stalvloer koeien is te glad

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:20

Op mijn werk (een melkveehouderij) hebben wij in 2008 een nieuw stuk aan de stal gebouwd. In tegenstelling tot het oude stuk hebben wij hier een dichte betonvloer gestort met een mestschuif die elk uur alle mest wegschuift. In 2010 gleden de verse koeien 'vaak' uit en hebben we besloten om de helft van de vloer (waar de verse koeien liepen) op te ruwen door middel van gleuven in het beton te zagen. Nu is ook de andere helft steeds gladder aan het worden en zijn er al een aantal tochtige koeien uitgegleden. Wanneer de koeien uitglijden gaan ze met de achterpoten gespreid en scheuren alle banden (wat vaak einde verhaal betekent).
Nu zijn wij dus op zoek naar een oplossing om de vloer op te ruwen. Naar ons inziens heeft het maken van gleuven niet voldoende geholpen bij de andere helft en willen we dus andere opties zien.

Graag hoor ik ervaringen en tips van mijn medebokkers, als jullie die hebben :+

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:31

Het mooiste is een rubbercoating, maar daar moet je schuif wel mee om kunnen gaan en het is ook lastiger als je ieder 5 meter een afschot hebt voor tussentijdse urineafvloeiing. Met coaten laat je dan de kettingplaats vrij.

Wat een makkelijkere tijdelijke oplossing kan zijn, is je schuif vaker te laten lopen en kijken of dat verschil maakt. Krijgt de schuif de vloer goed schoon? Ook met de afgelopen periode met heel droog weer? Want ook dat kan glad zijn.

Met een rubber coating moet je wel bedachter zijn op damslapers dus het comfort van de ligboxen (het liefst matrassen of diepstrooiselbedden) moet wel groot genoeg zijn. Let daarbij ook op de afmetingen van de ligboxen, de kniebalk en schoftbalk.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Animal

Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:33

Opruwen en vloeren zo droog mogelijk houden (mestschuif extra rondje laten lopen?) moet voldoende kunnen zijn. Zijn de roosters wel ruw genoeg gemaakt (gleuven diep genoeg)? Wij hadden eigenlijk nooit een koe die in de stal uitgleed, ook geen tochtige koeien.

Als dat echt niet werkt zouden jullie kunnen overwegen om rubber met reliƫf, of een rubbercoating op dat stuk vloer te leggen, maar in principe zou een droge opgeruwde vloer voldoende moeten zijn.

Beat drums, not people!

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Re: stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:25

Dankjulliewel voor de reacties!
Mizora
De schuif krijgt de vloer wel goed schoon en zelfs als de schuif net is geweest is het glad. Wel hebben ook al de hele vloer met zoutzuur bewerkt, dat werkte wel maar was maar tijdelijk.
Rubbercoating klinkt wel intressant, maar dit was voor een aantal jaar terug een hype, is er een reden voor dat je er nu nog weinig over hoort? Hoe zit het met rubber en vocht? Wordt het dan niet glad? En met aanvriezing?
Onze boxen zijn volgens mij best goed we hebben een mestscheider waarmee we de boxen instrooien, dit is erg mooi spul! We hebben aan die kant ook eigenlijk nooit damliggers.
Weet je ook wat de kosten ongeveer zijn in verhouden met opruwen?

Animal, dit gaat niet over een roostervloer maar dichte vloer. We hebben hem voor de helft al opgeruwd en die kant is wel minder glad maar naar onze indruk niet stroef genoeg.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:44

Je kunt de hele bovenkant laten frezen; compleet opruwen. Grind achtige laag in nieuwe oplaag beton kan ook. Je schuif zal daarmee misschien niet blij zijn. Soms ligt het gewoon aan het type beton.

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:48

khirshanta schreef:
Je kunt de hele bovenkant laten frezen; compleet opruwen. Grind achtige laag in nieuwe oplaag beton kan ook. Je schuif zal daarmee misschien niet blij zijn. Soms ligt het gewoon aan het type beton.


Heb je voorbeelden of een site waar je 2e optie te vinden is?

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:52

je kan ook even je vraag stellen op veeteeltforum.nl daar zitten veel koeienboeren op die er meer ervaring mee hebben.

Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Re: stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:54

Dankjewel die site kende ik nog niet!

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Animal

Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:02

Was ook van toepassing op een dichte vloer :j
Wij hebben een hele grote wachtruimte (schuinoplopend) met een dichte betonnen vloer :) Die hebben we laten frezen en houden we goed schoon. Er gaat nooit een koe onderuit op die vloer eigenlijk. De koeien hebben na het opruwen gewoon altijd goed grip.

Veeteeltforum is een goede tip idd :j

Beat drums, not people!


Sastaic

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 20:18

Animal schreef:
Was ook van toepassing op een dichte vloer :j
Wij hebben een hele grote wachtruimte (schuinoplopend) met een dichte betonnen vloer :) Die hebben we laten frezen en houden we goed schoon. Er gaat nooit een koe onderuit op die vloer eigenlijk. De koeien hebben na het opruwen gewoon altijd goed grip.

Veeteeltforum is een goede tip idd :j


Oke dankjewel, ik zal het meenemen in mijn overweging! Mijn baas is er niet heel enthousiast over omdat het aan de andere kant niet genoeg heeft geholpen, maar misschien zijn er nog verschillende mogelijkheden in het opruwen.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: stalvloer koeien is te glad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:32

epoxycoating met grof zand in?

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, GrapeshotBot, Leandra en 53 bezoekers