Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 23:01

Ik woon nu al een tijdje op mezelf en mis de gezelligheid van een dier om me heen te hebben enorm.

Nu werk ik gewoon fulltime dus een hond wordt 'm sowieso niet voor mij de eerste jaren.
Iedereen om me heen zegt dat een kat best zo lang alleen kan zijn. Maar is dit ook waar?
Ik denk er dan wel over om er twee te nemen, zodat ze elkaar hebben wanneer ik aan het werk ben.

Maar wat doe je dan? Twee poezen? Twee katers? Een poes en een kater?

En is 70 m2 niet te klein voor twee katten?

Hoe doe je dat met de opvoeding? Is een paar dagen weekend genoeg om ze te laten wennen of moet je er een week vrij voor nemen?

Genoeg stof tot nadenken dacht ik zo. :D
Laatst bijgewerkt door M_aaike op 04-10-16 23:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Fulltime werken en een kitten opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:04

Ja dat is te klein. Zeker als ze jong zijn. Wat je wel kunt doen is uit het asiel 1 of 2 oude katten halen, binnenkatten die ook niet zo speels meer zijn.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:11

70m2 is echt niet zo klein hoor.

Ik had 2 katten op 42m2, dat was te klein.
Maar 70m2 kan best hoor.
Heb er nu 1tje op 45m2

Mogen ze na wennen ook naar buiten?

Katten kunnen inderdaad best alleen thuis zijn. Helemaal als ze samen zijn.

Wij werken beide ook fulltime, en de kat komt echt niks te kort.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:13

Ik vind dat een kat zeker kan, maar zou de eerste paar dagen (of een week) wel vrij nemen zodat jullie beide rustig kunnen wennen. En gewoon zorgen dat ze genoeg hebben te doen, qua speelgoed en een grote krabpaal zodat ze zich kunnen uitleven.

Mijn huis is 100 m2 en ik heb 5 katten!! Maar ze mogen wel overal komen, behalve de kinderkamers.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:19

Ik werk ook fulltime en ben 's avonds meestal nog op stal bij de paarden. Ik heb 2 katten, hiervoor had ik één kat.
De ene kat is socialer dan de andere. Mijn vorige vocht als een tijger met haar soortgenoten. Mijn huidige duo ligt samen in één mandje te slapen. Ik heb een kater en een poes en ze zijn als kittens in hetzelfde weekend gekomen. Ik neem dan een weekje vakantie zodat we even aan elkaar kunnen wennen.

Mijn katten gaan in principe 's morgens als ik weg ga mee naar buiten en 's avonds als ik thuis kom weer mee naar binnen. Ik woon in een omgeving waar dat kan. 's Nachts zijn ze in huis.

Niet iedere kat is geschikt voor een leven als binnenkat. Informeren bij het asiel is dan inderdaad aan te raden.
Wel kan je proberen je huis aan te passen aan de behoefte van een kat met mogelijkheden tot klimmen en hoge ligplaatsen. Zorg ook voor een plek dat poes naar buiten kan kijken.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:29

Ik heb 1 kat op 50m2 en werk meer dan fulltime. Heb niet het idee dat hij eenzaam is. Ben bang dat het met 2 op zo een klein oppervlak niet goed gaat. De mijne komt wel buiten, dus dat scheelt. Heb hem als 2e hands en hij durfde 1st niet eens naar buiten. Nu wordt ie gek als ie niet mag.
Als je fulltime werkt zou ik wel eerder voor een volwassen exemplaar gaan als voor een kitten.
Ik heb trouwens nooit vrij genomen met een nieuwe kat. Ervaring bij alle 3 mijn katten die ik gehad heb(allemaal 2e hands maine coons) dat ze 1e paar dagen achter de bank bivakeren en het wel prima vinden dat je er niet bent zodat ze rustig omgeving kunnen verkennen zonder dat er ook nog zo een eng nieuw mens rond loopt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:46

Waarom perse 2? Katten zijn namelijk vrij solidaire dieren. Kunnen de katten verder ook buiten?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:54

Maartje1990, dat is erg cliché en klopt héél vaak niet. Veel katten worden ontzettend eenzaam als ze alleen zitten, zeker als je dan ook nog eens niet veel thuis bent. Mensen moeten af van het idee dat "een kat alleen wel ok is omdat ze solidair zijn".

Als je al weet dat je veel uren per dag weg bent, neem er 2. Als je geen tijd hebt om op te voeden (en een week is dan niet genoeg :D ) zou ik geen kittens nemen. Die kunnen heel wat uitvreten in de tijd dat je er niet bent en dan is het party time! := Ik zou dan mooi twee volwassen katten uit het asiel halen die al vriendjes zijn. Misschien wel samen bij hun vorige stekkie vandaan kwamen.

