Flapperende benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elieneke_1
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-02-12

Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 13:54

Hey,

Ik heb het probleem dat mijn (onder)benen maar niet stil blijven liggen!
Ze flapperen enorm.
Hierdoor 'stomp' ik ook mijn paard af aangezien ze al deze 'hulpen' zo gewoon is.
Dus ik hoop hier een oplossing voor te vinden

Daarom zoek ik tips om mijn benen stil te houden

Spoiler:
ik rij met een dressuurzadel, zitles helpt, maar eens terug aan het rijden is het weer omzeep

To me, horses and freedom are synonymous.


xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:55

wat voor rijlaarzen heb je? Misschien zouden welke met heel stevig leer kunnen helpen :j

elieneke_1
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-02-12

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 15:27

Nu heb ik nog chaps met schoentjes maar heb wel lipicas besteld :)

To me, horses and freedom are synonymous.

hahahatsjoe

Berichten: 2373
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:44

Tsja het kan ook heel goed zijn dat je zadel niet bij je past. Te groot is, niet goed ligt... Heb ik gehad, dacht dat ik niet kon rijden, altijd die klapperende benen. Totdat mijn zadel (met alle andere zadels van stal) gestolen werd en ik een nieuwe moest kopen. Toen ontdekte ik dat ik dus wel gewoon mijn benen stil kon houden, dat het aan het zadel lag en niet aan mij.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:56

Een zadel kan het makkelijker voor je maken, maar meestal is dit imo toch meer een probleem van balans/lichaamscontrole van de ruiter..

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:10

Bewegende bene. Kan de uitslag(uitzwaai) zijn van een probleem wat begint in het bekken. Volg je alle bewegingen juist? Ik heb zelf centered Riding les gehad en leren voelen hoe het paard beweegt en hoe ik dat kan volgen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:12

Mijn benen zwabberen ook als ik met schoentjes rijd. Ik heb namelijk slappe enkels.

elieneke_1
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 16:26

lailapri schreef:
Bewegende bene. Kan de uitslag(uitzwaai) zijn van een probleem wat begint in het bekken. Volg je alle bewegingen juist? Ik heb zelf centered Riding les gehad en leren voelen hoe het paard beweegt en hoe ik dat kan volgen.


zou idd wel van mijn bekken kunnen komen.
heb eens zo'n soort turnles voor ruiters gehad (ken de naam niet meer)
en daar had ik ook echt problemen met mijn bekken te bewegen

To me, horses and freedom are synonymous.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:36

Feldenkrais zou daar ook bij kunnen helpen.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:55

Bij mij heeft het ook veel invloed als m'n paard niet goed aan m'n been is. Doordat ik dan met m'n zit en bovenbenen te veel wil ondersteunen en tempo wil houden, gaan m'n benen zelf mee rennen. Als ik echt kan zitten met m'n been er losjes aan, is het stukken beter.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:27

Ik heb het ook gehad. Ik reed met schoenen en chaps en in eerste instantie was ik me helemaal niet bewust van het flapperen. Mijn instrictrice wees me erop, maar met alle beste wil van de wereld KON ik ze gewoon niet stil houden. Ik heb meerdere keren huilend op het paard gezeten omdat het mijn kuiten zo'n zeer deed en dan waren ze nog niet stil.

Laarzen gekocht, toevallig ander paard met een ander zadel gaan rijden en ineens kan ik ze stil houden. Ik wapper er nog steeds een beetje mee als ik niet oplet, maar ik ben nu in elk geval fysiek in staat om netjes te zitten :)

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:30

Kan idd uit bekken/heup komen.
Ik kan op een zadel met smalle zit prima stil zitten, maar zo snel het zadel ook maar iets motiveert om in mijn heup wat naar buiten te draaien doen mijn benen wat ze zelf willen.
Mega frustrerend.... Samen met osteopaat (voor mezelf dus) en zadelmaker wel stukken beter gekregen. Verkrampt proberen benen stil te houden is iig niet de oplossing.


Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:53

Ik heb hier ook erg last van, al is het op m'n ene paard veel erger dan op m'n andere paard, m'n ene is normaal van postuur en daar kan k ze een stuk stiller op houden dan op m'n paard wat wat meer rond geribt is..

Dyslexie, maar ik doe mijn best om alles goed te typen :)

2misty2

Berichten: 2228
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:22

Ik lees even mee. Ik heb dit ook. Alleen niet op alle paarden. Wisselt dus enorm. Ik merk ook zeker verschil in zadels!

Trotse eigenaar van Be-Yon ( Sandreo x Precious Slotti )
B +10 L1+19 L2+12 M1+10 M2+ 10 Z1+2

elieneke_1
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:22

lailapri schreef:
Feldenkrais zou daar ook bij kunnen helpen.


wat is dit juist?

To me, horses and freedom are synonymous.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:07

Hangen je benen goed af? Dus: zijn je bekken en heupen zodanig gedraaid dat je benen zo liggen dat je de denkbeeldige verticale lijn kan trekken met je hakken, heupen en schouders?

Het kan namelijk zijn dat je in je bekken de souplesse en ontspanning kan missen waardoor je automatisch neigt in een stoelhouding. Dat kan resulteren in klemmen met de knieën en dus zwapperende benen.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Anoniem

Re: Flapperende benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:14

Ik had dit ook ontzettend maar bij mij werkte het heel goed om mijn bovenbenen goed te ontspannen. Dan gaan onder benen ook makkelijker lijkt het...


En anders misschien het zadel. Ik heb heel lang op een paard gereden wat een zadel had waar ik gewoon niet lekker in kon zitten. Hierdoor ook veel minder gaan doorzitten waardoor ik dat weer minder goed kan... ander zadel doet wonderen.

elieneke_1
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 11:11

Resistance schreef:
Ik had dit ook ontzettend maar bij mij werkte het heel goed om mijn bovenbenen goed te ontspannen. Dan gaan onder benen ook makkelijker lijkt het...


En anders misschien het zadel. Ik heb heel lang op een paard gereden wat een zadel had waar ik gewoon niet lekker in kon zitten. Hierdoor ook veel minder gaan doorzitten waardoor ik dat weer minder goed kan... ander zadel doet wonderen.


hoe ontspan je jouw bovenbeen dan?

To me, horses and freedom are synonymous.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:19

elieneke_1 schreef:
Resistance schreef:
Ik had dit ook ontzettend maar bij mij werkte het heel goed om mijn bovenbenen goed te ontspannen. Dan gaan onder benen ook makkelijker lijkt het...


En anders misschien het zadel. Ik heb heel lang op een paard gereden wat een zadel had waar ik gewoon niet lekker in kon zitten. Hierdoor ook veel minder gaan doorzitten waardoor ik dat weer minder goed kan... ander zadel doet wonderen.


hoe ontspan je jouw bovenbeen dan?



Ik knijp er niet mee aan het zadel maar laat ze echt los hangen. Wel druk ik mijn hak uit, maar alleen vanuit mijn enkel.

elieneke_1
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 12:31

Resistance schreef:
Ik knijp er niet mee aan het zadel maar laat ze echt los hangen. Wel druk ik mijn hak uit, maar alleen vanuit mijn enkel.


Zal ik ook eens proberen,
Dankje!

To me, horses and freedom are synonymous.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers