Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 09:32

Bokt.nl / Horse&Hound


Bij de afgelopen Paralympische Spelen was er geen mogelijkheid voor ruiters met een verstandelijke of leerbeperking om deel te nemen. De FEI heeft hier geen grade aan toegekend, terwijl dit binnen sporten als zwemmen, tafeltennis en atletiek wel het geval is. Anne, de moeder van Jonathan Kemp, dringt bij de FEI aan op verandering. Jonathan heeft Asperger en een leerstoornis en kan ondanks zijn beperking niet deelnemen aan de Paralympics. Mevrouw Kemp laat aan Horse and Hound weten dat zij dit niet alleen voor haar zoon doet, maar voor iedereen in een vergelijkbare positie. "Dit is discriminatie van een groep mensen met een beperking."

Een woordvoerder van de FEI meldt dat er meer onderzoek nodig is voor deze groep kan worden toegelaten binnen de Paralympics. Ze zullen bekijken of het inderdaad mogelijk is om de bestaande grades die tijdens de Paralympische Spelen gehanteerd worden, aan te passen.

Een woordvoerder van de RDA (Riding for the Disabled Association) meldt: "We zijn ons bewust van de complexiteit om mensen met een verstandelijke of leerbeperking in te delen in bepaalde grades. Tot er een betrouwbaar en robuust model is om deze ruiters in te kunnen delen, blijft onze rol met name om ruiters met een dergelijke beperking zoveel mogelijk een kans te bieden om deel te nemen aan internationale concoursen."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:46

Zou wel een mooie ontwikkeling zijn!
Maar snap dat het heel erg lastig is om mensen zo in te delen in grades, Bij een lichamelijke beperking gaat dat toch anders en kan je natuurlijk heel duidelijk grenzen stellen.
Maar als andere sporten het kunnen, moet het bij paardrijden toch wel mogelijk zijn, denk ik.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15902
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:13

Deze jongeman rijdt gewoon tussen de normale eventers in Engeland. Vind het meer een excuus om toch ergens te kunnen schitteren omdat je niet goed genoeg bent voor het echte werk. Toevallig is in mijn omgeving ook een jongen met asperger en een leerstoornis en rijdt eventing. Dat doet hij best leuk maar heeft gewoon geen talent voor paardrijden.

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:48

Dat is inderdaad het lastige.
Bij lichamelijke handicap is het eenvoudiger te bewijzen dat mensen bepaalde dingen niet kunnen. Zonder hand kan je nu eenmaal geen teugel vasthouden.
Maar bij verstandelijke beperkingen is dit veel lastiger. Je kan niet zomaar zeggen dat alle mensen met autisme gewoon niet goed genoeg zijn en dat ze dit daarom willen.

Al vraag ik me dan wel af waarom het bij andere sporten wel goed gaat?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:00

Ik vind het prima als ze meedoen maar niet als het in dezelfde categorie is als lichamelijk gehandicapten. Er zit toch echt wel verschil tussen beiden.

"Don't worry, you're just as sane as I am."
- Luna Lovegood

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:01

Misschien een beetje lullig maar ik kan me wel vinden in het filmpje van Arjen Lubach, waar houdt het op met de categorieën?


Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:05

Sport kent allerlei categorieen en indelingen, dus daar kunnen er vast nog wel wat bij. Prima lijkt me.

Ballard_L

Berichten: 2488
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:09

ik denk niet dat dit haalbaar is...want wat is dan een geestelijke/verstandelijke beperking? Heb je, als je ADHD hebt, ook een beperking, waardoor je deel kunt nemen aan de paralympische spelen? Of begint dat pas als je een vorm van autisme hebt? Of vanaf een bepaald IQ?

