Agouti...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 23:00

Kan iemand het in Jip en Janneke taal uitleggen :o ?

Ik begrijp dat bruin eigenlijk zwart is en dat agouti ervoor zorgt dat het zwart alleen nog maar op de benen en manen/staart te zien is.

Maar kan een vos ook 1 x agouti dragen of is 1 x agouti altijd al zichtbaar ? Of gaat het nooit samen met vos ?

Mijn merrie is bijvoorbeeld bruin. Haar vader is (donker)bruin en haar moeder is vos. Ze is zelf lichter bruin dan haar vader. Heeft ze nu Aa en kan ze dus een vos veulen geven ? Als ze dus de a doorgeeft ?

En wat als ze beiden het vosgen doorgeven maar er komt een A bij ? Of kan dat niet ?

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:02

Ik wouw dat ik je kon helpen maar ik heb helaas geen verstand van kleur namen ik weet wel dat er een soort cavia is die agouti kleur heeft, was altijd mijn favoriet hahaha
hopelijk kan iemand je helpen.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:04


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 23:15

Nu is het al duidelijker, maar nog niet helemaal ...
Op vos toont het niet. Dus mijn merrie zou zowel van haar vader als haar vosse moeder het dominante A gen gekregen kunnen hebben (ik dacht dat ze automatisch Aa was door een vosse moeder).
Ze kan dus in theorie een voskleurig veulen krijgen met AA als ik het goed begrijp, maar dat zou niet tonen...

Imaginaerum
Berichten: 3684
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:24

ClauH schreef:
Nu is het al duidelijker, maar nog niet helemaal ...
Op vos toont het niet. Dus mijn merrie zou zowel van haar vader als haar vosse moeder het dominante A gen gekregen kunnen hebben (ik dacht dat ze automatisch Aa was door een vosse moeder).
Ze kan dus in theorie een voskleurig veulen krijgen met AA als ik het goed begrijp, maar dat zou niet tonen...

Klopt. :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 09:05

Zo he he nou ik kom er wel, het is reuze interessant allemaal maar ik heb een hoop te leren !

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:46

Vos hangt niet van agouti af, maar van het E-gen (dat zwart geeft).
Jouw merrie is A*Ee omdat haar moeder een vos is. Als je jouw merrie met een vos zou dekken, heeft ze 50% kans op een vos veulen.

Het A-gen bepaalt of je merrie ook zwart kan geven. Een (bruin) paard dat AaEE is, zal met een zwarte hengst die aaEE is (dat heet dan homozygoot voor zwart), 50% kans op een zwart veulen geven (en nooit vos).

Als jouw merrie AaEe is, is ze dubbel heterozygoot (zowel voor agouti als voor zwart). Afhankelijk van de hengst kan ze dan dus zowel zwart, bruin als vos geven.
Is ze AAEe, dan zal ze nooit een zwart veulen geven.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 09:59

Ik snap hem Ibbel ! Zoals eerder gezegd dacht ik dat ze Aa was maar dat hoeft dus helemaal niet...
Ik hoop op een mooie vos volgend jaar :-)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:34

Heel simpel uitgelegd:

Er zijn twee kleuren bij paarden: vos en zwart. Deze 'kleuren" worden veroorzaakt door het zg Extension gen en wordt aangeduidt als 'E' voor zwart (= dominant) en 'e' voor vos (= recessief).

Alle andere kleuren en patronen worden veroorzaakt door zg Veranderaars en/of Verdunners.

Een van de grootste 'Veranderaars' is het gen Agouti, dat wordt aangeduidt als 'A' (=aanwezig) of 'a' (= afwezig). Agouti heeft alleen invloed op zwart gekleurde haren ... het 'jaagt bij wijze spreken het kleur naar de uiteinden, mn manen, staart en benen. Op een genetisch zwart paard, genotype zwart (EE of Ee), zal het altijd tonen en daar door een bruin gekleurd paard geven, fenotype bruin. Omdat het niet toont op vos (= geen zwart haren) kan een genotype vos (= altijd ee) drager zijn van Agouti (AA, Aa) maar toont het niet.
Een fenotype zwart paard (= zwart gekleurde paard) is altijd recessief Agouti, iaw draagt geen Agouti, en is 'aa'.

Als je wilt weten of je merrie wel of niet homozygoot Agouti (= AA) is dan zou je haar moeten DNA testen daarop. Op Extension (vos/zwart) hoeft niet omdat je al weet dat zij Ee, 1x zwart en 1x vos, is.

Equiny

Berichten: 419
Geregistreerd: 03-10-16

Re: Agouti...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:10

Bruin toont niet op vos dus je vos kan altijd 0, 1 of 2 genen met zich meedragen.
Op Zwart toont het wel dus mocht je haar met een zwarte kruisen, en ze draagt Agouti dan heb je dus meestal een bruin veulentje hieruit !

Bruin is bruin, tussen het aantal agouti wat je paard kan hebben zit geen kleurverschil. :)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:24

Equiny schreef:
Bruin toont niet op vos dus je vos kan altijd 0, 1 of 2 genen met zich meedragen.
Op Zwart toont het wel dus mocht je haar met een zwarte kruisen, en ze draagt Agouti dan heb je dus meestal een bruin veulentje hieruit !

Bruin is bruin, tussen het aantal agouti wat je paard kan hebben zit geen kleurverschil. :)


Agouti, wat de bruine kleur bij paarden veroorzaakt op genetisch zwart paarden, toont idd niet op vos.

Zwart (dat geen Agouti draagt = aa) x vos (die geen agouti draagt) = zwart of vos gekleurd veulen.
Zwart x vos (1x Agouti = Aa) = zwart, bruin of vos gekleurd veulen.
Zwart x vos (2x Agouti = AA) = bruin of vos.
De percentages van de mogelijkheden is afhankelijk of het zwart paard wel of niet vos-drager is.

Net als bij al de andere kleuren en patronen, is er ook bij bruin een brede gamma van kleurverschillen ... van zg zwart-bruin tot heel licht, bijna damhert kleur, bruin.