Guus en het sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 16:29

Vorig jaar mei ontdekte ik bij mijn draver Guus een rare plek in zijn liesplooi. Het leek in eerste instantie op een teek, maar de DA die langskwam zei dat het een fibroom, of wel een steelwrat was. Week later kwam de DA terug, is Guus gesedeerd op de wei, en is het fibroom weggesneden. Op de vraag of we het moesten laten onderzoeken zei de DA “nee, zonde van je geld, het is 100% zeker een fibroom”. Niet dus…

Guus had 2 weken rust gekregen, iets waar hij zich niet helemaal aan had gehouden, dus toen in maart het litteken dik werd, dacht ik in eerste instantie aan een littekenbreuk. De dikke rand werd echter een bult, en na een paar maanden elke maand een foto nemen (groeit-ie wel, of groeit-ie niet?), toch de DA maar weer gebeld.

Afbeelding
(foto van april 2016)

Aangezien we niet weer op de wei wilden gaan klooien, besloten om naar Utrecht te gaan voor een second opinion. Met veel moeite is er een biopt genomen, en een week later kwam de uitslag: het was een sarcoid.

Tsja, wat nu?

Bevriezen was geen optie, dan zou de wond te groot te worden, en gezien de plek ook moeilijk genezen. Wegsnijden hadden we al gedaan, en was geen succes gebleken. Bleef over het traject met BCG-injecties. Veel over gelezen, en toch besloten om dit te gaan doen. Guus is niet een van de makkelijkste, dus zelf gaan smeren met Knottenbelt-zalf zag ik niet zitten. Plus dat daar de wond ook te groot van zou worden.

Afbeelding
(het sarcoid ging groeien nadat het biopt was genomen)

Overleg gehad met Utrecht, aangezien Guus niet te sederen is, en zij wilden het proberen door morfine te geven in plaats van de standaard sedatie (waar meneer vrolijk doorheen breekt, zelfs met extra doses + praam)

Zo gezegd zo gedaan, en 3 weken later voor de eerste BCG geweest. MET morfine, en klaarblijkelijk een eitje. Binnen 5 minuten mocht Guus lekker uitslapen, en 1,5uur laten konden we weer richting huis. Dagen daarna was Guus wat hangerig, wilde niets, maar na 3 dagen weer helemaal de oude stuiterbal.

Na 2 weken zag je verandering in het sarcoid, en leek deze uit de huid te zakken. Helemaal blij, zeker toen 3 dagen later het sarcoid aan het draadje hing, en diezelfde middag in de wei lag!

Afbeelding
('smorgens hing het bijna los)

Afbeelding
('smiddags in de wei gevonden!)

Om de eerste post niet te groot te maken stop ik hier even, anders is het niet meer te lezen denk ik. Vanavond of morgen zal ik bijschrijven tot nu, en vanaf daar gewoon weer chronologisch updaten voor wie wil volgen. Ik vind het in ieder geval fijn om mijn hart hier te kunnen luchten.
(mocht de plek er viezer uit gaan zien volgen de foto's in een spoiler, vond ze nu nog wel kunnen)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]


furious

Berichten: 7100
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:33

Wat apart dat het zo kan.. ben benieuwd hoe de wond er op je paard uitziet.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 16:39

Dat was het holletje ("de krater" noemden we het al op stal ;) ) wat je op de een na laatste foto ziet. Dat was echt binnen een week helemaal dicht.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

furious

Berichten: 7100
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:48

TinGu schreef:
Dat was het holletje ("de krater" noemden we het al op stal ;) ) wat je op de een na laatste foto ziet. Dat was echt binnen een week helemaal dicht.


Ja was ook benieuwd naar het vervolg daar van. Ook snel gegaan dan!

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 19:39

Helaas hoorden we in Utrecht dat we alsnog de kuur moeten afmaken, en is hij daar dus voor de 2e keer ingespoten. Deze keer zonder morfine (volgens de DA was het biopt (drama!) met morfine, en de 1e injectie (die prima ging), met, dus zij zei dat zonder beter was (NOT!!)), dus Guus sloeg naar alles en iedereen die ook maar naar zijn lies keek.

Maar goed, uiteindelijk gelukt, en na 2uur uitslapen weer naar huis.

Volgende dag verwachtte ik een grieperig paard, maar hij had goed gegeten, en keek redelijk helder uit zijn ogen. Dus halster om, op naar de paddock… Niet dus…

Guus weigerde ook maar een pas te verzetten met zijn achterbenen, het enige dat hij deed was bijna gaan zitten en met zijn voorhand om zijn achterhand draaien. Utrecht was nog dicht op dat moment, dus eigen DA gebeld en metacam gehaald. 2 uur later alsnog Utrecht gebeld, aangezien paard nog steeds geen pas verzette. Scheen erbij te (kunnen) horen, advies was: uit de box, als het met lief vragen niet lukt, dan maar iets minder aardig zijn…

Dus maar weer geprobeerd, en met een flinke gemene por in zijn billen sprong Guus alsnog de stal uit, en liep wonder boven wonder niet eens echt slecht, alleen stijf. 4 dagen metacam, week gewandeld en afgespoten, en nu sinds 3 dagen weer aan het rijden. In het begin erg stijf, maar vandaag na wat aandringen gewoon lekker rustig kunnen rijden, en Guus liep prima. Nu dus nog 1,5 week genieten, voor we weer moeten….

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:42

Ik volg ook. Ben heel benieuwd. Heb zelf geen ervaring gelukkig dus vind het erg interessant! !

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:53

:oo zo wat een groot gat bleef erover zeg!!!

ben benieuwd naar het verloop, sterkte met de behandelingen

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:10

Waarom ga je eigenlijk rijden?

Ik ben mijn paard bewust gaan behandelen in een periode dat ik zelf ook niet kon rijden. Behandeling vind ik behoorlijk pijnlijk en zoals je het omschrijft vraag ik me af waarom die dan onder het zadel moet..

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 15:38

Guus is er het paard niet naar om stil te zetten, alleen wandelen en wei is niet genoeg voor hem als hij lekker in zijn vel zit. Ik ken mijn paard gelukkig onderhand best goed, en zie aan hem als hij zich gaat vervelen. Ondanks dat we aan de hand ook het bos in gaan, vindt hij het gewoon erg leuk om onder het zadel kilometers te maken.

Ik beperk hem wel erg in hoeveel we doen, in de bak is het max 30minuten met vooral stap, in het bos rijden we 6-6,5km per uur (en max een uur) ipv de 8-12km per uur (en dan 1-1,5uur rijden) die we normaal rijden. Doe ik dit niet, dan heb ik een strontvervelend paard, die denkt dat hij weer hengst is.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, als ik merk dat hij pijn heeft of niet lekker in zijn vel zit gaat hij meteen weer op rust. Ik probeer het echt van hem af te laten hangen.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:46

Ahh die van mij is ervoor gemaakt om zoveel mogelijk grassprietjes op 1 m2 op te peuzelen. Dus die deed ik met rijden of wandelen geen plezier icm open wond.
Goed dat je kijkt en luistert naar je paard!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 15:59

Jotoma schreef:
Ahh die van mij is ervoor gemaakt om zoveel mogelijk grassprietjes op 1 m2 op te peuzelen. Dus die deed ik met rijden of wandelen geen plezier icm open wond.
Goed dat je kijkt en luistert naar je paard!


Haha dat ken ik! Mijn andere paard doet niets liever dan euhm.... niets doen _O-

De wond is nu op zich niet (meer) open, het is meer een dikke plek waar denk ik een abces aan het vormen is. (zitten 2 plekjes op die op een niet-rijpe puist lijken). Hoop dus nog ff 1,5 week een soort van te kunnen rijden, voor we weer mogen.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:22

*Terwijl ik asperges eet, lees ik dit topic en kijk ik naar de foto's* :')
Wat apart dat het ding er zo afgevallen is. Maar waar bestaat zo'n ding nou eigenlijk uit? Wildgroei van vlees? Of wat is het eigenlijk?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 16:30

Chasey schreef:
*Terwijl ik asperges eet, lees ik dit topic en kijk ik naar de foto's* :')
Wat apart dat het ding er zo afgevallen is. Maar waar bestaat zo'n ding nou eigenlijk uit? Wildgroei van vlees? Of wat is het eigenlijk?


Eet smakelijk! :Y)

Het is eigenlijk een wrat, wordt ook veroorzaakt door een wrattenvirus als ik het goed heb. Was een heel stevig stuk 'vlees' (mn vader vond het net een bal van een stier :roll: )

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:40

Haha ja het lijkt ook wel wat op een bal. Maar wratten en alles wat daar op lijkt zijn inderdaad taaie dingen! Met diepe 'wortels'.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:56

Beterschap met Guus, fijn dat hij er al afgevallen is, nu duimen dat alle weefsel van de sarcoid uiteindelijk dood is.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:38

Ik blijf Guus ook even volgen! Wat een slepend verhaal al...Hopen dat de volgende behandelingen meevallen...

Wij zijn ook net afgelopen week begonnen met behandelen, maar als het goed is kunnen wij het met bevriezen nog redden... T eerste deel is er al af gevallen nu.

In my heart you'll live forever my sweet little Dancer


gerlindie

Berichten: 4619
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:43

Oké, ik vind dit echt een heel erg interessant topic.

Ben heel benieuwd hoe het af gaat lopen!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

JuliaGr
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-03-16

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:03

Heel veel beterschap voor Guus!

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:09

Ik volg ook. Heerlijk informatief forum ook, Bokt. Bedankt dat je het deelt en succes met Guus!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 17:47

Leuk, volgers!

Morgen is het weer kliniekdag, maar toch vandaag al weer een kleine update.
Op de plek waar het sarcoid is uitgevallen, en vlak daaronder, zijn de afgelopen weken 2 abcessen ontstaan. Van buiten was er eigenlijk weinig te zien, maar blijkbaar gebeurd er vanbinnen toch nog steeds van alles, want vandaag is de onderste van de 2 opengesprongen.

Geprobeerd het goed uit te spoelen, waarbij Guus zoveel met zijn been stond te trekken en schoppen dat hij zelf het abces nagenoeg leeg heeft gedrukt. Aangezien ik er niet aan kan komen, gelukkig al honingzalf-spray gehaald bij de DA, dus dat er zo goed mogelijk opgespoten.

Morgen dus terug naar de kliniek, 3e en een na laatste keer, dus we kunnen bijna echt gaan aftellen.

Beetje lastig te zien (als het kan even inzoomen, dan wordt het duidelijker), maar er zitten 2 bulten, een boven aan het bovenbeen, de ander iets dieper in de liesplooi. De bovenste is waar het sarcoid heeft gezeten, onderste is open gebarsten.

Afbeelding

Afbeelding

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 16:38

Nou, gisteren was het weer kliniekdag!

Paarden op de trailer, daar bijna 45min te vroeg aangekomen, maar we konden gelijk door.
Na de standaard check-up door de co-assistent wat discussie over de sedatie, maar Guus kreeg domosedan EN morfine, en was dus al bijna van de wereld voor we de opvoelbox hadden bereikt. +:)+

Tijdens het schoonmaken van de abcessen wel nog wat geschop, ondanks praam, maar toen de DA kwam in te prikken praam nog iets strakker gedraaid (arm paard!), en binnen 2 minuten was het klaar! Zelfde DA als met de 1e injectie, heerlijk daadkrachtige man ("niet zeiken Guus, gedraag je!" := ).

Guus nog 2 uurtjes laten uitslapen, en toen we hem weer wilden ophalen had hij een hele dikke neus... :?
Van de zomer op de wei heeft hij dat ook gehad, alleen was toen z'n hele hoofd dik en zat z'n hele voorhand onder de bultjes. Dat was nu niet het geval, maar toch een DA erbij geroepen. Die heeft hem helemaal nagekeken, en verklaarde hem helemaal gezond en fit om mee te nemen. Alleen zijn bovenlip was opgezwollen, maar hij heeft bijna een uur met zijn neus op de rand van de stal gehangen omdat z'n hoofd te zwaar was... Was dus 'gewoon' een beetje irritatie, en trok gelukkig ook snel weer weg.

Terug op stal op de wei, waar hij zowaar nog een sprintje heeft getrokken met z'n grote vriend. Iom de DA 'savonds gelijk metacam gegeven, om problemen als vorige keer te voorkomen.

En dat heeft geholpen!

Vanmorgen een topfit paard op stal, geen dik been, en ook niet stijf. Lekker rondje gewandeld, en daarna op de wei gezet. Samen met grote vriend Tinus heeft hij flink gerend en gespeeld, en zit dus duidelijk goed in zijn vel. Wel nog metacam gegeven, en hij heeft tot het weekend wandel- en weirust, maar als dit het blijft kijk ik met goede moed uit naar de laatste behandeling 2 november.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:08

Wat fijn dat het zo goed met hem gaat!

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:29

Fijn dat hij nu fitter was.

Hoe vond de DA dat het proces tot nu toe gaat?

In my heart you'll live forever my sweet little Dancer

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 17:11

DA was heel tevreden.

Hij gaf aan dat de plek waar het sarcoid heeft gezeten nu een soort van vergiet is geworden. Al het 'foute' weefsel is/wordt afgestoten, en er zitten nu 2 plekken met viezigheid en pus die moeten rijpen zodat het lichaam alles eruit kan werken.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Guus en het sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:20

Fijn dat het nu eigenlijk zo goed ging in de kliniek en tot nu toe ook goed met Guus, duimen dat het zo blijft gaan!

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, Kimberley_, marjor, Phonix, SuusvL en 38 bezoekers