De NCSAH - al ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:26

Sinds een jaar of 5 bestaat de NCSAH, de Neo-Classical School for the Art of Horsemanship, opgericht door Bastiaan de Recht en Amber Koppen. Nogal een mond vol, 8-) dus ik was benieuwd of er al ervaringen zijn op Bokt met de NCSAH, de oprichters/docenten, de opleiding zelf of de instructeurs die ervandaan komen?
Maakt het zijn naam waar, en heeft de NCSAH echt een meerwaarde voor de instructeurs in opleiding en hun lesklanten?
Merk je als lesklant bijvoorbeeld verschil tussen wel en niet NCSAH gekwalificeerde trainers? Ik weet dat ze bij de NCSAH wel hulpteugels gebruiken en deze ook adviseren in de training, zie je dat ook terug bij de instructeurs? Leren ze echt een nieuw systeem aan, of is het vergelijkbaar met andere klassieke dressuur lessen?
En hoe werkt de opleiding zelf in praktijk? Ik zie bijvoorbeeld wel de vier levels die je als instructeur kunt behalen (basis, school, high school en master) - maar zijn er eigenlijk wel mensen voor de laatste twee in opleiding of zijn dat meer theoretische levels, net zoals Pat Parelli die 4 levels in zijn systeem heeft uitgewerkt in de praktijk en zelf level 10 is?
Ik ben heel erg benieuwd. :)


pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:46

Omdat dit toch een topic is dat vooral om ervaringen vraagt met NCSAH verplaats ik het topic van Rijtechnische discussies naar Ervaring en diensten waar het beter thuishoort en waar het waarschijnlijk ook meer reacties krijgt..

RT-D → ED


Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:40

Bedankt. :)

Ik had eigenlijk ook al wel meer reacties verwacht omdat het NCSAH destijds zo groots geintroduceerd werd. Heeft niemand dan nog ervaring met deze school als student of lesklant van?

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:28

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, kwam die site toevallig van de week via Facebook tegen en heb die eens zitten bestuderen, maar ervaringen kon ik toen ook niet zo snel vinden

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:15

Ik vind het wel bijzonder dat niemand er verder iets over kan melden. Als ik op hun kaart kijk met instructeurs dan hebben ze er toch al meer dan 10 verdeeld over het land zitten dus die zouden ook al allemaal lesklanten moeten hebben. Gek dat er dan toch geen ervaringen zijn, of weten mensen niet dat hun instructeur bij de NCSAH geleerd heeft?

Misschien dat ik dan toch maar een nieuw topic open bij RT-Discussies, dan niet met een vraag naar de opleiding/instructeurs maar naar de rijstijl die de NCSAH voorstaat? Misschien levert dat meer op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:40

Wil je les of instructeur worden via hun?

Ik volg ze op fb. Rij geen dressuur, dus ben niet heel erg geinteresseerd, maar wel in positieve ontwikkelingen binnen de dressuur als kijker/paardenliefhebber etc.

Het ziet er in mijn ogen serieus uit en de opzet lijkt goed. Of ik nou al veel positiefs zie qua rijstijl die men overbrengt durf ik niet te zeggen, aangezien ik daarvoor te weinig zie. De foto's die ik zie vind ik nog steeds teveel krul. Maar goed, heb de basis en voorbereiding niet gezien.

Ze lijken me dus serieus, maar of ze beter zijn??? Dat zal per persoon afhangen. Er zijn ook zat meisjes met Orun, die het papiertje halen en daarna meer dan genoeg onzin verkopen omdat ze vrij zijn te doen wat ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 00:53

Ik ben aan het rondkijken naar goede instructeurs en ik kwam af en toe wel stukken tegen vanuit het NCSAH, maar vond heel weinig ervaringsverhalen. Hier zijn die blijkbaar ook niet, wat ik wel gek vind want de opleiding is behoorlijk groot en professioneel opgezet. Of is dat dan alleen de intentie en vallen de studentenaantallen in werkelijkheid tegen?

Verder heb ik precies hetzelfde als jij: het ziet er groot en serieus en klassiek uit, maar als ik de foto's/filmpjes zie dan zie ik daar niet echt een duidelijk standpunt qua training uit naar voren komen: je ziet foto's/filmpjes van paarden die met hulpteugels achter de loodlijn lopen en ook het rijden ziet er her en der toch vrij rond/achter de loodlijn uit terwijl ik bij neo-classical + de deelname van een dierenarts juist zou denken dat die erg op het op/voor de loodlijn blijven zouden hameren.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen met de opleiding of de door hun opgeleide instructeurs om er hopelijk zo achter te komen wat eigenlijk de praktische doelstellingen van de NCSAH zijn, wat hun standpunten over bijvoorbeeld trainingshoudingen zijn en hoe de trainingen er in praktijk uitzien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 02:00

Ik heb het gevoel dat instructeurs die hier vanaf komen en ook werkelijk gaan lesgeven, zichzelf kwalitatief beter vinden dan mensen met Orun.

Maar feitelijk gaat het uiteindelijk toch om andere dingen zoals; ervaring, persoonlijkheid, didactisch vermogen en gevoel naar mensen. Maar.....ook niet geheel onbelangrijk is de commerciele aanpak. Ik zie dat mensen die commercieel handig zijn, ook meer kunnen lesgeven, ongeacht welke boodschap ze hebben voor de klanten. Wie verkoopt het best zijn praatje....

Ik mis heel veel basis bij dressuurlessen die ik om me heen zie. Leg je een goede basis zijn de vervolgstappen makkelijker. Maar dat is vaak niet aantrekkelijk om te laten zien ofzo?? Of het wordt overgeslagen. Mensen lopen vast en zoeken instructeur nr, 2,3,4,5,6 enzovoorts.

In mijn dressuurtijd werd er gewoon in de les gehamerd op je zit, houding en hulpen. Tegenwoordig heeft dit dure namen zoals; centered riding, balanced riding, klassieke dressuur etc etc. Het enige echte verschil is de prijs van dergelijke lessen.

Ik geef les en behandel het totaal. Word ik gebeld of ik zitles wil geven aan iemand die zelf klassieke dressuurlessen volgt. Nou nee......Dat hoort bij je les en ik kan niet mn ogen sluiten voor andere dingen. Maar echt schandalig wat men voor zo een les betaald en dan nog apart op zoek moet naar zitles.

Ik hoop dat de kwaliteit goed is en mensen nog reageren. Zou toch mooi zijn.

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:52

Ik hoop het ook. Ik ben inderdaad benieuwd naar het inhoudelijke verschil met bijvoorbeeld de Orun, aangezien beide gecertificeerde opleiding zijn - in tegenstelling tot de ongecertificeerde wildgroei aan 'instructeursopleidingen' die daarbuiten om sommige trainers hangt. Maar ik had wel gehoopt dat er meer mensen met ervaringen zouden zijn. Open een topic over de school van Marijke de Jong of Antoine de Bodt en tien minuten later heb je bij wijze van spreken 5 pagina's aan ervaringen erbij. Gek dat dat hier dus niet het geval is.

Ik heb eens de huidige door de NCSAH opgeleide instructeurs opgezocht: Mira Beijlen, Marika Bungert, Jolanda Sipma, Angeliek Slot, Bas de Zeeuw, Natalie van der Meide, Karin Schraa, Esther Griep, Corien Ruigrok, Riana Snel, Irene Snaterse, Esther Wisse, Antje Delis, Wendy Helmers, Suzanne Buijsse, Merel Festen, Merel Festen, Greet Broeder, Marielle Heuvelman, Jessica van Rheenen, Eline Jongsma, Anneloes Borneman, Hanneke Klopper, Linde van der Zee, Wendy Mulder, Attie Kuijs, Jessica de Mooij , Irma Neville.
Ik vind dat flink wat namen; deze mensen zullen toch ook lesklanten hebben? Of weten de lesklanten niet dat hun instructeur door de NCSAH opgeleid is/wordt?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:00

Ik herken wel namen, maar het ligt echt aan jezelf.

