Pony van 4 jaar verder rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 19:31

We hebben een pony van 16 jaar (Arabier) en sinds kort een Kerry Bog pony van 4 jaar.
Eigenlijk hebben we vooral ervaring met wat verder doorgereden pony's, maar dit B-ponytje is echt een schatje. Ze is goed ingereden en heeft een half jaar op een manege meegedraaid. Nu vraag ik me af hoe we haar verder moeten 'leren'? We hebben haar gisteren meegenomen naar de ponyclub, maar we merkten dat ze nog niet zo'n goede conditie heeft. Na 20 min. was ze echt op. Nu moet ik wel zeggen dat het tempo in de les vrij hoog ligt, bijna allemaal erg voorwaartse (grote) pony's.
Vandaag zijn we een half uur eerder naar les gegaan en samen met onze oudere pony een half uur rustig gereden. Dat ging super. Daarna zijn we met de 4 jarige naar huis gegaan en onze dochter reed verder op de oudere pony.
Maar we waren eigenlijk alleen maar een beetje rondjes aan het rijden, stap, draf en een paar figuurtjes. Ik zag dat ze de hoefslag nog niet echt goed nam enz. Maar eigenlijk is ze superbraaf! Gisteren toen ze moe was protesteerde ze door een paar bokjes, maar vandaag hebben we het zo rustig gehouden, dat ze ook echt heel netjes alles deed.
Wat zouden we met haar kunnen gaan oefenen? Of is alleen een beetje rijden, stap/draf en een klein galopje, paar figuurtjes voorlopig voldoende? En gaat het vooral op conditie opbouwen, plezier in het rijden, wennen aan elkaar? Of kunnen we ook gericht dingetjes gaan oefenen?
Dit kan ze al:
Trailer makkelijk in en uit.
Staat keurig stil met op en afzadelen, niet zenuwachtig
Keurig hoefjes geven, borstelen, enz.
Reageert heel goed op de hulpen, teugel. Netjes stap, draf en galop. Bij galop heeft ze de neiging om snel terug te gaan in draf en ook op de volte vindt ze galop moeilijk (ik denk evenwicht).

Ik dacht zelf om verder te oefenen op de hoefslag, figuurtjes.
Maar misschien dat anderen tips hebben?

Anoniem

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:45

Ik zou een paar privelessen nemen en met de instructrice wat oefeningen opstellen. Wij kunnen niet zien waar de pony aan toe is :) En als je instructrice helpt, dan kan ze ook meteen zien of het goed gaat of niet :)

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:49

Ik sluit me aan bij de bovenstaande tip over privé les. Als je er ervaring mee hebt kan je ook longeren met dubbele lijnen. Zo bouw je spieren en conditie op zonder het extra gewicht van een ruiter

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 22:11

Ja, dat is inderdaad wel een goede.
Longeren met dubbele lijnen heb ik nog nooit gedaan... Longeren op zich is denk ik ook wel goed om wat conditie op te bouwen. En vrij rijden in de manegebak van de ponyclub is ook een optie.
Is voeding ook van invloed? Ze krijgt nu 24/7 weidegang. Met 3 handjes brokjes. Misschien niet eens nodig, maar de andere pony krijgt dit altijd, dus doet ze een beetje mee. Hooi laat ze staan op dit moment. Ik denk dat ze nog teveel gras hebben. Misschien meer krachtvoer om conditie op te bouwen, of heeft dit geen invloed?

Anoniem

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:18

Je kunt iets krachtvoer bijgeven, maar dat gaat de conditie niet zozeer verbeteren. Dat kun je idd ook doen door te longeren. En dan zorgen dat ze actief doorloopt in alle gangen. En vooral goed uitstappen ook, dat is ook belangrijk.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:39

Veel wandelen (lange afstanden in stap) zijn ook een goede manier om conditie op te bouwen. Als je dat wandelen buiten doet is het ook nog goed ivm het verkeersmak worden. Dat wandelen kan eerst aan de hand, als dat goed gaat iemand erop en nog steeds aan de hand, dan iemand op de fiets mee. Of meteen met een ander paard erbij als daar voldoende vertrouwen voor is.

Verder inderdaad longeren. Privéles zou ik zeker doen, dan kan goed gekeken worden wat de pony wel/niet kan en heb je daarna ook meer aan de groepsles (omdat dan een kleine aanwijzing genoeg is om weer mee verder te kunnen).

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 17:27

Dank je! Met het wandelen kan ik komende dagen wel beginnen. Ze mag minstens een week geen bit in, want de tandarts heeft haar even lekker te pakken gehad... Twee wolfskiesjes getrokken, zaten in de buurt van het bit. En 1 ging er niet zo makkelijk uit, dus advies een week geen bit. Maar wandelen kan wel!

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:34

Het lijkt in ieder geval alsof er een goede basis op zit. Braaf met trailer, zadelen en rijden is al heel fijn :j

Inderdaad zou ik ook kijken voor privé-les, die instructeur kan jullie dan ook goed begeleiden in de opbouw van conditie, balans en kracht.

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Pony van 4 jaar verder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 21:50

Ja het karakter heeft ze mee en ze heeft alles goed geleerd. Dat is zeker een fijn uitgangspunt! Nu moeten wij het goed aanpakken en doorzetten. Daarin ben ik nog wel wat zoekend merk ik. Op dit moment doet ze gewoon alles mee met de 16 jarige Arabier. Soms lijkt ze nog wel wat nuchterder dan die ouwe! Die kan soms nog zo'n hittepetit zijn.