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:09

Een beetje lullig vind ik best een understatement wb dat filmpje. :n
Een aparte categorie kan wel maar IMO moet je ze dan niet bij de fysiek invalide laten mee doen...
En die categorieën zijn toch vooral ivm hulpmiddelen en bv de onmogelijkheid om in bepaalde gangen te kunnen rijden, welke hulpmiddelen kan iemand met bv asperger gebruiken?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-10-16 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:10

Een lastige situatie. Want je komt toch op twee praktische knelpunten: hoe deel je zo iemand in zonder dat het oneerlijk wordt voor andere deelnemers in de groep? En ten tweede, waar trek je de grens voor deelname regulier of para? Is iemand met zware dyslexie ook beter af bij para? En hoe zit het met iemand die bijvoorbeeld het syndroom van giles de la tourette heeft? Ook een neurologische ontwikkelingsstoornis, maar lang niet alle tics (bijvoorbeeld knipperen met de ogen) zijn beperkend in de paardensport.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:16

Dat kan toch net zo uitgewerkt worden als bij fysieke beperkingen, met grades en bekijken wat een beperking waarvoor is?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:28

Nou weetje, ik wil ook wel een keer aan de olympische spelen meedoen, maar ik ben nu L geklasseerd, dus komt er dan ook een categorie voor mij? "Mensen met een paard die nog in training is, en zelf niet zo heel goed kunnen rijden, maar wel graag in de kijker staan"

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:30

Ik vind nu bij de hogere grades de lijn tussen een echte handicap en 'gewoon net niet goed genoeg' al erg klein. De top in grade 4 rijdt gewoon ook heel erg goed mee in de reguliere dressuursport. In mijn ogen is een paralympische spelen iets voor mensen die door hun handicap niet in de reguliere sport mee kunnen komen. Een minder goed werkende vinger, een leerachterstand, of welke andere minimale handicap vind ik niet paralympisch.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:38

antje_vip schreef:
Nou weetje, ik wil ook wel een keer aan de olympische spelen meedoen, maar ik ben nu L geklasseerd, dus komt er dan ook een categorie voor mij? "Mensen met een paard die nog in training is, en zelf niet zo heel goed kunnen rijden, maar wel graag in de kijker staan"

Dus je vindt niet zo goed kunnen rijden vergelijkbaar met een handicap?l

Schoentje: voor een niet goed werkende vinger krijg je geen grade-indeling... :?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:40

Ayasha schreef:
antje_vip schreef:
Nou weetje, ik wil ook wel een keer aan de olympische spelen meedoen, maar ik ben nu L geklasseerd, dus komt er dan ook een categorie voor mij? "Mensen met een paard die nog in training is, en zelf niet zo heel goed kunnen rijden, maar wel graag in de kijker staan"

Dus je vindt niet zo goed kunnen rijden vergelijkbaar met een handicap?


Ik snap haar redenatie op zich wel. Ik heb Asperger en als ik niet goed genoeg zou zijn voor een hoger niveau dan zou ik dat niet daaraan wijten, eerder gewoon aan mijn eigen rijvaardigheden. Bij iemand met een ernstigere vorm van autisme kan dat heel anders zijn, maar de grens is gewoon lastiger te bepalen dan bij fysieke handicaps.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:49

Ze heeft het nergens over asperger; enkel over niet zo goed kunnen rijden. Dus jouw redenering is niet de hare.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:52

Mijn dochter heeft ( onbehandelbare) absence epilepsie . Volgens knhs geen grade.
Ze kan haar absences voor ongeveer n half uur onderdrukken, precies goed voor n proefje!

Zou mooi zijn als ze ook ooit in aanmerking zou kunnen komen!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:24

Hier moet ik schoentje gelijk geven.
De top vier in grade 4, hebben volgens mij minder beperkingen dan ik... Het is zowiezo al moeilijk in te delen, een Ierse ruite zit in grade 4 maar hij mist een been. Terwijl M.G. Zogezegd haar knie niet kan strekken. Niet echt te vergelijken... En waarom mag de Ier niet in grade 3? Omdat zijn stompje 4 cm te lang is :roll:

Ik dacht dat er voor mensen met een mentale beperking de g-sporten bestaan?

Ik denk dat ze zich de vraag moeten stellen "heeft de beperking een invloed op het rijden?"

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:26

Achjee er worden er weer gediscrimineerd. Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje onzin, heb je een handicap ben je minder goed en dat is pech gehad. Als ik super goed kan basketballen en maar 160 ben heb ik ook gewoon pech net als wanneer ik dolgraag wil turnen, maar gewoon geen lenig lijf heb. Komt daar dan ook een klasse voor? Volgens mij is hier maar een onderliggende gedachte: geld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:29

webster543 schreef:
Hier moet ik schoentje gelijk geven.
De top vier in grade 4, hebben volgens mij minder beperkingen dan ik... Het is zowiezo al moeilijk in te delen, een Ierse ruite zit in grade 4 maar hij mist een been. Terwijl M.G. Zogezegd haar knie niet kan strekken. Niet echt te vergelijken... En waarom mag de Ier niet in grade 3? Omdat zijn stompje 4 cm te lang is :roll:

Ik dacht dat er voor mensen met een mentale beperking de g-sporten bestaan?

Ik denk dat ze zich de vraag moeten stellen "heeft de beperking een invloed op het rijden?"

Waarom laat je je dan niet keuren? :)
Kost je niks als je een licentie hebt. Gewoon aanvragen, opdagen en laten keuren. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Vanaf 2020 mogelijk ook leerbeperkte ruiters op Paralympics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:30

Omdat ik dat pas zou doen als ik minstens een deel van mijn lichaam mis of volledig niet meer kan gebruiken.
Dan zou ik het pas eerlijk vinden.

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:32

Jij was toch degene met het een kijkje achter de schermen bij een paralympische wedstrijd? Waar Donderwolk uitgeleend was aan een paralympische ruiter?
Vind je die ruiter haar indeling dan niet eerlijk?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Babootje

Berichten: 26185
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:34

Ballard_L schreef:
ik denk niet dat dit haalbaar is...want wat is dan een geestelijke/verstandelijke beperking? Heb je, als je ADHD hebt, ook een beperking, waardoor je deel kunt nemen aan de paralympische spelen? Of begint dat pas als je een vorm van autisme hebt? Of vanaf een bepaald IQ?


Dat is inderdaad lastig, want hoe bepaal je waar de grens ligt? De QB test?

Mijn dochter heeft ook adhd en ik merk echt wel dat dat van invloed is op het rijden. Gevoel en talent genoeg, maar focus en concentratie wil matig lukken.
Zeker op dat niveau is naast gevoel focus en concentratie juist heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-10-16 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:37

leerbeperking?

uhm, is dat een vriendelijke manier van de schrijvers om verstandelijk vermogen aan te duiden?
die twee dingen zijn echt heel verschillend..

verstandelijke beperking zeg ik mwah, ok het besef van trainingsintensiteit en competitie is wellicht teveel gevraagd dus zouden ze niet in het reguliere circuit kunnen meedraaien..

maar met autisme heb je bijvoorbeeld al zeer verschillende niveaus van functioneren en/of presteren. waarbij sommigen net zo goed kunnen presteren als ieder ander alleen de prikkels niet aankunnen.. moet je die dan tegen gehandicapten laten sporten, of moet je wellicht accepteren dat er altijd mensen zullen zijn die tussen wal en schip in zullen vallen?

ook de paraolympics moet nog een vorm van eerlijke competitie blijven.. Want 'iedere gek heeft z'n gebrek'. waar leg je uiteindelijk de grens?

maar leerbeperking.. Ik heb ADHD, is een leerbeperking. Of je zult dyslectisch zijn.
Dus dan had ik mee mogen doen met de paraolympics, terwijl ik in het reguliere circuit in de subtop en estafette in de top van Nederland meedraaide? dat zou toch competitievervalsing zijn ten opzichte van 'leerbeperking' in de zin van zwak begaafd?

Ik denk overigens meer dat dit in de vertaling van de journalist zit, dan in het werkelijke idee, althans dat hoop ik dan maar.

af en toe moet ik denken aan de silly olympics van Monty Python.. toen vergezocht, maar ik zie nog een marathon voor incontinenten aankomen ooit.


Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:45

janderegelaa schreef:
Deze jongeman rijdt gewoon tussen de normale eventers in Engeland. Vind het meer een excuus om toch ergens te kunnen schitteren omdat je niet goed genoeg bent voor het echte werk. Toevallig is in mijn omgeving ook een jongen met asperger en een leerstoornis en rijdt eventing. Dat doet hij best leuk maar heeft gewoon geen talent voor paardrijden.

Je bent je ervan bewust dat dit van bijzonder tactloos bericht is?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, GrapeshotBot, Jade91, Maaaarije, Mariett, Muga, neapolitano, Rinkex, SemrushBot, Serena_Milco, Travel_me, YvonneV en 80 bezoekers