70m2 is groot genoeg als je katten neemt die niet gewend zijn naar buiten te gaan.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:57

Ik heb 2 katten in een apartementje en dat gaat prima. Zijn echt mega aanhankelijk en zijn ook samen heel lief. Heb ze wel als kitten tijdens m'n vakantie gehaald zodat ik ze een paar dagen een beetje in de gaten kon houden. Ik zou het dus wel aandurven.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:57

Wij hadden eerst altijd twee katten. Tot er een overleed en de andere helemaal opleefde. We hadden dat beest nog nooit zo gelukkig gezien. Sindsdien hebben we er altijd maar 1. Katten hebben namelijk een groot territorium voor zichzelf nodig (vooral poezen). Mijn ervaring is juist dat ze alleen veel gelukkiger zijn. En dat je overdag weg bent, ach katten slapen 17 uur per dag, denk niet dat ze er iets van merken. Dan is ze lekker fit als jij thuis bent. Het is wel echt reuze gezellig hoor, een kat in huis.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 04-10-16 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 23:58

Ik zou een stel broers of broer/zus nemen, eventueel oudere katten. Wat ik zeker aanraad is een kattin uit het asiel die net jongen gehad hebben. Die zijn vaak super aanhankelijk en echt heerlijke kroelkonten!

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:00

Stal_Fiore schreef:
70m2 is echt niet zo klein hoor.

Ik had 2 katten op 42m2, dat was te klein.
Maar 70m2 kan best hoor.
Heb er nu 1tje op 45m2

Mogen ze na wennen ook naar buiten?

Katten kunnen inderdaad best alleen thuis zijn. Helemaal als ze samen zijn.

Wij werken beide ook fulltime, en de kat komt echt niks te kort.


Ik heb er 2 op 70 gehad, met spelen was het gewoon te klein voor ze.

Maartje1990 schreef:
Waarom perse 2? Katten zijn namelijk vrij solidaire dieren. Kunnen de katten verder ook buiten?


Valt mee hoor, wij hebben 4 katten die niet met elkaar zijn opgegroeid en echt hecht zijn met elkaar. En zelfs mijn Oliviertje van 20 vond een andere kat erbij heel gezellig.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:01

Het voordeel van een volwassen kat (uit het asiel) , is dat je dan dan een indruk kunt krijgen van het karakter en minder hoeft op te voeden. .
Ik heb gekozen voor een niet zo aanhankelijke kat, omdat ze regelmatig alleen is.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:09

Een volwassen kat kan soms prima, of juist beter zelfs, alleen gehouden worden. Persoonlijk vind ik juist het idee dat je katten altijd per twee moeten nemen eerder een cliché. Ik ken meerdere katten die het juist heel erg prettig vinden dat ze geen mormels om zich heen hebben evenals katten die dat waarschijnlijk wel erg op prijs zouden stellen. Die van mij blieft al helemaal geen leven in huis (op mij na dan). Maar dat gezegd hebbende, er zijn inderdaad ook wel degelijk katten die niet graag alleen zijn. Van een aantal Oosterse mokkeltjes weet ik dat die het vaak wel gezellig vinden, een 'partner in crime'. Bij een asiel kunnen ze je wel vertellen welke dieren graag een huis voor zichzelf hebben en welke liever in paartjes weg gaan.

Daarnaast zal een iets oudere kat wat meer slapen en dat stemmen ze graag af op je eigen ritme. Als je weg bent zullen ze lekker gaan dutten, en, weet ik uit ervaring, als je dan eens te vroeg thuis komt kunnen ze gewoon zelfs chagrijnig zijn en je aankijken met een kop van "Wat doe je nu al thuis?" >;) .
Speelgoed waar ze hun eten uit moeten vangen helpt de slapeloze kat ook wel door de dag heen.

Kat hier heeft de luxe dat 'haar mens' best veel bij huis is. Vindt ze, geloof ik, op zich wel gezellig, maar net zo vaak ligt ze rustig de hele dag op bed te meuren of heeft ze haar eigen bezigheden; het testen van zwaartekracht (rode sokken vallen net zo hard als witte) en het onder de bank verstoppen van voorwerpen bijvoorbeeld. 's Ochtends en 's avonds is de activiteit het hoogst en dan word ik wel geacht thuis te zijn om te bedienen.

En inderdaad, per se hele weken vrij nemen hoeft niet per definitie, zeker als je geen moeilijk diertje neemt. Kunnen ze ook gelijk wennen aan je eigen ritme.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:14

Haha, mooi geschreven pluizebolpum! En zo waar!

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:22

Hier ook fulltime werk en twee monsters.

Af en toe heb ik een bankhangdag. Dan kan ik goed in de gaten houden wat ze doen. Op een toiletbezoekje en hapje eten na valt het bar tegen. Slapen. Omdraaien. Slapen. Kwartier spelen. En slapen. :')

Kan dus prima als je fulltime werkt. Ik ben nog steeds heel blij met 2. <3

En zodra ik thuiskom heb ik wel gelijk knuffeldienst hoor. Of als ik in de nacht mijn dikke teen beweeg. Dan ook. :+:

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:26

Pluizebolpum schreef:
Daarnaast zal een iets oudere kat wat meer slapen en dat stemmen ze graag af op je eigen ritme. Als je weg bent zullen ze lekker gaan dutten, en, weet ik uit ervaring, als je dan eens te vroeg thuis komt kunnen ze gewoon zelfs chagrijnig zijn en je aankijken met een kop van "Wat doe je nu al thuis?" >;) .


Precies dit. Kom je vroeger thuis, kijk je helemaal uit naar de extra Knuffietime. Wil dat beest niet van de zolder komen tot het 'jouw uur' is :roll: wij zijn meer dan fulltime van huis en een dagje thuis bankhangen heeft een kat met lang gezicht als gevolg. Soms vertrek ik 's morgens en ligt ze ruim 15 u later nog op dezelfde plek en verdenken we haar echt van niet bewogen te hebben.

En dat is dat een super knuffelig katje eigenlijk! Tijdens 'mijn uren' is het één en al geknuffel.

We zijn trouwens begonnen met twee asielkatten. Door omstandigheden eentje weg moeten doen en daar is de andere veel gelukkiger van geworden.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:31

Wij woonden op 35m2 met zijn tweeën én een poes. Onze poes was niet spelerig en deed enkel slapen en eten, soms eventjes aandacht vragen. Was echt een lief maatje. Ze kon zelf elke keer kiezen naar binnen of naar buiten als een van ons ook naar binnen/buiten ging en ging prima zo eigenlijk, poes had echt een mooi leventje, niks te klagen, dus naar mijn ervaring kan het zeker wel.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 01:00

Gaat prima lijkt mij.
Zelf twee katten met 'handicap' waardoor ze niet buiten kunnen en gelukkig ook niet willen.

Het handigste is inderdaad een volwassen kat, en als het even mogelijk is inderdaad een weekje thuis blijven.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 02:14

Ik heb 2 op 50m2 en het gaat net, vooral omdat ik een lange woonkamer van 30m2 heb waar ze in rond kunnen rennen en hun krab tonnen en krab palen ook nog hebben. Daarbij laat ik ze ook wel eens in de tuin, weliswaar aan de lijn. Ik hoop wel snel op iets groters maar tot die tijd kan het. Heb een poes en kater, noren. Erg speels en racen er dus een hoop van af in huis. Ze spelen ook veel samen. Gelukkig hebben ze die mogelijkheid en chillen ze verder ook veel :')
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 05-10-16 02:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 02:16

Mijn vriend en ik werken ook fulltime, ik heb 3 katten op ong 70m2. Gaat prima.

Als we een week op vakantie gaan merken we het wel aan de katten dat ze minder aandacht gekregen hebben (is dan uiteraard oppas die dagelijks komt) maar dat is na eenpaar dagen ook weer goed.

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 04:51

Ik ga volgen! Bij mij op stal hebben ze een jonge kat die vanaf volgende week bij mij komt wonen, anders wordt het enkeltje dierenarts voor een spuitje..

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:27

Gewoon doen! En kijken naar je katten hoe ze zich voelen. :)

Ik heb 2 jaar geleden een kitten in huis genomen, hartstikke leuk beestje! Maar omdat ik fulltime werk zat hij veel alleen en daar voelde hij zich niet fijn bij. Hij wou veel spelen en had energie voor 10. Dus deze zomer besloten nog een kitten erbij te nemen en de 1e kat is (in positieve zin) heel erg veranderd. :D Hij is helemaal tevreden nu en de kleine voelt zich hier ook super op zijn gemakt.

Ik las hierboven een verhaal over een kat die nu alleen is en opbloeit. Het is dus erg afhankelijk van je kat, dus blijf kijken naar hoe ze zich voelen. :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:32

Katten kunnen prima alleen leven idd, maar als je er twee van jongs af aan samen zet dan hangen ze toch wel aan elkaar vaak.

En de ruimte, die is zeker groot genoeg. En als je twijfelt kun je ook nog zoiets maken :Y)
Afbeelding

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Fulltime werken en een kat (of twee) nemen; hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:07

Ik werk 32 uur en mijn man fulltime. Hebben 1 poes op 130m2 en die is niet zo gezellig met andere katten. Hebben er wel eens aan gedacht om er een kat bij te nemen maar als ik dan al zie hoe vreselijk ze reageert op buurt katten dan durf ik dat echt niet aan :n