Bokkers die halal eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 10:51

Hoi,

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die halal eten? Doen jullie dit al heel je leven, of pas later begonnen?

De situatie is zo dat mijn vriend en ik 27 oktober de sleutel van ons huis krijgen. Hij is moslim en wilt graag halal vlees eten. Voor mij geen probleem of ik nou vlees bij de NL supermarkt haal of bij de Turkse. Alleen bij de plaatselijke winkeltjes hier heb je niet echt super veel keus kwa vlees. Lamsvlees lukt ik sowieso niet, behalve dan lamsgehakt (kofte/adana etc.).

Vriendin van mij rijdt altijd naar Rotterdam en koopt daar echt kilos vlees in voor de komende tijd, denk dat ik maar keer mee rij :=

Vonden jullie het moeilijker met koken? Wat te maken? Je kunt natuurlijk alle gewone recepten maken, en dan halal vlees in plaats van niet halal. Maar ik zit toch nog met die weinig keus.. Jullie nog leuke adressen in omgeving Breda?


Dit topic is niet bedoeld om een discussie op te wekken over (waarom) wel/niet halal eten.
Als je daarover wilt discussiëren open dan een ander topic :j


Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:54

Zo een groot verschil is er toch niet? Ik haal ook met regelmaat vlees bij de Marokkaan en het smaakt hetzelfde als vlees bij de appie en je kan er dezelfde dingen mee doen :D je hebt trouwens ook een halal gedeelte bij appie als ik het goed heb.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:57

Mijn oom is een Turk maar die eet vlees van een Nederlandse slager. Alleen natuurlijk geen varkensvlees...
Is het van een Turkse slager dan echt anders?

[o]

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:59

Gaat om de manier van slachten wat het halal maakt. Er word een gebed bij elk dier gezegd als ik het goed heb. En ze worden geslacht met hooft richting mekka en bloeden leeg. Verder totaal geen verschil. Praktisch hetzelfde als kosjer eten

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:00

Zit geen verschil tussen het vlees behalve dat het dier er ontzettend voor heeft moeten lijden. Je kan dus gewoon hetzelfde koken.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 11:00

lifaya: Kwa smaak niet nee natuurlijk! Maar de turkse/marokkaanse slagers bij ons hebben niet echt veel keus vergeleken met het niet halal vlees bij bijv. de Jumbo/AH etc.

verootjoo: Dan eet jouw oom geen halal :D Bij de Turkse slager wordt het anders geslacht.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:01

Gaat om het labeltje halal wat erop zit Verootjoo. Die dieren zijn anders geslacht dan de dieren bij de appie in de schappen :)

Ik kan je helaas niet helpen aan adressen in Breda, ik haal mn halal vlees bij een slager in Nijmegen :) Op het moment echt mooie grote kipfilets in de vriezer liggen :9

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg


Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:03

Bo valt opzich mee hoor :p je hebt alleen geen varkensvlees maar daarvoor in plaats weer veel lam. Kip is daarbij het meest veelzijdige stukje vlees. Je zal wss minder biefstuk gaan eten (geen idee of dat halal word verkocht?) en varken niet, maar als je daar behoefte aan hebt kan je altijd nog apart voor jezelf koken lijkt mij?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 11:05

Haha en lam lust ik niet := Zal waarschijnlijk veel kip worden inderdaad.. Gerechten met gehakt etc. Biefstuk word halal verkocht, bij ons plaatselijke halal winkels. Misschien mag ik dan toch nog niet klagen :D

Kan inderdaad apart nog een speklapje bakken :))

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 11:11

Nog wat praktische dingen, bijvoorbeeld even een blik Unox soep opwarmen kan niet, zitten balletjes/worst etc. in, even een blikje knakworsten opwarmen..
Zulke dingen zul je vast ook allemaal wel halal eten maar ik ben dan weer een moeilijke eter haha

Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:12

Maar je kunt toch ook voor hem halal vlees maken en zelf een keer een blik knakworsten halen als jij daar zin in hebt? Hoeft hij dan niet van mee te eten :)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:14

Soep uit blik is toch al niet te eten, gewoon lekker zelf maken dus :9 en je hebt trouwens ook blikken soep zonder vlees :j

Maar halal is dus echt anders. Dan zou ik het nooit bij de Appie kopen (sws geen vlees bij de supermarkt) hoe weet je dan zeker dat het halal geslacht is :? Een echte slager lijkt me dan vertrouwder :j

[o]

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:15

lifaya schreef:
Gaat om de manier van slachten wat het halal maakt. Er word een gebed bij elk dier gezegd als ik het goed heb. En ze worden geslacht met hooft richting mekka en bloeden leeg. Verder totaal geen verschil. Praktisch hetzelfde als kosjer eten

'Verder totaal geen verschil' >;) ... er is natuurlijk een reden waarom er zoveel heisa over is..

Hier zitten wel veel turkse winkeltjes, ideaal, ze komen als paddestoelen de grond uit gepopt. :)) Ik haal er af en toe wel eens vlees. En turkse pizza's die je dan thuis kan beleggen. :9


Kun je niet online ergens bestellen? Nog niet gezocht hoor maar wellicht dat dat kan..

Maar aangezien er hier al veel winkeltjes zitten; zullen daar vast wel in de buurt ook winkeltjes zitten, wellicht googlen, of een turks/marrokaans iemand aanspreken en gewoon eens vragen of zij adressen weten toevallig, ons kent ons vaak dus dat zou voor mij een optie zijn.

Enne, er bestaan ook halal knakworsten in blik hoor. :D

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:16

Iets mag niet zomaar het labeltje halal krijgen. Word wel goed op gecontroleerd hoor. Net zoals dat sommige producten echt geen noten mag bevatten en sommige echt geen vlees.

Melanie, de manier van slachten is anders, maar daar gaat dit topic niet om. Het gaat er om dat TS een beetje gevarieerd wilt eten. Het vlees is gewoon hetzelfde

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:22

Snoep mag dan ook niet. Want gelatine wordt gemaakt van varken als ik mij niet vergis.

Ik zou voor hem dan lekker lam maken en voor mezelf lekker wat anders niet halal halen {:}

Spoiler:
Als je dit leest ben je een clown :D
We are all traveling through time together, Every day of are lives. All we can do is our best, To relish this remarkable ride.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:27

Mocht je bij een echte turk/marrokaans winkeltje zijn hebben deze erg veel keus.
Ik eet zelf geen varkensvlees i.v.m. geloof. Maar idd knakworsten zijn er ook in halal versie ;) Hier ook geen lam liefhebber maar keuze genoeg in rund en kip.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:29

lifaya schreef:
Iets mag niet zomaar het labeltje halal krijgen. Word wel goed op gecontroleerd hoor. Net zoals dat sommige producten echt geen noten mag bevatten en sommige echt geen vlees.

Melanie, de manier van slachten is anders, maar daar gaat dit topic niet om. Het gaat er om dat TS een beetje gevarieerd wilt eten. Het vlees is gewoon hetzelfde

Het gaat mij om deze zin die je zegt:
"En ze worden geslacht met hooft richting mekka en bloeden leeg. Verder totaal geen verschil."
Dat is er dus zeker wel als je het gaat hebben over slachten, of wellicht ongelukkig gekozen plaatsing van woorden. :D
Idd, het vlees is verder hetzelfde.

Hier zit sinds kort een mooie mini supermarkt turks, allerlei soorten vlees, ziet er goed uit en leuke prijzen. Vooral kip shoarma :9

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 11:31

Anne_mieke88: Gelukkig kijkt hij daar dan weer niet na := Het gaat hem gewoon om het vlees, alle snoep/taart/drinken etc checken of er gelatine in zit doet hij niet aan (godzijdank haha)

Murosch: Ja dat kan zeker, maar meer het praktische idee.

Wij hebben hier 1 turkse en 1 marokkaanse winkel inderdaad.. Denk dat ik daar al een heel eind mee kom. En ga binnekort dan met een vriendin mee naar Rotterdam om kilo's in te slaan :+

Ik denk inderdaad dat lifaya bedoeld dat er geen verschil in smaak is.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Bokkers die halal eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:34


Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:03

Ik ben meer halal gaan eten omdat ik hier zeer goede halal slager heb. Vind vlees zoveel lekkerder dan van de supermarkt... niet kilo's vocht die eruit komt, malser... en niet duurder dan supermarkt.. eet wel veel meer kip erdoor, vind veel makkelijker te bereiden, omdat er niet zoveel vocht uit de kip komt :')

Had me in begin wel erin verdiept en veel wetenschappelijke onderzoeken erover gelezen, voelde mij nml begin niet fijn over. Maar heb geen 1 wetenschappelijk onderzoek (van pubmed etc) gevonden die echt aantoonde dat dieren meer lijden. Erdoor

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:16

Gianti schreef:
Ik ben meer halal gaan eten omdat ik hier zeer goede halal slager heb. Vind vlees zoveel lekkerder dan van de supermarkt... niet kilo's vocht die eruit komt, malser... en niet duurder dan supermarkt.. eet wel veel meer kip erdoor, vind veel makkelijker te bereiden, omdat er niet zoveel vocht uit de kip komt :')

Had me in begin wel erin verdiept en veel wetenschappelijke onderzoeken erover gelezen, voelde mij nml begin niet fijn over. Maar heb geen 1 wetenschappelijk onderzoek (van pubmed etc) gevonden die echt aantoonde dat dieren meer lijden. Erdoor


Wow dan heb je zeer slecht gezocht, weet dat ts geen discussie wilt maar het is universitair meermaals aangetoont dat dieren meer lijden daarom staat het ook zo onder discussie en strijden dierenartsen en universiteiten landelijk voor een verbod omdat het in conflict is met het etisch behandelen van dieren.

Persbericht van de diergeneeskundige orde tegen onverdoofd slachten is een goed startpunt
Laatst bijgewerkt door Furrow op 05-10-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:17

Bij kip is het niet zo'n verschil natuurlijk. Mijn opa hakte ook gewoon de kop eraf en hing ze ondersteboven :=
Dieren mogen ook niet uit de bio-industrie komen toch met halal? Want de dieren dienen bij leven met respect te worden behandelt. Is volgens mij niet alleen het slachten dat het hallal maakt, maar het hele pakket.

Mag je als niet moslim wel halal vlees bereiden eigenlijk? Is het dan niet gelijk haram?

Je hebt ook een grote pizza toko die werkt met halal vlees, kom alleen niet op de naam...

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:21

Furrow schreef:
Gianti schreef:
Ik ben meer halal gaan eten omdat ik hier zeer goede halal slager heb. Vind vlees zoveel lekkerder dan van de supermarkt... niet kilo's vocht die eruit komt, malser... en niet duurder dan supermarkt.. eet wel veel meer kip erdoor, vind veel makkelijker te bereiden, omdat er niet zoveel vocht uit de kip komt :')

Had me in begin wel erin verdiept en veel wetenschappelijke onderzoeken erover gelezen, voelde mij nml begin niet fijn over. Maar heb geen 1 wetenschappelijk onderzoek (van pubmed etc) gevonden die echt aantoonde dat dieren meer lijden. Erdoor


Wow dan heb je zeer slecht gezocht, weet dat ts geen discussie wilt maar het is universitair meermaals aangetoont dat dieren meer lijden daarom staat het ook zo onder discussie en strijden dierenartsen en universiteiten landelijk voor een verbod omdat het in conflict is met het etisch behandelen van dieren.


Ik weet wat ik Gelezen heb :) en hoeveel... zeg misschien ook wel hoe er überhaupt met slachtdieren omgegaan wordt :)

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:22

Halal zegt iets over de manier van slachten. Niet over hoe het beest geleefd heeft.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:25

Ik heb grote moeite met halal slachten.
Ze slachten het dier zonder te verdoven en laten het leegbloeden,
dit kan 4 minuten duren , terwijl het beestje het bewust meemaakt.
Ik vind dit onnodig dierenleed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers