.
Toen waren er nog wel wat verschillen, 2 spa blauw vs 3 of 4 cocktails, dan is delen door aantal personen niet echt eerlijk voor de waterdrinker.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:06

Het hangt er een beetje vanaf of het gelijkwaardig is.. als ik eet en drink voor 15 euro, ga ik geen 60 euro betalen

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:07

Ik betaal ook graag wat ik zelf heb gegeten. Dit juist ook om scheve gezichten te voorkomen. Ik ben wel eens uit eten geweest en dat mensen dan een uitgebreid voor- hoofd- nagerecht namen, en ik alleen een (goedkoop) hoofdgerecht + kopje thee. Dan zou ik niet weten waarom ik mee moet betalen aan hun duurdere eten. Zij kiezen daarvoor, helemaal prima, maar ik vind niet dat ik dat moet betalen.
Een kop thee of koffie zal je mij echter niet over horen, zolang het dan een beetje om en om betaald wordt.

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:07

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 07:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:07

Wij delen het totaalbedrag meestal door het aantal personen bij een etentje.

Bij gewoon een drankje op het terras met een vriendin betalen wij inderdaad ook vaak omdebeurt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:08

Hier simpel ga de laatste tijd regelmatig op stap. De ene keer betaald die, de andere keer een ander. Samen met bv brandstof of hapjes voor onderweg. We zorgen ervoor dat zo n beetje gelijk betaald wordt. Is dat die keer lastig betaald een het en maakt de rest het bedrag over naar die betaald heeft.

Ik ben eigenlijk altijd de goedkoopste trouwens, maar heb ook nooit de brndstof kosten eigenlijk
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-10-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:08

Hier hangt het er vanaf. Als ik alleen een hoofdgerecht en een glas water gegeten heb en de rest een 4 gangen diner met wijnarrangement dan betaal ik wat ik gegeten heb. Ligt het redelijk gelijk dan word er gewoon gesplitst.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:10

Wij delen het bedrag ook zodat iedereen hetzelfde betaald. Ik vind het wat vreemd als iemand alleen voor zichzelf wil betalen hoewel ik het in sommige gevallen ook wel snap. Toch zal ik dat zelf niet doen.

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:10

Ik herken mezelf heel erg in je post haha!
Zelf ben ik ook van het splitten door het aantal personen. En inderdaad, met koffie/wat kleins gewoon dat ik de ene keer betaal,en de andere keer een vriendin.

Half jaar geleden was ik met een groep vrienden (7 man) uiteten. Iedereen ging er gewoon vanuit dat we de rekening zouden splitten door 7.
Bij het afrekenen maakte 1 vriendin een complete scène, omdat zij het niet eerlijk vond omdat zij 2 drankjes minder had genomen dan 4 anderen. 8)7
Zelf had ik ook 2 drankjes minder dan die 4 anderen, en ik kon mij daar gewoon absoluut niet druk om maken..
Overigens begreep niemand dit.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:11

Met goede vriendinnen betaal ik de ene keer, zij de andere. In een groep gewoon splitten, van te voren afspreken om gedoe te voorkomen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:13

Wij delen meestal door het aantal personen, tenzij het verschil echt groot is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:13

Snorlex schreef:
Gewoon splitten. Ga niet moeilijk doen over "jij had salade, ik biefstuk, jij dronk wijn, ik water".


Pff precies dit. "Ik ga niet jouw wijntje betalen." Wat een gezeur. :')

Ik ben voorstander van het eindbedrag inclusief fooi te delen door het aantal eters. :j

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:13

Wij betalen gewoon altijd wat je zelf gegeten en gedronken hebben. Een iemand betaald, maken een foto van het bonnetje en maakt het geld dan over. De jongens bij ons zitten graag aan het speciaal bier a €11 en dan kom ik aan met 1 colatje, ja daag! Ik kan die paar euro gewoon niet missen en daarom vind iedereen het ook goed om voor zichzelf te betalen.

Noukie
Berichten: 10941
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:15

Hangt er inderdaad vanaf.

Toen we in mijn studententijd met de hele familie gingen eten en nichtje en ik echt iets supercheaps nemen omdat we geen cent hadden, ging ik niet mee in "we delen gewoon door het aantal mensen". Ik eet niet iets karigs om vervolgens alsnog voor anderen te betalen. (nog los van dat ik ook gewoon goedkoop moést eten om de rest van de maand rond te komen)
Evengoed als we (ook nu) in de kroeg staan en ik fris drink en anderen mixjes. Na 4 rondjes scheelt 2,50 tegenover 8 euro per drankje echt flink.

Maar verder, eten met vrienden etc, enigszins gelijkwaardig, allemaal prima. Koffie oid idd vaak gewoon de ene keer de een en de andere keer de ander.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 05-10-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:25

Ik betaal graag mijn eigen eten en drinken, omdat ik nauwkeurig moet budgetteren momenteel. Dan kunnen die twee wijntjes van een ander het verschil maken tussen wat er kan die maand. Zit ik ruimer bij kas dan trakteer ik ook gerust af en toe, maar ik vind het niet aan een ander om te bepalen wat ik kan betalen. Als ik die maand acht keer lunchen heb is acht keer 5 euro wel al 40 euro omdat een ander vindt dat ik niet flauw moet doen. Mooi niet.

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:33

Ik eet altijd het duurste en drink het meeste :D dus ik wil het tot de cent gesplit hebben. Ik heb ervan genoten, dus dan betaal ik er ook voor.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:35

Wij delen gewoon door het aantal personen. Niet handig voor mij want ik ben altijd de bob en eet vega := daarom mag vriend die wel drinkt en vlees eet mooi ook voor mij betalen :')

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:35

Wij splitten ook gewoon de rekening onder het aantal mensen. Nou moet ik zeggen dat we allemaal ook wel gelijkwaardig eten over het algemeen. :)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:41

Uiteten deel ik meestal de rekening. Tenzij het opvalt dat er ergens hele grote verschillen zitten en dit steeds bij dezelfde mensen voor komt.

Maar ik ga bij elke dag uit lunchen met collega's en betaal dat echt alleen voor mezelf. (op af en toe een uitzondering na) Eerst werd er steeds getrakteerd, ook door mij, maar ik vond dat gewoon te duur worden. Soms was je met 6 tot 8 personen en dat tikt best wel aan voor een doordeweekse lunch.

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:54

Ik betaal graag voor me zelf en niet omdat ik de centen niet kan missen :'), maar omdat ik een zuinige eter ben :)) . Ik drink alleen één of twee glazen Spa Blauw of Rood en eet dan graag een maaltijdsalade. Voor- en nagerecht doe ik niet aan. Heel soms een Latte Macchiato.

Vriendinnen zijn grotere eters en houden van wijn :~ (wat ik niet drink). Ik vind het dan wel zo fijn dat ik mijn eigen eten betaal. Al zou het een paar euro schelen, maak ik me niet druk om. Maar meestal scheelt het wel aardig wat :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:10

Ik vind je eigen deel betalen heel erg logisch eigenlijk. Ik snap juist nooit dat mensen dat gezeur of gedoe vinden, zo lastig is het toch niet? Ik vind het juist vreemd dat anderen denken te mogen beslissen over mijn financien...
Wij gaan zelden uit eten oid, maar als we dat doen betaalt ieder zn eigen deel. Tenzij iemand wil trakteren oid, we doen echt niet altijd tot de cent precies. Maar waar het voor mij om gaat, is dat je zelf beslist. Ik betaal ook wel eens voor een ander of andersom, maar dat is dan wel op eigen initiatief.
Als ik eens zin heb in wat duurs, zou ik dat niet durven doen omdat anderen dan relatief meer moeten betalen, dan zou ik me bezwaard vinden. Aan de andere kant eet ik soms juist heel zuinig en zit er dan niet op te wachten om meer te betalen omdat anderen dat niet doen. Ik ga zeer bewust met mn geld om en maak dus ook in de horeca altijd zeer bewuste keuzes. Keuzes waar ik anderen niet mee lastig val.
Voor mij is dus alles delen stressverhogend. Ik zou dan gaan letten op wat anderen bestellen om te zorgen dat het wel aardig gelijk is. Daar zit ik niet op te wachten, hou het liever gezellig en zonder druk. Eigen eten, eigen centjes, eigen verantwoordelijkheid. Voor mij is dit echt veel minder gedoe.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:14

Wij, zowel als bij mijn vriendinnengroep als bij de collega-groep, delen we het totale bedrag door het aantal personen. Zo betaald iedereen even veel, hoef je je niet schuldig te voelen als jij een wijntje neemt en een ander een cocktail als aperitiefje. Dit is iets wat al een lange tijd geleden afgesproken is en sindsdien de ongeschreven regel. Als we een terrasje doen dan is het om de beurt.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:18

Hangt er van af...

Standaard splitsen we heel het gedrag gewoon door het aantal eters/drinkers.
Tenzij iemand krap(per) bij kas zit, als het dan echt een pakkie duurder zou uitkomen, zijn we daar allemaal eerlijk in en betaald ieder zijn eigen deel :)

Je kan nooit een ander zijn rekening maken, ik veroordeel dan ook nooit iemand op dat vlak :)