Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 19:58

*bokt.nl / Facebook / workingequitationholland.nl / Bokt Wiki
Afbeelding
Ton Duivenvoorden met Epona's Staccato. Foto door magda_90


Afgelopen weekend is het Nederlands kampioenschap Working Equitation verreden in Pesse, Drenthe. De ruiters zijn door zowel nationale als internationale juryleden beoordeeld. Ton Duivenvoorden is met zijn paard Epona's Staccato Nederlands kampioen geworden.

Een Working Equitation wedstrijd bestaat uit vier onderdelen: een dressuurproef, een obstakelparcours gereden op stijl (de stijltrail), hetzelfde parcours maar dan gereden op tijd (speedtrail) en het veedrijven. De sport stamt af van het werken met paarden in het veld. Een goede dressuurmatige basis is noodzakelijk: zo moeten de paarden tijdens het werk met runderen aan een kleine hulp genoeg hebben, anders is het rund al ontsnapt.

Deelnemers aan wedstrijden kunnen zelf bepalen op welk niveau ze rijden. In Nederland zijn er vijf wedstrijdniveaus:
  • Introductieklasse WE0
  • Beginners WE1
  • Lichte klasse WE2
  • Gevorderden WE3
  • Masters WE4
In de laatste categorie worden de onderdelen met één hand gereden.

De winnaars van de overige klassen zijn:
Jeugd: Danique Vos met Jack
Introductieklasse: Rebecca Ramm met Garrote
WE1: Gabriëlla Alma met Chadou
WE2: Astrid Bongers met Moravita's Agnita
WE3: Arie de Best met Zarida
WE4: Gernot Weber met Aramis

Anoniem

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:02

Ze zijn daar in Pesse op de manege al een tijdje heel actief mee, erg leuk! :j

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:05

Het was een prachtig evenement met Top Ruiters!!! Ik heb genoten van de dressuur, trail, speedtrail en het runderwerk!

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:14

Zo gaaf dat er voor het eerst een jeugd rubriek was. Vorig jaar 2 meiden die meededen (Danique en Carmen) en nu gewoon een heel stel. Zo leuk dat de jeugd de sport ontdekt.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:54

Was super leuk om te kijken. Leuke sport.
Volgend jaar doen Janouk en ik zeker mee

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:35

Oh wat jammer dat dit soort events niet prominenter op de voorpagina voorbij komen. Beter onthouden voor volgend jaar dus. Winnaars gefeliciteerd!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:42

Geef mij nog een paar dagen de tijd en er komt een foto topic van afgelopen weekend. O:)


Afbeelding
Dit is Ton, maar ik ben helaas weer vergeten welke van de twee vossen dit is. Iig tijdens de speedtrail van gisteren.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 00:10

Zonder bles is Staccato.
Ben benieuwd naar je foto's!!!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:15

Japeloup schreef:
Zonder bles is Staccato.
Ben benieuwd naar je foto's!!!


Goed onthouden!
Was een onwijs gave wedstrijd, vooral super dat we zo'n grote jeugdrubriek hadden, en er zoveel duitsers(en belgen) de moeite hebben genomen om helemaal naar Pesse te komen *\o/* _/-\o_

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:53

Zunzuncito schreef:
Oh wat jammer dat dit soort events niet prominenter op de voorpagina voorbij komen. Beter onthouden voor volgend jaar dus. Winnaars gefeliciteerd!

We hebben helaas de afspraak geen aankondigingen te doen, om zo geen organisaties en verenigingen voor te trekken. Wat je natuurlijk wel kan doen is Working Equitation Nederland volgen op Facebook :D

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:08

Zo super gaaf, gefeliciteerd Ton! Geweldige prestatie samen met je knappe Frederiksborger Epona's Staccato *\o/* *\o/* !

Ik had helaas andere verplichtingen afgelopen weekend (wat ook heel leuk was) waardoor ik niet kon komen kijken/meerijden. De volgende wedstrijd ga ik m'n best doen om er weer bij te zijn, want wat een gave sport is het!

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:37

Ja gaaf he dat er een aantal Duitsers en Belgen waren. En vanuit Duitsland ook nog eens hele goede ruiters! Genoten van alles wat ik heb gezien. Iedereen op zijn eigen niveau en manier lol met je knol. Mooi vind ik ook om te zien dat de sfeer het super is onder de ruiters. Gaaf!

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:04

Ton en Aletta, nogmaals gefeliciteerd met jullie overwinning. En natuurlijk de mega knappe Staccato niet vergeten.

Ook de andere deelnemers natuurlijk van harte proficiat!!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:12

Nissima schreef:
Zunzuncito schreef:
Oh wat jammer dat dit soort events niet prominenter op de voorpagina voorbij komen. Beter onthouden voor volgend jaar dus. Winnaars gefeliciteerd!

We hebben helaas de afspraak geen aankondigingen te doen, om zo geen organisaties en verenigingen voor te trekken. Wat je natuurlijk wel kan doen is Working Equitation Nederland volgen op Facebook :D

Behalve voor Horse Event dan. :+

Anoniem

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:14

Gezien de Bokt Lounge op Horse Event is dat ook niet zo heel vreemd toch :) ?
.
Gefeliciteerd Ton en Aletta, wat gaaf!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:15

Wel als ze geen aan kondigingen mogen doen toch. Dan trek je gewoon een organisatie voor. :) Daarbij: dat gebeurde ook al voor dat er een bokt lounge op HE stond. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:18

Het lijkt mij enorm vanzelfsprekend dat de uitzondering daarin een evenement is, waar Bokt bijv. ook verantwoordelijk is voor een deel van het programma (met de bokt Lounge). Voorheen werden er ook voor andere evenementen wel eens aankondigingen gedaan, meen ik mij te herinneren, dus wellicht dat het beleid ook niet altijd al zo strikt is geweest. Gaat nu verder wel offtopic, misschien een apart topic aanmaken op Forumzaken hiervoor? Kan het hier blijven gaan om de geweldige prestatie die de deelnemers van het NK allemaal hebben neergezet! :)

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:37

Gefeliciteerd Ton! Het was erg gaaf om de speedtrail te zien. De stijltrail heb ik ook gezien, wauw wat knap hoor, heerlijk beheerst en vooral iedereen die werd aangemoedigd. Leuke sfeer.
Ik ga zeker aan een oefenavonden in Pesse meedoen.

@Magda ben benieuwd, wat ik op fb heb gezien vond ik al erg mooi.

Leuk detail is dat er ook een future promise prijs werd toegekend. Deze is Door Jannie Koster-Robaard gewonnen omdat zij Door de jury een erg gepassioneerde en inspirerende amazone (weet eigenlijk niet of ze een speciale naam in de WE hiervoor hebben) werd bevonden. Nou dat is ze ook, het plezier en de passie spatte ervan van en ze doet het ook nog maar erg kort, maar ze is hier in onze omgeving al wel een boegbeeld van de WE geworden.

Anoniem

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:30

Wat leuk, ik wist ook helemaal niet dat het NK al gehouden was.

Even een theoretische vraag:
Hoe is dat met zo'n piepkleine sport geregeld met juryleden? Een deel van de jury komt uit het buitenland en die kunnen dus in theorie volledig neutraal zijn, maar hoe zit dat met de Nederlandse juryleden? Helemaal aangezien de wedstrijd door Working Equitation Holland georganiseerd is en Ton zowel in het WEH A-kader zit, WEH-bestuurslid is en zelf de officiele WEH-trainer voor het B-kader is.

Net zoals de normale dressuur is dit ook een jurysport, dus vraag ik me af hoe neutraal die juryleden zijn als iedereen collega uit dezelfde piepkleine organisatie is? Ik heb niets van de proeven meegekregen dus het zou kunnen dat ze inderdaad gewoon steengoed waren, maar zou je in theorie op een door het WEH georganiseerd NK aan de officiele WEH kadertrainer/kWEH kaderlid/WEH bestuurslid een laatste plaats kunnen geven?
Of worden collega WEH-bestuursleden/trainers/kaderleden alleen door de buitenlandse juryleden beoordeeld? Dat zou denk ik nog het eerlijkst zijn. Ik ben wel benieuwd hoe dat hier gedaan wordt.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:59

zou ook wel leuk zijn als dat wat meer hier in de buurt zou zijn. :)

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:36

xyzutu2 schreef:
Even een theoretische vraag:
Hoe is dat met zo'n piepkleine sport geregeld met juryleden? Een deel van de jury komt uit het buitenland en die kunnen dus in theorie volledig neutraal zijn, maar hoe zit dat met de Nederlandse juryleden? Helemaal aangezien de wedstrijd door Working Equitation Holland georganiseerd is en Ton zowel in het WEH A-kader zit, WEH-bestuurslid is en zelf de officiele WEH-trainer voor het B-kader is.

Net zoals de normale dressuur is dit ook een jurysport, dus vraag ik me af hoe neutraal die juryleden zijn als iedereen collega uit dezelfde piepkleine organisatie is? Ik heb niets van de proeven meegekregen dus het zou kunnen dat ze inderdaad gewoon steengoed waren, maar zou je in theorie op een door het WEH georganiseerd NK aan de officiele WEH kadertrainer/kWEH kaderlid/WEH bestuurslid een laatste plaats kunnen geven?
Of worden collega WEH-bestuursleden/trainers/kaderleden alleen door de buitenlandse juryleden beoordeeld? Dat zou denk ik nog het eerlijkst zijn. Ik ben wel benieuwd hoe dat hier gedaan wordt.


Er waren 3 WAWE juryleden: Charlotta Ingvarsdotter (Zweden), Nicole Kramer (Duitsland) en Eugen Kuni (Duitsland).
Daarnaast was er voorafgaand aan het NK een jury opleiding. Waarvan een aantal in de lagere klasses hebben gejureerd.
Voor de intro en de WE1 waren er 5 juryleden vanaf de WE2 waren er steeds 3 voor de dressuur. In de trail bij elke klasse 3.

Eigenlijk wil de WAWE dat er bij elke wedstrijd minimaal 2 juryleden zijn. Dat maakt het een wat duurdere sport is. Dat gecombineerd met vaak een meerdaagsconcours. Tot voor kort moesten er altijd juryleden uit het buurland gehaald worden. Omdat er gewoon nog te weinig in Nederland zijn. Sport is groeiende dus hopelijk komt dat straks goed

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:42

Super resultaat! Ton en Aletta, nogmaals gefeliciteerd! Heel gaaf dat dat Ton en Staccato (en Pilo) hun dicipline hebben gevonden. Zag bij Magda al gave foto's langs komen :D

Had graag eens komen kijken, want de Duitse ruiters lijken me ontzettend gaaf om te zien! En 'onze' Hollanders natuurlijk :) Zijn alle hoge klasses opengesteld voor de buitenlandse ruiters ook?

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:07

Zo leuk om te zien hoe de WE steeds bekender wordt, veel nieuwe gezichten gezien dit jaar! *\o/* En mooie foto Magda! :D
Was weer super gezellig, mijn foto's volgen ook nog, ergens deze maand.. :o

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:24

Wat leuk om dit terug te lezen. Sinds kort ook een WE beoefenaar. Echt super leuk en weer een wat anders.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ton Duivenvoorden Nederlands kampioen Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 15:44

Ik zou ook wel graag willen beginnen, alleen het wordt niet overalgegeven of wel? Zijn er ook instructeurs in oost Brabant of Limburg?