Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 13:34

Omdat ik het even niet meer weet heb ik wat advies van 'buitenstaanders' nodig.

Het volgende is het geval:

Onlangs is mijn paard overleden. Het verdriet is enorm maar ik wil ook vooruit kijken en ben op zoek naar een nieuw dier. Ik weet precies wat ik zoek en een paard met al deze wensen/eisen is niet makkelijk te vinden.

Nu heb ik een dier gevonden die aan ál mijn wensen voldoet. Helemaal leuk maarrr.......

Ze is vier jaar en heeft op haar tweede een tijdje jeuk gehad. Het is getriggerd door ineens van een schrale opfok in een vette wei te komen. Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is ze er vanaf. De arts zei dat het uit een overbelaste lever kwam en dat ze aan het werk moet, dan is het probleem over.

De eigenaar wil haar niet per sé kwijt, alleen voor een heel goed thuis. Ze snapt het jeuk-probleem en is zelfs bereid om het paard een jaar (!) mee op proef te geven. Zo kan ik er mee aan de gang en zodra er een probleem is (geen klik, toch jeuk of wat anders) mag ze terug. Pas tegen het eind van de volgende zomer weten we natuurlijk pas of het probleem echt een probleem is of dat het een eenmalig iets was.

Hier moeten natuurlijk steengoede afspraken over gemaakt worden en het zal er waarschijnlijk naar uit zien dat het jaar een 'bruikleen' constructie wordt. Het paard blijft van hun, ik gebruik het en bij tevredenheid aan beide kanten wordt ze blijvend verkocht. De klik tussen de eigenaar en mij is er zeker. We zijn beiden gevoelsmensen en hebben dezelfde opvattingen en meningen.

Hier zitten natuurlijk 100 haken en ogen aan, maar áls het werkt is het een topkans natuurlijk.

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt en hoe heeft dat uitgepakt?

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:39

Een jaar niet, zelfs een week niet. Ik zou in deze constructie zeer goede afspraken op papier zetten met getuigen erbij enzenz. In een jaar kan er zoveel gebeuren, bvb paard breekt been, moet je dan de koopprijs betalen enzenz. En doe je het wel, spreek dan een koopsom af voor je met het paard bezig gaat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:39

Dan zou ik het eerder een lease noemen dan een proefperiode... Maar idd het is een groot risico en 9 op 10 gaat het fout. Als dit echt het paard is wat je zoekt zou ik gewoon de sprong wagen en kopen.

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:39

ik zou er niet aan beginnen, van beide kanten trouwens niet!

ONDERSCHRIFTLOOS

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:51

Het klinkt te mooi waar te zijn.
Is er geen mogelijkheid om het paard te leasen, en dan nog naar een jaar te zeggen ik koop hem?

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:56

Inderdaad leasen met een degelijk contract. :j Bruikleen kun je echt teveel problemen mee krijgen.

Bmamavan2
Berichten: 728
Geregistreerd: 20-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:03

Een proefperiode is heel netjes maar een jaar lijkt mij wel heel lang (hoewel ik het in dit geval wel begrijp).
Als jij en de eigenaar een goede klik hebben, zou ik kijken voor een lease of huur/koop overeenkomst.
Deze dan ook gezien en liefst getekend door derden.
Hierin bepaal je de uiteindelijke aanschafsprijs.
De prijs die je maandelijks aan de eigenaren betaalt i.v.m. lease/huur
Wie is er verantwoordelijk voor alle overige kosten (neem aan jijzelf)
Wat als het paard erg ziek wordt en een ingreep noodzakelijk is? Wie neemt de beslissing, wie is er financieel verantwoordelijk?
Wat gebeurt er als het paard zou komen te overlijden?
Ik denk dat je dan beter gedekt bent dan dat je een paard een jaar "gratis" op proef neemt.
Als je het paard dan toch niet wilt houden, dan kun je afspreken dat je bijvoorbeeld het gehel bedrag of een gedeelte van het bedrag terugkrijgt van de eigenaren.

Ik zou even goed met elkaar om de tafel gaan zitten wat jullie beiden willen/kunnen.

Elke wijze uil, begon als uilskuiken

Het op de rug van een paard kunnen zitten, zou niet door een mens genomen recht moeten zijn.
Maar een door het paard verleende gunst!

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:05

een kennis van mij heeft dat gehad en na een jaar wilde ze hem eigenlijk toch niet verkopen.
Afijn, na een jaar hadden zij een gratis goed doorgereden paard.
Trek daar maar je conclusie uit ;)

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:16

...maar die kennis heeft een jaar voor bijna niks kunnen rijden. Ook van die kant bekijken dus.

Ik zou er zelf op deze "bruikleen" manier niet aan beginnen. Ik zou het dier een jaar leasen, met een gewoon leasecontract waar alles in staat wat betreft dierenartskosten, risico's etc. Het leasebedrag symbolisch laag houden zodat je geen extra kosten hebt dan wanneer je het dier in bruikleen zou hebben en zodat je niet hoeft te klooien met de prijs bij aankoop na dat jaar.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:18

Nee hoor, want zij heeft gewoon alle stalloing en verdere kosten betaald.
Dus helemaal niet gratis en voor niks

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 14:20

Oké, dus leasen wordt wel vaker gedaan.

Wat is het voordeel van leasen ten opzichte van bruikleen? Is dat juridisch beter?

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:22

Ze heeft het paard toch niet betaald.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:23

Silly1972 schreef:
een kennis van mij heeft dat gehad en na een jaar wilde ze hem eigenlijk toch niet verkopen.
Afijn, na een jaar hadden zij een gratis goed doorgereden paard.
Trek daar maar je conclusie uit ;)


Daar zou ik ook hufterig over zijn, komt geheid gedoe van. Gevoelsmens zijn jullie maar dit moet echt goed zakelijk geregeld zijn en niet op gevoel.
Tevens zou het heel erg zijn als ze exceem heeft? Goede deken om?

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html


Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:26

GamblersCup schreef:
Ze heeft het paard toch niet betaald.

Wat bedoel je precies?
Als ze het paard koopt met een jaar proef. Betaal je hem.

Bedoel als je een wasmachine koopt met "garantie" betaal je hem ook op het moment dat je hem mee neemt.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:26

Ik heb een pony gehad met eczeem... nooit meer. Het is niet altijd met "alleen een goede eczeemdeken" te voorkomen. En als je een dekensloper hebt (of erbij hebt staan in de kudde) dan werkt dat niet. Altijd gedoe, altijd bezig met oplossingen, uitproberen, een jaar ertussen dat ik haar echt in wilde laten slapen omdat het echt heel erg was... als je de jeuk kunt voorkomen met alleen een deken heb je geluk. Natuurlijk zou ik mijn paard niet wegdoen als het nu ineens zou beginnen :n Maar bewust een paard aanschaffen met eczeem of waarbij het risico groot is, no way.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:28

GamblersCup schreef:
Ze heeft het paard toch niet betaald.



Ja dus?
Alle overige kosten wel, zij heeft hem dus doorgereden met het idee om hem na dat jaar te kopen, maar die koop ging niet door omdat die mensen hem terug wilde.
Dan heeft zij hem dus toch gratis voor die mensen in gereden? Dat paard is nu meer waard

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:30

Annekeee schreef:
Wat bedoel je precies?
Als ze het paard koopt met een jaar proef. Betaal je hem.

Bedoel als je een wasmachine koopt met "garantie" betaal je hem ook op het moment dat je hem mee neemt.

Ze had hem niet gekocht, ze heeft het over een zelfde situatie dus bruikleen. Anders had ze het paard toch niet terug hoeven geven. Ze heeft dus een paard gratis mogen rijden, en alleen de stalling en de normale andere kosten hoeven betalen. Soort lease dus, maar dan zonder de leasekosten. Natuurlijk vervelend om hem weer af te moeten geven als je van plan was het dier te kopen. Maar het werd naar mijn mening een beetje geschreven alsof de kennis vreselijk veel erin gestopt heeft en er niks voor terug heeft gehad.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:30

Silly1972 schreef:
GamblersCup schreef:
Ze heeft het paard toch niet betaald.



Ja dus?
Alle overige kosten wel, zij heeft hem dus doorgereden met het idee om hem na dat jaar te kopen, maar die koop ging niet door omdat die mensen hem terug wilde.
Dan heeft zij hem dus toch gratis voor die mensen in gereden? Dat paard is nu meer waard

Zie mijn reactie hier boven. banketstaaf, absoluut. Was niet het plan. Maar er is ook niet veel verloren. Maar wel een reden waarom ik niet aan "bruikleen" zou doen.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:31

Maar op haar 2e had ze jeuk en ze is nu 4. Hoe was het toen ze 3 was? Als er toen geen jeuk was zou ik zeggen de gok nemen en kopen.
De constructie van een jaar op proef lijkt me niks... recht van eerste terugkoop kan ik me nog indenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:36

Mijn merrie heeft hetzelfde euvel, op een volle wei krijgt ze jeuk en op een wat schralere weide dus niet. Zij heeft gewoon een lichte vorm van zomereczeem. Zij kan zonder deken de wei op en dit gaat verder heel goed.

Ik ben zelf van mening in dit soort situaties, leven als vrienden en rekenen als vijanden. Als er ooit stront aan de knikker komt zal de klik heel anders komen te liggen dan nu, met een verkoop, aan de orde is. Een jaar is lang en er kan in een jaar tijd veel gebeuren ondanks of het nu wel of niet op papier/contract geschreven staat.

Gewoon kopen of laten staan. Da's voor alle partijen duidelijk en helder :-)

Succes in ieder geval! :-)

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 14:38

smurffie schreef:
Maar op haar 2e had ze jeuk en ze is nu 4. Hoe was het toen ze 3 was? Als er toen geen jeuk was zou ik zeggen de gok nemen en kopen.
De constructie van een jaar op proef lijkt me niks... recht van eerste terugkoop kan ik me nog indenken.


Op haar tweede jeuk, een klein jaar gedokterd en nu een jaar onder controle.
Het is geen zomereczeem, de jeuk zat op buik/borst en niet op staart en manen. Het is dus, als ik het goed begrepen heb, een voedingsprobeem.

Once you go TREC, you never go back

† Sportfjord Megan: Nationaal Kampioen TREC T2 2015! †

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:40

Silly1972 schreef:
GamblersCup schreef:
Ze heeft het paard toch niet betaald.



Ja dus?
Alle overige kosten wel, zij heeft hem dus doorgereden met het idee om hem na dat jaar te kopen, maar die koop ging niet door omdat die mensen hem terug wilde.
Dan heeft zij hem dus toch gratis voor die mensen in gereden? Dat paard is nu meer waard


Tsja, maar ze had 'm ook stuk kunnen rijden en hem dan kunnen teruggeven en dan was ie minder waard geweest. Het is een risico voor beide partijen.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:42

GamblersCup schreef:
Annekeee schreef:
Wat bedoel je precies?
Als ze het paard koopt met een jaar proef. Betaal je hem.

Bedoel als je een wasmachine koopt met "garantie" betaal je hem ook op het moment dat je hem mee neemt.

Ze had hem niet gekocht, ze heeft het over een zelfde situatie dus bruikleen. Anders had ze het paard toch niet terug hoeven geven. Ze heeft dus een paard gratis mogen rijden, en alleen de stalling en de normale andere kosten hoeven betalen. Soort lease dus, maar dan zonder de leasekosten. Natuurlijk vervelend om hem weer af te moeten geven als je van plan was het dier te kopen. Maar het werd naar mijn mening een beetje geschreven alsof de kennis vreselijk veel erin gestopt heeft en er niks voor terug heeft gehad.



Dat heeft ze dus wel, zowel qua geld als emotioneel, nou ja, ik zou het dus niet doen

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:51

Met goede afspraken zou ik dit risico wel durven nemen als ' lener' of aspirant koper zijnde.


Mijn rijpaard is ook een beetje op die manier ' weg'. Nog een graadje ingewikkelder, want de proeftijd is voor eeuwig. Dus als het dier wat heeft of de klik is weg, zo weer terug brengen (met wat rand voorwaarden en haken en ogen). Het is nu al ruim 3 jaar geleden en het gaat nog altijd prima.


Wat is voor jou het aller ergst wat kan gebeuren, tja dat je na een jaar het dier toch niet meer hebt. Nouja, heb je toch mooi jaar gehad denk ik dan. Het is niet een gigantisch risico wat je neemt....

Die mensen nemen meer risico, wat ik begrijp geven ze om het dier en als je ze een hak wilt zetten pak je hem/haar zo af.

En ja als ze je misbruiken om hun paard te trainen, dat is ook een ' risico', maar als jij het echt goed vast legt kunnen ze dat paard nooit zomaar ophalen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard een jaar op proef: zegen of vloek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:01

Wij hebben niet hetzelfde maar wel iets dergelijks aan de hand gehad. Jong ponietje geleasd bijna 2 jaar met het doel te kopen. Met ons gevoel een waterdicht contract. Heel veel tijd en moeite in gestoken om het beestje te krijgen waar ze was uiteindelijk. Was niet bepaald de gemakkelijkste dame. Maar toen we wilden kopen mocht het opeens niet meer en is beestje vrij snel daarna verkocht aan een ander. Voor meer als dat wij ervoor zouden betalen. Periode daarvoor niet bepaald fraai verlopen vanuit de eigenaar. Heeft ook daarna nog heel veel trammelant opgeleverd.

Ponytje daarop koop met een proefperiode waarin ze altijd terug mocht. Ook op papier. Alleen toen ze terug moest omdat oude tinker waar ze weimaatje voor moest zijn doodsbang voor haar was wilden ze haar niet terug hebben. Daardoor zaten wij met een probleem. Ponietje is naar een handelaar gegaan toen omdat de situatie niet houdbaar was voor oude tinker.

Hier dus nooit meer dergelijke constructies.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers