Obstacle- en survivalruns!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 08:40

Sinds vorig jaar doe ik regelmatig mee aan obstacleruns. Ik heb mee gedaan met verschillende edities Mudmasters, Strong Viking en Strongmanrun tot 18 km.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en trainingen! Met welke runs hebben jullie meegedaan? Waar en hoe trainen jullie?

Ik ben benieuwd!!

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:50

*zwaait*

Ik zag toevallig dit bericht en ik dacht ik meld me als toekomstige obstacle runner!

Ik wil heel graag meedoen met deze runs en begonnen met trainen hiervoor. Mijn doelstelling is komend voorjaar mijn eerste run te doen. Met deze runs hoop ik mezelf te motiveren om te gaan hardlopen aangezien dit niet mijn favoriete sport is ;-) Daarbij rij ik iedere dag 2 paarden en doe ik 3x in de week crossfit sinds afgelopen juli.

Hoe hebben jullie je voorbereid? Hebben jullie misschien nog tips voor me?

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:01

Ga bij een survivalvereniging trainen! Dan leer je de juiste technieken, en gewone survivalruns zijn een stuk betaalbaarder dan die commerciele runs.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 09:09

:wave: Allienda!

Leuke plannen! En wat een overeenkomsten..... ik ben dit ook gaan doen om een doel te hebben voor het hardlopen! Is ook niet mijn favoriete sport..... Ik heb ook 2 paarden die ik dagelijks rij. Ik doe geen crossfit maar "gewoon" fitness en doe wat krachttraining buiten op een obstakel parcours in de buurt!

Wat voor een afstanden loop je?

Een tip is een obstacle trainingsparcours vinden bij jou in de buurt en daar lekker gaan trainen! Maakt het leuker en heb je een beetje een idee van een run!

Misschien iemand zoeken met wie je kan trainen? Motiveert en is gezelliger! Ik train vaak samen met mijn man, ALS hij in het land is.

Mijn eerste run was 8 km. en heb ik 7 weken voor getraind :D , het hardlopen dan! Fitness deed ik al langer! Het viel me enorm mee! het voordeel is dat je niet hele lange stukken achter elkaar loopt. Op het moment dat je een obstacle doet kun je conditioneel wat uitrusten en kost het kracht, ben je aan het lopen kun je wat bijkomen van de krachtsinspanning op het obstacle.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 09:14

Bismarck schreef:
Ga bij een survivalvereniging trainen! Dan leer je de juiste technieken, en gewone survivalruns zijn een stuk betaalbaarder dan die commerciele runs.


@ Bismarck Doe jij zelf ook mee aan dit soort runs?

Wist niet dat er speciale verenigingen voor waren! Die hebben wellicht ook veel leuke obstacles om te trainen!

Ik heb in der daad een agenda gevonden waar ook andere runs in staan dan de grote commerciele en ben zeker van plan om daar eens naar te gaan kijken. Heb je tips voor een leuke run Bismarck?

Mijn man werkt bij defensie en kan mij goed helpen met techniek!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:23

Ik doe er zelf niet aan (heb helaas kapotte knieen) maar mijn 10-jarige dochter is er erg in geinteresseerd. Ze doet fanatiek aan athletiek, houdt van hardlopen, paardrijden en sportieve uitdagingen.
Alleen: voor kinderen vind ik echt niks aan organisaties/activiteiten! -O- Een vereniging zou ideaal zijn.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 09:43

Hoi Soesita!

Sportieve dochter leuk hoor! Je hebt tegenwoordig ook de kidsrun en familierun volgen mij! Maar in der daad een vereniging waar ze wekelijks zou kunnen trainen in natuurlijk helemaal ideaal. Ik ga toch ook eens kijken of er zn vereniging bij mij in de buurt zit!

Balen van je knieën..... dat beperkt je enorm in sporten.... Hoe is dat zo gekomen?

Ik had een paar jaar geleden ook nooit gedacht dat ik überhaupt hard zou lopen en al helemaal niet van dit soort runs zou doen.... door een ongeluk een beschadigde tussenwervelschijf.... Door speciale zooltjes, fysio, juiste training en een goed supplement gaat het echt super goed!

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:15

Bij onze Box doen veel mensen aan obstable runs en dat werkt ook heel motiverend. Ze hebben al gezegd dat ik gewoon moet meedoen en er niet teveel over na moet denken :+ en dat ze me wel "meeslepen". Ik wil gewoon een goede basisconditie hebben en dat mijn lichaam wat sterker is voor ik meedoen. Afgelopen jaren heb ik veel blessure leed gehad dus moet ik heel erg langzaam en met beleid opbouwen.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:39

@ Levita, Mijn man zit ook bij defensie en ik ben via hem bij survival gekomen. Hij doet dit nu zo'n 8 jaar en ik heb vorig jaar een tijd mee getraind maar ben nu gestopt door drukte.
Op www.survivalbond.nl kan je meer informatie vinden.

Veel survivalverenigingen hebben ook speciale trainingen voor kinderen.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:42

Als survivalrunner (en soms obstakelrunner) wil ik graag even de kanttekening maken dat een survivalrun totaal anders is dan en obstakelrun! Een survivalrun heb je techniek voor nodig, obstakel is gewoon plankgas en lomp erover/eronder. Survival moet je ook allemaal halen ivm het behouden van het bandje en het klassement.

Er is al een keer een heel obstakeltopic geweest trouwens.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 10:53

@ Bismarck tnx voor de site, ga ik zeker eens op kijken!

@ Allienda het valt echt reuze mee, vind ik, die runs! Maar het is uiteraard zonde om blessures op te lopen maar volgend jaar voorjaar dan heb je lekker nog wat maanden om te trainen toch? Wat voor een loop training doe je, hoe ziet bijvoorbeeld jouw week schema er uit?

@ Winged Daar heb je helemaal gelijk in!! Heb er tot nu toe 1 gelopen en dat is wel even wat anders...... Heel veel touw en daar komt veel techniek bij kijken!

Ik vond alleen een toppic uit 2013...?

Welke servival runs heb jij gedaan en wat is een aanrader voor iemand met weinig ervaring? Waar en hoe train jij?

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:08

Levita30 schreef:
@ Bismarck tnx voor de site, ga ik zeker eens op kijken!

@ Allienda het valt echt reuze mee, vind ik, die runs! Maar het is uiteraard zonde om blessures op te lopen maar volgend jaar voorjaar dan heb je lekker nog wat maanden om te trainen toch? Wat voor een loop training doe je, hoe ziet bijvoorbeeld jouw week schema er uit?

@ Winged Daar heb je helemaal gelijk in!! Heb er tot nu toe 1 gelopen en dat is wel even wat anders...... Heel veel touw en daar komt veel techniek bij kijken!

Ik vond alleen een toppic uit 2013...?

Welke servival runs heb jij gedaan en wat is een aanrader voor iemand met weinig ervaring? Waar en hoe train jij?



Ik heb voorheen geprobeerd om te werken met loopschema's maar op de een of andere manier bleef ik teveel last houden van een heupblessure. Na 3 maanden ellende van het steeds maar proberen, een dag niet kunnen lopen na de looptraining, heb ik dat schema de deur uitgegooid. De afgelopen maanden heb ik me gefocust op kracht en conditie training bij het Crossfitten, waar regelmatig de hardloop afstanden 400m - 800m - 1600m in terugkomen. Vaak is dit in combinatie met gewichtheftechnieken, push ups, pull ups, squats etc. *ik heb even geen concreet voorbeeld bij de hand*

Ik ben begonnen met 2x de week crossfit, afgelopen maand ben ik begonnen met 3x de week en ik ga met sprongen vooruit. Afgelopen weekend ben ik op mn gemakje gaan hardlopen met de hond (mijn man wandelde gezellig me, ik rende naar een punt en terug naar hem :Y) ) tijdens ons familie weekend in REnesse. Ik dacht een klein rondje, maar het ging zo vreselijk lekker dat ik zomaar 5km uit de mouw schudde, waarvan ook een aantal trappen op en af, 2,5km op het strand!!! Uiteraard met kleine wandel periodes ertussen maar ik had geen spierpijn de dag erna niks............Naja beetje stijf gevoel in mn heupen, maar ik vond het schrikbarend goed gaan :=

Het idee was om volgende maand rustig aan de looptraining op te pakken en te beginnen met korte stukjes van 2-2.5km. Ik heb een Sportwatch van Garmin die mijn hartslag meet en kan ik daarmee een beetje in de gaten houden hoe en wat, plus ik kan tijd en afstand daarmee tracken :) Het idee is om sowieso in het weekend te gaan hardlopen en een dag door de weeks.

Weekschema:

MA Crossfit - 2 paarden rijden
DI 3 paarden rijden
WO Crossfit - 1 paard rijden 1 longeren
DO 2 paarden rijden
Vrij 1 paard rijden 1 longeren - Crossfit
ZA + ZO 3 paarden rijden

*ik werk ook nog eens full time*

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:10

Wat vinden jullie "Beginners-Runs" dan kan ik misschien eens kijken wanneer die zijn...............Mooie motivatie denk ik ;)

Ik doe sowieso de Caveman run in Valkenburg met vrienden *\o/* maar die is komende zomer ergens, dus tijd genoeg!!

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:15

In welke regio zit je?

Ik heb inmiddels 3 strong Vikings, 3 caveman challenge (emmen/exloo), 2 dirtkings, 3 kardingeruns, 2 stormloop, 1 strong sister, 1 strong man, Zandpol, Extreme coldrun, De hel van Bovensmilde gelopen. over 1,5 week is er in Exloo weer een run. En survivalruns in Noord-Nederland (Wesepe, Havelte, Westerbork, Groningen, Kootstertille, Boerakker, Bakkeveen verschillende keren)

Ik bootcamp 2x in de week, 1x in de week survival, 2x per week hardlopen (zelf hardlooptrainer). Misschien ga ik bij de indoorbaan in Staphorst nog trainen. Maar dan moet ik ergens even schuiven. :+

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:20

Sooooooow dat zijn flink wat runs zeg :D

Ik woon in regio Roermond, midden Limburg. (klein dorpje -> Melick, wss niemand ooit van gehoord := ) )

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:40

Totaal andere regio dus :)


Op www.obstakels.com staat sowieso een kalender om even door te spitten :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 12:57

Goed bezig Winged!! Welke vond je het leukst om te doen?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 12:58

WOW allienda, lekker druk programma! Ik werk 24 uur, rij 6 dagen in de week 2 paarden, 2 of 3 keer in de week hardlopen, 2 of 3 keer in de week fitnessen!

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:13

Levita30 schreef:
Goed bezig Winged!! Welke vond je het leukst om te doen?

Strong Viking, maar ook omdat ik daar het hele weekend dan vaak ben. Ene dag de run, andere dag vrijwilliger (= gratis ticket + gezellige dag). Survival heb ik meer uitdaging aan. Ik ga in januari mijn eerste survivalrun weer doen na een dik jaar geblesseerd te zijn geweest.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:49

Kan iemand misschien de verschillen qua runs uitleggen?

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:58


renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:01

Ja hieroo !!!

Strong Viking 7km, BuffelRun 10km& Army Urban Run 10km gelopen.

We willen misschien hier aan mee doen: http://www.funrungemert.nl/
maar missen nog 2 teamleden, dus mocht hier iemand zin hebben :D !?
(regio eindhoven, noord brabant)

Dit jaar weinig budget gehad, maar volgens jaar hoop ik er toch weer een paar te lopen :)

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Obstacle- en survivalruns!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:04

Voor de budgets: Kijk eens of het loont om bij een meerdaagse run als vrijwilliger te staan (en om dan dus gratis te kunnen starten)

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:07

Winged schreef:
Voor de budgets: Kijk eens of het loont om bij een meerdaagse run als vrijwilliger te staan (en om dan dus gratis te kunnen starten)


Dit klinkt inderdaad wel leuk :)
Strong Viking vond ik erg leuk om te doen, maar ga geen 50,- of meer betalen voor een run. Op deze manier is het wel te doen :D :D

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:22

De strong sisterrun lijkt me wel ontzettend leuk om te doen..................Ik heb 'm net op FB gedeeld met de vraag wie er met me mee gaat :D

{edit} Zaterdag 6 mei 2017, dat is mooi om lekker van te voren te gaan trainen en in een goede conditie te zijn :)