Mensen die zelf nog niet zo ervaren zijn, zullen snel iets goed of geweldig vinden, als hun trainer ze mooie verhalen verteld, zelf een mooie site met foto's heeft etc etc.

Ben je iets verder en wordt je iets kritischer, gaat het denk ik niet uitmaken. Dan moet je echt op zoek naar DE persoon die jou nog iets kan bijbrengen en je aanstaat.

In de basis gaat er wel heel veel mis, dus dat is wel een station dat te vaak wordt overgeslagen.

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:32

Inderdaad. Op de website van de NSCAH wordt redelijk veel aandacht gegeven aan basiszaken dus zou ik ook denken dat de instructeurs hun lesklanten allemaal een goede basis kunnen bieden, alleen zou ik graag willen weten hoe deze basis er volgens de NSCAH uitziet.
Gek dat daar zo weinig reacties op komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 00:20

Ik heb nog even zitten lezen op de site.

De bedoelingen zijn echt wel goed.

Maar met een beperkt aantal bijeenkomsten, maak je methodes bij nieuwe instructeurs nog niet helemaal eigen.
Een instructeur moet in mijn ogen zelf toch langere tijd ook trainen of meelopen. De opleiding instructeur is daar dan slechts een verlengde van.

Teveel mensen die het echt wel zouden willen en ook de middelen en mogelijkheden hebben om een dergelijke opleiding te volgen, maar die het niet begrijpen of kunnen toepassen helaas. Ze zitten in hun eigen methode's, hebben wel 1 en ander gehoord, maar of dat goed wordt toegepast?
Dat is het hele probleem met al deze opleidingen natuurlijk.Teveel meiden die een beetje leuk rijden en dan een orun doen bijvoorbeeld.

Dan vind ik de westernsport iets mooier daarin. Nog wel! Meesten trainen ergens, rijden wedstrijden en als ze voor paarden kiezen, gaan ze ergens werken. Werken, werken, werken, trainen, trainen, trainen en dan eens voor jezelf beginnen.
Natuurlijk hebben veel nu een papiertje, maar meer voor de verzekering, dan om iets te leren.

Dure cursussen zijn ook niet voor iedereen weggelegd. Daarmee heb je dus al een selectie.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:31

ik ben er vanaf het begin bij .....in een notedop en daarmee doe ik het hele concept misschien wel echt te kort draait het er echt om dat de ncsah de instructeurs / ruiters kennis van de biomechanica en bewegingsleer willen meegeven zodat de ruiter/ instructeur weet wat er wel en niet mogelijk is in een paardenlijf .....zo las ik dat iemand vond dat de paarden vrij diep lopen en niet met nek als hoogste punt....we hebben op de opleiding de eer mogen hebben een paard te mogen discecteren en dan kun je met eigen ogen zien en voelen dat de meeste bewegingsuitslag niet die van het achterhoofd en c1 is ( dus de nek) maar dat de meeste bewegingsuitslag rond c3 , c5 ligt ....een paard meer buiging vragen achter het hoofd en in c1 en c2 maakt dat er frictie op de banden en gewrichten komt te staan ..... om maar een klein voorbeeld te noemen.

Ik denk dat het belangerijkste is waardoor de ncsah zich onderscheid de kennis van anoatomie en biomechanica is , daardoor kan elk paard als een individu opgeleid worden en word er nooit een standaart kwa opleiding gekeken voor een paard....tevens word er ook zo naar de ruiter gekeken waardoor hij/zij zich kan ontwikkelen daar waar zijn talent ook ligt.


heel af en toe kijk is nog es op bokt en kwam dit tegen maar voor de rest zit er echt niemand van de ncsah op bokt .....wel wil ik een ieder met vragen uitnodigen iemand te bellen van de opleiding iedereen wil jullie van harte te woord staan .....ook komen er op facebook ervaringsverhalen te staan , er is net een opendag geweest maar deze zullen in de toekomst weer gaan plaatsvinden .....ook staat er een agenda op de site waar de data staan van eventuele demo's en of shows.....

groetjes

het grootste probleem van het paard zit vaak op zijn rug
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.
http://i1085.photobucket.com/albums/j440/libertyodessa1/duncie.jpg?t=1299781147

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:04

liberty, als opleider of om opgeleid te worden?

Ik herken enkele namen en heb wel les gezien, maar was er nog niet heel enthousiast over.

De anatomie en biomechanica zou inderdaad het uitgangspunt zijn en is de trainers bijgebracht. Maar laten we even eerlijk zijn.

Mensen trainen al jaren en hebben verschillende dingen geleerd. Daar hebben ze een stijl ontwikkelt. Omdat ze dit interessant vinden, gaan ze de opleiding doen. Het staat allemaal heel mooi en het is OOK een goed verkooppraatje naar de je klanten.

Maar dan.......mensen moeten dag in dag uit trainen om iets eigen te maken. Dat gaat niet met een beperkt aantal dagen samen komen.

Daarnaast moet men enig gevoel, kennis en ervaring hebben om het te kunnen toepassen. Leuk dat een skelet op een paard wordt geschilderd of de bespiering, maar weet ook hoe het zit bij ELK paard zonder de beschildering. Dat vraagt weer veel kennis en ervaring.

Het is een vrij kostbare opleiding, dus niet voor iedereen direct toegankelijk. Hiermee krijg je al een selectie van mensen die het wel kunnen of willen doen. Niet vanwege hun jarenlange ervaring, kennis en gevoel met paarden.
Je krijgt mensen die zelf vinden dat ze al lang bezig zijn, willen er iets mee doen en zien dit als ''beter'' dan de Orun. Je legt veel geld neer, gaat hier x aantal keren naartoe en kan je zelf aansluiten en verkopen als trainer die volgens de anatomie en biomechanica werkt. dat verkoopt wel.....

Enkele lessen en voorbeelden die ik heb gezien, was het verhaal goed. Net uit het boekje, maar het resultaat bleef hetzelfde.
Er zijn (tegenwoordig) nog maar weinig mensen die een paard goed kunnen losrijden en daar begint alle ellende al. Mensen slaan stappen over en willen snel naar het gewenste plaatje.

Ook zie ik niks terug in basis opvoeding op de grond. Spanning op de grond, neem je mee op je paard. Mensen die er bang naast staan, maar dan wel volgens bepaalde idee willen trainen?
Er wordt te weinig aan de houding gewerkt. Maar wat wil je ok? Lessen duren kort, zijn duur, dus mensen lessen te weinig en te kort.

Niet altijd zijn de beste ruiters, de beste trainers. Maar jan en alleman met enige basis, interesse etc kan de cursussen doen.

Orun net zo hoor. Wordt veel teveel even leuk erbij gedaan.

Het is goed dat er zo een instelling is. ER moet veel beter worden lesgegeven dan de afgelopen jaren. Maar het is schandalig, dat het nu een luxe probleem wordt.

In mijn jeugd, had je een goede instructeur en die lette op alles; houding, hulpen, zitten etc. Nu hebben mensen zogenaamd het balanced en centered riding uitgevonden en laten klanten er fiks voor betalen. Rechtrichten is ook een hype en ga je speciaal voor naar die of die opgeleid door......
En de lessen zelf? Daar gaat het om het hoofd van het paard en de oefeningen.

Klanten die hun paard niet snel genoeg in de krul krijgen, gaan naar de volgende instructeur. Dus mensen doen het ook zelf, dat de basis wordt overgeslagen. Instructeurs willen klanten niet kwijt, dus hop, trek maar in de krul.
De afgelopen jaren heb ik vele lessen staan volgen en met verbazing staan luisteren en kijken. En nog erger verbaasd staan kijken als mensen dan later met een lintje thuiskomen......

Maar goed, de voorbeelden zijn momenteel ook niet geweldig. Als dat het beeld is, is het logisch waar het vandaan komt.
Dus ja, het is goed dat dit zich ontwikkelt. Maar alleen als de trainers echte paardenmensen zijn en het zich allemaal echt eigen maken. Niet gebruiken om hun eigen praatje te verkopen en een beetje een zakcentje staan te verdienen. Of willen vertellen hoeveel beter ze wel niet zijn.

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:03

@ Liberty; bedankt voor je antwoord! Fijn dat iemand van binnenuit wat meer kan vertellen over de opleiding, daar was ik inderdaad benieuwd naar.

Interessant trouwens dat je omschrijft dat de paarden bij de NCSAH dieper ingesteld lopen omdat de grootste mate van buiging niet mogelijk is in de achterkant schedel/C1/C2/ maar in de C3-C5. Ik heb dat ook altijd geleerd maar dan andersom: omdat een paard nauwelijks in kan knikken/buigen in de achterkant schedel/C1/C2 (de wervelbeenderen klemmen dan op elkaar) zal een paard dat gevraag wordt om verder met de neus richting de borst te gaan een valse knik krijgen tussen C3-C5.
Daarom hoort een klassieke dressuurtrainer dan ook altijd te trainen met het neus voor of uiterlijk op de loodlijn. Niet omdat het zo mooi staat of vanwege filosofische ideeen, maar stomweg omdat de beenderen in de nek niet meer buiging toestaan.
Het stretchen gebeurt dus ook niet door het paard op te krullen in de C3-5, maar door voorwaarts(met de neus!)-neerwaarts te rijden.
Grappig om te zien dat dezelfde feiten (paard kan maar heel beperkt inknikken in de nek) zo compleet anders geinterpreteerd kunnen worden in de praktijk!

Saski_K

Berichten: 56
Geregistreerd: 08-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:05

xyzutu2 schreef:
Sinds een jaar of 5 bestaat de NCSAH, de Neo-Classical School for the Art of Horsemanship, opgericht door Bastiaan de Recht en Amber Koppen. Nogal een mond vol, 8-) dus ik was benieuwd of er al ervaringen zijn op Bokt met de NCSAH, de oprichters/docenten, de opleiding zelf of de instructeurs die ervandaan komen?
Maakt het zijn naam waar, en heeft de NCSAH echt een meerwaarde voor de instructeurs in opleiding en hun lesklanten?
Merk je als lesklant bijvoorbeeld verschil tussen wel en niet NCSAH gekwalificeerde trainers? Ik weet dat ze bij de NCSAH wel hulpteugels gebruiken en deze ook adviseren in de training, zie je dat ook terug bij de instructeurs? Leren ze echt een nieuw systeem aan, of is het vergelijkbaar met andere klassieke dressuur lessen?
En hoe werkt de opleiding zelf in praktijk? Ik zie bijvoorbeeld wel de vier levels die je als instructeur kunt behalen (basis, school, high school en master) - maar zijn er eigenlijk wel mensen voor de laatste twee in opleiding of zijn dat meer theoretische levels, net zoals Pat Parelli die 4 levels in zijn systeem heeft uitgewerkt in de praktijk en zelf level 10 is?
Ik ben heel erg benieuwd. :)


Ik heb je een pb gestuurd...

