Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Brenda_O
Berichten: 43
Geregistreerd: 17-06-15
Woonplaats: Zeewolde

Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 13:29

Lucky is een ontzettend lieve, leuke, snel lerende en gemakkelijke pup van net 4 maanden oud. Een labrador. Vanaf het begin zijn we heel druk geweest met alleen zijn trainen. Rustig aan in de bench, met wat lekkers, het altijd leuk maken om er in te gaan. En nu gaat dat goed, als we naar bed gaan gaat ze in de bench met haar laatste maaltijd, het deurtje gaat dicht en 8 à 9 uur lang horen we haar niet. Als we weggaan, is het een ander verhaal. Dan gaat ze in de bench, nemen wij wat te drinken, gaan ongeveer 10 minuten op de bank zitten tot zij rustig ligt en vertrekken dan zonder al te veel herrie te maken. Al een paar weken gaat dit best goed. Tot gister..ik moest werken en was 1 klein dingetje vergeten dus ik liep terug naar binnen en daarna heeft ze dus bijna 3 uur zitten blaffen tot mijn vriendin thuis kwam. Oké, ik weet natuurlijk niet of ze al die tijd écht heeft geblaft, maar ze deed het in ieder geval wel toen zij thuis kwam. Nu is de vraag..is het slim om haar vanmiddag als ik weer naar mijn werk ga, bijvoorbeeld boven te zetten, in een donkere slaapkamer? Daar wordt ze rustig van, dat weten we, maar het is wel in een andere bench, een andere ruimte (niet één waar ze nooit komt, maar ook niet degene waar ze normaal in de bench zit)..of moet ik haar gewoon net zoals gister in de bench beneden doen en zorgen dat ik niet meer naar binnen hoef? Wat zouden jullie doen? En wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt! :j

15-12-17 was onze dag ^&+


japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:37

Gewoon volhouden.

Ik heb mijn hond vanaf nacht 2 er in gehad. En ook als we weg gingen.
Hij kreeg een kouwbotje en dan gingen we.
Geen hele rituelen en poes pas.
Hij blafte soms en dat negeerde we.
Als hij bij thuis komen. Blafte bleef hij zitten tot hij 5 min stil was en dan hup vrij en weer verder.

En nu 3jaar later een heelijke hond die prima 6 tot 8 uur alleen kan zijn als dat nodig is

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

fannetje

Berichten: 3530
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:41

Ik zou gewoon verder proberen met het oude ritueel en idd zorgen dat je niet terug hoeft.
Mocht dat nou wel een keer het geval zijn, dan moet je ook even tijd voor haar nemen. Zij weet niet dat je terug komt om even iets te pakken. Ik neem aan dat wanneer jullie normaal thuis komen, je haar uit har bench haalt en haar uitlaat. Dat moet je dan in zo'n geval voorlopig ook doen om dan vervolgens met het normale ritueel weer haar bench in te gaan.

Brenda_O
Berichten: 43
Geregistreerd: 17-06-15
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 13:46

fannetje schreef:
Ik neem aan dat wanneer jullie normaal thuis komen, je haar uit har bench haalt en haar uitlaat.


Absoluut :j

15-12-17 was onze dag ^&+

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:55

Zoveel mogelijk zorgen dat het 'normaal' is dat jullie weg gaan. Wij probeerde alles hetzelfde te laten als voor we weg gingen. De hele kamer was dus het zelfde, alleen wij gingen weg.
Een lampje aan laten als die aan staat, als de tv aan staat die aan laten staan, etc. Snap je? Dat vond onze pup erg fijn.
En inderdaad proberen om als je weg bent, je niet meer even binnen komt om iets te pakken. Dat is nog te verwarrend.
En verder niet teveel een goede er van maken. Gewoon hond in de bench, en weg gaan. Niet nog hele knuffelsessies Van te voren.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:04

wat mijn moeder vroeger deed was het opbouwen. De eerste keer ging ze via de achterdeur eruit en kwam ze via de voordeur weer binnen. vervolgens ging ze een blokje om het huis lopen, even een boodschapje doen bij de winkel verderop, even een uurtje op visite... op het laatst kon ze gewoon prima alleen zijn en nooit geen problemen gehad. nu snap ik ook wel dat als je beide werkt deze methode iets lastiger is :=

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:09

Ik zit momenteel ook met een pup thuis en ga het alleen zijn heel geleidelijk aan opbouwen. Mijn ervaring met mijn andere hond is dat dat het beste werkt. Je moet je wel beseffen dat het een hele stap is om van de hele dag iemand om je heen te hebben ineens uren in de bench te zitten ('s nachts is anders) een hele opgave is. Probeer dus gewoon rustig op te bouwen en je pup niet meteen uren in de bench te laten zitten overdag.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:31

Helaas ik ben nu thuis en hoor van de buren dat ze weer de hele tijd heeft geblaft.

We hebben het ook heel geleidelijk opgebouwd. Maar we kunnen niet onze vinger erop leggen wat er mis gaat. De ene keer gaat het perfect de andere keer totaal niet.

Gisteren ook de radio aan gehad heeft dus niet geholpen.

-O-
Vind t zo zielig.
De buurman zegt heel lief ach onze kinderen maken ook herrie dus wij hebben er geen last van.
Maar ik wel. Durf haar amper alleen te laten.
Maar we moeten soms ook werken helaas..

Jade <3 29-12-19 <3

Lente
Berichten: 27754
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:47

Hier hebben we afgelopen weekend bullepezen gekocht op de markt. De échte zeg maar...

Mare krijgt er nu een als ze een tijdje alleen moet zijn en dat lijkt goed te gaan. Ze is compleet gefocust op dat ding en doet er een paar uur mee.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:54

Doe haar gewoon niet meer in de bench als je weggaat. Grote kans dat ze dan niet meer blaft of jankt.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:54

Wat bij mijn pup goed werkte: ik liet haar op commando de bench in lopen, wachten totdat ze uit zichzelf ging liggen of slapen, en dan kreeg ze iets waar ze een tijd mee bezig was zoals een runderoor op bullepees en dan pas deed ik het deurtje dicht. Bij haar werkte dat erg goed, en door die training kon ze ook al heel vroeg alleen in de woonkamer blijven zonder iets stuk te maken. Als ze maar iets had om zich bezig te houden :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:59

Ook al geprobeerd haar los in de gang toen doen (wat ook mijn grootste voorkeur heeft)
Maar ze sloopt helaas werkelijk alles.
Zelfs de knopjes van t kastje in de gang moeten er aan geloven.

De bench zelf vind ze helemaal niet erg. Gaat er ook regelmatig zelf in liggen slapen.
Omdat ze zoveel sloopt doen we haar ook wel eens overdag in de bench als we boven wat moeten doen en dan is er ook niets aan de hand.

Jade <3 29-12-19 <3

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:00

Lente schreef:
Hier hebben we afgelopen weekend bullepezen gekocht op de markt. De échte zeg maar...

Mare krijgt er nu een als ze een tijdje alleen moet zijn en dat lijkt goed te gaan. Ze is compleet gefocust op dat ding en doet er een paar uur mee.

Klinkt goed.
Blijven er geen kleine stukjes over waar ze in zou kunnen stikken?

Jade <3 29-12-19 <3

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:07

Onze pup is van 15 juni, morgen dus 16 weken 'oud' en slaapt vanaf nacht 1 in de bench.
De eerste nacht in onze slaapkamer, alles is nieuw/spannend natuurlijk.
Vanaf de derde nacht op de overloop, ergens in de tweede week in de gang en zo verhuist naar de woonkamer.

Onze Jack gaf wel vrijwel direct aan dat hij een behoefte moest doen, en daar hebben wij ook altijd op gereageerd. Plassen, poepen, eten, drinken of gewoon weten dat hij niet alleen is.

Ondertussen kan hij ook overdag zo een 3 uurtjes alleen zitten. Ik volg de opleiding psychologie en heb weinig contact uren, hierdoor ben ik vrij veel thuis. Mijn verloofde is sowieso in de ochtenden en avonden thuis en ik ben zelf buiten studie/stal/werk ook veel thuis.

Als snack krijgt hij kippennekjes, dit was het advies van de voerleverancier, omdat deze minder harde stukken bevat en dus minder gevaarlijk zijn.

Mijn advies in deze: zorg dat de pup zichzelf kan bezig houden met een speeltje en probeer de tijd langzaam uit te breiden. In de bench en even de kamer verlaten en zo verder.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:39

Hoe lang moet je pup alleen blijven? Vier maanden is best nog jong. Zit ze ook overal op te kauwen waar je bij bent? Dan moet je haar dat afleren door haar zodra ze ergens op wil bijten iets te geven waar ze wel op mag kauwen. Desnoods spray je op kostbare spullen die ze lekker vindt wat anti-bijt.
Zorg dat ze goed uit is geweest voordat je weggaat. Doe haar eten in een voerbal en zorg dat er genoeg te kauwen en te spelen is als je weggaat. En bouw de tijd langzaam op.
En geef haar meer ruimte. Waarom op de gang laten, dat is toch hartstikke saai voor een jonge hond?

dierenfan
Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:57

Ik bied ook altijd knaagwerk aan. Hoeft geen uren te zijn. Runderoren zijn erg goedkoop bij bijv. Zooplus en best veilig als de pup goed en relaxt weet te knagen. K geef aan pups veel knaagwerk. Vallen ze relaxt en moe in slaap. Geef dan ook wel water maar heb ook pupren ipv bench vanwege de grote ruimte ;)

En ik heb de luxe van iemand waar ik de honden van uit laat als zij werkt en andersom. Pup hoeft zelden alleen thuis te zijn en dzn nog 2 honden met hem. Daarnaast nog 3 oppas adressen voor als wij toevallig dezelfde dienst hebben. Echt relaxt ;)


x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:59

Omdat ze echt overal haar tanden in zet.
Ze weet donders goed waar ze wel en waar ze niet op mag kauwen maar als je even niet kijkt is alles wat niet mag natuurlijk veeeeel leuker.
Ze heeft altijd genoeg om op te kauwen of mee te spelen.

Dus los in de woonkamer wordt hem voorlopig echt niet.

Ze moest vandaag en gisteren 3 uur alleen zijn.

Mijn vriendin heeft per 17 oktober een nieuwe baan en dan moet ze uiteindelijk 3 dagen 5 uur alleen kunnen zijn.
Voorlopig zal ze wel even naar mijn schoonzus of schoonmoeder kunnen. Maar dat kan helaas ook niet altijd.

Jade <3 29-12-19 <3

Lente
Berichten: 27754
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:04

Oef dat zijn best wel tijden hoor!
Die van ons kan dus ongeveer 1,5 uur alleen zijn maar dat is ook echt de max. 5 uur alleen vind ik best pittig. Als je ook nog minimaal 7 uur per nacht slaapt is ze dan dus de helft van de dag helemaal alleen...

Is het een optie dat een bekende haar tussendoor uitlaat?

Hoeveel wandelen jullie zelf met haar? En andere activiteiten om haar te vermoeien?

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:04

Dat ze overal op knaagt is niet zo gek, zo rond de 4 maanden beginnen honden tanden te wisselen. Zorg dus ook dat ze iets heeft om op te knagen. Verder kun je inderdaad uitbouwen met steeds iets langer alleen zijn zoals al is voorgesteld.

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:07

Die 5 uur gaan we haar voorlopig ook echt niet alleen laten hoor.
Maar dat zal uiteindelijk toch wel een keer moeten.

Tussendoor uitlaten is zeker te regelen. Maar we hebben eigenlijk het idee dat ze daar alleen maar onrustiger door wordt omdat ze dan meteen weer terug de bench in moet.

Jade <3 29-12-19 <3

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:09

Het uitbouwen hebben we gedaan.

Maar het probleem is dat het heel erg verschilt per keer hoe het gaat. De ene keer gaat 2 uur perfect. Maar is een half uur drama... of andersom.
Ging juist de laatste weken heel goed. Maar nu ineens niet meer.

Jade <3 29-12-19 <3

dierenfan
Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:11

Overigens de kans dat ze stikt in goed knaagmateriaal is net zo groot als dat ze haar kleed in de bench kapot gaat scheuren en mogelijk op gaat eten.
De kans op stikken is vele malen kleiner dan momenteel de kans op het feit dat ze zich nu dood ongelukkig voelt.

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Pup leren alleen zijn; alles omgooien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:13

Ze heeft genoeg om op te knagen. Alleen niets eetbaars.

Kauwspeeltjes en een calsiumbot.
Morgen maar even wat andere knaagdingetjes halen :j

Jade <3 29-12-19 <3

Balou_k

Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:13

Hmm.. Onze pup zit nu op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag gemiddeld 3 uur achter elkaar alleen. Die is 16 weken ofwel ongeveer 4 maanden.
Kort hiervoor krijgt hij eten en laten wij hem uit, dan loopt hij nog even los tot wij beide van huis zijn en dan gaat hij in de bench. Hier heeft hij sowieso beschikking tot water en minstens één speeltje.

Hij is erg blij natuurlijk als ik terug thuis ben, maar ik hoor hem niet piepen of iets dergelijke voor hij mij hoort.

Ik durf hem nog niet los te laten, bang voor ongelukjes die dan toch sneller gebeuren denk ik of dat hij de katten gaat terroriseren.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:17

Kun je der niet uit de bench laten, maar bijv alleen in de keuken laten?
Wij hebben het met onze pup ook rustig opgebouwd. De bench staat in de keuken. Eten en drinken kan hij gewoon bij, en een speeltje of knuffel ligt er ook. Dan gaven we een klein snoepje, dikke knuffel en deur dicht.. De eerste paar keer was het uiteraard janken.. maar na 10 minuutjes terug gegaan en heel enthousiast binnen komen.

Ik denk dat je er vooral niet zo'n ding van moet maken als je weggaat.. Honden zijn niet dom.. Die van ons voelt de bui al hangen als ik m'n schoenen pak om aan te doen.. Ik denk hoe meer aandacht je schenkt aan het weggaan, het alleen maar lastiger word. (maaar dat weet ik natuurlijk ook niet, aangezien onze dus heel makkelijk was) Inmiddels is puppie hondje bijna anderhalf jaar en kan gerust een halve dag alleen zijn (dit kon hij naar een maand of 5 a 6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LiDi en 36 bezoekers