Cattle fence als boxwanden veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 20:07

Beste Bokkers,

Wat zijn jullie ervaringen of meningen over westernhekken als boxwanden? Om zo open als mogelijk stallen te zetten onder een lang afdak naast elkaar kwam ik stalling tegen waar overigens nog geen paarden in staan. De afmetingen zijn 3 op 3 en ook stallen van 2.5 op 3. Het lijkt mij ergens een beetje gevaarlijk voor benen en hoeven, met het oog op bekneld geraken.

Hier een link van de delen die ik bedoel. Het zijn ongeveer 7 stallen naast elkaar, zonder tussenruimte. Aan elkaar gekoppeld dus. Ik hoor graag jullie mening!

http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... 2-20m.html

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.


Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:11

Lijkt mij niet veilig :n

Anoniem

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:18

Levensgevaarlijk...

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:18

TerraHowrse schreef:
Lijkt mij niet veilig :n

Leg uit?

Ik ken meerdere stallen die dit systeem al jaaaaaren gebruiken.
In de VS, waar dit systeem vandaan komt, is het algemeen gebruikt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:21

ikke schreef:
TerraHowrse schreef:
Lijkt mij niet veilig :n

Leg uit?

Ik ken meerdere stallen die dit systeem al jaaaaaren gebruiken.
In de VS, waar dit systeem vandaan komt, is het algemeen gebruikt.

Komen de benen daar niet tussen vast te zitten? Of zitten de ''spijlen'' dichterbij elkaar dan ik in mijn hoofd heb? :+

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 20:26

Ik vraag me echt af hoe veilig dit is. In de hoek bijvoorbeeld komen dan twee van die "poten" haaks op elkaar. Als ze daar schuin een been doorheen steken als ze liggen lijkt mij dat er geen weg meer terug is. Of een hoofd eronderdoor?

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 08:37

Nog mensen die er een idee over hebben of ervaringen?

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:45

Hier wel ervaringen.
Gaat gewoon prima! Ook idd in de vorm dat jij wil: afdak en daaronder deze hekken.
Benen komen er niet tussen te zitten volgens mij. Heb 't iig niet gezien..

Volgens mij doen ze het in DLD wel vaker, de Dierenarts vond het in elk geval een ontzettend goede manier van paardenhouden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:48

Ik ken wel persoonlijk een paard wat flink gewond os geraakt in zon roundpen. Mijn paardje komt nog onder de draad van de wei als ze gaat liggen dus die zou ik er absoluut niet in durven zetten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:06

Ik heb wel vreemdere dingen gezien in een gewone box, dus dat geeft ook geen garantie dat er niets kan gebeuren.

Er kan idd een paard met z'n been doorheen, maar die gaten zijn zo groot dat dat been ook wel weer terug kan.

Bij loopstallen die de meeste mensen kennen, steken de paarden toch ook niet allemaal hun benen door de voergaten naar buiten?

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:23

Zoek maar eens op 'mare motel', hier in de US word het heel veel gebruikt ;)

Nog nooit een probleem gehad!

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:34

in heel veel stallen al meegemaakt en nog nooit gehoord of gezien dat een paard/pony zich verwond had

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:36

Jap. Een drie bij negen concept gezien voor twee hengsten die bij elkaar stonden om.met de winter aan te sterken.
Ging prima.

Ik vind dit prima concept. Mooi open. Maar mag van mij ook ruimer. Zoals 4 meter. En dan vier bij acht. Waarbij vier bij vijf overdekt is. Dus met uitloop.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27965
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:54

Op de professionele stal waar ik mijn paard kocht gebruiken ze ze ook. Alleen maar goede ervaringen, nooit gekke dingen of gewonde paarden. Het is zelfs zo dat áls er soms eentje vast komt te liggen, dan kan je een heel gedeelte eruit halen om paard weer goed te krijgen. Dat lukt je niet bij een box met vaste wanden.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:58

Ik ken redelijk wat stallen waarbij paarden in dit systeem staan.
Heb ook al veel ongevallen zien gebeuren waarbij ze vast zaten met de benen. Vooral als de stal te klein is en ze willen rollen.
Op veel plaatsen zijn ze tot halverwege dichtgemaakt met hout of rubberen matten. Dat vind ik al een stuk veiliger.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:59

Bij ons op stal staan deze hekken ook al een aantal jaren, is nog geen paard door in de problemen gekomen.

Sprakeloos

wortel115

Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:09

Hier in Australie maken ze zo ook boxen geen problemen mee.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:11

Afbeelding
Ik geloof dat de afstand tussen de spijlen van jouw hek net iets groter is, dan bij deze hekken (die je hier in de omgeving vaak ziet bij paardenweides, en waar mijn merrie zich dus in de nesten werkte).

Sowieso vind ik het enge hekken, ook met grotere tussenruimtes, en al helemaal als boxwanden. Als ze naar elkaar trappen, bijvoorbeeld uit irritatie rond voertijd, dan zit een been er zo tussen. Of tijdens het rollen. Een been steekt gewoon gauw tussen die spijlen... En al komen ze er dan uiteindelijk wel zelf uit, het kan toch even paniek en getrek met de benen veroorzaken, met schade als afloop. Er zullen vast veel verhalen zijn waar het wel goed gaat. Maar ik zou geen reden zien het risico te nemen.

Kabayo

Berichten: 13888
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:19

Wij hebben een bevalbox met weide hekken, dus niet zulke, maar wel het zelfde idee.

Ik vind het wel fijn. Veulen lag eens vast, je haald het zo los en klaar. En vaste box kan je niet even loshalen

Afbeelding

Het is een tijdelijke box, een nieuwe is in aanmaak

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:24

Hier ook positieve ervaringen :j


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:26

Ik heb op een pensionstal gestaan waar een gedeelte uit zulke stallen bestond, mijn 2 paarden hebben erin gestaan. Nooit een probleem mee gezien.
Vooral mijn laatste paard wilde er nog wel eens een hoef doorheen steken, maar door de grote tussenruimte kon hij deze ook weer gemakkelijk losmaken (raakte eigenlijk niet eens vast). Nooit geen verwondingen of problemen mee gezien in de jaren daar op stal.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:28

Ik vraag me af he, wat als een paard gaat liggen en een been er (ver) onder krijgt. Als hij dan gaat proberen in paniek op te staan breekt dat been toch finaal? :o

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Cattle fence als boxwanden veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:30

Afbeelding

Bij ons is de onderste ruimte groter


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:32

Azmay schreef:
Ik vraag me af he, wat als een paard gaat liggen en een been er (ver) onder krijgt. Als hij dan gaat proberen in paniek op te staan breekt dat been toch finaal? :o


Mijn andere paard deed dat met regelmaat, Hij stak ze wel eens onder de onderste rail door. Maar trok ze voor het opstaan gewoon weer in. Een paard moet toch eerst de benen zo goed als onder zich vouwen, en de voorbenen dan weer naar voren om op te staan. Ging gewoon altijd prima.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:34

Rochiril schreef:
Azmay schreef:
Ik vraag me af he, wat als een paard gaat liggen en een been er (ver) onder krijgt. Als hij dan gaat proberen in paniek op te staan breekt dat been toch finaal? :o


Mijn andere paard deed dat met regelmaat, Hij stak ze wel eens onder de onderste rail door. Maar trok ze voor het opstaan gewoon weer in. Een paard moet toch eerst de benen zo goed als onder zich vouwen, en de voorbenen dan weer naar voren om op te staan. Ging gewoon altijd prima.


Die van mij heeft nu al 3x de draad (met stroom) kapot getrokken met het opstaan terwijl de wei toch echt groot genoeg is. Vind zo'n paneel dus ook echt een beetje eng :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 90 bezoekers