irenewinston
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:20

Ik heb zelf de NCSAH-opleiding gevolgd tot en met het School Instructor level en werk als trainer en instructeur. Ik kwam er terecht via de revalidatie-afdeling Equiscio met een paard waar ik al jaren mee aan het dokteren was. Op dat moment werd de opleiding net opgestart. Mijn ogen zijn er open gegaan. Ik had er écht alles voor over om dit paard weer op de been te krijgen en dat lukte. Het ging mij niet om wedstrijden en punten; ik wilde een hele goede ruiter zijn en mijn paard behouden. Ik geef nu aan andere ruiters door wat ik in de NCSAH opleiding heb meegekregen en blijf me de rest van mijn leven verder ontwikkelen. De basis die ik in mijn NCSAH tijd heb opgedaan is goud waard. Een mens moet leren van anderen. Dat is nu eenmaal zo. En zo lang je de goede mensen niet tegen komt, leer je dus ook niet op de goede manier.

We gebruiken bijzetteugels en kaptoom tijdens het longeren en bij de beginselen van het werken aan de hand. Het is geen nieuw systeem. Het is de klassieke rijkunst zoals je die in Wenen nog steeds kunt zien. Maar aangevuld met nieuwe inzichten, dus meer van deze tijd. Aanleuning en correct lichaamsgebruik zijn hierbij het uitgangspunt. Het is het mooiste als je zelf eens kunt kijken hoe door de ncsah getrainde paarden erbij lopen. Ik denk dat dat genoeg zegt. Mooi in de bespiering, los in het lijf, in harmonie met de ruiter.

Goede lessen en opleidingen zijn duur. Ik heb er echt voor gekozen om in mijzelf te investeren. En ik geef les aan mensen die daar ook heel bewust voor kiezen.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:08

Ik heb deze opleiding ook gevolgd en mijn ervaring is minder positief (en ik ben niet de enige die deze ervaring heeft). Velen zijn er om die reden helaas ook mee gestopt. En het is niet zo moeilijk om een website er professioneel uit te laten zien, maar hoe het er in de praktijk aan toe gaat is een tweede

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:32

Grappig om dit topic ineens weer bovenaan mijn eigen berichten te zien staan, dat is alweer een tijdje geleden. :D
Ik moet zeggen dat ik in tussentijd eigenlijk nog steeds niets van/over de NCSAH heb gehoord, zie niet/nauwelijks instructeurs ervan voorbij komen, ze profileren zichzelf voor mij ook niet zichtbaar als opleiding/kennisinstituut, en zijn ook nauwelijks op Bokt genoemd de afgelopen twee jaar. Misschien is het dus inderdaad meer een mooie website dan een echt productieve opleiding geweest.
Hoeveel jaar heb jij van de opleiding gevolgd, en welke verwachtingen had je toen je ermee begon?

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:34

Ik ga dat hier niet openlijk neerzetten, als je vragen hebt beantwoord ik ze wel via pb:)

Anoniem

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:41

Ik dacht dat de vraag naar jouw eigen verwachtingen vooraf wel kon en dat dat de privacy niet in de weg stond, maar dat heb ik dan verkeerd ingeschat. Ik was benieuwd naar of de insteek waarmee je aan de opleiding begon die van een dressuurruiter was of bijvoorbeeld van iemand die een klassiek geschoolde grondwerktrainer wilde worden of juist revalidatietrainer, omdat de opleiding volgens de website eigenlijk op al die benen lijkt te hinkelen en ik me afvroeg hoe daar dan een geheel van gemaakt zou kunnen worden qua opleiding, maar ik snap het als je daar verder niet op in wilt gaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:45

Jammer dat je dat niet wil vertellen, want je kan anderen ermee helpen. Het gaat puur zoals xyzutu2 vraagt om wat je ervan verwachte en waarom het je niet paste, daarvoor hoef je niet direct met modder te gooien.

Op fb ben ik wel lid van de pagina en zie dan wel dingen voorbij komen.

Maar zoals al wordt gezegd, de beste trainers zijn niet altijd degene met een mooie site of toevallig een fijne lokatie etc om iets op te zetten.

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 04:23

Ik had verwacht een leerzame opleiding te doen waarin je problemen leert oplossen. Dit vind ik deels waar: een paard die veel spanning had moest er doorheen gereden worden ipv terug te gaan naar de oorzaak. De oplossing voor spanning zat hem volgens de NCSAH deels in poedertjes of de aanschaf van een zadel van hun sponsor. Dit spanningsprobleem is door een instructeur buiten de NCSAH later pas opgelost met een zadel dat zij eerder afraadden en grondwerk. De wijze van toetsen vond ik niet professioneel: de docenten zijn de jury bij een rijproef en beoordelen de theorie, er zaten veel spelfouten in de te leren theorie en wanneer je niet voldeed aan de toelatingseisen voor jaar 2 maar ze je wel mochten, mocht je met wat geluk toch aan jaar 2 beginnen. Vrij subjectief gemeten dus. Verder is er afgunst wanneer je een weg kiest die niet in hun straatje valt. Die wordt mondeling of per app naar je ge-uit.
Ook wordt je paard geanalyseerd en heeft altijd een “fysiek probleem”, terwijl andere osteopaten/dierenartsen/etc. die problemen niet altijd erkennen. Een aantal groepsgenoten is er met minder zelfvertrouwen en gevoel van competentie vandaan gekomen dan erin gegaan.

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: De NCSAH - al ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:10

Jammer Truitje dat jij het zo negatief ervaren hebt.

Ik kwam dit topic per toeval tegen. Zit niet zo vaak op bokt. Ik loop al heel wat jaren mee in de opleiding. Ik heb alleen maar positieve ervaringen. Mijn ervaring is dat zoals het op de site beschreven word ook is hoe het in de praktijk gaat. Het is juist heel gericht op functioneel trainen en welzijn. Hoe houd ik mijn paard fysiek en mentaal in balans zodat hij in staat is ons, ruiters, te dragen, dat is waar het over gaat. Ook het stuk over hoe neem je dit mee naar je eigen lessen, lesklanten en trainen van paarden word uitgebreid behandelt.

Als jullie echt willen weten hoe NCSAH-instructeurs opgeleid zijn en de opleiding ervaren. Is het denk ik het beste om gewoon eens iemand te bellen voor vragen, ik weet zeker dat iedereen bereid is om jullie te woord te staan. De meeste zitten niet op Bokt, dus dat zal ook de rede zijn dat er weinig reactie is op dit topic en je weinig voorbij ziet komen op Bokt.

bderecht
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:30

Beste Alexandra (truitje),

Treurig om te zien hoe jij je uitlaat over de NCSAH. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in het feit dat je vorig jaar,ook bij herkansing, niet hebt kunnen slagen voor het examen van het Basistraject.
Je mening daarover uiten kan, maar ga geen feitelijke onjuistheden verkondigen. Dat is laster. Docenten beoordelen nooit hun eigen studenten. De NCSAH is knhs, noc/nsf en crkbo erkend. De opleiding en examenprocedures voldoen dus aan de normen. Iedereen volgt zijn eigen weg. Wanneer die weg echter ten koste gaat van het paard, dan melden we dat en proberen we daarin te helpen. Dat is nu net de NCSAH. Waar rijkunst en welzijn samen gaan.

Voor de geïnteresseerden, kijk eens op facebook. Daar zie je alle activiteiten en kan je ons vragen stellen.

De NCSAH heeft inmiddels 125 actieve studenten / erkende instructeurs. Het 3e jaars diploma is erkend door de knhs als Instructeur Wedstrijdsport Dressuur. Met 1e jaars diploma is het mogelijk een beroepsverzekering af te sluiten en les te geven op stallen met Veiligheidscertificaat.De huidige examinatoren zijn orun examinatoren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers