Verstopte slokdarm Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pepperone
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-07-14

Verstopte slokdarm Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:31

onze shetlander van 37 heeft een verstopte slokdarm.
Nu inmiddels al de hele dag... Wij hebben al buscopan gespoten op advies van de DA.
het is nog steeds niet over en wij moeten op advies van de DA het weg laten spoelen.
Weet iemand hoeveel dit ongeveer gaat kosten?
of heeft iemand misschien nog andere tips?
Hoop op een snel antwoord _/-\o_
Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-10-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd, dit is niet toegestaan


sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:36

Ik heb dit in april ook aan de hand gehad met mijn pony. DA had toen ook buscopan gespoten en mijn pony mocht niks meer eten of drinken, moest zelfs op stal staan zonder stro of hooi.
Bij mij was dat toen wel opgelost na een paar uur, maar ze heeft er wel een longontsteking op na gehouden. Die heeft zo lang aangesleept dat ze eraan is overleden..
Ik wil je niet bang maken, maar laat dit aub oplossen, voordat het te laat is.. Je pony zit er al de hele dag mee dus denk niet dat het zomaar gaat weggaan

Ik schat dat de kosten niet zo heel erg hoog zullen zijn, misschien (een paar) 100 euro maximum.. Hangt er ook vanaf waar je het laat doen..
Laatst bijgewerkt door sienemien op 04-10-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:37

Ik heb er geen ervaring mee, maar je kunt toch gewoon aan je dierenarts vragen welke behandelingen er zijn en wat het gaat kosten?! Heeft de pony de hele dag al niets kunnen eten of drinken? Dan zou ik er met spoed een dierenarts bij halen!

Once you go vlek, you never go back!
[o]

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Verstopte slokdarm HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:39

Onze oudere merrie heeft dat destijds ook gehad. Kosten geen idee.kun je je da voor bellen.

Het masseren van de brok in haar keel van buitenaf hielp wel. Maar of dat medisch verantwoord is weet ik niet

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:40

Pepperone schreef:
onze shetlander van 37 heeft een verstopte slokdarm.
Nu inmiddels al de hele dag... Wij hebben al buscopan gespoten op advies van de DA.
het is nog steeds niet over en wij moeten op advies van de DA het weg laten spoelen.
Weet iemand hoeveel dit ongeveer gaat kosten?
of heeft iemand misschien nog andere tips?
Hoop op een snel antwoord _/-\o_

Je zou je ook kunnen gaan schamen dat je hier eerst advies komt vragen terwijl dat beest een verstopte slokdarm heeft en de dierenarts hem wil spoelen.

Het kost bijna niks. Gewoon slang in zijn keel.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:42

Storm2009 schreef:
Onze oudere merrie heeft dat destijds ook gehad. Kosten geen idee.kun je je da voor bellen.

Het masseren van de brok in haar keel van buitenaf hielp wel. Maar of dat medisch verantwoord is weet ik niet



Heb ook al eens gehoord dat dat kan helpen, maar NOOIT van beneden naar boven wrijven, altijd richting de maag wrijven! Paarden kunnen niet zo goed iets terug omhoog hoesten, en dan kan het richting luchtpijp gaan en zo naar de longen.. vertelde mijn dierenarts me toen ik het aan de hand had

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Verstopte slokdarm HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:57

Ja dat sowieso!

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

_Prisca_

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: Schijndel

Re: Verstopte slokdarm HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:00

Serieus je beestje heeft al hele dag een slokdarm verstopping en jij vraagt je af wat zoiets gaat kosten?! Meen je dit nou?! Verdorie zeg..
Tjemig hop naar de dierenarts er mee, paardje heeft al de hele dag het gevoel als of die gaat stikken en geloof me mijn paard heeft het ook gehad. Hup weg laten spoelen. Je hebt nu alleen maar kans op meer beschadigingen..

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:01

janderegelaa schreef:
Pepperone schreef:
onze shetlander van 37 heeft een verstopte slokdarm.
Nu inmiddels al de hele dag... Wij hebben al buscopan gespoten op advies van de DA.
het is nog steeds niet over en wij moeten op advies van de DA het weg laten spoelen.
Weet iemand hoeveel dit ongeveer gaat kosten?
of heeft iemand misschien nog andere tips?
Hoop op een snel antwoord _/-\o_

Je zou je ook kunnen gaan schamen dat je hier eerst advies komt vragen terwijl dat beest een verstopte slokdarm heeft en de dierenarts hem wil spoelen.

Het kost bijna niks. Gewoon slang in zijn keel.


Nou dat is ook het eerste wat ik dacht.
Ik heb geen idee wat een verstopte slokdarm inhoudt, maar als je DA het nodig vind om te spoelen zou ik dat maar gewoon doen. En het lijkt me als ik het zo hoor, dat je daar niet heel lang mee kan wachten. Dus hup! Bel de dierenarts en laat je beestje spoelen.

Pepperone
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 20:04

_Prisca_ schreef:
Serieus je beestje heeft al hele dag een slokdarm verstopping en jij vraagt je af wat zoiets gaat kosten?! Meen je dit nou?! Verdorie zeg..
Tjemig hop naar de dierenarts er mee, paardje heeft al de hele dag het gevoel als of die gaat stikken en geloof me mijn paard heeft het ook gehad. Hup weg laten spoelen. Je hebt nu alleen maar kans op meer beschadigingen..


De DA zei dat als het om half negen nog niet was dat we dan het weg moeten laten spoelen.
Sorry voor de onduidelijkheid. :o

Pepperone
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-07-14

Re: Verstopte slokdarm HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 20:06

En we hebben een uur geleden buscopan gespoten die is nu nog aan het werken om zo maar te zeggen:)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:07

Ik verplaats dit topic van VSW naar MD.

Bernoe

Berichten: 1505
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:11

Hmmm apart. Mijne heeft ook een keer een slokdarmverstopping en dat was meteen spoelen en klaar.... .
Wat het precies gekost heeft weet ik niet eens meer. Volgens mij 60 euro ongeveer.
Persoonlijk had ik een paard niet een dag met een slokdarmverstopping laten staan :o
Maar andere kant snap ik ook wel dat je op je dierenarts vertrouwd.
Succes iig! Hopelijk is t snel weer bij t oude.

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:12

Ik heb vorig jaar bij mijn paard de dierenarts op zondag moeten laten komen, ook eerst buscopan, maar dit hielp niet, toen op zondagavond nog een keer terug laten komen en laten spoelen.
Totale kosten 240 euro (weekendtarief)

_Prisca_

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:13

Je verteld het wel echt wazig. En beetje door elkaar geloof ik.
Hebben jullie zelf je paardje gespoten? Is de dierenarts er überhaupt al bij geweest?

Ik hoop voor je dat beestje er geen blijvende schade aan over houd..

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:16

Mijn merrie heeft dit al drie keer gehad. Meteen de DA erbij halen! Bij mij probeerden ze eerst met een spierontspanner en na een uur is het dan weg. Tweede optie was spoelen, maar da opteerde eerst voor spierontspanner. Idd niet verder afwachten aub!!!

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:19

Oke dan.. Hoe staat dat dier erbij? Ons paard heeft al 2 keer slokdarmverstopping gehad, maar stond beide keren te piepen van de pijn, met grote klodders drek uit haar mond... Mag toch hopen dat je zo'n dier niet gewoon laat staan.


Bij ons gebeurde het op een feestdag in de avond, dierenarts kwam met een assistent en we waren 160 euro kwijt.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:21

Pepperone schreef:
En we hebben een uur geleden buscopan gespoten die is nu nog aan het werken om zo maar te zeggen:)



Paard staat dus al de hele dag met een slokdarmverstopping en de DA is pas om half 8 geweest en heeft buscopan gespoten.

Als het om half 9 niet weg is gewoon weer bellen, dan zal de da wel weer langskomen.
En als het te duur is raad ik aan het dier in te laten slapen en dan vooral geen dieren meer te nemen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:21

Sonderen! Nieuwe methode is alleen buscopan eerst maar ik ben voorstander van toch de slang erin

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verstopte slokdarm Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:22

Zelf gespoten? Uh?

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:24

Pepperone schreef:
De DA zei dat als het om half negen nog niet was dat we dan het weg moeten laten spoelen.
Sorry voor de onduidelijkheid. :o



Mijn DA heeft me ook wel even het laten aankijken, maar bij mij was het dan wel weg na enkele uren.. Zou gewoon voor de zekerheid hem/haar terug laten komen.. Wat de gevolgen hiervan kunnen zijn wens ik echt niemand toe :(

Ik denk, als hier nog een van mijn andere paarden opnieuw een slokdarmobstructie heeft, dat ik meteen de trailer aanhang en naar de kliniek rij.. Ik neem absoluut geen risico's meer, paardjes zijn me te dierbaar :o

P.s: spoelen ging bij mij overigens niet, stukje biet zat bij mijn paard te hoog in de slokdarm, waardoor het water in de luchtpijp zou kunnen lopen..
Laatst bijgewerkt door sienemien op 04-10-16 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:24

Idd, het beeld is zo angstaanjagend dat je het nooit meer vergeet, net alsof je paard aan het stikken is. Ik wil ook niet weten welke schade de slokdarm ondertussen heeft opgelopen vanbinnen. Dan zit je nog met het risico van infectie daar ... Haal de DA er alsjeblieft gewoon nu bij!
Laatst bijgewerkt door CoreMeltdown op 04-10-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt


sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:26

CoreMeltdown schreef:
Idd, het beeld is zo angstaanjagend dat je het nooit meer vergeet, net alsof je paard aan het schrikken is. Ik wil ook niet weten welke schade de slokdarm ondertussen heeft opgelopen vanbinnen. Dan zit je nog met het risico van infectie daar ... Haal de DA er alsjeblieft gewoon nu bij!


Inderdaad, daar lijkt het op! Ook al stelde de DA me gerust dat het paard ervan niet kan stikken.. Wat niet wilt zeggen dat er zomaar rustig afgewacht kan worden!

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Verstopte slokdarm Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:29

Ach arm dier. Staat ie echt de hele dag al zo?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:31

Mijn advies: da bellen en zeggen dat gespoeld moet worden, en dan vragen wat het kost.

Waarom jullie niet eerder hebben kunnen reageren weet ik niet- maar het kan blijvende schade opleveren.
Misschien kan je DA aangeven hoe dit gezien kan worden.

Volgende keer als het kan, eerder naar de DA- veel beter voor je paard in een gevaarlijke situatie, en scheelt avond tarief :+ (grapje he)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evii2018, Julimy, lina1998, Nancy01, Ninalotte, Peachy, Utixo en 65 bezoekers